هنگام انتشار این محصول ، به من اطلاع رسانی شود به محظ انتشار محصول به شما اطلاع رسانی می گردد ، ایمیل صحیح خودتان را در فیلد زیر درج کنید.
Email نشانی ایمیل شما نزد آریاگستر محفوظ می ماند
آموزش 3Ds Max : روش های ایجاد Z Depth - آریاگستر - آریاگستر
آموزش ۳Ds Max : روش های ایجاد Z Depth

آموزش ۳Ds Max : روش های ایجاد Z Depth

آموزش ۳Ds Max : روش های ایجاد Z Depth

توی این آموزش، روش های ایجاد Z Depth رو با ۳Ds Max با هم می بینیم. برای این کار، از نرم افزار Photoshop هم کمک می گیریم. بیاین شروع کنیم!

با ” آموزش ۳Ds Max : روش های ایجاد Z Depth ” با ما همراه باشید…

  • سطح سختی: متوسط
  • مدت آموزش: ۲۰ تا ۳۰ دقیقه
  • نرم افزار استفاده شده: ۳Ds Max, Adobe Photoshop
  1. Z Depth با Mental Ray

گام اول

من یک صحنه خیلی ساده رو انتخاب کردم. توی این صحنه، چند تا توپ دیده میشه. چند تا متریال رو روی اون اعمال کردم و Rendering Engine رو گذاشتم روی Mental Ray. یک دوربین هم براش تنظیم کردم.

آموزش 3Ds Max : روش های ایجاد Z Depth

گام دوم

چند تا Omni Light روی صحنه اضافه می کنیم. Shadow Type رو هم میزاریم روی Ray Traced Shadows.

آموزش 3Ds Max : روش های ایجاد Z Depth

گام سوم

دکمه F10 رو فشار میدیم تا پنجره Render Setup باز بشه. وارد تب Renderer میشیم. Minimum رو روی ۴ و Maximum رو روی ۱۶ قرار میدیم. Filter Type رو هم میزاریم روی Mitchell.

گام چهارم

حالا از صحنه خروجی می گیریم. به نظر خوب میاد اما هنوز عمق نداره. با اضافه کردن Z Depth می تونیم ظاهر کلی رو بهبود بدیم.

آموزش 3Ds Max : روش های ایجاد Z Depth

گام پنجم

به عبارت کلی، Z Depth یک تصویر مقیاس خاکستری مشابه Alpha Channel برای نمایش گرافیکی عمق هست. توی یک Z Depth Pass، هر پیکسل از صحنه دارای ۰-۲۵۵ مقدار Grayscale هست که این بر اساس فاصله از دوربین مشخص میشه.

شکل های نزدیک به دوربین سفید و شکل های دور از دوربین مشکی هستن. این طوری عمق و واقعیت بیشتری به صحنه داده میشه. توی تصویر زیر می بینین قبل و بعد رو مشاهده کنین.

آموزش 3Ds Max : روش های ایجاد Z Depth

گام ششم

دکمه F10 رو فشار میدیم تا پنجره Render Setup باز بشه. وارد تب Render Element میشیم. روی دکمه Add کلیک می کنیم و Z Depth رو از لیست انتخاب می کنیم و Ok می زنیم.

آموزش 3Ds Max : روش های ایجاد Z Depth

گام هفتم

برای رندر فریم، F9 رو فشار میدیم. می تونین Z Depth Pass رو مشاهده کنین.. شکل های نزدیک به دوربین سفید و شکل های دور از دوربین مشکی هستن. این Z Depth Pass درست نیست اما فاصله دقیق بین دوربین و شکل های روی صحنه رو نمی دونم.

آموزش 3Ds Max : روش های ایجاد Z Depth

گام هشتم

برای دونستن فاصله دقیق بین دوربین و شکل ها، مقادیر Z Min و Z Mas بهمون کمک می کنه. Z Min، فاصله بین دوربین و نزدیک ترین شی و Z Max فاصله بین دوربین و دورترین شی رو تعریف می کنه.

آموزش 3Ds Max : روش های ایجاد Z Depth

گام نهم

برای اندازه گیری فاصله، وارد مسیر Helpers > Tape میشیم و یک نوار از دوربین تا نزدیک ترین توپ رسم می کنیم.

آموزش 3Ds Max : روش های ایجاد Z Depth

گام دهم

روی سر نوار کلیک می کنیم. این میشه Z Min.

آموزش 3Ds Max : روش های ایجاد Z Depth

گام یازدهم

مدار Z Min رو وارد می کنیم.

آموزش 3Ds Max : روش های ایجاد Z Depth

گام دوازدهم

بخش هدف ابزار Tape رو انتخاب می کنیم و اون رو در کنار دورترین شکل نسبت به دوربین قرار میدیم. این هم میشه Z Max.

آموزش 3Ds Max : روش های ایجاد Z Depth

گام سیزدهم

مقدار Z Max رو وارد می کنیم.

آموزش 3Ds Max : روش های ایجاد Z Depth

گام چهاردهم

F9 رو فشار میدیم و از صحنه خروجی می گیریم. حالا یک Z Depth Pass درست داریم.

آموزش 3Ds Max : روش های ایجاد Z Depth

  1. Z Depth از طریق MaxScript

گام اول

یک اسکریپت خوب برای Z Depth نوشته شده.

آموزش 3Ds Max : روش های ایجاد Z Depth

گام دوم

این اسکریپت رو دانلود و نصب می کنیم. این پوشه رو داخل پوشه Scripts دایرکتوری ۳Ds Max قرار میدیم.

آموزش 3Ds Max : روش های ایجاد Z Depth

گام سوم

بر می گردیم سراغ تری دی مکس. وارد مسیر MaxScript > Run Script میشیم. به این ترتیب، یک جستجوگر باز میشه. اسکریپت رو باز می کنیم و روی Open کلیک می کنیم تا پنجره Script باز بشه.

آموزش 3Ds Max : روش های ایجاد Z Depth

گام چهارم

روی دکمه Pick and Select Camera کلیک می کنیم. دکمه H رو فشار میدیم تا پنجره Pick Object باز بشه. بعد هم دوربین رو انتخاب می کنیم.

آموزش 3Ds Max : روش های ایجاد Z Depth

گام پنجم

روی دکمه Preview Z Depth کلیک می کنیم. توی چند ثانیه، می تونیم پیش نمایش Z Depth رو توی پنجره Preview Z Depth مشاهده کنیم. به نظر خوب میاد اما به کار بیشتر نیاز داره.

آموزش 3Ds Max : روش های ایجاد Z Depth

گام ششم

برای اینکه به Z Depth دلخواه برسیم می تونیم مقادیر Z Min و Z Depth رو تغییر بدیم. هر بار نیاز به دیدن پیش نمایش داشته باشیم، روی دکمه Preview کلیک می کنیم.

آموزش 3Ds Max : روش های ایجاد Z Depth

گام هفتم

هر موقع راضی شدیم، روی دکمه Render VFB کلیک می کنیم. این از نتیجه کار تا به اینجا.

آموزش 3Ds Max : روش های ایجاد Z Depth

  1. کامپوزیت کردن

گام اول

وارد فتوشاپ میشیم و Diffuse و Z Depth رو باز می کنیم.

آموزش 3Ds Max : روش های ایجاد Z Depth

گام دوم

بعد از انتخاب لایه Z Depth، دکمه های Ctrl+A رو فشار میدیم تا کل تصویر انتخاب بشه. بعد هم Ctrl+C رو می زنیم و تصویر رو کپی می کنیم.

آموزش 3Ds Max : روش های ایجاد Z Depth

گام سوم

لایه Z Depth رو از حالت انتخاب خارج می کنیم. لایه Diffuse رو انتخاب می کنیم و میریم سراغ تب Channels.

آموزش 3Ds Max : روش های ایجاد Z Depth

گام چهارم

روی منوی بالای سمت راست کلیک می کنیم و New Channel رو از لیست انتخاب می کنیم.

آموزش 3Ds Max : روش های ایجاد Z Depth

گام پنجم

پنجره New Channel باز میشه. براش اسم میزاریم. مثل Alpha 1.

آموزش 3Ds Max : روش های ایجاد Z Depth

گام ششم

بعد از انتخاب Alpha 1، دکمه های Ctrl+V رو فشار میدیم.

آموزش 3Ds Max : روش های ایجاد Z Depth

گام هفتم

میریم سراغ پنل Layer. لایه Diffuse رو انتخاب می کنیم و وارد مسیر Filter > Blur > Lens Blur میشیم.

آموزش 3Ds Max : روش های ایجاد Z Depth

گام هشتم

پنجره Lens Blur باز میشه. تصویر به نظر کاملا محو میاد.

آموزش 3Ds Max : روش های ایجاد Z Depth

گام نهم

Alpha 1 رو به عنوان Source Channel در نظر می گیریم. Blur Focal Distance رو روی ۲۵۵ تنظیم می کنیم. همون طور که می بینین روی بعضی قسمت ها فوکوس شده و بعضی قسمت ها محو شده. این به خاطر Z Depth هست. به راحتی میشه مقدار فوکوس و محوشدگی رو کنترل کرد.

آموزش 3Ds Max : روش های ایجاد Z Depth

امیدواریم ” آموزش ۳Ds Max : روش های ایجاد Z Depth ”  برای شما مفید بوده باشد…

توصیه می کنم دوره های جامع فارسی مرتبط با این موضوع آریاگستر رو مشاهده کنید:

– صفر تا صد آموزش انیمیشن سازی در ۳Ds Max

– صفر تا صد رندرینگ و نورپردازی تری دی مکس برای معماری خارجی – پک ۱

– صفر تا صد رندرینگ و نورپردازی تری دی مکس برای معماری خارجی – پک ۲

– صفر تا صد رندرینگ و نورپردازی تری دی مکس برای معماری داخلی – پک ۱

– صفر تا صد رندرینگ و نورپردازی تری دی مکس برای معماری داخلی – پک ۲

توجه : مطالب و مقالات وبسایت آریاگستر تماما توسط تیم تالیف و ترجمه سایت و با زحمت فراوان فراهم شده است . لذا تنها با ذکر منبع آریا گستر و لینک به همین صفحه انتشار این مطالب بلامانع است !

مطالب مرتبط

0نظرات
دیدگاه خود را بنویسید

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


*

ارسال رایگان تمام سفارشات به سراسر ایران - تا 35 درصد تخفیف ویژه در خرید همزمان چند محصول - کلیک کنید! رد کردن