هنگام انتشار این محصول ، به من اطلاع رسانی شود به محظ انتشار محصول به شما اطلاع رسانی می گردد ، ایمیل صحیح خودتان را در فیلد زیر درج کنید.
Email نشانی ایمیل شما نزد آریاگستر محفوظ می ماند
آموزش 3Ds Max : نحوه تنظیم واحدهای اندازه گیری و استفاده از ابزار Tape - آریاگستر - آریاگستر
آموزش ۳Ds Max : نحوه تنظیم واحدهای اندازه گیری و استفاده از ابزار Tape

آموزش ۳Ds Max : نحوه تنظیم واحدهای اندازه گیری و استفاده از ابزار Tape

آموزش ۳Ds Max : نحوه تنظیم واحدهای اندازه گیری و استفاده از ابزار Tape

توی این آموزش، نحوه تنظیم واحدهای اندازه گیری و استفاده از ابزار Tape رو با ۳Ds Max با هم می بینیم. کار با مقیاس های دقیق اهمیت زیادی داره. به خصوص زمانی که چند نفر روی بخش های مختلفی از یک پروژه کار می کنن یا زمانی که می خوایم نورپردازی دقیقی رو روی صحنه به کار ببریم. توی این آموزش، با نحوه تنظیم دقیق مقیاس ها، محاسبه فاصله بین دو شی و نحوه استفاده از ابزار Tape و کاربرد این مقیاس ها موقع کار با Z Depth، آشنا میشیم.

با ” آموزش ۳Ds Max : نحوه تنظیم واحدهای اندازه گیری و استفاده از ابزار Tape ” با ما همراه باشید…

  • سطح سختی: مبتدی
  • مدت آموزش: ۲۰ تا ۳۰ دقیقه
  • نرم افزار استفاده شده: ۳Ds Max
  1. تنظیم واحد اندازه گیری

گام اول

هر زمان که شکلی رو توی تری دی مکس وارد می کنیم، ابعاد اون شکل به صورت پیش فرض به نمایش در میاد. برای مثال، من یک مکعب رو وارد کردم. همون طور که می بینین، هیچ واحد اندازه گیری برای ابعاد (طول، عرض و ارتفاع) مکعب در نظر گرفته نشده. با این حال، یک سری عدد به این ابعاد اختصاص داده شده اما دقیقا از واحد اندازه گیری اطلاعی نداریم. مثلا نمی دونیم این عدد نشون دهنده متر هستن یا فوت، اینچ، سانتی متر متر یا هر چیز دیگه.
بیشتر کارهای تری دی مکس به همین صورت شروع به کار می کنن. اگه روی یک پروژه معماری یا صنعتی کار می کنین، باید از واحد اندازه گیری صحیح اطلاع داشته باشیم و مراقب باشین.

آموزش 3Ds Max : نحوه تنظیم واحدهای اندازه گیری و استفاده از ابزار Tape

گام دوم

عدم استفاده از واحد اندازه گیری مناسب می تونه مشکلات زیادی رو به وجود بیاره. بیاین یک مثال رو با هم ببینیم. فرض کنین دو تا کاربر الف و ب با استفاده از دو تا کامپیوتر مختلف، دو تا صحنه رو طراحی می کنن و هر کدوم واحدهای اندازه گیری متفاوتی رو مورد استفاده قرار میدن. کاربر الف روی صحنه ۱ و کاربر ب روی صحنه ۲ کار می کنن.

آموزش 3Ds Max : نحوه تنظیم واحدهای اندازه گیری و استفاده از ابزار Tape

حالا بعد از ادغام دو تا پروژه (صحنه ۳)، مشکل واقعی مشخص میشه. همون طور که توی تصویر زیر می بینین، نسبت ها اشتباه اند. اسکلت نسبت به ماشین بزرگ تر هست. این وضعیت به این دلیل پیش اومده که دو تا کاربر از مقیاس های اندازه گیری مختلفی استفاده کردن. اگه از یک مقیاس استفاده می کردن، چنین مشکلی پیش نمی اومد.

آموزش 3Ds Max : نحوه تنظیم واحدهای اندازه گیری و استفاده از ابزار Tape

گام سوم

حالا بیاین تنظیمات درست رو با هم ببینیم. تری دی مکس رو باز می کنیم. اول از همه میریم سراغ منوی Customize و روی امکان Units Setup کلیک می کنیم.

آموزش 3Ds Max : نحوه تنظیم واحدهای اندازه گیری و استفاده از ابزار Tape

پنجره Units Setup باز میشه. روی دکمه System Unit Setup کلیک می کنیم تا پنجره System Unit Setup باز بشه. به صورت پیش فرض، ۱ Unit روی ۱ Inch قرار گرفته.

آموزش 3Ds Max : نحوه تنظیم واحدهای اندازه گیری و استفاده از ابزار Tape

این یعنی اگه یک مکعب رو رسم کنیم، ابعاد اون مکعب بر اساس اینچ هست. بنابراین توی این مثال، عدد ۴۰٫۰ که برای Length در نظر گرفته شده، یعنی ۴۰ اینچ.

آموزش 3Ds Max : نحوه تنظیم واحدهای اندازه گیری و استفاده از ابزار Tapeگام چهارم

بر گردیم سراغ پنجره Units Setup. از سیستم اندازه گیری Metric هم می تونیم استفاده کنیم. برای این کار، روی دکمه رادیویی Metric کلیک می کنیم و یکی از واحدهای اندازه گیری در دسترس مثل متر، سانتی متر متر، کیلومتر و غیره رو انتخاب می کنیم و Ok می زنیم.

آموزش 3Ds Max : نحوه تنظیم واحدهای اندازه گیری و استفاده از ابزار Tape

حالا یک مکعب درست می کنیم. همون طور که می بینین، اندازه ها به متر اند.

آموزش 3Ds Max : نحوه تنظیم واحدهای اندازه گیری و استفاده از ابزار Tape

واحد اندازه گیری رو روی US Standard هم می تونیم قرار بدیم. همون طور که می بینین، من Feet/ Inches رو انتخاب کردم. به این ترتیب، ابعاد مکعب به فوت یا اینچ نمایش داده میشه. این هم از روش تصمیم واحدهای اندازه گیری توی تری دی مکس.

آموزش 3Ds Max : نحوه تنظیم واحدهای اندازه گیری و استفاده از ابزار Tape

گام پنجم

بیاین نحوه استفاده از مقیاس های مختلف توی شرایط مختلف رو بررسی کنیم. من یک اسکلت طراحی کردم. سوال استجاست که چطوری ارتفاع اسکلت رو تعیین کنم؟ از اونجایی که اسکلت هیچ مقیاس اندازه گیری نداره، باید از یک ترفند استفاده کنیم.

آموزش 3Ds Max : نحوه تنظیم واحدهای اندازه گیری و استفاده از ابزار Tape

یک مکعب درست به ارتفاع اسکلت درست می کنیم. اندازه های مکعب رو چک می کنیم که عدد ۴۶ فیت و ۵ اینچ رو نشون میده. این یعنی اینکه ارتفاع اسکلت هم همین اندازه ست. این هم از ترفند تعیین اندازه و تنظیم صحیح ارتفاع.

آموزش 3Ds Max : نحوه تنظیم واحدهای اندازه گیری و استفاده از ابزار Tape

  1. استفاده از ابزار Tape

گام اول

حالا بیاین فاصله دقیق بین دو تا شکل رو توی تری دی مکس محاسبه کنیم. من دو تا شکل ایجاد کردم و حالا می خوام ببینم این دو تا چقدر با هم فاصله دارن.

آموزش 3Ds Max : نحوه تنظیم واحدهای اندازه گیری و استفاده از ابزار Tape

برای اطلاع از فاصله بین دو شی، از ابزار Tape استفاده می کنیم. روی آیکن Helper کلیک می کنیم و Tape رو بر می داریم.

آموزش 3Ds Max : نحوه تنظیم واحدهای اندازه گیری و استفاده از ابزار Tape

گام دوم

بعد از انتخاب ابزار Tape، اول از همه روی نقطه شروع کلیک می کنیم. ماوس رو رها نمی کنیم و بعد هم روی نقطه پایانی کلیک می کنیم. به نقطه شروع Head و به نقاطه پایانی Tail گفته میشه. خط سبز رنگی که این دو نقطه رو به هم فصل کرده، نشون دهنده فاصله اون هاست.

آموزش 3Ds Max : نحوه تنظیم واحدهای اندازه گیری و استفاده از ابزار Tape

گام سوم

بعد از انتخاب نقطه آغاز با این ابزار، می تونیم به راحتی فاصله بین دو نقاطه آغاز و پایان رو ببینیم.

آموزش 3Ds Max : نحوه تنظیم واحدهای اندازه گیری و استفاده از ابزار Tape

گام چهارم

اگه امکان Specify Length رو فعال کنیم، متوجه میشیم که مقدار Length تغییر می کنه و خط سبز یک مقدار بلندتر میشه.

آموزش 3Ds Max : نحوه تنظیم واحدهای اندازه گیری و استفاده از ابزار Tape

گام پنجم

با استفاده از پارامتر Length به راحتی میشه اون رو به درستی تنظیم کرد.

آموزش 3Ds Max : نحوه تنظیم واحدهای اندازه گیری و استفاده از ابزار Tape

گام ششم

بیاین توی مثال زیر ببینیم که این ابزار چطوری در مورد کانال Z-Depth بهمون کمک می کنه. دکمه F10 روی کیبورد رو فشار میدیم تا پنجره Render Setup باز بشه. وارد تب Render Elements میشیم و Add رو می زنیم. به این ترتیب، پنجره Render Elemnts باز میشه. از اونجا Z Depth رو انتخاب می کنیم و Ok می زنیم.

آموزش 3Ds Max : نحوه تنظیم واحدهای اندازه گیری و استفاده از ابزار Tape

گام هفتم

دو تا امکان Z Min و Z Max روی توی این قسمت مشاهده می کنین. اگه بخوایم Z Depth رو تصحیح کنیم، باید مقادیر درستی رو برای Z Min و Z Max در نظر بگیریم. چرا که این دو مقدار، فاصله بین فوکوس دوربین تا شی هدف رو نشون میدن.

آموزش 3Ds Max : نحوه تنظیم واحدهای اندازه گیری و استفاده از ابزار Tape

امیدواریم ” آموزش ۳Ds Max : نحوه تنظیم واحدهای اندازه گیری و استفاده از ابزار Tape ”  برای شما مفید بوده باشد…

توصیه می کنم دوره های جامع فارسی مرتبط با این موضوع آریاگستر رو مشاهده کنید:

صفر تا صد آموزش انیمیشن سازی در ۳Ds Max

صفر تا صد رندرینگ و نورپردازی تری دی مکس برای معماری خارجی – پک ۱

– صفر تا صد رندرینگ و نورپردازی تری دی مکس برای معماری خارجی – پک ۲

صفر تا صد رندرینگ و نورپردازی تری دی مکس برای معماری داخلی – پک ۱

– صفر تا صد رندرینگ و نورپردازی تری دی مکس برای معماری داخلی – پک ۲

توجه : مطالب و مقالات وبسایت آریاگستر تماما توسط تیم تالیف و ترجمه سایت و با زحمت فراوان فراهم شده است . لذا تنها با ذکر منبع آریا گستر و لینک به همین صفحه انتشار این مطالب بلامانع است !

مطالب مرتبط

0نظرات
دیدگاه خود را بنویسید

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ارسال رایگان تمام سفارشات به سراسر ایران - تا 35 درصد تخفیف ویژه در خرید همزمان چند محصول - کلیک کنید! رد کردن