آموزش 3Ds Max و After Effects : خروجی Multi Pass و کامپوزیت کردن – قسمت دوم
آموزش 3Ds Max و After Effects : خروجی Multi Pass و کامپوزیت کردن – قسمت دوم
توی این آموزش، خروجی Multi Pass و کامپوزیت کردن رو با استفاده از نرم افزارهای 3DS Max و After Effects با هم می بینیم و با تکنیک های مختلف این کار آشنا میشیم.
با ” آموزش 3Ds Max و After Effects : خروجی Multi Pass و کامپوزیت کردن ” با ما همراه باشید…
- سطح سختی: مبتدی
- مدت آموزش: 20 تا 30 دقیقه
- نرم افزار استفاده شده: 3Ds Max, Adobe After Effects
” آموزش 3Ds Max و After Effects : خروجی Multi Pass و کامپوزیت کردن – قسمت اول “
طراحی صحنه اصلی
گام اول
تری دی مکس رو باز می کنیم.
گام دوم
من یک صحنه ساده درست کردم. بعد هم سه تا شی مختلف رو با فاصله از هم قرار دادم.
گام سوم
برای ایجاد Camera یا دوربین توی نمای پرسپکتیو، Ctrl+C رو فشار میدیم.
تنظیم Object ID
گام اول
بعد از انتخاب قوری، کلیک راست می کنیم و Object Properties رو می زنیم.
گام دوم
به این ترتیب، پنجره Object Properties باز میشه. Object ID رو روی 1 قرار میدیم.
گام سوم
به همون روش، Object ID مربوط به استوانه رو روی 2 قرار میدیم.
گام چهارم
بعد هم عدد 3 رو برای Object ID مربوط به مکعب در نظر می گیریم.
خروجی با فرمت RPF
گام اول
برای خروجی از صحنه، از میانبر Shift+Q استفاده می کنیم یا دکمه F9 رو فشار میدیم.
گام دوم
روی آیکن Save Image کلیک می کنیم. پنجره Save Image باز میشه. اسم فیال رو میزاریم Diffuse و فرمتش رو روی RPF قرار میدیم و روی دکمه Save، کلیک می کنیم.
گام سوم
پنجره RPF Image File Format باز میشه. امکان 16 Bits-Per Channels رو انتخاب می کنیم. تمام امکانات رو فعال می کنیم و Ok می زنیم.
کامپوزیت کردن در افتر افکت
گام اول
افتر افکت رو باز می کنیم. فایل Diffuse.RPF رو توی تایم لاین قرار میدیم. همون طور که می بینین، این فایل با تمام ویژگی های خودش مثل Z-depth, Object Id, Z-Coverage وارد شده.
گام دوم
بعد از انتخاب لایه Diffuse.RPF، وارد مسیر Effects > 3D Channel > ID Matte میشیم.
گام سوم
توی افکت ID Matte، مقدار پیش فرض ID Selection روی 0 تنظیم شده.
گام چهارم
ID Selection رو روی 1 قرارمیدیم. همون طور که می بینین، فقط قوری رو میشه دید. این اتفاق به این دلیل اتفاق افتاده چون که توی تری دی مکس، Object ID قوری رو روی 1 تنظیم کردم.
گام پنجم
با فشار دادن دکمه های Ctrl+D، لایه Diffuse.RPF رو Duplicate می کنیم.
این بار ID Selection رو روی 2 قرار میدیم. بنابراین استوانه هایلایت میشه. چون Object ID استوانه رو توی تری دی مکس، روی 2 تنظیم کرده بودیم.
گام ششم
یک بار دیگه، با فشار دادن دکمه های Ctrl+D، لایه Diffuse.RPF رو Duplicate می کنیم.
این بار ID Selection رو روی 3 قرار میدیم. بنابراین مکعب هایلایت میشه. چون Object ID مکعب رو توی تری دی مکس، روی 3 تنظیم کرده بودیم.
گام هفتم
برای هر کدوم از لایه، اسم مناسبی رو در نظر می گیریم. یک بار دیگه ایه Diffuse رو روی پس زمینه قرار میدیم.
گام هشتم
حالا می تونیم روی هر لایه کنترل داشته باشیم. برای مثال، اگه بخوایم رنگ قوری رو تغییر بدیم، لایه قوری رو انتخاب می کنیم و وارد مسیر Effect > Color Correction > Hue/ Saturation میشیم.
گام نهم
مقدار Master Hue رو تغییر میدیم. همون طور که می بینین، قوری هم بر همون اساس تغییر میدیم.
گام دهم
به همین روش، می تونیم Glow رو روی لایه استوانه اعمال می کنیم. این طوری می تونیم روی هر لایه به صورت جداگانه کنترل داشته باشیم و هر افکتی رو اعمال کنیم.
کامپوزیت کردن Z Depth در افتر افکت
گام اول
بعد از انتخاب لایه Diffuse، وارد مسیر Effect > 3D Channel > 3D Channel Extract میشیم.
گام دوم
بعد از انتخاب کانال Z Depth، چیزی شبیه تصویر زیر به دست میاد.
گام سوم
می تونیم مقادیر سیاه و سفید رو به دلخواه تغییر بدیم. فقط یادتون باشه که نزدیک ترین شی به دوربین، سفید می مونه و هر چه شی دورتر میشه، خاکستری تر میشه.
گام چهارم
بعد از انتخاب لایه، Ctrl+Shift+C رو فشار میدیم تا Pre-Compose بشه. اسم لایه Pre-Compose رو میزاریم Diffuse.RPF Comp1.
گام پنجم
لایه Diffuse رو روی تایم لاین قرار میدیم. بعد هم لایه Pre Compose رو غیر فعال می کنیم.
گام ششم
افکت S_Z Blur رو روی لایه Diffuse اعمال می کنیم. حالا می تونیم از Camera Lens Blur استفاده کنیم. این طوری کل لایه محو میشه.
گام هفتم
لایه Pre-Compose رو برای کانال Z Buffer در نظر می گیریم. به این ترتیب، عمق میدان واقعی به تصویر اضافه میشه. به نظر میاد فوکوس روی قوری جلو بیشتر باشه. در حالی که استوانه و مکعب، خارج از فوکوس قرار دارن.
نتیجه
توی این آموزش، یاد گرفتیم که چطور با استفاده از یک Pass، روی هر شی به صورت جداگانه کنترل داشته باشیم. این از زیبایی های فرمت RPF هست و تقریبا تمام کانال ها مثل Z Depth, Object ID, Material ID, Z Coverage و غیره رو شامل میشه. این طوری هر کانالی رو میشه با یک لایه کنترل کرد.
امیدواریم ” آموزش 3Ds Max و After Effects : خروجی Multi Pass و کامپوزیت کردن ” برای شما مفید بوده باشد…
توصیه می کنم دوره های جامع فارسی مرتبط با این موضوع آریاگستر رو مشاهده کنید:
– صفر تا صد آموزش افتر افکت سی سی
– تکنیک های جلوه های ویژه افتر افکت VideoCopilot
– آموزش موشن گرافیک با افتر افکت
– صفر تا صد آموزش انیمیشن سازی در 3Ds Max
– صفر تا صد رندرینگ و نورپردازی تری دی مکس برای معماری خارجی – پک 1
– صفر تا صد رندرینگ و نورپردازی تری دی مکس برای معماری خارجی – پک 2
– صفر تا صد رندرینگ و نورپردازی تری دی مکس برای معماری داخلی – پک 1
– صفر تا صد رندرینگ و نورپردازی تری دی مکس برای معماری داخلی – پک 2
توجه : مطالب و مقالات وبسایت آریاگستر تماما توسط تیم تالیف و ترجمه سایت و با زحمت فراوان فراهم شده است . لذا تنها با ذکر منبع آریا گستر و لینک به همین صفحه انتشار این مطالب بلامانع است !
دوره های آموزشی مرتبط
390,000 تومان
390,000 تومان
250,000 تومان
390,000 تومان
قوانین ارسال دیدگاه در سایت