آموزش Illustrator : 10 نکته و ابزار مهم برای مبتدی ها

دسته بندی :گرافیک دو بعدی 5002
آموزش Illustrator : 10 نکته و ابزار مهم برای مبتدی ها

آموزش Illustrator : 10 نکته و ابزار مهم برای مبتدی ها

توی این آموزش، 10 نکته و ابزار مهم در Illustrator که مبتدی ها باید باهاشون آشنا بشن رو با هم بررسی می کنیم. این روز ها همه چیز فرق کرده. قبلا نرم افزارها امکانات محدودی داشتن و بنابراین مبتدی ها بهتر می تونستن کار با اون ها رو یاد بگیرن. اما امروزه ابزارها، نکات و ترفندهای زیادی برای یادگیری وجود داره که گاهی وقت ها پیچیدگی اون ها انگیزه شروع رو از افراد می گیره.

بیشتر از 10 ساله که با ایلاستریتور کار می کنم. بنابراین می خوام 10 تا نکته مهم رو در طراحی وکتور با شما به اشتراک بزارم. تمام ابزارها و نکاتی که ذکر می کنم، توی فرآیند طراحی وکتور کاربرد دارن و بدون اون ها نمیشه به درستی کار کرد. حالا بیاین شروع کنیم.

با ” آموزش Illustrator : 10 نکته و ابزار مهم برای مبتدی ها ” با ما همراه باشید…

  1. از ابزار Pen نترسید

خیلی از مبتدی ها از ابزار Pen میترسن. درسته که موقع استفاده از این ابزار باید احتیاط کنین اما این نکته نباید مانع از این بشه که از این ابزار مفید استفاده کنین. موقعی که مهارت کافی توی این کار رو پیدا کردید، می تونین همه کاری توی ایلاستریتور انجام بدید. البته این که بدون این ابزار هم میشه طرح های وکتوری خلق کرد درست هست اما استفاده از Pen کار رو خیلی راحت تر می کنه.

توصیه می کنم آموزش ” راهنمای جامع ابزار Pen “ رو حتما مطالعه کنین.

آموزش Illustrator : 10 نکته و ابزار مهم برای مبتدی ها

  1. استفاده از Clipping Mask

Clipping Mask برای من خیلی مفید بوده. طوری که بعضی وقت ها آرزو می کنم کاش زودتر توی این کار مهارت کسب می کردم. ماسک ها، الگوها، مجموعه ای از شکل ها، مسیرها یا هر چیزی که فکرش رو بکنین رو به یک ناحیه خاص محدود می کنن و کاربردهای زیادی دارن. Clippings Mask توی زمان صرفه جویی می کنن. برای همین همه مبتدی ها باید باهاش آشنا بشن.

آموزش ” مقدمات Clipping Paths و Opacity Masks “، مزیت هایی که Clipping Masks داره رو بهتون یاد میده.

آموزش Illustrator : 10 نکته و ابزار مهم برای مبتدی ها

  1. آشنایی با پنل Pathfinder

من عاشق پنل Pathfinder ام. موقع تلفیق شکل ها، این پنل امکانات زیادی رو در اختیارمون قرار میده که بهمون توی این کار کمک می کنه. پنل Pathfinder، به خصوص موقع طراحی فلت یا مسطح خیلی به دردمون می خوره. برای آشنایی بیشتر با این پنل می تونین آموزش ” راهنمای جامع پنل Pathfinder “ رو مطالعه کنین.

آموزش Illustrator : 10 نکته و ابزار مهم برای مبتدی ها

  1. آشنایی با پنل Apperance

تا حالا شده بخواین برای ایجاد یک طراحی، یک شکل خاص رو پشت سر هم Duplicate کنین و از Opacity متفاوت استفاده کنین؟ اگه آره، که اشتباه می کردید. همین کار رو میشه با یک شکل هم انجام داد. اون هم با استفاده از پنل Appearance.

موقعی که من کار با ایلاستریتور رو شروع کردم، فکر می کردم فقط افراد حرفه ای باید از پنل Appearance و Grapgic Styles استفاده کنن. اما موقعی که کار با این پنل رو یاد گرفتم، متوجه شدم که اینطور نیست. فکر می کنین توی این برش کیوی از چند تا شکل و Anchor Point استفاده شده؟

هر جوابی غیر از 4 بدین، یعنی اشتباه می کنین و باید آموزش ” طراحی یک برش کیوی با استفاده از یک شکل “ رو مطالعه کنین. برای طراحی این برش کیوی فقط از یک شکل به اضافه پنل Appearance استفاده شده.

آموزش Illustrator : 10 نکته و ابزار مهم برای مبتدی ها

  1. آشنایی با نحوه درست کردن قلمو

یکی از مهم ترین امکاناتی که ایلاستریتور داره، توانایی درست کردن و استفاده از قلموهای اختصاصی هست. به نظر من Art Brushes بیشترین کاربرد رو داره. توی آموزش ” ایجاد قلموهای Width Profile “ می تونین اطلاعات زیادی رو در این زمینه کسب کنین.

انواع مختلفی از قلموها وجود دارن که خودمون می تونیم درست شون کنیم. موقعی که این کار رو یاد بگیریم، می تونیم توی شرایط مختلف از این قلموها استفاده کنیم.

آموزش Illustrator : 10 نکته و ابزار مهم برای مبتدی ها

آموزش Illustrator : 10 نکته و ابزار مهم برای مبتدی ها

  1. مرتب سازی لایه ها

سازمان دهی و مرتب کردن فایل های وکتور توی نتیجه کار تاثیر زیادی نداره (مگه اینکه بخواین فایلی که طراحی کردین رو بفروشین) اما توصیه می کنم حتما این کار رو یاد بگیرید. منظورم اینه که تمام لایه ها رو توی پنل Layers نام گذاری و مرتب کنین و چیزهایی که زائد هستن رو حذف کنین.

همه ما می دونیم که مرتب کردن، کارها رو ساده تر می کنه. بنابراین شما هم برای برخورداری از این مزیت، حتما این کار رو انجام بدید.

  1. استفاده از رنگ ها

توی Illustrator، ابزارها و امکانات فوق العاده زیادی وجود داره که کار رو برامون ساده می کنه. یکی از اینها، Swatches Libraries هست که توی تمام نسخه های ایلاستریتور هم وجود داره و اون رو میشه توی پنل Swatches پیدا کرد. موقعی که Open Swatch Library رو انتخاب کنیم، می تونیم به الگوها و بافت های پیش فرض دسترسی پیدا کنیم. من یکی از طرفدارای اصلی پالت های Skin Tone و بافت های اصلی هستم و خیلی هم ازشون استفاده می کنم.

آموزش Illustrator : 10 نکته و ابزار مهم برای مبتدی ها

  1. استفاده از امکانات Pattern یا الگو

استفاده از امکاناتی که Pattern ها یا الگوها در اختیارمون میزارن، کار رو برای هر هنرمندی راحت تر کرده. الگوها یکی از جالب ترین عملکردهای  ایلاستریتور هست. شاید به نظرتون اغراق بیاد اما موقعی که این امکان برای اولین بار به این نرم افزار اضافه شد، مدام در حال درست کردن الگو بودم.

آموزش Illustrator : 10 نکته و ابزار مهم برای مبتدی ها

با Pattern Options کارهای زیادی میشه انجام داد و بافت های زیادی رو طراحی کرد. برای همین هست که توصیه می کنم آموزش ” طراحی الگوی کندوی زنبور عسل “ رو حتما ببینین.

آموزش Illustrator : 10 نکته و ابزار مهم برای مبتدی ها

  1. ذخیره کردن صحیح فایل های وکتور

یادتون باشه که ذخیره مناسب فایل های وکتور اهمیت بسیار زیادی در نتیجه کار داره. فرمت های GIF, PNG, JPEG هر کدوم ویژگی های خاص خودشون رو دارن. بنابراین ازتون می خوام موقع ذخیره کردن فایل ها برای وب، حتما به نکانی که توی آموزش ” انواع مختلف ذخیره سازی برای وب “  ذکر شده، دقت کنین.

برای اینکار، اول باید مطمئن بشیم که از تمام طرح به خوبی خروجی گرفته میشه. بعد هم مسیر File > Save for Web رو دنبال می کنیم و فرمت مناسب فایل رو انتخاب می کنیم.

آموزش Illustrator : 10 نکته و ابزار مهم برای مبتدی ها

  1. صبور بودن

آخرین نکته فقط مختص Illustrator نیست. بلکه به تمام کارهایی که شروع می کنین مربوط میشه. یادتون باشه که توی یک روز نمیشه راه صد سال رو رفت. اگه می بینین یک کاری رو نمی تونین دفعه اول انجام بدین، دفعه دوم و سوم و … هم امتحان کنین. طراحی وکتور کار خیلی سختی هست. هر قدر بیشتر تمرین کنین، مهارت تون هم بیشتر میشه. طراحی و تصویرسازی، به مهارت بالایی نیاز داره. بنابراین ارزش صرف وقت رو داره.

از کاری که انجام میدین، لذت ببرین و از شکست خوردن ترسی نداشته باشین. حتما روش ها و ابزارهای مختلف رو امتحان کنین.

تمرین زیاد

به عنوان کسی که تازه این کار رو شروع کرده، ایلاستریتور ابزارهای زیادی در اختیارتون میزاره.  فقط باید تمرین کنین. اجازه ندید هیچ چیزی مانع از این کار بشه.

امیدواریم ” آموزش Illustrator : 10 نکته و ابزار مهم برای مبتدی ها ”  برای شما مفید بوده باشد…

توصیه می کنم دوره های جامع فارسی مرتبط با این موضوع آریاگستر رو مشاهده کنید:

– صفر تا صد آموزش ایلاستریتور

توجه : مطالب و مقالات وبسایت آریاگستر تماما توسط تیم تالیف و ترجمه سایت و با زحمت فراوان فراهم شده است . لذا تنها با ذکر منبع آریا گستر و لینک به همین صفحه انتشار این مطالب بلامانع است !

دوره های آموزشی مرتبط

مطالب مرتبط

قوانین ارسال دیدگاه در سایت

  • چنانچه دیدگاهی توهین آمیز یا بی ارتباط با موضوع آموزش باشد تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لینک کوتاه: