آموزش Maya : نحوه UV Mapping اسلحه – قسمت اول

دسته بندی :گرافیک سه بعدی 3813
آموزش Maya : نحوه UV Mapping اسلحه – قسمت اول

آموزش Maya : نحوه UV Mapping اسلحه قسمت اول

توی این آموزش نحوه UV Mapping اسلحه رو با Maya می بینیم. توی قسمت های قبلی، مدل سازی و اضافه کردن جزئیات رو به اتمام رسوندیم. بنابراین این بار بخش جدید از طراحی رو انجام میدیم. بیاین شروع کنیم!

با ” آموزش Maya : نحوه UV Mapping اسلحه ” با ما همراه باشید…

  • سطح سختی: متوسط
  • مدت آموزش: 40 تا 50 دقیقه
  • نرم افزار استفاده شده: Autodesk Maya

” آموزش Maya : مدل سازی اسلحه – قسمت اول “

” آموزش Maya : مدل سازی اسلحه – قسمت دوم “

” آموزش Maya : مدل سازی و اضافه کردن جزئیات به اسلحه – قسمت اول “

” آموزش Maya : مدل سازی و اضافه کردن جزئیات به اسلحه – قسمت دوم “

” آموزش Maya : تکمیل مدل اسلحه “

” آموزش Maya : نحوه UV Mapping اسلحه – قسمت اول”

” آموزش Maya : نحوه UV Mapping اسلحه – قسمت دوم”

” آموزش Maya : تکسچرینگ طراحی اسلحه “

” آموزش Maya : نورپردازی و کامپوزیت کردن اسلحه – قسمت اول “

” آموزش Maya : نورپردازی و کامپوزیت کردن اسلحه – قسمت دوم “

 

گام اول

اول از همه، بخشی از اسلحه رو که می خوایم Unwrap کنیم رو انتخاب می کنیم و بعد هم وارد مسیر Show > Isolate Select > View Selected میشیم.

آموزش Maya : نحوه UV Mapping اسلحه – قسمت اول

گام دوم

بعد از انتخاب Isolate، می تونیم فقط بخشی که می خوایم رو ببینیم. نه بقیه بخش های مدل رو. از این رو، کار کردن توی این وضعیت راحت تر هست.

آموزش Maya : نحوه UV Mapping اسلحه – قسمت اول

گام سوم

اول از همه، سطوح کناری و بعد هم سطوح پایینی رو انتخاب می کنیم.

آموزش Maya : نحوه UV Mapping اسلحه – قسمت اول

آموزش Maya : نحوه UV Mapping اسلحه – قسمت اول

گام چهارم

حالا وارد مسیر Create Uvs > Planner Mapping میشیم و روی Options کلیک می کنیم. به این ترتیب، پنجره Planner Mapping Options باز میشه. محور یا Axis رو بر اساس سطوح منتخب تنظیم می کنیم و Apply می زنیم.

آموزش Maya : نحوه UV Mapping اسلحه – قسمت اول

گام پنجم

همون طور که می بینین، یک شکل T قرمز رنگ توی تصویر دیده میشه. وقتی روی این شکل کلیک می کنیم، Manipulator روی صفحه ظاهر میشه. توی Manipulator می تونیم ابزارهای Move, Rotate, Scale رو ببینیم. روی هر کدوم که بخوایم، کلیک می کنیم.

آموزش Maya : نحوه UV Mapping اسلحه – قسمت اول

گام ششم

وارد مسیر Edit UV > UV Texture Editor میشیم.

آموزش Maya : نحوه UV Mapping اسلحه – قسمت اول

گام هفتم

حالا می تونیم از باز شدن صحیح Uvs مطمئن بشیم. وارد مسیر Window > Rendering Editor > Hypershade میشیم و متریال Checker رو از لیست متریال انتخاب می کنیم.

آموزش Maya : نحوه UV Mapping اسلحه – قسمت اول

گام هشتم

اسلحه رو انتخاب می کنیم و بعد هم میریم سراغ متریال Checker. کلیک راست می کنیم و Assign Textures Material to Selection رو می زنیم.

آموزش Maya : نحوه UV Mapping اسلحه – قسمت اول

گام نهم

همون طور توی تصویر می بینین، این متریال به صورت افقی قرار گرفته. موقعی که UV Texture Editor رو باز می کنیم هم می تونیم متریال Checker رو ببینیم.

آموزش Maya : نحوه UV Mapping اسلحه – قسمت اول

گام دهم

اگه بخوایم می تونیم تکسچر رو توی UV Texture Editor مخفی کنیم. بعد روی دکمه Display Image On/Off کلیک می کنیم.

آموزش Maya : نحوه UV Mapping اسلحه – قسمت اول

گام یازدهم

حالا بیاین عملکرد Uvs رو با هم ببینیم. وارد UV Texture Editor میشیم. کلیک راست می کنیم و Uv رو می زنیم و بعد هم تمام UV ها رو درگ و انتخاب می کنیم.

آموزش Maya : نحوه UV Mapping اسلحه – قسمت اول

آموزش Maya : نحوه UV Mapping اسلحه – قسمت اول

گام دوازدهم

با استفاده از ابزار Scale، این بار Uv ها رو به صورت افقی Scale می کنیم. همون طور که می بینین، متریال شطرنجی به صورت مربع در اومده. بنابراین UV ها به درستی اعمال شدن.

آموزش Maya : نحوه UV Mapping اسلحه – قسمت اول

گام سیزدهم

حالا نحوه تنظیم کردن UV هایی که رو یهم قرار گرفتن رو بهتون نشون میدم. این UV ها رو انتخاب می کنیم و بعد هم وارد مسیر Tool > Smooth UV Tool میشیم.

آموزش Maya : نحوه UV Mapping اسلحه – قسمت اول

گام چهاردهم

موقعی که روی ابزار Smooth UV Tool کلیک می کنیم، دو تا امکان Unfold و Relax رو می بینیم.

آموزش Maya : نحوه UV Mapping اسلحه – قسمت اول

گام پانزدهم

از اونجایی که UV ها روی هم قرار گرفتن، از امکان Unfold استفاده می کنیم. UV هایی که روی هم هستن رو انتخاب می کنیم و روی Unfold هم کلیک می کنیم. همون طور که می بینین، این UV ها Unfold شدن. هر جایی که UV ها روی هم قرار داشته باشن، باید از این امکان استفاده کنیم.

آموزش Maya : نحوه UV Mapping اسلحه – قسمت اول

گام شانزدهم

اگه می خواین UV ها صاف و مستقیم باشن، UV ها رو انتخاب می کنیم و برای اصلاح موقعیت رئوس UV ها، از چهار فلش قرمز (بالا، پایین، چپ، راست) استفاده می کنیم.

آموزش Maya : نحوه UV Mapping اسلحه – قسمت اول

گام هفدهم

موقعی که روی فلش پایین کلیک می کنیم، متوجه میشیم که UV ها صاف میشن.

آموزش Maya : نحوه UV Mapping اسلحه – قسمت اول

گام هجدهم

سطوح مربوط به قسمت جلویی رو انتخاب می کنیم و بعد هم وارد مسیر Create UV > Plannar Mapping میشیم. محور یا Axis رو بر اساس سطوح انتخاب شده (محور X) تنظیم می کنیم و بعد از انجام این کار، روی Apply کلیک می کنیم.

آموزش Maya : نحوه UV Mapping اسلحه – قسمت اول

گام نوزدهم

لبه های محل اتصال یا جایی که UV ها به هم متصل شدن رو انتخاب می کنیم. موقعی که لبه ها رو انتخاب می کنیم، متوجه میشیم که لبه های دیگه هم به صورت خودکار انتخاب میشن. این یعنی چی؟ این یعنی اینکه لبه هایی که انتخاب کردیم، با این لبه هایی که به صورت خودکار انتخاب شدن، متصل میشن.

آموزش Maya : نحوه UV Mapping اسلحه – قسمت اول

گام بیستم

برای اتصال UV ها، روی Move and Sew کلیک می کنیم.

آموزش Maya : نحوه UV Mapping اسلحه – قسمت اول

گام بیست و یکم

موقعی که روی Move and Sew کلیک می کنیم، هر دو مجموعه UV ها به هم متصل میشن اما روی هم قرار می گیرن. بنابراین درست نیست.

آموزش Maya : نحوه UV Mapping اسلحه – قسمت اول

گام بیست و دوم

برای Undo شدن، Ctrl+Z رو فشار میدیم.  تمام سطوح رو انتخاب می کنیم و وارد مسیر Polygons > Flip میشیم (تیک می زنیم). حالا پنجره Flip UV Options باز میشه. Direction رو Horizontal قرار میدیم و بعد هم روی Apply کلیک می کنیم. حالا UV ها Filp میشن.

آموزش Maya : نحوه UV Mapping اسلحه – قسمت اول

گام بیست و سوم

لبه ها رو انتخاب می کنیم و بعد هم روی Move and Sew کلیک می کنیم. حالا هر دو مجموعه UV ها به هم متصل میشن.

آموزش Maya : نحوه UV Mapping اسلحه – قسمت اول

گام بیست و چهارم

سطوحی که توی تصویر زیر می بینین رو انتخاب می کنیم.

آموزش Maya : نحوه UV Mapping اسلحه – قسمت اول

گام بیست و پنجم

وارد مسیر Create UV > Planner Mapping میشیم و بعد هم Project رو بر اساس محور سطوح (محور Z) تنظیم می کنیم و روی Apply کیلک می کنیم.

آموزش Maya : نحوه UV Mapping اسلحه – قسمت اول

گام بیست و ششم

UV Texture Editor رو باز می کنیم. UV ها رو یک به یک انتخاب می کنیم و بعد هم با استفاده از ابزار Smooth UV، این بار UV هایی که روی هم قرار گرفتن رو Unfold می کنیم. برای دسترسی به ابزاری که گفته شد، وارد مسیر Tool > Smooth UV Tool میشیم.

آموزش Maya : نحوه UV Mapping اسلحه – قسمت اول

گام بیست و هفتم

حالا لبه های پایینی رو انتخاب می کنیم و Planner Mapping رو درست مثل کاری که توی مرحله قبل انجام دادیم، روی اون ها اعمال می کنیم. بعد از انجام این کار، محور Y یا Y-axis رو بر اساس سطوح انتخاب شده، تنظیم می کنیم.

آموزش Maya : نحوه UV Mapping اسلحه – قسمت اول

گام بیست و هشتم

با استفاده از ابزار Smooth UV Tool، باز هم UV ها رو Unfold می کنیم.

آموزش Maya : نحوه UV Mapping اسلحه – قسمت اول

گام بیست و نهم

با استفاده از امکان Flip Uvs، این بار UV ها رو به صورت عمودی Flip می کنیم.

آموزش Maya : نحوه UV Mapping اسلحه – قسمت اول

گام سی ام

اول از همه، UV های کوچک رو بر اساس بخش بزرگ تر UV، تغییر میدیم.

آموزش Maya : نحوه UV Mapping اسلحه – قسمت اول

” آموزش Maya : نحوه UV Mapping اسلحه – قسمت دوم”

دوره های آموزشی مرتبط

مطالب مرتبط

قوانین ارسال دیدگاه در سایت

  • چنانچه دیدگاهی توهین آمیز یا بی ارتباط با موضوع آموزش باشد تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لینک کوتاه: