آموزش Photoshop : طراحی دفترچه آدرس

دسته بندی :گرافیک دو بعدی 4601
آموزش Photoshop : طراحی دفترچه آدرس

آموزش Photoshop : طراحی دفترچه آدرس

توی این آموزش، طراحی دفترچه آدرس رو با Photoshop با هم می بینیم. اول از همه با تنظیم خطوط چهارخونه شروع می کنیم. بعد هم روش طراحی مجموعه ای از شکل های وکتور ساده و روش رنگ آمیزی اون ها با Layer Style و Preset های فتوشاپ رو با هم می بینیم. در نهایت، سایه و هایلایت رو با کمک تکنیک های Blending و افکت های ساده، اضافه می کنیم. بیاین شروع کنیم!

با ” آموزش Photoshop : طراحی دفترچه آدرس ” با ما همراه باشید…

  • سطح سختی: مبتدی
  • مدت آموزش: 60 تا 80 دقیقه
  • نرم افزار استفاده شده: Adobe Photoshop

فایل های تمرین- Project Files

دانلود فایل های استفاده شده در این دوره – Project Files

  1. ایجاد سند جدید و تنظیم خطوط چهارخانه

فتوشاپ رو باز می کنیم. با زدن میانبر Ctrl+N یا با دنبال کردن مسیر File > New، یک سند جدید درست می کنیم. تمام مقادیری که توی تصویر زیر می بینین رو وارد می کنیم و بعد هم Ok می زنیم. Grid رو با دنبال کردن مسیر View > Show > Grid و Snap to Grid رو با دنبال کردن مسیر View > Snap to > Grid، فعال می کنیم. برای شورع، باید فاصله بین خطوط 20 پیکسل باشه. برای این کار، وارد مسیر Edit > Preferences > Guides > Grid & Slice میشیم. عدد 10 رو توی فیلد Gridline Every و عدد 1 رو توی فیلد Subdivision وارد می کنیم. Color رو میزاریم روی #a7a7a7 قرار میدیم. بعد از انجام تمام این تنظیمات، روی Ok کلیک می کنیم. این تنظیمات رو حتما انجام بدین. چون که کار رو بسیار راحت تر می کنه. یادتون باشه که این خطوط رو میشه بهراحتی با زدن میانبر Ctrl+’،غیر فعال کرد. برای مشاهده پیش نمایش زنده اندازه و موقعیت شکل ها هم می تونیم با دنبال کردن مسیر Window > Info، از پنل Info استفاده کنیم.

آموزش Photoshop : طراحی دفترچه آدرس

  1. طراحی جلد جلو و پشت دفترچه

گام اول

رنگ Foreground یا پیش زمینه رو روی #aecef5 قرار میدیم. ابزار Rounded Rectangle رو بر می داریم. میریم سراغ پنل Control و Radius رو روی 5 پیکسل تنظیم می کنیم. یک مستطیل به ابعاد 240 در 380 پیکسل با زوایای گرد رسم می کنیم. همون طور که می دونین، Snap to Grid این کار رو برامون راحت تر می کنه.

آموزش Photoshop : طراحی دفترچه آدرس

گام دوم

ابزار Rectangle رو بر می داریم. Alt روی کیبورد رو نگه می داریم و یک مستطیل به ابعاد 40 در 330 پیکسل به شکلی که توی تصویر می بینین رسم می کنیم.

آموزش Photoshop : طراحی دفترچه آدرس

گام سوم

همچنان که شکل وکتور انتخاب شده، ابزار Rounded Rectangle رو بر می داریم. دکمه Shiftر و پایین نگه می داریم. یک مستطیل به ابعاد 50 در 20 پیکسل با زوایای گرد به صورتی که توی تصویر می بینین رسم می کنیم.

آموزش Photoshop : طراحی دفترچه آدرس

گام چهارم

حالا ابزار Rounded Rectangle رو بر می داریم. باز هم دکمه Shift رو پایین نگه می داریم. یک مستطیل به ابعاد 340 در 20 پیکسل با زوایای گرد به صورتی که توی تصویر می بینین رسم می کنیم.

آموزش Photoshop : طراحی دفترچه آدرس

گام پنجم

حالا ابزار Rectangle رو بر می داریم. این بار دکمه Alt رو پایین نگه می داریم. یک مستطیل به ابعاد 380 در 10 پیکسل به صورتی که توی تصویر می بینین رسم می کنیم.

آموزش Photoshop : طراحی دفترچه آدرس

گام ششم

میریم سراغ پنل Layers. روی شکل وکتور دابل کلیک می کنیم تا پنجره Layer Style باز بشه. Bevel & Emboss و Contour و Inner Shadow و Satin و Gradient Overlay و Pattern Overlay رو انتخاب می کنیم و مقادیری که توی تصویر زیر می بینین رو وارد می کنیم. الگوی چرمی رو هم برای Pattern Overlay در نظر می گیریم.

آموزش Photoshop : طراحی دفترچه آدرس

آموزش Photoshop : طراحی دفترچه آدرس

آموزش Photoshop : طراحی دفترچه آدرس

آموزش Photoshop : طراحی دفترچه آدرس

آموزش Photoshop : طراحی دفترچه آدرس

آموزش Photoshop : طراحی دفترچه آدرس

آموزش Photoshop : طراحی دفترچه آدرس

گام هفتم

مطمئن میشیم که شکل وکتور همچنان انتخاب شده باشه. حالا Ctrl+J رو فشار میدیم تا Duplicate بشه. وارد پنل Layers میشیم. روی نسخه کپی کلیک راست می کنیم و بعد هم Clear Layer Style رو می زنیم. توی پنل Layers، مقدار Fill رو تا 0 درصد کاهش میدیم. بعد هم پنجره Layer Style رو باز می کنیم. Inner Shadow رو فعال می کنیم و بعد هم مقادیری که توی تصویر زیر می بینین رو وارد می کنیم.

آموزش Photoshop : طراحی دفترچه آدرس

آموزش Photoshop : طراحی دفترچه آدرس

گام هشتم

رنگ Foreground رو روی #384445 تنظیم می کنیم. ابزار Rounded Rectangle رو بر می داریم. یک شکل وکتور به ابعاد 40 در 380 پیکسل رسم می کنیم و اون رو در محلی که توی تصویر زیر می بینین قرار میدیم. مطمئن میشیم که این شکل جدید انتخاب شده باشه. اون رو به عقب می فرستیم. پنجره Layer Style رو باز می کنیم. Inner Shadow رو انتخاب می کنیم و مقادیری که توی تصویر زیر می بینین رو براش در نظر می گیریم.

آموزش Photoshop : طراحی دفترچه آدرس

آموزش Photoshop : طراحی دفترچه آدرس

آموزش Photoshop : طراحی دفترچه آدرس

  1. طراحی بخش های کاغذی

گام اول

رنگ Foreground رو روی #c7baac تنظیم می کنیم. ابزار Rectangle رو بر می داریم. یک شکل وکتور به ابعاد 20 در 50 پیکسل رسم می کنیم و اون رو در محلی که توی تصویر زیر می بینین قرار میدیم. پنجره Layer Style رو باز می کنیم و مقادیری که توی تصویر زیر می بینین رو براش در نظر می گیریم.

آموزش Photoshop : طراحی دفترچه آدرس

آموزش Photoshop : طراحی دفترچه آدرس

گام دوم

رنگ Foreground رو روی #dbcec0 تنظیم می کنیم. ابزار Rectangle رو بر می داریم. یک شکل وکتور به ابعاد 20 در 50 پیکسل رسم می کنیم و اون رو در محلی که توی تصویر زیر می بینین قرار میدیم. پنجره Layer Style رو باز می کنیم و مقادیری که توی تصویر زیر می بینین رو براش در نظر می گیریم.

گام سوم

این دو تا مستطیل که درست کردیم رو Duplicate می کنیم و نسخه های کپی رو در محلی که توی تصویر زیر می بینین قرار میدیم. یک بار دیگه Snap to Grid این کار رو برامون راحت تر می کنه.

گام چهارم

با دنبال کردن مسیر View > Show > Grid، این بار Grid رو غیر فعال می کنیم. ابزار Type رو بر می داریم و روی بوم کلیک می کنیم تا حروف رو وارد کنیم. فونت رو روی Calibri و Size رو روی 12pt و Color رو روی مشکی با کد رنگی #000000 تنظیم می کنیم. مطمئن میشیم که تمام متن انتخاب شده باشه. وارد پنل Layers میشیم. Blending Mode رو میزاریم روی Overlay. بعد هم پنجره Layer Style رو باز می کنیم. هر شش مستطیلی که درست کردیم رو به همراه حروف انتخاب و اون ها رو با همدیگه Group یا گروه می کنیم. میریم سراغ پنل Layers و این گروه جدید رو زیر شکل وکتوری که به عنوان جلد روی دفترچه آدرس درست کردیم، درگ می کنیم.

گام پنجم

با دنبال کردن مسیر View > Show > Grid، این بار Grid رو فعال می کنیم. رنگ Foreground رو روی #384445 تنظیم می کنیم. ابزار Rounded Rectangle رو بر می داریم. یک شکل وکتور به ابعاد 40 در 380 پیکسل رسم می کنیم. Ctrl رو نگه می داریم. روی شکل وکتوری که برای جلد روی دفترچه آدرس درست کردیم کلیک می کنیم. مطمئن میشیم بخشی که انتخاب کردیم همچنان فعال باقی بمونه. وارد پنل Layers میشیم. مستطیلی که توی ابتدای این گام درست کردیم رو مجددا انتخاب می کنیم. Alt رو نگه می داریم و روی دکمه Add Layer Mask کلیک می کنیم. در نهایت شکل وکتور به صورتی که توی تصویر زیر می بینین در میاد. وقتی تمام شد، Ctrl+D رو فشار میدیم.

گام ششم

مطمئن میشیم که شکل وکتور ماسک شده همچنان انتخاب شده باشه. وارد پنل Layers میشیم. Fill رو روی 0 درصد تنظیم می کنیم. پنجره Layer Style رو باز می کنیم. Inner Shadow رو فعال می کنیم و مقادیری که توی تصویر زیر می بینین رو وارد می کنیم.

  1. طراحی بخش اتصال دو جلو

گام اول

با استفاده از ابزار Rectangle، یک شکل وکتور به ابعاد 30 در 380 پیکسل درست می کنیم و اون رو در محلی که توی تصویر اول می بینین قرار میدیم. پنجره Layer Style رو باز می کنیم و مقادیری که در زیر می بینین رو براش در نظر می گیریم.

گام دوم

فاصله بین خطوط برای این گام باید 5 پیکسل باشه. بنابراین وارد مسیر Edit > Preferences > Guides, Grid & Slices میشیم و عدد 5 رو توی فیلد Gridline Every وارد می کنیم. ابزار Rounded Rectangle رو بر می داریم و Radius رو میزاریم روی 3 پیکسل. کد رنگی #d11812 رو برای Foregrund در نظر می گیریم. بر می گردیم سراغ بوم و یک مستطیل با زوایای گرد به ابعاد 25 در 380 پیکسل درست می کنیم و اون رو در محلی که توی تصویر زیر می بینین قرار میدیم. مطمئن میشیم که مستطیل قرمز رنگ همچنان انتخاب شده باشه. ابزار Rectangle رو بر می داریم. دکمه Alt رو نگه می داریم و یک شکل وکتور به ابعاد 10 در 380 پیکسل به صورتی که توی تصویر دوم می بینین رسم می کنیم. پنجره Layer Style شکل وکتور قرمز رنگ رو باز می کنیم. Gradient Overlay رو فعال می کنیم و مقادیری که می بینین رو وارد می کنیم.

گام سوم

فاصله بین خطوط برای این گام باید 1 پیکسل باشه. بنابراین وارد مسیر Edit > Preferences > Guides, Grid & Slices میشیم و عدد 1 رو توی فیلد Gridline Every وارد می کنیم. کد رنگی #6c1c07 رو برای Foreground در نظر می گیریم. ابزار Rectangle رو بر می داریم و یک شکل وکتور به ابعاد 5 در 37 پیکسل رسم می کنیم و اون رو در محلی که توی تصویر زیر می بینین قرار میدیم.

گام چهارم

پنجره Layer Style رو شکل وکتور قبل رو باز می کنیم. Inner Shadow رو تیک می زنیم و مقادیری که می بینین رو وارد می کنیم.

گام پنجم

مقادیر رنگی #7c2c0c رو برای Foregound در نظر می گیریم. ابزار Rounded Rectangle رو بر می داریم. یک شکل وکتور به ابعاد 2 در 7 پیکسل رسم می کنیم و اون رو در محلی که توی تصویر زیر می بینین قرار میدیم.

گام ششم

مستطیل باریک رو Duplicate می کنیم. نسخه کپی رو انتخاب کرده و اون رو 13 پیکسل به پایین درگ می کنیم. همین تکنیک رو تکرار می کنیم و بیست و شش کپی رو به شکلی که می بینین بهش اضافه می کنیم. بعد از انجام این کار، تمام مستطیل ها رو انتخاب می کنیم. وارد پنل Layers میشیم. روی یکی از اون ها کلیک راست می کنیم و میریم سراغ Merge Shapes.

گام هفتم

پنجره Layer Style شکل وکتوری که توی گام قبل درست کردیم رو باز می کنیم و بعد هم مقادیری که می بینین رو وارد می کنیم.

  1. طراحی بخش پلاستیکی

گام اول

فاصله بین خطوط برای این گام باید 10 پیکسل باشه. بنابراین وارد مسیر Edit > Preferences > Guides, Grid & Slices میشیم و عدد 10 رو توی فیلد Gridline Every وارد می کنیم. کد رنگی #ffffff رو برای Foreground در نظر می گیریم. ابزار Rectangle رو بر می داریم. یک شکل وکتور به ابعاد 100 در 50 پیکسل رسم می کنیم و اون رو در محلی که توی تصویر زیر می بینین قرار میدیم. مطمئن میشیم که این مستطیل جدید همچنان انتخاب شده باشه. میریم سراغ پنل Layers و Fill رو روی 0 درصد تنظیم می کنیم. پنجره Layer Style رو باز می کنیم و مقادیری که در زیر می بینین رو وارد می کنیم.

گام دوم

فاصله بین خطوط برای این گام باید 5 پیکسل باشه. بنابراین وارد مسیر Edit > Preferences > Guides, Grid & Slices میشیم و عدد 5 رو توی فیلد Gridline Every وارد می کنیم. با استفاده از ابزار rectangle، یک شکل به ابعاد 90 در 40 پیکسل رسم می کنیم و اون رو در محلی که توی تصویر اول می بینین قرار میدیم. مطمئن میشیم که این شکل وکتور جدید همچنان انتخاب شده باشه. میریم سراغ ابزار Ellipse. دکمه Alt رو نگه می داریم و یک دایره به اندازه 10 پیکسل به صورتی که توی تصویر زیر می بینین رسم می کنیم. میریم سراغ پنل Layers. باز هم Fill رو تا 0 درصد کاهش میدیم. پنجره Layer Style رو باز می کنیم. مقادیری که توی تصویر زیر می بینین رو وارد می کنیم. یادتون باشه که 0 زرد رنگ تصویر Gradient Overlay نشون دهنده درصد Opacity هست. در حالی که اعداد سفید، درصد Location رو نشون میدن.

گام سوم

با استفاده از ابزار Ellipse، یک دایره 10 پیکسلی به شکلی که توی تصویر اول می بینین رسم می کنیم. مطمئن میشیم که این شکل وکتور جدید انتخاب شده باشه. ابزار Rectangle رو بر می داریم. دکمه Alt رو نگه می داریم و یک شکل 5 در 10 پیکسل به صورتی که توی تصویر دوم می بینین رسم می کنیم. بر می گردیم سراغ پنل Layers. باز هم Fill رو تا 0 درصد کاهش میدیم. پنجره Layer Styles رو باز می کنیم و مقادیری که در زیر می بینین رو وارد می کنیم.

  1. طراحی پس زمینه چوبی

گام اول

توی پنل Layers، تمام شکل های وکتور رو انتخاب و اون ها رو با هم گروه می کنیم. روی اسم گروه جدید دابل کلیک می کنیم و اسمش رو میزاریم AddressBook. توی پنل Layers، دکمه Alt رو نگه می داریم و روی لایه Background دابل کلیک می کنیم تا Unlock بشه. مطمئن میشیم که لایه سفید همچنان انتخاب شده باشه. کد رنگی #736357 رو برای Foreground در نظر می گیریم. ابزار Paint Bucket رو بر می داریم و روی بوم کلیک می کنیم تا رنگ پس زمینه رو به شکلی که می بینین تغییر بدیم.

گام دوم

پنجره Layer Style مربوط به لایه پس زمینه رو باز می کنیم. مقادیری که می بینین رو وارد می کنیم.

  1. اضافه کردن سایه و هایلایت

گام اول

ابزار Rounded Rectangle رو بر می داریم. Radius رو میزاریم روی 5 پیکسل. رنگ مشکی رو برای Foreground در نظر می گیریم. یک مستطیل به ابعاد 280 در 380 پیکسل رسم می کنیم و اون رو در محلی که می بینین قرار میدیم.

گام دوم

توی پنل Layers، روی مستطیل مشکی که توی گام قبل درست کردیم کلیک راست می کنیم و اون رو به Smart Object تبدیل می کنیم. مطمئن میشیم که این Smart Object همچنان انتخاب شده باشه. بر می گردیم سراغ پنل Layers و اون رو زیر گروه AddressBook درگ می کنیم. Blending Mode رو روی Overlay میزاریم و وارد مسیر Filter > Blur > Gussian Blur میشیم. اسلایدر Radius رو روی 10 پیکسل قرار میدیم و روی Ok کلیک می کنیم.

گام سوم

گروه AddressBook رو Duplicate می کنیم. این گروه جدید رو انتخاب می کنیم و اون رو به Smart Object تبدیل می کنیم. مطمئن میشیم که این Smart Object همچنان انتخاب شده باشه. وارد پنل Layers میشیم. اون رو زیر گروه AddressBook درگ می کنیم. Fill رو تا 0 درصد کاهش میدیم. پنجره Layer Style رو باز می کنیم و مقادیری که می بینین رو وارد می کنیم.

گام چهارم

گروه AddressBook رو Duplicate می کنیم. این گروه جدید رو انتخاب و به Smart Object تبدیل می کنیم. همچنان که Smart Object انتخاب شده، اون رو زیر گروه AddressBook درگ می کنیم. Fill رو تا 0 درصد کاهش میدیم. پنجره Layer Style رو باز می کنیم و مقادیری که در زیر می بینین رو وارد می کنیم.

گام پنجم

Smart Object که توی گام قبل درست کردیم رو Duplicate می کنیم. پنجره Layer Style رو باز می کنیم و مقادیری که توی تصویر زیر می بینین رو وارد می کنیم.

تبریک! تمام شد!

این هم از نتیجه نهایی. امیدوارم بتونین این تکنیک ها رو توی پروژه های بعدی هم مورد استفاده قرار بدین.

امیدواریم ” آموزش Photoshop : طراحی دفترچه آدرس ”  برای شما مفید بوده باشد…

توصیه می کنم دوره های جامع فارسی مرتبط با این موضوع آریاگستر رو مشاهده کنید:

– صفر تا صد آموزش فتوشاپ

– صفر تا صد آموزش  فتوشاپ در عکاسی

 جادوی فتوشاپ پک 1

 جادوی فتوشاپ پک 2

– صفر تا صد آموزش دیجیتال پینتینگ – پک 1

– صفر تا صد آموزش دیجیتال پینتینگ – پک 2

توجه : مطالب و مقالات وبسایت آریاگستر تماما توسط تیم تالیف و ترجمه سایت و با زحمت فراوان فراهم شده است . لذا تنها با ذکر منبع آریا گستر و لینک به همین صفحه انتشار این مطالب بلامانع است !

دوره های آموزشی مرتبط

مطالب مرتبط

قوانین ارسال دیدگاه در سایت

  • چنانچه دیدگاهی توهین آمیز یا بی ارتباط با موضوع آموزش باشد تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لینک کوتاه: