مقدمه ای بر CGI

مقدمه ای بر CGI

مقدمه ای بر CGI

توی این آموزش، با مقدمه ای در مورد CGI آشنا میشیم. اگه شما هم عاشق دیدن فیلم هایی مثل داستان اسباب بازی، چطور اژدهای خود را تربیت کنیم، جنگ ستارگان، آواتار، ارباب حلقه ها یا فیلم هایی از این قبیل باشید که توش از جلوه های بصری بی شماری استفاده شده، مسلما دوست دارید که بیشتر در مورد CGI بدونین.

با ” مقدمه ای بر CGI ” با ما همراه باشید…

  • مدت آموزش: 20 تا 30 دقیقه

CGI

CGI مخفف عبارت Computer Generated Imagery هست. به این معنا که از گرافیک کامپیوتری برای تولید انیمیشن و تصاویر متحرک، تبلیغات تلویزیونی، فیلم و بازی های کامپیوتری استفاده میشه. به عبارت ساده، هر چیز دیجیتالی که به کمک کامپیوتر درست میشه رو CGI میگیم. CGI همیشه به فیلم یا از این قبیل، مربوط نمیشه. بلکه برای تحقیقات علمی، معماری مدرن، شبیه سازی، اهداف پزشکی، مهندسی و غیره هم ازش استفاده میشه. با این وجود، CGI عمدتا با تولید گرافیک و افکت های بصری برای تولید تصاویر متحرک شناخته میشه.

انیمیشن CGI

انیمیشن CGI، به فرآیند استفاده از نرم افزارهای مختلف برای تولید انیمیشن های دو بعدی و سه بعدی و افکت های بصری گفته میشه. مدل ها و شکل های سه بعدی با استفاده از ابزارهای استاندارد صنعتی مثل Maya، 3Ds Max، Cinema4D، After Effects، Toon Boom و Blender درست میشن.

کاربرد CGI

عمدتا از CGI برای درستکردن تصاویر متحرک به شکل VFX استفاده میشه. موقعی که عناصر دو بعدی و سه بعدی CGI در قالب Footage زنده به کار گرفته میشه، بهش VFX یا جلوه های ویژه گفته میشه. مسلما شما هم از دیدن فیلم دنیای ژوراسیک لذت بردید. دایناسورهایی که توی این فیلم دیده میشن، همگی با کامپیوتر و ترکیب با صحنه های زنده درست شدن. همون طور که توی تصویر زیر می بینین، بازیگر در حال بازی کردن در مقابل صحنه خالی ست.

مقدمه ای بر CGI

تصویر زیر، کامپوزیشن نهایی رو نشون میده که در اون دایناسورها با Footage زنده ترکیب شده.

مقدمه ای بر CGI

عمدتا CGI با موشن گرافیک همراه میشه. موشن گرافیک هم معمولا توی تلویزیون دیده میشه. تمام کانال ها از جمله کانال اخبار، سرگرمی، موزیک و غیره از موشن گرافیک استفاده می کنن. لوگوی شبکه، لوگوی انیمیشن، عنوان و اکثر قسمت های برنامه ها با استفاده از After Effects، Cineam4D، 3Ds Max ساخته میشن.

ارزیابی CGI

شاید فیلم کینگ کونگ (1933) رو دیده باشین. صحنه هایی که خود کینگ کونگ در اون حضور داره، با استفاده از تکنیک Stop Motion ساخته شده. اگه این فیلم رو با کینگ کونگ (2005) پیتر جکسون مقایسه کنین متوجه تفاوت شون میشین. توی ورژن جدیدتر این فیلم، از Stop Motion هیچ استفاده ای نشده. بلکه CGI هست که کونگ و دایناسور رو ایجاد می کنه. این طوری این دو موجود ظاهر واقع بینانه تری نسبت به زمانی پیدا می کنن که از مدل های پلاستیکی استفاده میشه. برای همین هست که CGI همه چیز رو بهتر کرده. طوری که دیگه الان نمی تونیم بین صحنه های واقعی و مجازی فرق بزاریم. علاوه بر اینکه CGI، تجربه بصری رو بهبود بخشیده، امکان خطا رو هم کاهش داده.

مقدمه ای بر CGI

فرآیندهای تولید عناصر CGI

فرآیند تولید عناصر CGI، با پیش تولید شروع میشه. اول از همه، طرح اولیه مدل رسم میشه. وقتی این کار انجام شد، این طرح با استفاده از نرم افزارهای مناسب، به مدل های دو بعدی و سه بعدی تبدیل و متحرک میشه. توی فاز پس تولید، این مدل با Footage زنده ترکیب میشه.

تاثیر CGI

توی اغلب فیلم های ساخته شده قبل از دهه 1990، از تکنیک Stop Motion استفاده شده. اما توی فیلم پارک ژوراسیک (1990)، CGI به وفور مورد استفاده قرار گرفته. این فیلم به عنوان اولین فیلمی شناخته میشه که کاراکترهای CGI اون بسیار واقعی به نظر میان. امروزه CGI به یکی از مهم ترین عناصر فیلم سازی تبدیل شده. به غیر از فیلم Avatar اسپیلبرگ یا سریال Transformer مایکل بی، CGI تقریبا توی اکثر فیلم ها برای تولید جلوه های ویژه با کیفیت مورد استفاده قرار گرفته. نه فقط فیلم. تبلیغات تلویزیون هم از این تکنیک برای تولید شات های با کیفیت و تصاویر واقعی کمک می گیرن. چه تبلیغ یک شامپو باشه چه گوشی موبایل.

مقدمه ای بر CGI

آینده CGI

این روزها نمیشه فیلم سازی رو بدون CGI تصور کرد. CGI، مرز بین دنیای واقعی و مجازی رو بر داشته. پس از مرگ پل واکر در طول تولید فیلم Fast and Furious 7، این تکنیک تنها امید سازنده فیلم بود. چرا که بقیه صحنه هایی که پل واکر باید بازی می کرد رو با استفاده از CGI تولید کردن. همین مورد توی فیلم Hunger Game هم به چشم می خوره. توی این فلیم، فیلیپ سیمون هافمن رو با استفاده از همین تکنیک به زندگی برگردوندن.

نتیجه

با پیشرفت تکنولوژی و ابزارها و سهولت دسترسی به برنامه های رایگان منبع باز مثل Blender و GIMP، بدون اینکه از دوربین، نور یا بازیگرای واقعی استفاده کنیم و متحمل هزینه و تلاش زیاد بشین، می تونیم به تولید محتوای CGI بپردازیم. استفاده از این تکنیک، خطراتی که می تونه در طول فیلم برداری رخ بده رو کاهش میده. CGI این روزها به بخش جدایی ناپذیر متحرک سازی تصاویر تبدیل شده. در واقع میشه گفت که CGI، خود آینده ست.

امیدواریم ” مقدمه ای بر CGI ”  برای شما مفید بوده باشد…

توصیه می کنم دوره های جامع فارسی مرتبط با این موضوع آریاگستر رو مشاهده کنید:

صفر تا صد آموزش زیبراش

صفر تا صد آموزش مایا – پک 1

صفر تا صد آموزش مایا – پک 2

آموزش مادباکس

صفر تا صد آموزش انیمیشن سازی در 3Ds Max

صفر تا صد رندرینگ و نورپردازی تری دی مکس برای معماری خارجی – پک 1

– صفر تا صد رندرینگ و نورپردازی تری دی مکس برای معماری خارجی – پک 2

صفر تا صد رندرینگ و نورپردازی تری دی مکس برای معماری داخلی – پک 1

– صفر تا صد رندرینگ و نورپردازی تری دی مکس برای معماری داخلی – پک 2

– صفر تا صد آموزش سینما 4D – پک 1

– صفر تا صد آموزش سینما 4D – پک 2

– صفر تا صد آموزش افتر افکت سی سی

تکنیک های جلوه های ویژه افتر افکت VideoCopilot

– آموزش موشن گرافیک با افتر افکت

توجه : مطالب و مقالات وبسایت آریاگستر تماما توسط تیم تالیف و ترجمه سایت و با زحمت فراوان فراهم شده است . لذا تنها با ذکر منبع آریا گستر و لینک به همین صفحه انتشار این مطالب بلامانع است !

دوره های آموزشی مرتبط

مطالب مرتبط

قوانین ارسال دیدگاه در سایت

  • چنانچه دیدگاهی توهین آمیز یا بی ارتباط با موضوع آموزش باشد تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لینک کوتاه: