می خواهید انیماتور شوید؟

می خواهید انیماتور شوید؟

می خواهید انیماتور شوید؟

انیماتور ها، نقش های مختلفی دارن. بیشتر ماها فکر می کنیم فرآیند تولید انیمیشن فقط توسط انیماتور ها انجام میشه و فقط همین افراد هستن که کار طراحی کاراکتر رو انجام میدن. اما این طور نیست. عناوین شغلی مختلفی توی این حوزه وجود داره که همگی باعث تکمیل پروژه میشن. توی این آموزش، به یک سری نکات در این مورد اشاره کردم. اگه می خواین با این کار بیشتر آشنا بشین، این مقاله رو تا انتها بخونین.

با آموزش ” می خواهید انیماتور شوید؟ ” با ما همراه باشید…

  • مدت آموزش: 60 تا 80 دقیقه

یک انیماتور چکار می کند؟

انیماتور ها، نقش های مختلفی توی فرآیند تولید انیمیشن دارن. چه این نقش رو به تازگی به عهده گرفته باشن چه سال ها اون رو انجام داده باشن، کار انیمیشن سازی همیشه جالب و منحصر به فرده. بیاین بعضی از این نقش ها رو با هم ببینیم:

– انیماتور: بیشترین نقش رو توی انیمیشن سازی، انیماتور ها به عهده دارن، یعنی کسایی که فریم به فریم حرکت یک کاراکتر رو توی یک صحنه طراحی می کنن. این نقش، سلسه مراتب هم داره. یعنی از انیماتور های ساده شروع میشه و به ناظر کار بقیه انیماتور ها ختم میشه. هر نقش، مسئول بخشی از انیمیشن سازی هست و این کار به تدریج پیچیده تر و پیشرفته تر میشه.

– انیماتور کاراکتر: از اونجایی که انیماتور های کاراکتر، توی روند تولید فقط روی یک کاراکتر کار می کنن، به این نقش اشاره کردم. توی یک انیمیشن کوتاه یا فیلم، تکه های زیادی وجود داره. انیماتور های کاراکتر بیشتر اوقات مسئول متحرک سازی یک عنصر هستن.

– طراحی شخصیت: این افراد، مسئول طراحی کاراکتر، شی و مولفه های صحنه در فرآیند تولید هستن. بعضی اوقات این کار یک مفهوم هنری هست و بعضی اوقات هم به طراحی و ترسیم نیاز داره. این طراح ها، با سایر اعضای تیم کار می کنن و نقش منحصر به فردی توی انیمیشن سازی دارن.

– مسئول Clean-up: این افراد در کنار انیماتور های دیگه کار می کنن. خطوط اضافی رسم شده رو تمیز می کنن و طراحی رو برای رنگ آمیزی در اختیار سایر اعضای خط تولید قرار میدن. به علاوه، این افراد، توی طراحی های تکمیلی هم به سایر انیماتور ها کمک می کنن. بعضی وقت ها این مسئولیت رو یکی از هنرمندای داخل پروژه به عهده می گیره و بعضی وقت ها هم به یک شخص دیگه سپرده میشه.

– وسط کارها: این انیماتور ها، طراحی فریم هایی که وسط فریم های طراحی شده توسط انیماتور های اصلی قراره داره رو به عهده دارن. توی روند انیمیشن سازی، انیماتور اصلی بیشتر به طراحی موقعیت کاراکتر و خود کاراکتر می پردازه و به Frame Rate کاری نداره. وسط کارها هستن که حرکت صحیح انیمیشن نسبت به فریم بعدی رو کنترل می کنن.

– مدل سازها: این هنرمندا، طراحی کاراکتر و مفهوم فرآیند انیمیشن سازی رو آماده می کنن. مدل ساز های سه بعدی، از نرم افزارهای انیمیشن سازی برای تبدیل یک طرح ساده به یک طرح دیجیتال استفاده می کنن. این افراد، ساختار دیجیتالی رو روی یک مدل پیاده می کنن تا انیماتور ها بتونن اون ها رو به حرکت در بیارن. این افراد، توی گروه انیمیشن سازی قرار دارن.

– طراحان صحنه: این افراد بیشتر به تنظیم صحنه مشغول اند و صحنه رو بر اساس داستان انیمیشن، طراحی می کنن و به انیماتور ها، مسیر تبدیل طرح رو به یک رسانه بصری نشون میدن. جالبه بدونین که این عنوان توی تولید فیلم های غیر انیمیشن هم وجود داره. اگه توی این زمینه تخصص دارین، می تونین توی صنایع مختلف فیلم سازی فعالیت کنین.

– مسئول پس زمینه: این افراد که گاهی بهشون مسئول رنگ آمیزی هم گفته میشه، مسئولیت رنگ کردن طرح اصلی صحنه یا پروژه رو بر عهده دارن. این افراد بیشتر روی نقاشی پس زمینه یا خروجی گرفتن از پس زمینه کاراکتر تمرکز دارن.

– کارگردان هنری: این افراد، ناظر کار بقیه اعضای تیم هستن. بسته به نوع تولید، این افراد وظیفه تهیه کنندگی و کارگردانی رو بر عهده دارن. تمام کسایی که از این عنوان برخوردار هستن، تمام هنرمندا رو مدیریت می کنن و نقش ها، وظایف، و روند پروژه رو سازمان دهی می کنن. توی این آموزش، بیشتر در مورد بقیه نقش ها صحبت می کنیم. بسته به نوع تولید، خیلی از این نقش ها می تونن متفاوت باشن یا مسئولیت های بیشتری رو شامل بشن. فرقی نمی کنه انیمیشن سازی به صورت سنتی انجام بشه یا دیجیتالی و سه بعدی، بیشتر این نقش ها به نوعی با هم رابطه دارن. نقش های دیگه ای هم وجود داره که من بهش اشاره نکردم (مثل نورپردازی، ادیت و غیره).

تولیدکننده های انیمیشن، همه با هم یک گروه رو تشکیل میدن. صرف نظر از اندازه تیم، هر کسی که توی این تیم عضو هست، با یک هدف کار می کنه و اون هم تکمیل پروژه ست. موقعی که روند تولید یک انیمیشن رو مشاهده می کنین، باید نقش تک تک اعضای گروه رو توی روند تولید، در نظر بگیرین.

می خواهید انیماتور شوید؟

انیماتور ها به چه آموزش هایی نیاز دارن؟

برای اینکه وارد صنعت انیمیشن سازی بشین، باید مهارت هایی رو توی این زمینه کسب کنین. انیماتور ها به طور اخص، مهارت های بیشتر نقش هایی که در بالا بهش اشاره شد رو باید داشته باشن. حتی اگه یک نفر بخواد یک نقش رو هم به عهده بگیره، باز هم باید از نقش سایر اعضا آگاه باشه چون که بعضی وقت ها نیاز میشه که مسئولیت اون ها رو هم به عهده بگیره یا شاید بخواد عنوان شغلش رو عوض کنه.

برای کار توی صنعت انیمیشن سازی به عنوان انیماتور، نیازی به گذروندن دوره خاصی نیست. البته آموزش های رسمی رو باید پشت سر بزارن اما نیازه به مدرک دو ساله یا چهار ساله دانشگاه نیست. مهارت ها و اطلاعات با ارزشی رو هم میشه از طریق سمینارها یا دوره های آنلاین به دست آورد.

از اونجایی که رقابت زیادی توی این زمینه وجود داره، هر قدر مهارت بیشتری داشته باشین و به اصطلاح استادتر باشین، بهتر می تونین توی این زمینه مشغول به کار بشین و شانس تون نسبت به رقیب هاتون افزایش پیدا می کنه. اما از طرفی، هزینه این دوره ها هم ممکنه مانع از این بشه که بتونین بعضی از این دوره ها رو پشت سر بزارین. با این وجود باید از مهارت تخصصی توی طراحی دیجیتال، انیمیشن سازی، طراحی صحنه، طراحی پس زمینه، طراحی کاراکتر و غیره برخوردار باشین.

می خواهید انیماتور شوید؟

انیماتور ها چطور استخدام میشن؟

بسته به نوع شغل، پاسخ این سوال فرق می کنه. هر کمپانی یا استودیویی، به یک نوع انیماتور نیاز داره. بیشتر این بخش ها، دوره هایی رو برای افراد در نظر می گیرن و کسایی که با موفقیت این دوره ها رو پشت سر بزارن، همون جا استخدام میشت. با این وجود این برنامه ها توی جاهای مختلف فرق می کنه. اگه یک انیماتور به تجربه و مهارت بیشتری نیاز داشته باشه، بهتره به صورت گروهی با بقیه دوستان، همکاران، همکلاسی ها و هم دوره ای ها کار کنه تا در نهایت آمادگی لازم رو پیدا کنه.

می خواهید انیماتور شوید؟

می خواهید انیماتور شوید؟

انیماتور ها کجاها کار می کنن؟

همه ماها، غول های این صنعت رو می شناسیم. Disney, DreamWorks, Nickeldoen, Cartoon Network و غیره. البته بسته به کشوری که توش زندگی می کنین باید دنبال مراکز دیگه ای باشه. شاید توی کشور شما هم صنایع انیمیشن سازی بزرگی وجود داشته باشه.

اما همه چیز در حال تغییر هست. خیلی از کمپانی های بزرگی که توی این زمینه فعالیت داشتن، در طول این سال ها از اهمیت شون کم شده (به خصوص استودیوهای سنتی). یا استودیوهای مستقل به بخش های تولیدی کوچک تبدیل شده و یا استودیوهای بزرگتر هم استودیوهای کوچک رو زیر مجموعه خودشون کردن و با هم یک پلتفرم جداگانه رو تشکیل دادن.

می خواهید انیماتور شوید؟

این شرایط باعث شده خیلی از انیماتور ها به فیلم های غیر انیمیشن رو بیارن. گروه جلوه های ویژه استودیوی فیلم سازی یا VFX هم انیماتور ها رو برای تولید فیلم یا پروژه های تلویزیونی استخدام میکنن. همه انیماتور ها توی فیلم سازی و برنامه های تلویزیونی شرکت ندارن. اما خیلی از اون ها توی صنایع بازی های ویدئویی، تبلیغات و رسانه های دیگه فعالیت می کنن. بعضی از انیماتور ها توی گروه هایی از کمپانی های بزرگ فعالیت دارن که هدف کارشون انیمیشن سازی نیست. درست مثل کاری که خیلی از طراح های گرافیکی توی کمپانی های بزرگتر انجام میدن.

در نهایت نکته مهم اینه که خیلی از استودیوهای انیمیشن و فیلم سازی در طول این سال ها تغییر کردن و انیماتور ها هم بیشتر به صورت فریلنسر فعالیت می کنن. یعنی به مدت کوتاهی به استخدام یک استودیو در میان و بعد از تکمیل پروژه انیمیشن سازی و جلوه های ویژه، به سایر کمپانی ها مراجعه می کنن. این کار به خصوص توی صنعت فیلم سازی خیلی رایج هست.

می خواهید انیماتور شوید؟

انیماتور ها از چه رسانه هایی استفاده می کنن؟

برای هر نوع تولید از برنامه های خاصی استفاده میشه. بنابراین من لیستی از نرم افزارهای و ابزارهایی که انیماتور ها اغلب مورد استفاده قرار میدن رو لیست کردم:

– تون بوم هارمونی

فتوشاپ سی سی

– فلش پروفشنال سی سی

تری دی مکس

مایا

تبلت وکام

– سایر رسانه های سنتی

البته ابزارها و نرم افزارهای دیگه ای هم وجود داره که بسته به دو بعدی یا سه بعدی بودن پروژه، فرق دارن. اما اسامی که نام بردم، توی سال های اخیر بیشترین محبوبیت رو بین انیماتور ها داره.

می خواهید انیماتور شوید؟

یک پروژه انیمیشن سازی به چه شکل هست؟

برای پاسخ به این پرسش، باید کار روزانه انیماتور ها رو بررسی کنیم و ببینیم اون ها هر روزه با چه چالش هایی رو به رو میشن و روی چه چیزهایی کار می کنن. اغلب روزها با مرور اسکریپت، بررسی داستان کلی و ارتباط اعضای تیم با همدیگه شروع میشه. البته ممکنه هر روز به یک شکل نباشه و بعضی روزها با بقیه روزها فرق داشته باشه. ارتباط هم ممکنه به صورت رو در رو انجام نشه بلکه از طریق پیام و ایمیل صورت بگیره یا اینکه مدیر و ناظر، واسط این ارتباط ها بشه. توی فرآیند تولید، کار به صورت مدام بین اعضا و دپارتمان ها رد و بدل میشه و هر کس بسته به نقشی که داره، یک قسمت از پروژه رو انجام میده.

می خواهید انیماتور شوید؟

زمان تحویل پروژه هم بسته به نوع پروژه فرق می کنه. بعضی اوقات انیماتور ها مجبور میشن به مدت طولانی تری روی یک پروژه کار کنن و زمان بیشتری از شبانه روز رو به این کار اختصاص بدن. حتی توی بعضی از مواقع که فشار کار خیلی زیاده، انیماتور ها مجبورن شب ها تا دیر وقت هم کار کنن. مدیریت زمان باعث میشه استرس کمتری روی اعضای گروه باشه و مدت کار هم به یک زمان منطقی محدود بشه و نیازی نباشه اعضا، سختی زیادی رو متحمل بشن. برای همینه که وجود ناظر، مدیر یا کارگردان ضرورت داره. چنین فردی، مسئولیت روزانه سایر اعضای گروه رو مشخص می کنه.

می خواهید انیماتور شوید؟

نتیجه

حالا می خواید انیماتور بشید؟ اگه می خواید که دامنه وسیعی از نقش ها وجود داره که می تونین از بین شون انتخاب کنین. این زمینه خیلی رقابتی هست. اما با تلاش زیاد، می تونین وارد این حوزه جالب بشین و کار فیلم سازی، تولید بازی های ویدئویی، برنامه های تلویزیونی، تبلیغات و غیره رو تجربه کنین.

امیدواریم ” می خواهید انیماتور شوید؟”  برای شما مفید بوده باشد…

توصیه می کنم دوره های جامع فارسی مرتبط با این موضوع آریاگستر رو مشاهده کنید:

– صفر تا صد آموزش فتوشاپ

– صفر تا صد آموزش  فتوشاپ در عکاسی

 جادوی فتوشاپ پک 1

 جادوی فتوشاپ پک 2

صفر تا صد آموزش دیجیتال پینتینگ – پک 1

صفر تا صد آموزش دیجیتال پینتینگ – پک 2

” صفر تا صد آموزش تری دی مکس “

صفر تا صد آموزش انیمیشن سازی در 3Ds Max

صفر تا صد رندرینگ و نورپردازی تری دی مکس برای معماری خارجی – پک 1

– صفر تا صد رندرینگ و نورپردازی تری دی مکس برای معماری خارجی – پک 2

صفر تا صد رندرینگ و نورپردازی تری دی مکس برای معماری داخلی – پک 1

– صفر تا صد رندرینگ و نورپردازی تری دی مکس برای معماری داخلی

صفر تا صد آموزش زیبراش

صفر تا صد آموزش مایا – پک 1

صفر تا صد آموزش مایا – پک 2

آموزش مادباکس

توجه : مطالب و مقالات وبسایت آریاگستر تماما توسط تیم تالیف و ترجمه سایت و با زحمت فراوان فراهم شده است . لذا تنها با ذکر منبع آریا گستر و لینک به همین صفحه انتشار این مطالب بلامانع است !

دوره های آموزشی مرتبط

مطالب مرتبط

قوانین ارسال دیدگاه در سایت

  • چنانچه دیدگاهی توهین آمیز یا بی ارتباط با موضوع آموزش باشد تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لینک کوتاه: