نقاشی دیجیتال با قلموهای سخت و قلموهای نرم

دسته بندی :گرافیک دو بعدی 6024
نقاشی دیجیتال با قلموهای سخت و قلموهای نرم

نقاشی دیجیتال با قلموهای سخت و قلموهای نرم

برای اینکه مهارت کافی رو توی نقاشی دیجیتال کسب کنین، باید با امکانات مختلف نرم افزار آشنا باشید. توی این آموزش، با قلموهای سخت و قلموهای نرم آشنا میشیم. به علاوه بهتون میگم که هر کدوم از این قلموها، برای چه موقعیتی مناسب هستند. بیاین شروع کنیم!

با ” نقاشی دیجیتال با قلموهای سخت و قلموهای نرم ” با ما همراه باشید…

  • سطح سختی: مبتدی
  • مدت آموزش: 20 تا 30 دقیقه

من که می تونم نقاشی کنم!

هر کسی که بتونه روی کاغذ نقاشی کنه، نقاشی دیجیتال هم می تونه انجام بده. درسته؟ نه. درست نیست. خیلی افراد رو دیدم که توی نقاشی سنتی، حرفه ای هستن اما با اصول نقاشی دیجیتال مشکل دارن. در واقع نقاشی دیجیتال، به شناخت کامل نرم افزاری که استفاده می کنین و محدودیت هایی که ابزارها دارن، وابسته ست. برای نقاشی دیجتال، باید این عقیده رو که هر موقع بخواین، می تونین هر چیزی رو توی نقاشی تغییر بدین، توی ذهن تون ایجاد کنین. زمانی که با ابزارها آشنا شدین، می تونین نقاشی بهتری انجام بدین.

قلموهای سخت در مقابل قلموهای نرم

نقاشی دیجیتال با قلموهای سخت و قلموهای نرم

قلموهای سخت و قلموهای نرم چی هستن؟ خب. Hardness یا میزان سختی قامو، مستقیما روی Stroke که می کشین، تاثیر میزاره. هر قدر درصد Hardness بیشتر باشه، Stroke هم تمیزتر و تعریف شده تر میشه. اگه می خواین لبه های Stroke محوتر باشه، Hardness رو بیارید پایین. Opacity هم نقش بسیار مهمی در سخت بودن یا نرم بودن ماهیت Stroke ایفا می کنه. هرقدر Opacity بیشتر، رنگ بیشتری هم اعمال میشه. من از تنظیمات زیر برای هر کدوم از قلموها استفاده می کنم:

قلموهای سخت:

Hardness روی 50 تا 100 درصد

Opacity روی 50 تا 100 درصد

قلموهای نرم:

Hardness روی 0 تا 50 درصد

Opacity روی 0 تا 50 درصد

همون طور که می بینین، تنظیمات هر کدوم از این نوع قلموها، کاملا با هم فرق می کنن. Hardness پنجاه درصد، ایده آل ترین عددی هست که میشه استفاده کرد. اونم بدون اینکه نگران لبه Stroke باشیم. برای اینکه ببینیم هر کدوم از این تنظیمات برای چه موقعیتی مناسب هستن، مثال های زیر رو با هم می بینیم.

طراحی

بیاین با طراحی شروع کنیم. طراحی رو همیشه باید با قلموی سخت انجام داد (100% Hardness). این تنظیم باعث میشه که طراحی ظاهری سنتی پیدا کنه. درست مثل زمانی که با مداد طراحی می کنیم. این طوری طراحی مون تمیزتر و بهتر میشه.

نقاشی دیجیتال با قلموهای سخت و قلموهای نرم

بر عکس. موقعی که از قلموی نرم برای طراحی استفاده می کنیم، به سختی می تونیم متوجه جزئیات بشیم. به خصوص به این دلیل که این نوع Stroke باعث میشه برخی نواحی با هم ادغام بشن.

نقاشی دیجیتال با قلموهای سخت و قلموهای نرم

استفاده از رنگ ها

معمولا نقاشان دیجیتال، موقع رنگ آمیزی از تنظیمات مختلفی استفاده می کنن. معمولا اول از همه از قلموی Hard Round Brush برای رنگ آمیزی اولیه طراحی استفاده میشه (50-100% Hardness). بعد هم برای ادغام رنگ ها، Soft Round Brush کاربردی تر هست (0-50% Hardness).

نقاشی دیجیتال با قلموهای سخت و قلموهای نرم

اگه اول از همه از Soft Round Brush استفاده کنین، متوجه میشین که رنگ ها، کار رو خراب می کنن و این طوری مجبور میشین زمان زیادی رو صرف کنین تا به همون افکتی برسین که می تونستین با Hard Round Brush بهش برسین.

نقاشی دیجیتال با قلموهای سخت و قلموهای نرم

فقط این نیست. توی طبیعت، همه چیزها دارای بافت و ساختار مستحکمی هستن و با قلموی Soft Round Brush نمیشه به راحتی همچین ساختاری رو ایجاد کرد. نقاشی دیجیتال درست مثل مجسمه سازی هست. شکل اولیه رو باید با قلموی سخت ایجاد کنیم و با قلموی نرم، روی جزئیات کار کنیم.

آخرین جزئیات

از دیدگاه بصری، بافت الماس و پارچه کاملا با هم فرق می کنن. بنابراین الماس رو باید زاویه دار تر کشید.

نقاشی دیجیتال با قلموهای سخت و قلموهای نرم

هر وقت همچین چیزهایی رو خواستین بکشین، Hardness و Opacity قلمو رو زیاد کنین.

پس همیشه باید از قلموی سخت استفاده کرد؟

اگه موقع کار به مشکل برخورد می کنین و به نظرتون نقاشی، اون ظاهری که باید داشته باشه رو نداره، بهتره لیستی از بهترین تنظیمات برای هر موقعیت رو به همراه داشته باشین.

قلموهای سخت برای موقعیت های زیر مناسب هستن:

نقاشی طبیعت مثل منظره، جزئیات علف، سنگ، درخت و غیره

لباس و لوازم جانبی

ویژگی های کلی صورت

مو

شکل دادن به مواد ارگانیک و غیر ارگانیک

قلموهای نرم برای موقعیت های زیر مناسب هستن:

نقاشی طبیعت مثل آسمان، ابر، دود، مه و غیره

طراحی پوست

صیقل دادن به بافت ها

ادغام رنگ ها

Depth of Field

یکی دیگه از کاربردهای قلموهای نرم، ایجاد افکت Depth of Field یا عمق ادراک به نقاشی هست. عمق ادراک یعنی اینکه با محو کردن بعضی از قسمت های شکل، کاری کنیم اشیا از ما دور یا به ما نزدیک به نظر بیان.

نقاشی دیجیتال با قلموهای سخت و قلموهای نرم

در واقع با استفاده از سایر ابزارها مثل Gaussian Blur هم میشه به همین افکت دست پیدا کرد. نگران نباشین. توی بقیه آموزش ها، به این ابزارها هم می رسیم.

نتیجه

برای موفقیت در نقاشی دیجیتال، باید به بخش های مقدماتی توجه زیادی کنیم. با تنظیم درست ابزارها، خیلی از مشکلات رو میشه برطرف کرد. سعی کنین موقع کار به خودتون استراحت بدین و بعد دوباره بر گردین سر کار. موفقی باشید.

امیدواریم ” نقاشی دیجیتال با قلموهای سخت و قلموهای نرم ”  برای شما مفید بوده باشد…

توصیه می کنم دوره های جامع فارسی مرتبط با این موضوع آریاگستر رو مشاهده کنید:

– صفر تا صد آموزش فتوشاپ

– صفر تا صد آموزش  فتوشاپ در عکاسی

 جادوی فتوشاپ پک 1

 جادوی فتوشاپ پک 2

صفر تا صد آموزش دیجیتال پینتینگ – پک 1

صفر تا صد آموزش دیجیتال پینتینگ – پک 2

توجه : مطالب و مقالات وبسایت آریاگستر تماما توسط تیم تالیف و ترجمه سایت و با زحمت فراوان فراهم شده است . لذا تنها با ذکر منبع آریا گستر و لینک به همین صفحه انتشار این مطالب بلامانع است !

مطالب مرتبط

قوانین ارسال دیدگاه در سایت

  • چنانچه دیدگاهی توهین آمیز یا بی ارتباط با موضوع آموزش باشد تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لینک کوتاه: