10 نکته برای طراحی شخصیت منحصر به فرد

دسته بندی :گرافیک دو بعدی 6420
10 نکته برای طراحی شخصیت منحصر به فرد

10 نکته برای طراحی شخصیت منحصر به فرد

هر کس به یک شخصیت کارتونی علاقه داره اما این شخصیت ها چطور به وجود میان؟ تحقیقات و عشق زیادی صرف طراحی شخصیت های کارتونی شده. امروز ده نکته مورد نیاز در مورد طراحی شخصیت رو یاد می گیرید.

با آموزش ” 10 نکته برای طراحی شخصیت منحصر به فرد ” با ما همراه باشید…

  1. یک تم انتخاب کنید

طراحی یک شخصیت جدید مثل نگاه کردن به بوم خالی هست. هیجان انگیز اما ترسناک. کلید غلبه به این فشار اینه که اول یک تم رو انتخاب کنید.

10 نکته برای طراحی شخصیت منحصر به فرد

دوست دارید موقعی که یک نفر به این شخصیت نگاه می کنه، چه چیزی ببینه، چه احساسی داشته باشه و چه چیزهایی رو از ظاهرش متوجه بهش؟ اجازه بدید این احساس توی این شخصیت به چشم بخوره.
اول از همه با جواب های توصیفی یک کلمه ای شروع می کنیم. کلمه هایی مثل گذشته، حال و آینده، هر کدوم به یک زمان اشاره دارن. در انتهای این طیف کلمه هایی مثل ناشی، خونسرد یا شرور هم هستن که بیشتر به استایل یا شخصیت اشاره دارن.
بعد از انتخاب تم مورد نظر، لیستی از جزئیاتی که این تم رو تقویت می کنه، انتخاب کنید. مراقب باشید که این جزئیات با شخصیت مورد نظرتون هماهنگی داشته باشه.

10 نکته برای طراحی شخصیت منحصر به فرد

  1. مشخص کردن داستان پس زمینه

چشم هاتون رو ببندید. هر مرحله از زندگی شخصیت رو تجسم کنید. از لحظه ای که متولد میشه و پا به دنیا میزاره تا زمانی که برای آخرین بار خداحافظی می کنه. برای این شخصیت، چه نوع زندگی انتظار دارید؟

10 نکته برای طراحی شخصیت منحصر به فرد

این داستان، تمام اطلاعات پس زمینه ای که باید بدونید رو شامل میشه. برای ایجاد داستان، مکان ها، فرهنگ ها و حرفه های مختلف رو جستجو کنید. آشنایی با این شخصیت مثل این هست که خواید بهترین دوست تون رو بشناسید. باید همه چیز رو در مورد همه چیز بدونید تا بتونید یک داستان پس زمینه برای این شخصیت مشخص کنید.
من لیستی از سوال هایی که توی این فرآیند بهتون کمک می کنه رو تهیه کردم:
– کجا زندگی می کنه؟
– والدین اون چه کسایی هستن؟
– شغل اون ها چی هستن؟
– بهترین دوست اون کی هست؟
– از چه غذایی خوشش میاد؟
– رنگ مورد علاقه اون چی هست؟
همه می دونن باب اسفنجی شلوار مکعبی توی خونه آناناسی زندگی می کنه و توی رستوران آقای خرچنگ کار می کنه. بنابراین از این سوالات چی دستگیرتون میشه؟
اگه شخصیت مورد نظرتون به جای آمریکا توی اسپانیا یا یک منطقه دیگه متولد میشد، چه فرقی می کرد؟ اگه جواب سوال ها به نظر احمقانه هم میاد اشکال نداره. فقط باید این سوال ها رو جواب بدید و تا جایی که می تونین سوالات بیشتری به این لیست اضافه کنید. اگه به کمک بیشتری نیاز دارید، از جایی که میشناسید شروع کنید.

  1. یک اسم و شخصیت برای کاراکتر در نظر بگیرید

سلام. اسم من … هست.

شخصیتی که خلق می کنید مثل یک نوزاد هست. تنها فرقی که داره اینه که چند لحظه قبل تر و از ذهن خلاق متولد میشه. بنابراین باید براش یک اسم انتخاب کنید.

10 نکته برای طراحی شخصیت منحصر به فرد

اسم سالی، جو یا اسپات با کاراکتر یا شخصیت هماهنگی داره؟ این روزها اسامی خلاقانه زیادی برای نوزادان در نظر گرفته میشه. پس چرا شما هم یکم خلاقیت به خرج نمیدید؟ قبل از اینکار، در مورد اصالت، معنا و تلفظ اسم مورد نظرتون تحقیق کنید.
موقعی که طراحی رو انجام میدید، مدام هماهنگی اسم با طرح رو چک کنید. شاید به مرور، اسم استیو به استفان تبدیل بشه. بنابراین تعداد زیادی از اسامی رو در نظر بگیرید تا در صورت لزوم بتونید تغییرش بدید.
افراد به شخصیت شون متصل هستن. کسی رو میشناسید که درست مشابه شخصیت شما باشه؟ درست مثل داستان پس زمینه، یادتون باشه که باید با شخصیت کاراکتر، از ظاهری که داره تا جوک هایی که تعریف می کنه، آشنا باشید. در نهایت هرقدر بیشتر بدونید، بهتر می تونید این شخصیت رو به طراحی منتقل کنید.

  1. یک گونه رو انتخاب کنید. انسان، حیوان یا هر چیز دیگه.

اینکه تصمیم بگیرید شخصیت مورد نظرتون انسان باشه یا حیوان خیلی اهمیت داره. شاید هیچ کدوم نباشه. شاید فقط یک گل صورتی یا یک ربات فوق حرفه ای با ظاهر دوستانه باشه.
نیازی نیست همه شخصیت ها انسان باشن و از همین سیاره الگوبرداری شده باشن. شاید شخصیت انسان با داستانی که مشخص کردید هماهنگی نداشته باشه. انسان ها ظاهر مشخصی دارن. بنابراین هر تغییری که توی ظاهرشون بدید منجر به خلق گونه جدید میشه.

10 نکته برای طراحی شخصیت منحصر به فرد

نکته مهم در مورد حیوانات اینه که میشه اون ها رو آرام یا وحشی نشون داد. اگه هنوز در مورد گونه شخصیت مورد نظرتون مطمئن نیستید، می تونید خودتون گونه جدید خلق کنید! برای اینکه آناتومی درستی رو برای این گونه در نظر بگیرید، باید ویژگی های انسانی یا حیوانی رو بهش اختصاص بدید. در نهایت بقیه جزئیات رو اضافه کنید و ببینید چه کارای دیگه ای می تونید براش انجام بدید.

  1. بلند، کوتاه، لاغر یا تپل؟

تا حالا دقت کردید شخصیت های حاشیه از شخصیت های قهرمان کوتاه تر هستن؟ به نظر غیر منصفانه میاد اما هدف اینه که بیینده، شخصیت اصلی رو در مقایسه با بقیه شخصیت های کوتاه، به چشم یک رهبر مقتدر ببینه.

10 نکته برای طراحی شخصیت منحصر به فرد

یکی از راه های متمایز کردن شخصیت اصلی اینه که ترکیب بدنی متفاوتی رو روش امتحان کنیم. از اونجایی که جامعه، صفت های مختلفی رو برای هر فرم و سایز بدن در نظر می گیره، از روی ظاهر شخصیت می تونیم به صورت خودکار چیزای زیادی رو نتیجه بگیریم.

یک نکته:
سر رو جدا از بدن بکشید. بعد فرم های مختلف بدن رو طراحی کنید و سر رو روی هر کدوم از این بدن ها قرار بدید. به نظرتون کدوم بهتر هست و چرا؟

این مثال نشون میده که فرم بدن چقدر روی ظاهر تاثیر داره. اما یادتون باشه نیازی نیست طبق شخصیت های قالب پیش برید. می تونید توی این کار کاملا آزادانه عمل کنید.

  1. خلق: رنگ ها

هر رنگ، یک معنایی داره. بنابراین موقع انتخاب خلقی که شخصیت قرار هست داشته باشه، باید با آگاهی عمل کنید. معمولا ما رنگ های روشن رو به صورت شاد و پر انرژی در نظر می گیریم در حالی که رنگ های تیره از نظر ما رمزآلود اند. رنگ قرمز نشون دهنده خشم و اشتیاق هست و رنگ سبز ما رو به یاد طبیعت و پول مینداره.

10 نکته برای طراحی شخصیت منحصر به فرد

اگه هنوز رنگی رو برای شخصیت در نظر نگرفتید، همه رنگ ها رو امتحان کنید تا در نهایت به رنگ دلخواهی که برای اون شخصیت مناسب باشه، برسید. حتی می تونید یک شخصیت خشن رو صورتی کنید یا موهای یک شخصیت کاری رو آبی کنید.

اینکه کاملا برخلاف هنجار عمل کنیم به تقویت ظاهر شخصیت کمک نمی کنه اما باعث میشه بهتر توی ذهن مخاطب بمونه.

  1. طراحی شخصیت در وضعیت های پویا

می دونم دوست دارید همه چیز رو ساده بگیرید اما این شخصیت باید زنده باشه. به غیر از وضعیت های استاندارد یعنی پشت و جلو، سعی کنید اون شخصیت رو در وضعیت های حرکتی مختلف طراحی کنید. با توجه به زبان بدن میشه چیزهای زیادی رو در مورد احساسات و کارهایی که شخصیت انجام میده فهمید. هر چیزی که در مورد داستان پس زمینه می دونید رو روی وضعیت های حرکتی مختلف اون شخصیت پیاده کنید.

10 نکته برای طراحی شخصیت منحصر به فرد

برای شروع بهتره از بررسی تجسم شروع کنید. هر کلمه، به طور خودکار تصویر مشخصی رو به ذهن مون میاره. مثلا با شنیدن کلمه آرامش، کسی رو تصور می کنیم که تکیه داده و پاهاش رو روی هم انداخته. درست مثل تصویر موش بالای سمت چپ.

به خصوص وضعیت های پویا موقع طراحی حرفه ای اهمیت زیادی داره. بزارید این شخصیت با همون انرژی که مورد نظرتون هست پا به صحنه بزاره و در معرض دید مخاطب ها قرار بگیره. وضعیت های پویا، میزان انطباق پذیری شما رو هم به عنوان یک هنرمند نشون میده. بنابراین برای نشون دادن استعدادی که دارید حتما از این وضعیت ها استفاده کنید.

  1. استایل؟ لباس و سایر متعلقات

خرید کردن رو دوست دارید؟ پول تون رو خرج نکنید. در عوض برید سراغ مد شخصیت! با توجه به لباس های شخصیت میشه چیزهای زیادی فهمید. هر شخصیتی که توی جهان خلق شده با یک یونیفرم خاص شناخته میشه. منظورم از یونیفرم، لباس کار نیست بلکه منظورم شیوه لباس پوشیدن معمول اون شخصیت هست.

10 نکته برای طراحی شخصیت منحصر به فرد

لباس ها رو با دقت انتخاب کنید. به جزئیات کوچک مثل دکمه ها، درزها و دوخت کلی هم دقت کنید. شخصیت مورد نظرتون با لباس راحتی یا حتی کت و شلوار و کراوات ظاهر متفاوتی پیدا می کنه. مثلا برای این مرد زنجبیلی از یه سری خطوط و دکمه به عنوان لباس استفاده شده.

10 نکته برای طراحی شخصیت منحصر به فرد

یادتون باشه همه چیز رو ساده بگیرید. شاید مجبور بشید یک شخصیت رو چندین بار طراحی و رنگ آمیزی کنید. به همین دلیل سادگی می تونه بهتون کمک کنه.

  1. ابراز هیجان شخصیت

یک چهره خنده دار در نظر بگیرید. حالا اون رو بکشید؟ شخصیت مورد نظرتون چه شکلی شده؟ Expression در واقع وسیله ای ارتباطی در طراحی شخصیت هست. توی هر لحظه از روز، این شخصیت چه نوع هیجانی از خودش بروز میده؟

10 نکته برای طراحی شخصیت منحصر به فرد

برای اینکه در مورد هیجانات شخصیت بیشتر بدونید، سعی کنید از تکنیک های قدیمی که هنرمندها از ابتدا استفاده می کردن، استفاده کنید. جلوی یک آینه بشینید و هیجانات مختلف رو از خودتون بروز بدید. چشم ها، ابروها و دهان و بر اساس این هیجانات تغییر می کنن. بنابراین بخش هایی از صورت رو که بر اساس هر هیجان وضعیت جدیدی به خودش می گیره و خوب بررسی کنیم.

موقعی که توی این کار مهارت پیدا کنید، یک گام به طراحی شخصیت هم نزدیک میشید. یک موقع به خودتون میاید و می بینید توی این کار استاد شدید.

10. نسخه های مختلف رو امتحان کنید

طراحی یعنی امتحان کردن چیزهای مختلف. شاید اون شخصیت با یک کلاه یا یک لباس دیگه، ظاهر بهتری پیدا کنه. طرح اولیه رو به عنوان نمونه نگه دارید اما نسخه های دیگه رو هم امتحان کنید.

10 نکته برای طراحی شخصیت منحصر به فرد

گاهی وقت ها بک طرح نگاه می کنیم اما متوجه نمیشیم چه چیزی کم داره. همه رنگ ها خوب هستن؟ نیازی نیست دوباره رو موها کار کنیم؟ شاید یک مدل جدید برای چشم ها بتونه ظاهر بهتری به طرح بده. همون طور که توی مثال بالا می بینید، سبک های شخصیتی مختلف بر اساس یک نمونه اصلی طراحی شده. ویژگی دیگه طراحی نسخه های مختلف این  هست که میشه اون شخصیت رو توی محیط های مختلف امتحان کرد و دید کدوم شرایط با اون شخصیت هماهنگی داره.

جمع بندی!

قبل از اینکه تموم کنیم، یک نگاه سریع به تمام چیزهایی که یاد گرفتید، میندازیم. موقع طراحی شخصیت،  از این لیست به عنوان راهنما استفاده کنید.

یک تم انتخاب کنید: از یک عبارت یک کلمه برای توصیف شخصیت استفاده کنید.
مشخص کردن داستان پس زمینه: اون شخصیت رو باید مثل دوستاتون بشناسید.
در نظر گرفتن نام و شخصیت: یک نام و شخصیت رو متناسب با استایل اون کاراکتر در نظر بگیرید.
انتخاب گونه: در مورد اینکه می خواید اون شخصیت انسان، حیوان یا یک گونه جدید باشه، تصمیم بگیرید.
فرم بدن رو مشخص کنید: با مشخص کردن فرم بدن مثل کوتاهی، بندی، لاغری و چاقی میشه اون شخصیت رو تقویت  کرد.
مشخص کردن رنگ اصلی: همیشه از یک رنگ اصلی استفاده کنید.
خلق وضعیت های پویا: فقط وضعیت جلو و پشت کافی نیست. سعی کنید اون شخصیت رو توی وضعیت ها مختلف زندگی طراحی کنید.
انتخاب نوع استایل: نوع پوشش و استایل اون شخصیت رو تعیین کنید.
مشخص کردن هیجان شخصیت: نحوه تصویرسازی هیجان رو یاد بگیرید.
نسخه های مختلف رو امتحان کنید: اگه چیزی به نظرتون درست نمیاد، یک چیز جدید بکشید. تا زمانی که به طرح دلخواه برسید، نسخه های مختلف رو امتحان کنید.

امیدواریم آموزش ” 10 نکته برای طراحی شخصیت منحصر به فرد ”  برای شما مفید بوده باشد…

توصیه می کنم دوره های جامع فارسی مرتبط با این موضوع آریاگستر رو مشاهده کنید:

” صفر تا صد آموزش فتوشاپ “

” صفر تا صد آموزش ایلاستریتور “

توجه : مطالب و مقالات وبسایت آریاگستر تماما توسط تیم تالیف و ترجمه سایت و با زحمت فراوان فراهم شده است . لذا تنها با ذکر منبع آریا گستر و لینک به همین صفحه انتشار این مطالب بلامانع است !

 

مطالب مرتبط

قوانین ارسال دیدگاه در سایت

  • چنانچه دیدگاهی توهین آمیز یا بی ارتباط با موضوع آموزش باشد تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لینک کوتاه: