12 اصل ساده در انیمیشن سازی

دسته بندی :تدوین و جلوه های ویژه 3886
12 اصل ساده در انیمیشن سازی

12 اصل ساده در انیمیشن سازی

12 اصل ساده در انیمیشن سازی چی هست و چرا باید این اصول رو بدونیم؟ هدف ما اینه که انیمیشن ها رو جذاب تر و گیراتر کنیم. علاوه بر نکاتی که موقع طراحی انیمیشن ها باید بدونیم، دونستن این اصول هم کیفیت کار رو بالا می بره.

با ” 12 اصل ساده در انیمیشن سازی ” با ما همراه باشید…

  • سطح سختی: مبتدی
  • مدت آموزش: 40 تا 50 دقیقه
  1. Slow In/ Slow Out – کاهش و افزایش سرعت

اول از همه، از ساده ترین اصل شروع می کنیم. همون طور که می دونین، اینکه شکل ها رو با سرعت و بدون توقف پشت سر هم به نمایش در بیاریم، برای ساخت انیمیشن کافی نیست. بلکه باید سرعت رو کم و زیاد کنیم. بیشتر کاربرهای After Effects به لطف امکان Easy Ease In/ Out، با این اصل آشنایی دارن.

برای این کار، کی فریم مورد نظر رو انتخاب می کنیم و دکمه F9 رو فشار میدیم. این روش، مهم ترین ابزار برای انیمیشن سازی هست اما ابزارهای دیگه ای هم برای ایجاد حرکت روان وجود داره.

12 اصل ساده در انیمیشن سازی

  1. Anticipation – پیش بینی

توی دنیای واقعی، یک حرکت همیشه با حرکتی در جهت مخالف همراه هست که این حرکت می تونه سریع یا آهسته باشه. توی انیمیشن سازی به این اصل Anticipation گفته میشه که میشه اون رو به صورت روشی برای آماده سازی مخاطبین در نظر گرفت. حتی اگه این آگاه سازی به صورت ناهشیار انجام بشه.

اعمال این اصل روی لایه های انیمیشن، مزیت های زیادی رو به همراه داره و موجب جالب شدن حرکت میشه. این توی After Effects یعنی اینکه چند تا کی فریم بیشتر به انیمیشن اضافه کنیم. برای این کار، اسکریپت خاصی هم وجود داره اما به نظر من روش سنتی، کاربردی تر هست.

  1. فشردگی و کشیدگی

فشردگی و کشیدگی مقیاس یک شکل باعث میشه که انیمیشن تون ظاهر طبیعی تری (و کمدی تری) پیدا کنه. توی یک حرکت پیچیده، این کار می تونه سخت باشه اما انجامش می تونه موجب جالب تر شدن یک انیمیشن کسل کننده بشه. قاعده کلی اینه که موقع تغییر یک شکل، حجم اون شکل رو تغییر ندیم. به عبارت دیگه، موقعی که یک شکل رو به صورت عمودی بسط میدیم، باید اون رو به صورت افقی، جمع کنیم.

  1. قوس

بر اساس این اصل، اشکال به صورت طبیعی گرایش دارن که به صورت قوس دار حرکت کنن، نه مستقیم (به استثنای شکل های مکانیکی). حرکت آونگ یا طناب زدن یک کودک رو در نظر بگیرین. خیلی ساده ست. نه؟ خوشبختانه با After Effects به راحتی میشه این اصل رو رعایت کرد.

  1. حرکت Straight Ahead در برابر Pose to Pose

این اصل، یکی از مهم ترین اصول به جا مونده از انیمیشن سازی سنتی هست که تاثیر زیادی روی انیمیشن سازی مدرن هم داره. حرکت Straight Ahead به طراحی فریم به فریم با یک ترتیب خاص، گفته میشه. حرکت Pose to Pose هم یعنی اینکه اول یک وضعیت کلیدی رو طراحی کنیم و بعد فریم های میانی رو رسم کنیم.

  1. Staging – خلاصه گویی

Staging یعنی هدایت کردن توجه مخاطب به سمت حرکت ها و رویدادهای مهم یک انیمیشن که محل قرارگیری دوربین، ویرایش، انتخاب رنگ ها، طرح و غیره رو شامل میشه. فرقی نمی کنه یک انیمیشن کوتاه درست می کنین یا یک تبلیغ تلویزیونی، جلب توجه مخاطب به سمت پیام مورد نظر، اهمیت زیادی داره. درست مثل همون کاری که کارگردان یک فیلم انجام میده. آگاهی از بالانس، هارمونی، نکته تاکید و ریتم می تونه توانایی در بیان داستان یک انیمیشن رو بهبود ببخشه.

  1. بزرگ نمایی و اغراق

این اصل بر اساس این ایده شکل گرفته که همیشه واقعیت بهترین گزینه نیست و بعضی اوقات دستکاری واقعیتی که کسل کننده ست و هیچ جذابیتی نداره، بهتره. بزرگ نمایی صحیح حرکات در زمان مناسب می تونه باعث هیجان انگیز شدن یک انیمیشن بشه. بعضی اوقات بدون اینکه بدونیم دست به این کار می زنیم. اما آگاهی از این اصل بهمون کمک می کنه که بهتر بفهمیم کجاها و چه زمانی باید از بزرگ نمایی استفاده کنیم.

  1. Follow Through یا دنباله ها در برابر Overlapping Action یا همپوشانی

این اصل به این اشاره داره که هر حرکت، روی سایر حرکت ها تاثیر میزاره. Follow Through به روشی که یک شکل و اجزای مختلفش از ابتدا تا انتها حرکت می کنن، اشاره داره. Overlapping Action هم یعنی یک حرکت قبل از شروع حرکت بعدی، متوقف نمیشه.

  1. Secondary Action حرکت ثانویه

شاید به نظر بیاد که این مورد به اصل قبلی شباهت داره. اما این طور نیست. Follow Through و Overlapping Action با حرکات فیزیکی سر و کار دارن اما Secondary Action برای اضافه کردن جذابیت بیشتر از طریق بهبود حرکت اصلی، کاربرد داره. برای مثال، موقعی که یک نفر توی خیابان راه میره، راه رفتن Primary Action و حرکت دادن دست و پا و سر و غیره، Secondary Action هست. همون طور که قبلا گفته شد، از Secondary Action برای جذاب تر کردن صحنه استفاده میشه. اما نباید توی این کار زیاده روی کنیم.

  1. زمان بندی

به راحتی میشه فهمید معنای این اصل چی هست. یعنی تنظیم سرعت حرکت یک شکل. اما مدیریت زمان بندی یکی از دشوارترین کارها توی انیمیشن سازی هست. زمان بندی یا سرعت، حرکت یک شکل رو کنترل می کنه. زمان بندی می تونه روی بقیه چیزها هم تاثیر بزاره مثل وزن شکل. شکلی که کند حرکت می کنه، به نظر میاد که سنگین تر و حجیم تر باشه در حالی که حرکت سریع باعث میشه اون شکل سبک تر به نظر بیاد.

  1. طراحی

همون طور که از اسمش متوجه میشیم، این اصل یعنی طراحی صحیح وزن، شکل و حرکت. تمام این اصل رو نمیشه با After Effects رعایت کرد. مگه اینکه بخوایم کار طراحیرو با سایر نرم افزارها انجام بدیم و از After Effects برای متحرک سازی استفاده کنیم.

  1. جذبه

این اصل در واقع برای انیماتورها در نظر گرفته شده و برای اطمینان از این نکته ست که کاراکتری که طراحی شده، کاریزما یا جذبه داره یا نه. بر اساس این اصل، چنانچه کاراکتر یک انیمیشن اونقدر جذاب نباشه که بتونه نظر مخاطب ها رو جلب کنه، سایر تکنیک های انیمیشن سازی هم هیچ اهمیتی ندارن. ممکنه به نظر بیاد که این موضوع ربطی به انیماتور نداره اما این طور نیست.

در نظر گرفتن جذبه عناصری که متحرک میشه، اهمیت زیادی داره. علاوه بر این، مخاطب ها باید از تماشای  چیزی که یک انیماتور خلق می کنه، لذت ببرن. حتی اگه یک انیمیشن از نظر تکنیکی هم خیلی پیشرفته باشه، اگه کسل کننده باشه هیچ ارزشی نداره.

نتیجه

همش همین بود! به این ترتیب با 12 اصل ساده در انیمیشن سازی آشنا شدید و می تونین از این اصول توی کارتن استفاده کنین.

امیدواریم ” 12 اصل ساده در انیمیشن سازی ”  برای شما مفید بوده باشد…

توجه : مطالب و مقالات وبسایت آریاگستر تماما توسط تیم تالیف و ترجمه سایت و با زحمت فراوان فراهم شده است . لذا تنها با ذکر منبع آریا گستر و لینک به همین صفحه انتشار این مطالب بلامانع است !

دوره های آموزشی مرتبط

مطالب مرتبط

قوانین ارسال دیدگاه در سایت

  • چنانچه دیدگاهی توهین آمیز یا بی ارتباط با موضوع آموزش باشد تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لینک کوتاه: