معرفی نرم افزار رویت – Autodesk Revit

نرم افزار اتودسک رویت

معرفی نرم افزار رویت – Autodesk Revit

نرم افزار رویت ( Autodesk Revit ) یک نرم افزار مدل سازی اطلاعات ساختمان ( BIM ) برای معماران، مهندسان ساختمانی، مهندسان فنی، برق کاری و لوله کشی، طراحان و پیمانکاران است. این نرم افزار به کاربر اجازه می دهد یک ساختمان و قسمت های مختلف آن را به صورت سه بعدی طراحی کند، مدل را با عناصر نقشه کشی دو بعدی علامت گذاری کند و از پایگاه داده ساختمان به اطلاعات ساختمان دسترسی پیدا کند. نرم افزار نرم افزار رویت قابلیت 4D BIM را دارد و دارای ابزارهایی برای برنامه ریزی و پیگیری مراحل مختلف چرخه زندگی آن است، از ایده سازی گرفته تا ساخت و در نهایت تخریب.

تاریخچه نرم افزار رویت

شرکت Charles River Software در 31 اکتبر سال 1997 در شهر نیوتن ایالت ماساچوست توسط Leonid Raiz و Irwin Jungreis تاسیس شد که توسعه دهندگان اصلی نرم افزار Pro/Engineer شرکت PTC بودند که یک نرم افزار طراحی مکانیک بود. هدف از تاسیس این شرکت، وارد کردن قدرت مدل سازی پارامتری نرم افزار Pro/Engineer به صنعت ساختمان سازی بود (شرکت PTC در گذشته سعی کرده بود نرم افزار تازه خریداری شده Reflex را در بخش ساخت و ساز تبلیغ کند، اما با شکست مواجه شده بود). Raiz و Jungreis با سرمایه گذاری شرکت های Atlas Venture و North Bridge Venture Partners، چندین توسعه دهنده نرم افزار و معمار استخدام کردند و شروع به توسعه نرم افزار Revit با زبان C++ در پلتفرم Microsoft Windows کردند. در سال 1999، آنها Dave Lemont را به عنوان CEO، Jon Hirschtick، موسس نرم افزار Solidworks و Arol Wolford، موسس شرکت CMD Group را به عنوان اعضای هیات مدیره استخدام کردند.

leonid raiz، یکی از موسسان نرم افزار revit

از همان ابتدا قرار بر این بود که نرم افزار Autodesk Revit به معماران و دیگر مهندسان ساختمانی اجازه دهد با ساخت یک مدل سه بعدی پارامتری که شامل طراحی هندسی و غیرهندسی و اطلاعات ساخت و ساز است، یک ساختمان را طراحی کنند و نقشه های آن را بسازند. این مفهوم بعدها به عنوان مدل سازی اطلاعات ساختمان یا BIM شناخته شد. در آن زمان چندین نرم افزار دیگر مانند ArchiCAD و Reflex اجازه کار با یک مدل ساختمان مجازی سه بعدی را می دادند و اجازه می دادند مولفه های مستقل توسط پارامترها کنترل شوند (مولفه های پارامتری). دو تا از تفاوت های مهم Revit این بود که مولفه های پارامتری آن توسط یک ویرایشگر خانواده گرافیکی ساخته می شدند، نه توسط یک زبان برنامه نویسی و همچنین تمام روابط بین مولفه ها، نماها و علامت گذاری ها توسط مدل ضبط می شدند، بنابراین تغییرات اعمال شده روی مدل بطور خودکار روی تمام مدل اعمال میشدند تا مدل همواره به روز باشد. برای مثال، حرکت دادن یک دیوار باعث آپدیت شدن دیوارهای مجاور، زمین و سقف ها می شود، مکان و مقدار اندازه گذاری ها و یادداشت ها را اصلاح می کند، محیط کف زمین که در زمان بندی ها گزارش شده است را تنظیم می کند، نماهای برشی را از نو می کشد و غیره تا مدل همواره آپدیت باشد و تمام نقشه ها هم با آن هماهنگ شوند. مفهوم وابستگی دو طرفه بین مولفه ها، نماها و اندازه گذاری ها تا چندین نسخه بعد یک ویژگی منحصربفرد برای Revit شناخته میشد. این راحتی در انجام تغییرات باعث شد که نام آن را Revit بگذارند که اختصاری از Revise-It می باشد. نرم افزار رویت دارای یک موتور انتشار تغییر پارامتری است که بر پایه یک تکنولوژی جدید، یعنی پارامترهای محتوا محور بود که بیشتر از پارامترهای متغیر و تاریخ محور که در نرم افزارهای CAD مکانیکی استفاده میشدند، مقیاس پذیر بود. اصطلاح مدل ساختمانی پارامتری به این دلیل مورد استفاده قرار گرفت که نشان دهد تغییرات اعمال شده روی پارامترها، کل مدل و اسناد مربوط به آن را کنترل می کنند، نه فقط مولفه های انفرادی را.

نام این شرکت در ژانویه سال 2000 به Revit Technology Corporation تغییر یافت و Revit 1 در پنجم آوریل سال 2000 عرضه شد. این نرم افزار به سرعت پیشرفت کرد و ورژن های 2، 3، 3.1، 4 و 4.1 به ترتیب در آگوست 2000، اکتبر 2000، فوریه 2001، نوامبر 2001 و ژانویه 2002 عرضه شدند.

تصویر رندر شده از یک نمای داخلی با استفاده از نرم افزار revit

نرم افزار رویت در ابتدا تنها به صورت اجاره ماهانه عرضه میشد و امکان خرید آن وجود نداشت. فرایند مجوزدهی توسط یک فرایند کاملا خودکار کنترل میشد که در آن زمان یک نوآوری محسوب میشد، زیرا برای خرید دیگر نرم افزارهای طراحی، نیاز به دخالت انسان و انتقال دستی کدهای اعتباری بود.

شرکت Autodesk که به خاطر محصولات AutoCAD خود معروف است، در سال 2002 شرکت Revit Technology Corporation را به مبلغ 133 میلیون دلار خریداری کرد. این خرید باعث شد تحقیق، توسعه و بهبود بیشتر نرم افزار راحت تر صورت گیرد. شرکت اتودسک از سال 2004 به بعد چندین نسخه از نرم افزار رویت را عرضه کرده است. در سال 2005، Revit Structure و در سال 2006، Revit MEP معرفی شد. بعد از نسخه 2066، نام Revit Building به Revit Architecture تغییر یافت.

از Revit 2013 به این طرف، رشته های مختلف این نرم افزار در یک محصول به نام Revit ترکیب شدند.

در سال 2012، Revit LT تبدیل به جدیدترین نسخه Revit در بازار شد. این یک نسخه سبک از Revit است که برخی از ویژگی های آن مانند رندر کردن و محیط های چند کاربری از آن حذف شده است.

با پلتفرم رویت، شرکت اتودسک سهم چشمگیری در بازار BIM دارد، البته به همراه شرکت Nemetschek (سازندگان ArchiCAD، AllPlan و Vectorworks) و شرکت Gehry Technologies برای نرم افزار Digital project مبتنی بر CATIA.

تصویری از محیط کاربری نرم افزار revit

محصولات نرم افزار Autodesk Revit

از زمان عرضه Autodesk Revit 2013 به بعد، تمام قابلیت های Revit در یک محصول قرار داده شده است.

در سال 2013، شرکت اتودسک یک نسخه محدود به نام Revit LT را در کنار Revit کامل برای بازارهای سطح مبتدی عرض کرد. در همان سال شرکت اتودسک سبک مجوزدهی اجاره ای را برای بعضی از محصولاتش از جمله Revit معرفی کرد.
شرکت اتودسک مجموعه های طراحی ساختمان را به فروش می رساند که هر کدام حاوی بخش های مختلف بسته های نرم افزاری هستند. نرم افزار Revit در مجموعه های Premium  و Ultimate قرار گرفته است.

با عرضه Revit 2015، شرکت اتودسک پشتیبانی از ویندوزهای 32 بیتی را متوقف کرد.

کاربرد و موارد استفاده از نرم افزار رویت

از نرم افزار Autodesk Revit می توان به عنوان یک ابزار قوی برای همکاری بین رشته های مختلف طراحی ساختمان استفاده کرد. رشته های مختلفی که از نرم افزار رویت استفاده می کنند، از دیدگاه های منحصربفردی به این نرم افزار روی می آورند. هر یک از این دیدگاه ها روی تکمیل کردن کار مربوط به آن رشته تمرکز دارند. شرکت هایی که از این نرم افزار استفاده می کنند، در ابتدا فرایند روند کاری کنونی را بررسی می کنند تا تعیین کنند آیا به چنین ابزار همکاری پیچیده ای نیاز است یا خیر.

مدل سازی

محیط کاری نرم افزار Autodesk Revit به کاربران اجازه می دهد تمام ساختمان ها یا مونتاژها (در محیط پروژه) یا اشکال سه بعدی انفرادی (در محیط ویرایشگر خانواده) را ویرایش کنند. می توان از ابزارهای مدل سازی با اشیای پیش ساخته جامد یا مدل های هندسی Import شده استفاده کرد. البته نرم افزار رویت یک مدل ساز NURBS نیست و همچنین قابلیت ویرایش اضلاع یک شیء را ندارد، به جز بعضی از اشیای خاص مانند سقف ها، دال ها و زمین یا محیط مجتمع.

دسته های مختلفی از اشیا (اصطلاحا در Revit به آنها family یا خانواده گفته می شود) وجود دارد که به سه گروه تقسیم می شوند:

– خانواده های سیستم، مانند دیوارها، زمین ها، بام ها و سقف ها که در داخل پروژه ساخته می شوند.
– خانواده های قابل لود شدن / مولفه هایی که با ابزارهای ابتدایی (Extrusion، Sweep و غیره) به صورت مجزا از پروژه ساخته شده اند و برای استفاده در پروژه لود شده اند.
– خاواده های در محل که به صورت In-Situ در پروژه ای ساخته می شوند که ابزارهایی مشابه مولفه های قابل لود شدن دارد.

فرم های primitive برای ساخت اشیای قابل لود شدن

یک کاربر باتجربه می تواند خانواده های واقع گرایانه و دقیق از مبلمان گرفته تا لوازم روشنایی بسازد و همچنین مدل های موجود را از برنامه های دیگر باز کند. خانواده های رویت را می توان به عنوان مدل های پارامتری به همراه اندازه گذاری و خصوصیات ساخت. این کار به کاربران اجازه می دهد یک مولفه را با تغییر دادن پارامترهای از پیش تعریف شده مانند ارتفاع، عرض یا تعداد، اصلاح کنند. با این روش، خانواده یک شکل هندسی تعریف میکند که توسط پارامترها کنترل می شود و ترکیب های پارامترها را می توان به عنوان یک Type ذخیره کرد و هر نمونه از Type هم می تواند دارای انواع مختلفی باشد. برای مثال، یک درب گردان می تواند یک خانواده باشد. می تواند دارای Type هایی باشد که اندازه های مختلف را توصیف می کنند و خود مدل ساختمانی نمونه هایی از آن Type ها را در دیوارها قرار می دهد که پارامترهای نمونه ای می توانند جنس درب را منحصرا برای هر نمونه از درب مشخص کنند.

گرچه نرم افزار Autodesk Revit به طور پیش فرض دارای تعدادی خانواده است، اما آنها محدود هستند، بنابراین کاربران ممکن است نیاز داشته باشند خودشان تعدادی خانواده بسازند یا از روشگاه های آنلاینی مانند Plansort، Bimbandit یا Andekan آنها را  خریداری کنند. تعدادی از وبسایت ها مانند Revitcity، Augi و NationalBimlibrary، خانواده هایی را به صورت رایگان عرضه می کنند.

در سال 2011، افزونه Dynamo به صورت بتا عرضه شد که اجازه میداد رفتار مولفه ها از طریق یک رابط کاربری درگ و دراپ به طور مستقیم برنامه ریزی شود. طرز کار این افزونه مانند طرز کار زبان برنامه نویسی Grasshopper 3D روی اشیا در Rhinoceros 3D است.

رندر با نرم افزار رویت

وقتی کاربر یک ساختمان، مدل یا هر نوع شیء در نرم افزار Autodesk Revit می سازد، ممکن است از موتور رندر Revit استفاده کند تا یک تصویر طبیعی تر به جای مدل هندسی ایجاد کند. برای این کار می تواند از یک ابزارهای مدل پیش ساخته مانند دیوار، زمین و غیره استفاده کند، یا مدل ها، دیوارها و متریال خودش را بسازد. در Revit 2010 تعداد زیادی متریال های پیش ساخته وجود دارد که هر کدام از آنها را می توان مطابق میل کاربر تغییر داد. کاربر همچنین می تواند با یک متریال ساده شروع کند. اینگونه کابر می تواند چرخش، اندازه، مقدار روشنایی و شدت بافت ها، map های Gloss (یا همان ShineMap)، Map های شفافیت، map های انعکاس، Map های انعکاس مورب، Map های سوراخ و Bump Map ها را تعیین کند و یا اینکه map ها را کنار بگذارد و از اسلایدرها برای هر یک از ویژگی های بافت ها استفاده کند.

رندر یک ساختمان از نمای خارجی در نرم افزار رویت

رندر ابری توسط پلاگین آزمایشی Project Neon که در Autodesk labs واقع شده است، در مرحله بتا قرار دارد و به کاربر اجازه می دهد تصاویر خود را به جای کامپیوترهایشان، از طریق اکانت Autodesk رندر کنند. مدل های Revit را همچنین می توان مستفیما به Autodesk 3DsMax (نسخه های 2013 به بعد) متصل کرد تا پروژه های رندر و انیمیشن سازی به صورت پیشرفته تر شوند و در عین حال بیشتر متریال ها و اطلاعات اشیا حفظ شوند.

تصویری از محیط پلاگین project neon برای رندر در فضای ابری به صورت آنلاین

یک افزونه به نام Enscape 3D برای رویت وجود دارد که اجازه رندر سه بعدی زنده در هنگام گشت و گذار را می دهد. این افزونه اجازه اپدیت شدن به صورت زنده را می دهد و همچنین به منابع صدا اجازه می دهد اضافه شوند تا بتوان افکت آکوستیک را آزمایش کرد.

رندر سه بعدی به صورت زنده با استفاده از افزونه enscape 3d در حالت flumode

برای مشاهده ویژگی های جدید نرم افزار Autodesk Revit 2018 به این صفحه از سایت مراجعه کنید

منابع: ویکی پدیا انگلیسی ، وبسایت Autodesk ، آریا گستر و

 

محصولات آموزشی مرتبط با این مقاله :

صفر تا صد آموزش رویت – پک 1

صفر تا صد آموزش رویت – پک 2

محصولات مرتبط با آموزش مهندسی

 

توجه : مطالب و مقالات وبسایت آریاگستر تماما توسط تیم تالیف و ترجمه سایت و با زحمت فراوان فراهم شده است . لذا تنها با ذکر منبع آریا گستر و لینک به همین صفحه انتشار این مطالب بلامانع است !

دوره های آموزشی مرتبط

مطالب مرتبط

قوانین ارسال دیدگاه در سایت

  • چنانچه دیدگاهی توهین آمیز یا بی ارتباط با موضوع آموزش باشد تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لینک کوتاه: