پویانمایی کاراکتر یا Character Animation

پویانمایی کاراکتر یا Character Animation

پویانمایی کاراکتر یا Character Animation

پویانمایی کاراکتر یا Character Animation یکی از حوزه های اختصاصی انیمیشن است که پویانمایی شخصیت یا کاراکتر را در بر می گیرد. نقش انیماتور کاراکتر، به هدف نهایی از انیمیشن بستگی داشته و اغلب از آن ها خواسته می شود با مداد یا ماوس، به یک کاراکتر زندگی بخشیده و توهم فکر کردن، هیجان و شخصیت داشتن کاراکتر را در دیگران ایجاد کنند. پویانمایی کاراکتر اغلب از انیمیشن سازی متمایز می شود. چرا که در حوزه انیمیشن سازی، تصویر واقعی متحرک می شود.

پویانمایی کاراکتر یا Character Animation

پویانمایی کاراکتر یا Character Animation

تاریخچه

” گرتی دایناسور ” (1914) ساخته Winsor McCay اغلب به عنوان اولین نمونه از پویانمایی کاراکتر در نظر گرفته می شود. بعدها Otto Messmer نیز ” فلیکس گربه ” را در دهه 1920 ساخت.

در دهه 1930، کمپانی والت دیزنی نیز انیمیشن های استودیویی خود مثل ” سه بچه خوک ” (1933)، ” سفید برفی و هفت کوتوله ” (1937)، ” پینوکیو ” (1940) و ” دامبو ” (1941) را ارائه کرد. سفید برفی و هفت کوتوله اولین انیمیشن بلند و موزیکال بود. انیماتورهای کمپانی والت دیزنی مانند Bill Tytla، Ub Iwerks، Grim Natwick, Fred Moore, Ward Kimball, Les Clark, John Sibley, Marc Davis, Wolfgang Reitherman, Hal King, Hamilton Luske, Norm Ferguson, Eric Larson, John Lounsbery, Milt Kahl, Joe Ranft, Frank Thomas  و Ollie Johnston ، همگی استاد حرفه خود شدند.

Frank وOllie اعتقاد داشتند که افکار و هیجانات پشت یک کاراکتر لازمه اصلی خلق یک صحنه است.  جدای نه پیرمرد دیزنی، Frank و Ollie به خاطر رابط مربی/ شاگرد و به اشتراک گذاری دانش خود در مورد پویانمایی شخصیت شناخته می شوند. کتاب ” دوازده اصل پویانمایی “، به راهنمای کارآموزان در این زمینه مبدل شده است.

از دیگر پیشگامان این حرفه می توان به کمپانی برادران وارنر اشاره کرد. کارگردان هایی از جمله Tex Avery Avery Chuck Jones, Bob Clampett, Bill Melendez, Frank Tashlin, Robert McKimson, Friz Freleng ،  انیماتورهایی مانند Max Fleischer ، Walter Lants و Hanna-Barbera ، انیماتور سابق کمپانی والت دیزنی یعنی Don Bluth، انیماتور مستقل Richard Williams ، John Lasseter در استودیو Pixar و انیماتورهای والت دیزنی همچون Andreas Deja و Glen Keane هم در این حوزه پیشگام اند.

پویانمایی کاراکتر به استودیوهای هالیوود محدود نیست. چرا که تعدادی از بهترین انیمیشن ها توسط Nick Park در استودیوی پریتانیایی Aardman  و یا توسط انیماتور روسی Yuri Norstein ساخته شده است.

بازی ها

اگرچه از پویانمایی کاراکتر بیشتر در فیلم سازی استفاده می شود، اما در بازی سازی نیز نقش پر رنگی ایفا می کند. تولید کننده های بازی های ویدئویی از کاراکترهای پیچیده ای استفاده می کنند که بازی حول محور آن ها می گردد. شاهزاده ایران، خدای جنگ، Team Fortress II یا Resident Evil، همگی مثال هایی از پویانمایی کارکتر در بازی سازی هستند.

پویانمایی کاراکتر یا Character Animation

پویانمایی کاراکتر یا Character Animation

افکت های بصری و انیمیشن

پویانمایی کاراکتر اغلب در تضاد با انیمیشن قرار دارد. چرا که در انیمیشن سازی، انیماتورها حیوانات یا مخلوقاتی مثل دایناسورها یا موجوداتی فانتزی را به دنیای واقعی می آورند. انیماتورهای افکت های بصری در زمینه پویانمایی ماشین ها، دستگاه ها یا پدیده های طبیعی مثل باران، برف، نور و آب و افکت های غیر طبیعی که بیشتر از فیلم های علمی تخیلی دیده می شوند، تخصص دارند. البته بین این دو حوزه شباهت هایی نیز هست. در پویانمایی کاراکتر از همان اصول انیمیشن سازی استفاده می شوند.

پویانمایی کاراکتر یا Character Animation

منابع: ویکی پدیا انگلیسی ، آریاگستر و …

محصولات مرتبط با پویانمایی و انیمیشن سازی

توجه : مطالب و مقالات وبسایت آریاگستر تماما توسط تیم تالیف و ترجمه سایت و با زحمت فراوان فراهم شده است . لذا تنها با ذکر منبع آریا گستر و لینک به همین صفحه انتشار این مطالب بلامانع است !

دوره های آموزشی مرتبط

مطالب مرتبط

قوانین ارسال دیدگاه در سایت

  • چنانچه دیدگاهی توهین آمیز یا بی ارتباط با موضوع آموزش باشد تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لینک کوتاه: