معرفی موتور بازی سازی کرای انجین – CryEngine

بازی sniper: gost warrior 3

معرفی موتور بازی سازی کرای انجین – CryEngine

موتور بازی سازی کرای انجین ( CryEngine ) توسط شرکت بازی سازی آلمانی Crytek طراحی شده است. موتور بازی سازی CryEngine در تمام بازی های این شرکت استفاده شده است و اولین ورژن آن در بازی Far Cry مورد استفاده قرار گرفت و همچنان آپدیت می شود تا از کنسول ها و سخت افزارهای بازی ها پشتیبانی کند. همچنین در بسیاری از بازی های دیگر تحت لیسانس Crytek مورد استفاده قرار گرفته است، از جمله Sniper: Ghost Warrior 2 و SNOW. شرکت Cloud Imperium Games از یک نسخه اصلاح شده این موتور برای بازی های Star Citizen و Squadron 42 استفاده می کند. شرکت Warhorse Studios از یک نسخه اصلاح شده این موتور برای بازی نقش آفرینی قرون وسطایی Kingdom Come: Deliverance استفاده می کند. شرکت Ubisoft از یک نسخه داخلی کرای انجین از بازی اصلی Far Cry به نام Dunia Engine استفاده می کند که اصلاحات فراوانی روی آن انجام شده است و در عناوین بعدی سری Far Cry مورد استفاده قرار گرفته است.

بنا بر گزارشات ناشناس متعددی در آوریل سال 2015، یک مجوز موتور بازی سازی کرای انجین با مبلغ 50 تا 70 میلیون دلار به شرکت Amazon واگذار شد. در نتیجه در فوریه سال 2016، شرکت Amazon یک نسخه جدید و گسترده تر از موتور بازی سازی کرای انجین را تحت عنوان Amazon Lumberyard عرضه کرد.

cryengine

ویژگی های موتور بازی سازی کرای انجین

– WYSIWYG همزمان روی تمام پلتفرم ها در ویرایشگر Sandbox
– ” Sandbox” برای تمام پلتفرم ها در ویرایشگر Sandbox
– Material Editor
– Flow graph
– Track View Editor
– ابزارهای جایگذاری رویه ای و Cover Generation
– سیستم پوشش گیاهی و زمینی یکپارچه Cover Generation
– سیستم ذره نرم Real time و FX editor یکپارچه
– ابزارهای Road و River برای طراحی جاده و رودخانه
– Vehicle creator برای ساخت خودرو
– سیستم زمان روز کاملا انعطاف پذیر
– Streaming
– ابزارهای تحلیل عملکرد
– سیستم Visual Budget
– پشتیبانی از پردازنده های چند هسته ای
– لایه های توسعه Sandbox
– رندر آفلاین
– Resource compiler
– نورپردازی طبیعی و سایه های نرم دینامیک با penumbra
– حجم Irradiance
– Deferred lighting (تعویق نورپردازی)
– global illumination دینامیک Realtime
– سیستم تطبیق چشم و نورپردازی high-dynamic-range (HDR)
– انسداد محیطی صفحه و فضا ( Screen Space Ambient Occlusion )
– درجه بندی رنگ
– تکنولوژی “Uber Shader”
– ترکیب لایه
– Normal map و parallax occlusion map
– Motion blur و عمق میدان با سیستم bokeh مبتنی بر Sprite
– آب سه بعدی با کیفیت بالا
– افکت های پرتوهای نور و ستون نور حجمی
– لایه گذاری و مشاهده مه دوردست حجمی
– انسداد جهتی صفحه و فضا (SSDO)
– Tessellation (گرافیک کامپیوتری) و Displacement Mapping
– انعکاس های صفحه و فضا
– موشن بلور ذرات و سایه ها
– سیستم انیمیشن سازی کاراکتر
– سیستم فردی سازی کاراکتر
– انیمیشن اسشکلتی پارامتری
– motion warping رویه ای و Solution های سینماتیک معکوس
– ویرایشگر انیمیشن چهره
– پراکندگی زیرسطحی ( Subsurface scattering )
– سیستم ویرایش هوش مصنوعی
– مسیریابی دینامیک
– Mesh ناوبری لایه
– تولید Mesh ناوبری خودکار
– سیستم نقطه تاکتیکی
– موتوری فیزیکی چند کاره یکپارچه
– فیزیک Deformables و soft body
– محیط تعاملی و تخریب پذیر
– فیزیک Rope
– میکس و پروفایل صدا از داخل بازی
– سیستم صدای داده محور
– صداهای دینامیک و موزیک تعاملی
– صدای محیطی
– صداهای دقیق از نظر Key frame در انیمیشن
– حالات صدا
– افکت caustics حجم آب
– ویرایشگر UV Mapping
– رندر مبتنی بر فیزیک ( Physically Based Rendering (PBR) )

نمودار تاریخچه توسعه بازی های cryengine در ورژن های مختلفورژن های موتور بازی سازی CryEngine

CryEngine 1

CryEngine 1 یک موتور بازی سازی است که برای بازی ویدئویی تیراندازی اول شخص Far Cry  مورد استفاده قرار گرفت. این موتور در ابتدا توسط شرکت Crytek به عنوان یک دموی تکنولوژی برای شرکت Nvidia ساخته شده بود، اما وقتی شرکت متوجه پتانسیل آن شد، آن را تبدیل به یک بازی کردند. زمانی که کارت های گرافیکی با پشتیبانی از نسخه 3 Shader های pixel and vertex عرضه شدند، شرکت Crytek ورژن 1.2 این موتور را عرضه کرد که دارای قابلیت هایی برای گرافیک بهتر بود. بعدا این شرکت ورژن 1.3 CryEngine را توسعه داد که از نورپردازی HDR پشتیبانی می کرد. مجوز این موتور به شرکت NCsoft برای بازی نقش آفرینی چند نفره انبوه آنلاین ( MMORPG ) به نام Aion: The Tower of Eternity واگذار شد. در 30 مارس سال 2006، شرکت Ubisoft تمامی حقوق مالکیت معنوی حق امتیاز Far Cry و همچنین مجوز دائمی استفاده از نسخه مربوط به Far Cry موتور بازی سازی کرای انجین را خریداری کرد.

بازی far cry اولین بازی ساخته شده با موتور cryengine

CryEngine 2

از موتور بازی سازی کرای انجین 2 در بازی Crysis شرکت Crytek استفاده شده است، همچنین در یک نسخه آپدیت شده از Crysis Warhead که یک داستان جانبی از Crysis است. در مارس سال 2009 در کنفرانس توسعه دهندگان بازی، موتور CryEngine 3 که جانشین CryEngine 2 بود برای Xbox 360 و PlayStation 3 نمایش داده شد. مجوز موتور بازی سازی کرای انجین 2 در ابتدا به شرکت فرانسوی IMAGTP داده شد که تخصص آن در ارتباطات برنامه ریزی معماری و شهرسازی است. هدف از دادن مجوز این موتور، ساخت برنامه ای بود که به مشتریان اجازه می دهد قبل از آغاز ساخت ببینند که یک ساختمان یا هر بنای دیگر چه شکلی خواهد شد. از 7 مارس سال 2011، شرکت Simpson Studios مجوز CryEngine 2 را گرفته است تا در یک دنیای مجازی چند نفره انبود (MMVW) از آن استفاده کند که در مریخ رخ می دهد. در 11 می سال 2007، Crytek اعلام کرد که از این موتور برای ساخت یک بازی براساس جدیدترین مالکیت معنوی شان استفاده می کنند. همچنین اعلام شده است که این بازی جزئی از سری Crysis نخواهد بود و حتی ممکن است یک بازی تیراندازی اول شخص نباشد. در 17 سپتامبر سال 2007، دانشکده هنر و طراحی Ringling تبدیل به اولین موسسه آموزش عالی در جهان شد که مجوز موتور بازی سازی کرای انجین 2 را برای اهداف آموزشی خریداری کرد.

بازی crysis warhead که با موتور بازی سازی cryengine 2 ساخته شده است

CryEngine 3

در 11 مارس سال 2009، شرکت بازی سازی آلمانی/ترکی Crytek اعلام کرد که موتور بازی سازی کرای انجین 3 را در کنفرانس توسعه دهندگان بازی 2009 که از 25 تا 27 مارس برگزار می شود، معرفی خواهد کرد. این موتور جدید برای استفاده در Microsoft Windows، PlayStation 3، Xbox 360 و Wii U  توسعه یافته بود. گفته شده است که برای پلتفرم PC، این موتور از توسعه در DirectX 9، 10 و 11 پشتیبانی می کند. از 1 ژوئن سال 2009، اعلام شد که Crysis 2 توسط شرکت Crytek روی جدیدترین موتورشان ساخته خواهد شد. موتور بازی سازی CryEngine 3 در 14 اکتبر سال 2009 عرضه شد.
در 1 مارس سال 2010، یک دموی فنی جدید از این موتور برای همایش i3D 2010 عرضه شد که حجم های انتشار نور آبشاری برای روشنایی غیرمستقیم Real Time را نشان می داد. در 11 ژوئن سال 2011، نیروی پدافند استرالیا اعلام کرد که پرسنل نیروی دریایی روی یک کشتی فرو هلیکوپتر مجازی تمرین خواهند کرد که با استفاده از نرم افزار CryEngine 3 ساخته شده است. از 1 جولای سال 2011، نسخه Mod SDK موتور بازی سازی کرای انجین 3 مخصوص ساخت نقشه ها، مدها و محتوای اختصاصی برای Crysis 2 در وبسایت crytek  موجود است. Crytek همچنین یک نسخه رایگان موتور بازی سازی کرای انجین را برای توسعه بازی غیرتجاری عرضه کرد. این نسخه در 17 آگوست سال 2011 تحت عنوان CRYENGINE® Free SDK عرضه شد.

شرکت Crytek در 9 سپتامبر سال 2011 اعلام کرد که آنها از CryEngine 3 برای عرضه بازی اصلی Crysis روی کنسول ها استفاده خواهند کرد. این بازی در 4 اکتبر سال 2011 برای کنسول های Xbox Live و PlayStation Network عرضه شد.

CryEngine

در 21 آگوست سال 2013، برند CryEngine را (از ورژن 3.6.0 به بعد) به ” CryEngine” تغییر داد و اعلام کرد که CryEngine بعدی با شماره ورژن تبلیغ نخواهد شد. دلیل این تصمیم این بود که این موتور تقریبا هیچ شباهتی با ورژن های قبلی  موتور بازی سازی CryEngine ندارد. هرچند، بسته های توسعه موجود برای دارندگان مجوز هنوز از شماره ورژن استفاده می کنند. ورژن جدید  موتور بازی سازی CryEngine از لینوکس و کنسول هایی مانند PlayStation 4، Xbox One و Wii U پشتیبانی می کند. در همایش های بعدی هم استفاده از  موتور بازی سازی CryEngine روی سیستم های واقعیت مجازی اعلام شد. در همایش GDC 2015، شرکت Crytek پیش نمایش ‘Back To Dinosaur Island’ را نشان داد.

بازی sniper: gost warrior 3 که با نسل چهارم موتور cryengine ساخته شده است

CryEngine V

در 22 مارس سال 2016، شرکت Crytek عرضه یک ورژن جدید از CryEngine به نام ” CryEngine V” را اعلام کرد که شامل پشتیبانی محلی از DirectX 12 و واقعیت مجازی (VR) است. همچنین یک مدل جدید مجوزدهی معرفی شد که اجازه می دهد برای استفاده و دسترسی به کد منبع، هر چقدر که دلتان می خواهد پول بپردازید.

توسعه موتور بازی سازی CryEngine

بسته توسعه نرم افزاری CryEngine (SDK) که در ابتدا Sandbox Editor نام داشت، نسخه کنونی Level Editor  است که برای ساخت مراحل برای CryEngine  توسط Crytek استفاده می شود. همچنین ابزارهایی در داخل نرم افزار فراهم شده اند تا فرایند اسکریپت نویسی، انیمیشن و ساخت اشیا را تسهیل کنند. این بسته در بسیاری از بازی های شرکت Crytek قرار گرفته است (از جمله Crysis و Far Cry) و به طور گسترده ای برای مدسازی مورد استفاده قرار گرفته است. سبک ویرایش مانند Sandbox  است و تاکید روی اراضی بزرگ و سبک آزاد طراحی مرحله است. این ویرایشگر همچنین می تواند محیط های داخلی را بسازد.

برخلاف ویرایشگرهایی مانند UnrealEd که از سبک ویرایش تفریقی ( subtractive ) استفاده می کنند که مناطق را از فضای دنیا بر می دارند، Sandbox  دارای سبک افزایشی ( Additive ) است (مانند Quake II). اشیا به یک فضای کلی خالی اضافه می شوند. تمرکز sandbox روی اراضی بزرگ (بطور فرضی، صدها کیلومتر مربع) به این معنی است که از یک حالت الگوریتمی نقاشی بافت و اشیا در محیط استفاده میکند. این حالت از پارامترهای مختلفی برای تعریف توزیع بافت یا انواع گیاهان استفاده می کند. این مسئله قرار است در زمان صرفه جویی کرده و ویرایش چنین اراضی بزرگی را ممکن سازد و در عین حال سبک گشت و گذار آزادانه دنیای واقعی را حفظ کند. این با دیگر سبک های ویرایش فرق دارد که اغلب از پس زمینه های ساختگی استفاده می کنند تا توهم محیط بزرگ را ایجاد کنند.

ویرایشگر sandbox  به صورتی قابل مقایسه با رندرر سه بعدی Blender  که برای طراحی بازی هم می تواند مورد استفاده قرار گیرد، این قابلیت را دارد که تنها با فشار یک دکمه، ویرایشگر به طراحی کنونی برود (ویژگی WYSIWYP). برای این کار بازی لود نمی شود، زیرا موتور بازی سازی در داخل ویرایشگر در حال اجرا است. نمای “Player” در بخش سه بعدی ویرایشگر نشان داده می شود. این ویرایشگر همچنین از تمام ویژگی های  موتور بازی سازی CryEngine پشتیبانی می کند، مانند وسایل نقلیه و فیزیک، اسکریپت نویسی، نورپردازی پیشرفته (از جمله سایه های متحرک Realtime)، تکنولوژی Polybump، shader ها، صدای سه بعدی، سینماتیک معکوس کاراکترها و ترکیب انیمیشن، موزیک پویا، سیستم ذره نرم Realtime و ویرایشگر FX یکپارچه، تعویق نورپردازی، Normal Map ها و Occlusion Map های Parallax و سیستم هوش مصنوعی پیمانه ای پیشرفته.

چند نمونه از بازی های ساخته شده با  موتور بازی سازی CryEngine

– Far Cry
– Crysis
– Enemy Front
– Sniper: Ghost Warrior 2
– Snow
– BattleCry
– Evolve
– Homefront: The Revolution
– Sniper: Ghost Warrior 3

مجوزهای دیگر موتور بازی سازی CryEngine

– ENODO – برنامه معماری برای نشان دادن نمای ظاهری ساختمان ها قبل از ساخته شدن.
– دانشکده هنر و طراحی Ringling  – برنامه آموزشی.
– دانشگاه علوم کاربردی Darmstadt  – دانشگاه از این موتور در دوره آموزشی توسعه بازی استفاده می کند.
– Games Academy – آکادمی بازی ها از این موتور برای آموزش استفاده میکند و دانشجوها فرصتی برای ساخت پروژه هایشان با استفاده از تکنولوژی استودیو دارند.
– Inreal Technologies – شبیه سازی واقعیت مجازی تعاملی.

برای مشاهده ویژگی های جدید موتور بازی سازی کرای انجین – CryEngine به این صفحه از سایت مراجعه کنید

منابع: ویکی پدیا انگلیسی ، وبسایت CryEngine ، آریا گستر و

توجه : مطالب و مقالات وبسایت آریاگستر تماما توسط تیم تالیف و ترجمه سایت و با زحمت فراوان فراهم شده است . لذا تنها با ذکر منبع آریا گستر و لینک به همین صفحه انتشار این مطالب بلامانع است !

دوره های آموزشی مرتبط

مطالب مرتبط

قوانین ارسال دیدگاه در سایت

  • چنانچه دیدگاهی توهین آمیز یا بی ارتباط با موضوع آموزش باشد تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لینک کوتاه: