ویژگی های جدید نرم افزار راینو 5 – Rhinoceros 3D 5.13

نرم افزار راینو 5

ویژگی های جدید نرم افزار راینو 5 – Rhinoceros 3D 5.13

فرایند توسعه نرم افزار راینو 5 ( نرم افزار Rhino 5 یا Rhinoceros 3D 5 ) با هدف از بین بردن بیشتر مشکلات کاری آغاز شد. یعنی راینو سریع تر شده است و می تواند مدل ها و تیم های پروژه بسیار بزرگتری را بپذیرد. ویژگی های جدید بسیاری به نرم افزار راینو 5 ضافه شده است و همچنین هزاران اصلاحیه بزرگ و کوچک دیگر صورت گرفته است. در زیر با برخی از این ویژگی ها آشنا می شویم.

محصولات آموزشی مرتبط با این مقاله :

– صفر تا صد آموزش وی ری برای اسکچ آپ و راینو

– صفر تا صد آموزش طراحی جواهرات با راینو

– محصولات مرتبط با آموزش گرافیک سه بعدی

مدل سازی

ایجاد اشیا در راینو همواره در حال بهبود است. در راینو 5 تعدادی اصلاحات روی ابزارهای جدید صورت گرفته است و همچنین دستورات و اشیای جدیدی اضافه شده است. دستورات جدید و اصلاحات جدید روی قسمت هایی مانند نقاط، منحنی ها، سطوح و اجسام جامد صورت گرفته است.

مدل سازی

ویرایش

ویرایش مدل های پیچیده با استفاده از صدها دستور جدید یا اصلاح شده سریع تر و آسان تر شده است. این دستورات شامل ویرایش مستقیم اشیای زیرمجموعه، انجام دستور shelling با جداره نازک، پشتیبانی قابلیت History  از دستورات بیشتر و چندین دستورات جدید و اصلاح شده دیگر است.

ویرایش

رابط کاربری نرم افزار Rhino 5

رابط کاربری راینو 5 شامل ابزارهای جدیدی برای ویرایش و ساخت اشیا است. از جمله این ابزارها شامل ابزار ویرایش شیء Gumballl، بهبود ابزارهای انتخاب اشیا و اشیای زیرمجموعه، اصلاح قابلیت Snap کردن روی اشیا، نوار ابزارهای دارای تب ها، گروه ها و نوار جانبی، پنل های الصاقی تب بندی شده و بسیاری ویژگی های دیگر.

رابط کاربری

نمایش

در راینو 5 اصلاحات جدید روی شیوه نمایش صورت گرفته است. سبک های نمایش Technical، Artistic، Pen و اختصاصی اضافه شده اند و سبک های موجود بهبود یافته اند، دستورات جدیدی اضافه شده اند، قابلیت ناوبری بسیاری از نظر سرعت و وسعت اصلاح شده اند. همچنین پلاگین Neon برای Viewportهای دارای قابلیت Realtime Ray-Trace و پلاگین Auxpecker برای مشاهده پیش نمایش رندر در Viewport، اضافه شده اند.

نمایش

 رندر

ارائه تصاویر با کیفیت بالا برای بسیاری از پروژه ها حیاتی است. در راینو 5 اصلاحات زیادی روی ابزارهای رندر هم در Rhino Renderer و هم پلاگین های رندر صورت گرفته است. ویژگی های جدیدی به موتور Rhino Renderer اضافه شده است، از جمله ذخیره خودکار تصاویر، محیط ها، رنگ آسمان و غیره. همچنین ویژگی های جدیدی به متریال ها، Textureها و محیط ها، نماها (دوربین)، نورپردازی Sun and Skylight، ویرایشگرهای Mesh، ابزارهای پس از رندر، انیمیشن (تنها در ویندوز) و پلاگین های رندر اضافه شده است.

رندرینگ

نقشه کشی و چاپ

هر نوع طراحی محصول فیزیکی متکی بر نقشه های فنی و دو بعدی است تا ایده ها، مشخصات و دستورالعمل ها را به طراحان و تولیدکنندگان انتقال دهد. در راینو 5 ایجاد نقشه های دو بعدی آسان تر شده است. از ویژگی های جدید راینو 5 می توان به کنترل بیشتر روی سبک علامت گذاری، پشتیبانی History از اندازه گذاری ها، اندازه های محیط و طول منحنی، ابر تجدید نظر، نماهای ایزومتریک، ترتیب رسم، کنترل های بیشتر Page Layout، تنظیمات چاپ و تصویربرداری از Viewport  با رزولوشن بالا اشاره کرد.

نقشه کشی و چاپ

تولید دیجیتالی

نرم افزار راینو 5 از نظر چاپ سه بعدی، نمونه سازی سریع و تولید دیجیتالی پیشرفت های زیادی کرده است. انجمن هایی وجود دارد که متخصصان در این زمینه ها در آنها گرد هم آمده اند که می توانند به شما کمک کنند. همچنین همواره پلاگین ها، سخت افزارها و خدمات ثالثی ارائه می شوند که قسمت آنها روز به روز در حال کاهش است.

تولید دیجیتال

ابزارهای Mesh

ابزارهای قدرتمند وارد کردن، استخراج، ساخت و ویرایش Meshها در تمام مراحل طراحی مهم هستند. در نرم افزار راینو 5 دستورات جدیدی برای کار با Meshها اضافه شده است، مانند ExtractAnalysisMesh، ExtractPipedCurve، ExtractUVMesh و Merge2MeshFaces. همچنین برخی از دستورات موجود اصلاح شده اند، از جمله دستورات 3DFace، Check، ExtractMeshEdges و دستورات دیگر.

ابزارهای mesh

3D Captureضبط سه بعدی

ضبط داده های سه بعدی موجود اغلب یکی از اولین گام ها در یک پروژه طراحی است. در نرم افزار Rhino 5 ویژگی های جدید و اصلاح شده ای برای دیجیتال سازی سه بعدی، مهندسی معکوس و اسکن سه بعدی اضافه شده است، از جمله Romer Digitizer، DigLine، پشتیبانی 64 بیتی، افزایش دقت مدل های بسیار دور از مبدا مدل و پشتیبانی از فایل های Leica Cyclone.

 

 

 

تحلیل و بررسی

درک یک طراحی نیازمند ساخت مدل های سه بعدی با کیفیت در تمامی مراحل طراحی، ارائه، تحلیل و تولید است. در راینو 5 ابزارهای جدیدی از جمله Diameter، DraftAnglePoint، ExtractAnalysisMesh و غیره اضافه شده است تا مدل های سه بعدی دراای بالاترین کیفیت ممکن باشند. همچنین اصلاحاتی روی ابزارهای Angle، Area، BoundingBox، Curvature و غیره صورت گرفته است.

analysis

پروژه های بزرگ

بیش از 25 دستور جدید و اصلاحات اصلی برای کار با مدیریت و سازمان دهی پروژه های عظیم و فایل های بزرگ اضافه شده است. این دستورات و اصلاحات در قسمت های Layerها، Blockها، Workstationها (فقط در ویندوز) و غیره اضافه شده اند.

پروژه های بزرگ

سازگاری

دستورات اضافه شده شامل AcadSchemes، Revert و SendFile هستند و از جمله دستورات اصلاح شده می توان AutoSave، Save، SaveAs و Export، IncrementalSave، Purge و غیره را نام برد. فرمت های جدید COLLADA، EMF، GTS، KMZ، PDF، SKP export، X3DV و XAML به نرم افزار راینو 5 اضافه شده اند و برخی از فرمت های موجود هم اصلاح شده اند. همچنین از پلاگین های Import/Export ثالث هم پشتیبانی می شود.

ابزارهای توسعه (فقط ویندوز)

در نرم افزار Rhino 5 اصلاحات جدیدی روی ابزارهای توسعه صورت گرفته است. از جمله این اصلاحات می توان به نوارابزارها، دکمه ها و ماکروها، ویرایشگر Grasshopper، RhinoScript، Rhino.Python، پلاگین های .NET، پلاگین های C++، بسته توسعه رندر، پوسته های راینو، مدیریت مجوز Zoo برای پلاگین ها، موتور Installer  راینو، Food4Rhino، OpenNURBS، خدمات بومی سازی و پشتیبانی از بازاریابی اشاره کرد.

ابزارهای توسعه دهنده

ابزارهای مدیریت

نرم افزار Rhino 5 روی کامپیوترهای دسکتاپ و لپتاپ Windows و Mac اجرا می شود. از ابزارهای مدیریت نرم افزار راینو 5 می توان به Zoo 5 License Manager، Plug-in Manager، آپدیت خودکار نسخه های خدماتی و صفحات Splash و about اشاره کرد.

برای مشاهده مقاله کامل معرفی نرم افزار Rhino به این صفحه از سایت مراجعه کنید …

منابع: ویکی پدیا انگلیسی ، وبسایت Rhino ، آریا گستر و

محصولات آموزشی مرتبط با این مقاله :

– صفر تا صد آموزش وی ری برای اسکچ آپ و راینو

– صفر تا صد آموزش طراحی جواهرات با راینو

– محصولات مرتبط با آموزش گرافیک سه بعدی

توجه : مطالب و مقالات وبسایت آریاگستر تماما توسط تیم تالیف و ترجمه سایت و با زحمت فراوان فراهم شده است . لذا تنها با ذکر منبع آریا گستر و لینک به همین صفحه انتشار این مطالب بلامانع است !

دوره های آموزشی مرتبط

مطالب مرتبط

قوانین ارسال دیدگاه در سایت

  • چنانچه دیدگاهی توهین آمیز یا بی ارتباط با موضوع آموزش باشد تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لینک کوتاه: