طراحی یک لوگوی خوب

دسته بندی :گرافیک دو بعدی 3210
طراحی یک لوگوی خوب

طراحی یک لوگوی خوب

توی این آموزش، نکاتی رو در مورد طراحی یک لوگوی خوب یاد می گیریم. حتی اگه تجربه زیادی هم توی این زمینه داشته باشین، باز هم ممکنه یک سری عادت های اشتباه داشته باشین. از کجا می دونم؟ چون خودم هم یک سری از این عادت های غلط رو داشتم. طراح های حرفه ای هر بار خودشون رو مجبور می کنن که توی پروژه های بعدی، بهتر عمل کنن. حالا بیاین تعدادی از این نکات رو با هم ببینیم.

با ” طراحی یک لوگوی خوب ” با ما همراه باشید…

  • مدت آموزش: 40 تا 50 دقیقه

کنار گذاشتن جزئیات

حتی بعضی از بهترین طراحان لوگو هم فکر می کنن هرقدر چیزی که طراحی می کنن، پیچیده تر باشه و جزئیات بیشتری توش به کار رفته باشه، بهتره. در صورتی که این طور نیست. یادتون باشه که لوگویی که شما طراحی می کنن، قراره توی جاهای مختلف و به ابعاد مختلف دیده بشه. هیچ کس زمانی که صرف کردید و تلاشی که کردید رو نمی بینه بلکه نتیجه کار رو می بینه. قبلا هرقدر جزئیات لوگو بیشتر می بود، بهتر بود اما الان همه چیز فرق کرده. توی تصویر زیر می تونین لوگوی قدیم و جدید تو تا کمپانی معروف رو ببینین.

طراحی یک لوگوی خوب

از کار دیگران استفاده نکنید

هر کس یک ایده ای در مورد لوگو داره. از اینکه خودتون یک لوگو رو طراحی می کنین، باید به خودتون افتخار کنید. طراحی لوگو کار واقعا بدیعی هست چون که با استفاده از همین لوگو هست که کل کمپانی نشون داده میشه. یک واقعیت وجود داره. موقعی که مشتری بهتون پول میده که یک لوگو رو برای کمپانی طراحی کنین، دوست داره این کار رو خودتون انجام بدین. نه اینکه از طرحی استفاده کنین که مشابه اون رو می تونست توی اینترنت پیدا کنه. حتی اگه اون طرح به خوبی نقاشی مونالیزای داوینچی باشه. این لوگو قراره معرف یک کمپانی، یک فرد یا مکان باشه. بنابراین یک مقدار زمان بزارید و با استفاده از ایده هایی که توی ذهن دارید لوگو طراحی کنید. اگه مشتری بدونه این کار رو خودتون انجام دادید، بیشتر ازتون قدردانی می کنه.

طراحی یک لوگوی خوب

از فتوشاپ استفاده نکنید

این رو هزار بار گفتم اما باز هم ارزش تکرار کردن رو داره. از Photoshop برای درست کردن لوگو استفاده نکنید. اون اوایل که تازه کار طراحی گرافیکی رو شروع کرده بودم، یک دوره فتوشاپ هم گذروندم. می دونین مدرس فتوشاپ به من چی گفت؟ گفت نوجوان ها برای پوشوندن ایرادهای چهره شون از فتوشاپ استفاده می کنن. اگه می خوای تاثیرگذار باشی، Illustrator یاد بگیر. منظورم این نیست که نوجوان ها نمی تونن لوگو طراحی کنن. منظورم اینه که یک طراح واقعی برای طراحی لوگو از برنامه های وکتوری مثل ایلاستریتور استفاده می کنه. فتوشاپ ابزاری ساده برای ویرایش تصویر هست و عمدتا برای همین کار طراحی شده. نه برای طراحی کارت ویزیت و لوگو و این قبیل طرح ها.

فقط تصویر رو کنار متن قرار ندید

شاید این رو شنیده باشین. اما باز هم توجه کنین. می دونم میلیون ها لوگو وجود داره که توی اون یک تصویر رو کنار متن قرار دادن. اما روش های دیگه ای هم وجود داره. وقتی نمادی برای معرفی کمپانی وجود داره، باز هم به اسم کمپانی نیاز هست؟ خیلی نمادها وجود دارن که حتی بدون اسم هم معرف کمپانی هستن و ازشون میشه به عنوان لوگو استفاده کرد. نکته مهم اینه که خودتون رو محدود به الگوهای از پیش تعریف شده نکنین. سعی کنین خودتون خلاقیت به خرج بدین. یک کار متفاوت نسبت به بقیه انجام بدید.

از استعاره های پیچیده استفاده نکنید

همون طور که می دونین، لوگو داستانی رو در مورد کمپانی تعریف می کنه و یک ایده یا تصویر رو به معرض نمایش میزاره. بنابراین اینکه هر بار مجبور بشید در مورد اون لوگو به دیگران توضیح بدین، نشون میده که روش کارتون اشتباست. لوگو یک برچسب هست نه یک کتاب داستان. از لوگو برای تزئین استفاده نمیشه بلکه به عنوان نماد کمپانی کاربرد داره. بهترین لوگوها اون هایی هستن که تمام این ویژگی ها رو با هم داشته باشن. سادگی، وضوح و معنا. یک کم تلاش کنین و لوگویی خلاقانه طراحی کنین که تمام این ویژگی ها رو با هم داشته باشه.

طراحی یک لوگوی خوب

متن رو فراموش نکنید

اگه لوگوتون اونقدر تاثیرگذار نیست و خیلی توی ذهن نمی مونه یا یک نماد خاص نیست، از متن استفاده کنید. اما این متن هم باید ساده باشه. معمولا برای توی همچین شرایطی از تنظیمات پیش فرض استفاده میشه. اما شما باید این امکانات رو بسته به لوگو، تغییر بدید.

طراحی یک لوگوی خوب

اگه اسم کمپانی شما هم از یک کلمه تشکیل شده می تونین روش خلاقانه ای رو برای نمایش این کلمه ابداع کنین. با تغییر دادن شکل، انواع و خیلی دیگه از ویژگی های فونت می تونین به نتیجه دلخواه برسین.

اصالت رو حفظ کنین

ممکنه این نکته به نظر واضح بیاد اما اصالت ویژگی مهمی محسوب میشه. خیلی از طراح ها بدون اینکه کار بقیه طراح ها رو بررسی کنن، به طراحی لوگو می پردازن. یادتون باشه که لوگو، نماد کمپانی هست. بنابراین باید از اصلات برخوردار باشه. یعنی نباید به طراحی مجدد لوگو بعد از دو سال، نیاز باشه. لوگو فقط برای این نیست که توی کارت ویزیت یا وب سایت ازش استفاده کنیم. لوگو، شاخص، نماد یا هویت هست. لوگو فقط منحصر به یک کمپانی میشه. مثلا لوگوی BMW رو در نظر بگیرید. امکان نداره این لوگو رو با لوگول یک کمپانی دیگه اشتباه بگیرید. سعی کنین موقع طراحی لوگو از این قبیل اشتباهات پرهیز کنین. حالا می تونین دست به کار بشین و چیزی که می خواین رو طراحی کنین!

امیدواریم ” طراحی یک لوگوی خوب ”  برای شما مفید بوده باشد…

توصیه می کنم دوره های جامع فارسی مرتبط با این موضوع آریاگستر رو مشاهده کنید:

– صفر تا صد آموزش فتوشاپ

– صفر تا صد آموزش  فتوشاپ در عکاسی

 جادوی فتوشاپ پک 1

 جادوی فتوشاپ پک 2

صفر تا صد آموزش دیجیتال پینتینگ – پک 1

صفر تا صد آموزش دیجیتال پینتینگ – پک 2

صفر تا صد آموزش ایلاستریتور

توجه : مطالب و مقالات وبسایت آریاگستر تماما توسط تیم تالیف و ترجمه سایت و با زحمت فراوان فراهم شده است . لذا تنها با ذکر منبع آریا گستر و لینک به همین صفحه انتشار این مطالب بلامانع است !

دوره های آموزشی مرتبط

مطالب مرتبط

قوانین ارسال دیدگاه در سایت

  • چنانچه دیدگاهی توهین آمیز یا بی ارتباط با موضوع آموزش باشد تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لینک کوتاه: