ویژگی های جدید نرم افزار ZBrush 2018 – زیبراش 2018

ویژگی های جدید نرم افزار ZBrush 2018 – زیبراش 2018

ZBrush 2018 (زیبراش 2018) آخرین ورژن از نرم افزار زیبراش است. در این نسخه سیستم dynamic tessellation از نرم افزار Sculptris اضافه شده است. همچنین سیستم Gizmo 3D گسترش یافته است تا از 27 deformer مجزا پشتیبانی کند و یک سیستم اتوماتیک برای ایجاد Polygroup ها نیز اضافه شده است.

 SCULPTRIS PRO

Sculptris Pro یک روند حجاری dynamic tessellation است که به شما اجازه می دهد محدودیت های توزیع پولیگان را نادیده بگیرید و با آزادی حجاری کنید. با استفاده از Sculptris Pro می توانید با هر شکل یا مدلی کار را شروع کنید، چه ده ضلع داشته باشد چه ده هزار ضلع. به هیچ وجه نیاز نیست نگران این باشید که پولیگان کافی برای نمایش دادن جزئیات دارید یا خیر.

روند جدید حجاری بدون محدودیت با Sculptris Pro

Project Primitive

Project Primitive یک Deformer‌ منحصر بفرد است که روش جدیدی برای ترکیب کردن چندین قطعه هندسی با هم را ارائه می دهد. می توانید از چند شکل Primitive برای تغییرشکل دادن یک مش استفاده کنید، یک سطح را برش بزنید، روی یک شکل دیگر حجم اضافه کنید و خیلی کارهای دیگر.

POLYGROUPIT

نرم افزار زیبراش 2018 قابلیت PolygroupIt را فراهم کرده است که یک روش کاملا جدید برای ایجاد گروه های پولیگانی است که برای یک روند کاری نرم و روان ضروری است. PolygroupIt سطح مدل را به صورت Real-time با دقت ارزیابی می کند و تنها با یک کلیک، گروه بندی های هوشمندانه ای می سازد. ایجاد Polygroup ها بیش از پیش آسان شده است. با استفاده از PolygroupIt می توانید عملیات حدف، افزودن، کپی کردن و بزرگ و کوچک کردن را انجام دهید و حتی با استفاده از PolyPaint دقیقا شکل نهایی مورد نظر خود برای Polygroup را بکشید.

قابلیت PolygroupIt

ویژگی های جدید نرم افزار زیبراش 4R8ZBrush 4R8

ZBrush 4R8 ( زیبراش 4R8 ) آخرین ورژن از سری ZBrush 4 است. این ورژن از نرم افزار زیبراش حاوی ویژگی های جدید مختلفی است که هر کاربری را راضی نگه خواهد داشت. در زیر تعدادی از ویژگی های اصلی این ورژن از نرم افزار زیبراش را خواهیم دید.

زی براش 4 آر 8

ابزار Gizmo 3D

مهمترین ویژگی جدید این نسخه، اضافه شدن ابزار Gizmo  برای تغییر دادن اشیا و مجموعه ای از Deformer ها است که از تغییرشکل همزمان چندین Subtool پیروی می کنند. ابزار جدید Gizmo اشیا را در پنجره Zbrush‌ حرکت و تغییراندازه داده و می چرخاند. اکنون به راحتی می توانید مرکز شی را تعیین کنید، چندین Subtool را همزمان حرکت دهید و حتی از انواع مختلف Deformer ها استفاده کنید تا شکل اشیا را تغییر دهید.

ابزار جدید Gizmo

Live Boolean ها

جعبه ابزار Boolean به شما اجازه می دهد به راحتی و با سرعت زیاد با استفاده از عملگرهای ساده Boolean، اشکال پیچیده ای خلق کنید. این Boolean ها کاملا قابل ویرایش هستند، مگر اینکه خودتان تصمیم بگیرید آنها را به اشکال جدیدتر تبدیل کنید. عملگرهای Boolean از Poly Mesh ها، اشکال Primitive، NanoMesh ها و آرایه ها پیروی می کنند. حتی Noisemaker‌ نیز در عملیات Boolean‌در نظر گرفته خواهد شد.

با Live Boolean ها می توانید اشکال پیچیده ای خلق کنید

قلموی Vector Displacement Mesh

یکی از ویژگی های جدید جالب، قلموی Vector Displacement Mesh است. این ویژگی اجازه می دهد شکل های طبیعی پیچیده، از جمله شکل هایی که با هم تداخل دارند را به عنوان قلمو ذخیره کنید تا از آن در مش های دیگر استفاده کنید.

قلموی Vector Displacement Mesh

Alpha 3D

ابزار Alpha 3D به شما اجازه می دهد اشیای سه بعدی را به صورت کانال Alpha ذخیره کنید و همچنان قابلیت ویرایش کردن جهت Alpha را در هر زمانی داشته باشید و شکل آن را تغییر دهید.

ذخیره کردن اشیای سه بعدی به صورت کانال Alpha با ابزار Alpha 3D

Lazymouse 2.0

ابزار Lazymouse 2.0 و Lazy Snap به شما اجازه می دهند یک خط یا طرح را بعد از توقف کردن و چرخاندن مدل، ادامه دهید. همچنین می توانید روی یک خط یک خط دیگر بکشید، بدون اینکه برجستگی ایجاد شود.

کشیدن خطوط روی هم بدون ایجاد برجستگی با ابزار lazymouse 2.0

متن سه بعدی

ابزار 3D Text و Vector Shape Creator اجازه می دهد خطوط متنی را در زیبراش به عنوان اشکال سه بعدی بسازید و حتی می توانید یک فایل SVG را وارد کنید تا یک Logo‌ در داخل زیبراش بسازید.

ایجاد متن سه بعدی با ابزار 3d text

 

رابط کاربری ZBrush 4R8

تغییرات بسیار دیگری در ZBrush 4R8 اضافه شده اند که می توانند برای هنرمندان مفید باشند. IMM selector یک منوی جدید برای قلموها می سازد که می تواند حاوی انواع قلموهای IMM یا VDM باشد.

قلموهای ذخیره شده variant اکنون در بالای صفحه از طریق یک منو قابل مشاهده هستند. همچنین اکنون می توان بین قلموها عملیات Cut، Copy و Paste انجام داد تا راحت تر بتوانید Library های خود را آپدیت کنید.

در کنار این ویژگی ها، پشتیبانی از چندین زبان بیشتر و تغییر اندازه متن با رزولوشن مانیتور برای پشتیبانی از مانیتورهای بزرگتر و لمسی نیز اضافه شده است.

ویژگی های جدید نرم افزار ZBrush 4R7 – زیبراش 4R7

ZBrush 4R7 ( زیبراش 4R7 ) آخرین ورژن از سری ZBrush 4 است. برخی از ویژگی های جدید در ZBrush 4R7 شامل ArrayMesh، NanoMesh و ZModeler with QMesh است. تمام این ویژگی ها در سراسر فرایند کاری مورد استفاده قرار می گیرند. این ویژگی ها به شما اجازه می دهند کارهایی را در زیبراش 4R7 انجام دهید که در گذشته دشوار یا غیرممکن بودند.

در زیبراش 4R7 هسته نرم افزار بازسازی شده است و اولین نسخه ای است که قابلیت پشتیبانی از سیستم های 64 بیتی را دارد. این امر باعث می شود بتوانید به طور کامل از قدرت محاسباتی کامپیوتر خود استفاده کنید.

ویژگی های جدید زیبراش

ZModeler

ZModeler یک قلموی جدید در زیبراش است که دارای یک سری قابلیت های مدلسازی چندضلعی است که به شما آزادی عمل می دهد تا هر شکلی را به هر چیزی که می خواهید تبدیل کنید. این قلموی جدید به شما کنترل می دهد تا با کمترین polygon ها هر نوع Mesh یا شی ء بسازید. همچنین با قابلیت های جدید Snapping به راحتی می توانید سوراخ ایجاد کنید، edge loop اضافه کنید یا حتی ربات طراحی کنید.

کار با این ابزار بسیار ساده است و بر اساس دو اصل است: هدف و عمل. قلموی ZModeler یک سری داهداف هوشمند مانند “Single Polygon”، “PolyGroup” یا “PolyGroup Border” دارد. با این اهداف دیگر نیازی نیست قبل از مدلسازی یک بخش، بطور دستی انتخابی انجام دهید.

مدل سازی راحت با قلموی جدید ZModeler

QMesh Action

قلموی ZModeler حاوی بسیاری از قابلیت های رایج موجود در بسته های مدلسازی سه بعدی است و همچنین چند ویژگی هوشمند مانند QMesh Action دارد. این قلمو با شما قابلیت حجم دادن را می دهد و همچنین می توانید حجم ایجاد شده را با Polygon های مجاور پیوند دهید. QMesh Action همچنین هندسه ها را جا به جا می کند یا یک بخش را استخراج می کند تا یک هندسه مستقل ایجاد کند. این ابزار متنوع و هوشمند است.

ابزار هوشمند QMesh Action


توصیه می کنم دوره جامع فارسی صفر تا صد آموزش زیبراش رو حتما مشاهده کنید:

– صفر تا صد آموزش زی براش


تکرار آخرین حرکت در ZBrush 4R7 با Repeat Last

به دلیل اینکه برخی از کارها در مدلسازی های تکراری هستند، قلموی ZModeler تمام تنظیمات و مقادیر مربوط به آخرین کاری که انجام داده اید را ذخیره می کند. سپس می توانید یک بار روی قسمت انتخاب شده کلیک کنید تا آخرین کار خود را تکرار کنید. این قابلیت برای تمام اعمال ZModeler کار می کند و در زمان تان صرفه جویی می کند.

تکرار آخرین عمل انجام شده تنها با یک کلیک با Repeat Last

Dynamic Subdivision

در ZBrush 4R7 یک سیستم Dynamic Subdivision جدید وجود دارد. باید یادآوری کنیم که سطوح subdivision سنتی به شما اجازه می دهند یک نسخه با شبکه بندی ریزتر از مدل خود را در هنگام ویرایش Base Mesh  مشاهده کنید. اما Dynamic Subdivision یک راه حل قدرتمندتری دارد. این قابلیت از سه سیستم subdivision تشکیل شده است: QuickGrid، Flat Subdivision و Smooth Subdivision. این سیستم ها به شما توانایی ایجاد افکت های Bevel روی مدل در زمان حقیقی یا مشاهده یک سطح صاف را می دهند. به دلیل اینکه این قابلیت دینامیک است، می توانید بین Mode های مختلف حرکت کرده یا آنها را ترکیب کنید و حتی در هر زمان تغییراتی در تنظیمات یا تراکم آنها ایجاد کنید.

ایجاد افکت Bevel روی یک سطح با استفاده از Dynamic Subdivision

NanoMesh

سیستم جدید NanoMesh که با ZModeler ترکیب شده است فرایند استفاده از InsertMesh را بهبود می بخشد. مدل های سه بعدی که در یک Mesh اضافه شده اند را می توان براساس یک هدف ZModeler خاص تولید کرد. سپس نتیجه را می توان به صورت زنده اصلاح کرد و به مقیاس، آفست، زاویه و چیدمان آن تنوع داد.

قابلیت NanoMesh

این NanoMesh ها همگی نمونه های Mesh اصلی هستند. با این سیستم می توانید Mesh  اصلی را در هر زمانی ویرایش کنید. این تغییرات فورا روی تمام نمونه ها اعمال می شوند. همچنین می توانید چندین NanoMesh را روی یک سطح اعمال کنید و تنوع و آزادی عمل بیشتری بیشتری داشته باشید.

تنوع بیشتر Mesh ها با NanoMesh

ArrayMesh

سیستم های تکرار که اجازه می دهند نمونه های یک Mesh را کپی کنید تبدیل به یک ویژگی استاندارد در برنامه های مدلسازی شده اند، اما ArrayMesh از این هم فراتر می رود. ArrayMesh به صورت زنده کار می کند و می توانید محتوای Mesh اصلی را ویرایش کنید یا از خطوط TransPose action استفاده کنید تا مکان قرار گیری را تنظیم کرده، Mesh را تغییرشکل داده و کارهای بسیار دیگری انجام دهید.

همچنین به دلیل اینکه ArrayMesh از هندسه های نمونه ای مانند NanoMesh استفاده می کند، تمام اشیا به عنوان نمونه کپی می شوند. یعنی می توانید شیء اصلی را ویرایش کنید و تمام کپی ها به طور همزمان تغییر می کنند.

کپی کردن Mesh ها با استفاده از قابلیت ArrayMesh

Surface Noise

قابلیت های نویز سطحی در زیبراش 4R7 بهبود یافته است تا از بیش از یک منبع نویز پشتیبانی کند. اکنون چه نویز یک بافت سیاه و سفید باشد چه با پلاگین نویز به صورت رویه ای تولید شده باشد، تمام منابع را می توان با Modifier های ترکیب یا قابلیت های منحنی تعدیل کرد تا نتایج منحصربفردی ایجاد شود.

می توانید خودتان کتابخانه ای از Preset ها بسازید و در پروژه های آینده تان از آن استفاده کنید تا جزئیات سطحی غنی و ماهرانه ای ایجاد کنید. غیرممکن است که بینندگان بتوانند الگوهای تکراری که در تمام سیستم های تولید نویز وجود دارد را تشخیص دهند، یعنی کار شما بیش از پیش واقع گرایانه خواهد بود.

ایجاد نویزهای متنوع با Surface Noise

رندر جا به جایی ( Displacement Rendering  )

فرقی نمی کند که از BPR یا ZBrush to KeyShot Bridge استفاده می کنید، اکنون می توانید نویز سطحی رویه ای یا بافتی را به صورت هندسه های Displacement رندر کنید. این فرایند خودکار است. بعد از طراحی نویز دیگر نیازی نیست قبل از مشاهده نتیجه روی هندسه، آن را اعمال کنید. تنها باید رندر کنید.

از این ویژگی روی NanoMesh ها هم می توان استفاده کرد. با این تکنولوژی جدید به راحتی می توان صحنه هایی با میلیاردها Polugon را رندر کرد.

رندر کردن برجستگی ها با استفاده از Displacement Rendering

انتقال از Zbrush به KeyShot

با استفاده از ZBrush to KeyShot Bridge می توانید Zbrush را به KeyShot 5 متصل کنید تا تصاویری بسیار واقع گرایانه و با کیفیت بالا تولید کنید.

ابزار ZBrush to Keyshot Bridge، دکمه BPR را تغییر می دهد تا با یک کلیک مدل خود را به KeyShot  ارسال کنید. تمام داده های مربوطه به طور خودکار منتقل می شوند، از جمله متریال ها، هندسه های Displacement، نویزهای رویه ای، Polypaint یا بافت ها و همچنین NanoMesh و ArrayMesh. اگر Zbrush بتواند آن را نشان دهد، KeyShot هم می تواند آن را رندر کند.

انتقال از ZBrush به Keyshot با ZBrush to KeyShot Bridge

پشتیبانی از سیستم 64 بیتی در زیبراش 4R7

با نسخه پیش نمایش Zbrush 64 بیتی می توانید خلاقیت خود را به حداکثر برسانید. اکنون Zbrush می تواند از تمام حافظه موجود و قدرت پردازشی کامپیوتر استفاده کند تا جزئیات بیشتر و مدل های پیچیده تری را ارائه دهد و عملکرد سریع تری داشته باشد.

پشتیبانی از سیستم 64 بیتی

ZRemesher 2.0

ابزار retopology خودکار Zbrush  تکامل یافته است. ورژن جدید ZRemesher نتایج retopology خودکار بهتری با مارپیچ های کم یا بدون مارپیچ ارائه می دهد. این ورژن کیفیت سطح بهتری بدست می دهد، یک سیستم حذف مارپیچ خودکار دارد و از سطوح سخت بسیار بهتر پشتیبانی می کند. این فرایند همچنین 64 بیتی شده است.

ابزار جدید ZRemesher 2.0

مقداردهی اولیه PolyMesh سه بعدی

با معرفی ZModeler، یک ویژگی مقداردهی اولیه PolyMesh نیز برای اشکال هندسی اولیه اضافه شده است. تنها با چند کلیک می توانید رزولوشن های X، Y و Z را تعریف کنید تا معکب، کره و استوانه هایی بسازید که آماده استفاده در ZModeler و ابزارهای دیگر هستند.

مقداردهی اولیه PolyMesh سه بعدی

استخراج و وارد کردن FBX

یک پلاگین جدید به نام FBX Import-Export به کتابخانه پلاگین های رایگان Zbrush اضافه شده است. این پلاگین بطور خودکار با نصب ZBrush 4R7 نصب می شود.

اکنون می توانید فایل های FBX را با استفاده از استانداردهای FBX v6.1 و v7.1 وارد کرده و استخراج کنید. این پلاگین FBX از Map های تعبیه شده ( Displacement، Normal و Texture )، اشکال ترکیبی مبتنی بر لایه، نرم کردن و غیره پشتیبانی می کند.

استخراج و وارد کردن فایل های FBX


توصیه می کنم دوره جامع فارسی صفر تا صد آموزش زیبراش رو حتما مشاهده کنید:

– صفر تا صد آموزش زی براش


برای مشاهده مقاله کامل معرفی نرم افزار ZBrush به این صفحه از سایت مراجعه کنید …

منابع: ویکی پدیا انگلیسی ، وبسایت Pixologic ، آریا گستر و

توجه : مطالب و مقالات وبسایت آریاگستر تماما توسط تیم تالیف و ترجمه سایت و با زحمت فراوان فراهم شده است . لذا تنها با ذکر منبع آریا گستر و لینک به همین صفحه انتشار این مطالب بلامانع است !

دوره های آموزشی مرتبط

مطالب مرتبط

قوانین ارسال دیدگاه در سایت

  • چنانچه دیدگاهی توهین آمیز یا بی ارتباط با موضوع آموزش باشد تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لینک کوتاه: