معرفی نرم افزار ZBrush – نرم افزار زیبراش

در ساخت فیلم سینمایی دزدان دریایی کارائیب از نرم افزار ZBrush‌استفاده شده است

معرفی نرم افزار ZBrush – زیبراش

نرم افزار ZBrush ( زیبراش ) یک ابزار مجسمه سازی دیجیتالی است که مدلسازی سه بعدی و دو و نیم بعدی، بافت دهی و نقاشی را با هم ترکیب می کند. این نرم افزار از یک تکنولوژی اختصاصی به نام pixol استفاده می کند که اطلاعات مربوط به نورپردازی، رنگ، جنس و عمق را برای تمام اشیای درون صحنه ذخیره می کند. مهم ترین تفاوت بین Zbrush و نرم افزارهای مدلسازی سنتی تر این است که این نرم افزار بیشتر شبیه مجسمه سازی است.

نرم افزار ZBrush برای ساخت مدل های با رزولوشن بالا (با بیش از 40 میلیون ضلع) برای استفاده در فیلم ها، بازی ها و انیمیشن ها توسط شرکت هایی مانند ILM و Electronic Arts استفاده می شود. نرم افزار ZBrush از سطوح دینامیک رزولوشن استفاده می کند تا به مدلسازها اجازه دهد تغییرات کلی و جزئی روی مدل هایشان انجام دهند. مهم ترین دلیل معروف بودن نرم افزار ZBrush این است که قادر است جزئیاتی با فرکانس متوسط به بالا را منقوش کند که در گذشته با Bump map ها نقاشی می شدند. سپس جزئیات بدست آمده را می توان به صورت map های عادی استخراج کرد تا روی نسخه های ساده تر از همان مدل مورد استفاده قرار گیرند. همچنین می توان آنها را به عنوان Displacement Map استخراج کرد، البته در این صورت نسخه ساده تر نیاز به رزولوشن بیشتری دارد. یا وقتی که مدل سه بعدی کامل شد، می توان آن را روی پس زمینه تصویر کرد تا تبدیل به یک تصویر 2.5 بعدی شود (که می توان افکت های بیشتری را روی آن اعمال کرد). سپس می توان کار را روی یک مدل سه بعدی دیگر آغاز کرد که می تواند در همان صحنه مورد استفاده قرار گیرد. این ویژگی به کاربران اجازه می دهد تا بدون فشار زیاد روی پردازنده، با صحنه های پیچیده کار کنند.

نرم افزار ZBrush توسط شرکت Pixologic Inc توسعه یافت که توسط Ofer Alon (همچنین با نام مستعار Pixolator شناخته می شود) و Jack Rimokh تاسیس شده است. این نرم افزار در سال 1999 در SIGGRAPH (گروه منافع ویژه در رابطه با گرافیک و تکنیک های تعاملی) معرفی شد. ورژن 1.55 از دموی آن در سال 2002 و ورژن 3.1 آن در سال 2007 عرضه شد. در 21 آوریل سال 2009 اعلام شد که ZBrush 4 در ماه آگوست برای سیستم های ویندوز و Mac عرضه خواهد شد، اما بعدا به تعویق افتاد. در سپتامبر همان سال ورژن 3.5 عرضه شد و شامل برخی از ویژگی های جدیدی بود که برای ZBrush 4 اعلام شده بودند.

محیط نرم افزار ZBrush 4R7

از طریق قابلیت GoZ (Go Zbrush) در ورژن 4، زیبراش امکان ادغام با Autodesk Maya، Autodesk 3ds Max، Cinema 4D، LightWave 3D، Poser Pro، DAZ Studio، EIAS و Modo را فراهم می کند.

Pixol

هر pixol مانند Pixel، حاوی اطلاعات موقعیت های X و Y و مقادیر رنگی است. به علاوه حاوی اطلاعات مربوط به عمق (یا موقعیت Z)، جهت و جنس است. فایل های مربوط به زیبراش اطلاعات Pixol را ذخیره می کنند، اما زمانی که این map ها استخراج شوند (برای مثال به فرمت های JPEG یا PNG)، مسطح می شوند و اطلاعات Pixol از دست می رود. این تکنیک از نظر مفهومی مشابه یک Voxel است که یک نوع پیکسل سه بعدی دیگر است.

در ساخت فیلم سینمایی دزدان دریایی کارائیب از نرم افزار ZBrush‌استفاده شده است

ویژگی ها

زیبراش ویژگی های بسیاری برای کمک به مجسمه سازی مدل ها و مش ها دارد.

قلموهای سه بعدی

با دانلود اولیه زیبراش، 30 قلموی مجسمه سازی سه بعدی دانلود می شود و قلموهای بیشتری هم برای دانلود موجود هستند. این قلموها خصوصیات زیادی دارند، مانند سختی، انواع ضربه های قلمو و کانال های آلفا که یک شکل به ضربه قلمو می دهند.

Polypaint

این ابزار به کاربران اجازه می دهد تا روی سطح اشیا نقاشی کنند و نیازی نیست با اضافه کردن رنگ به طور مستقیم روی اضلاع، یک Texture Map به آن اختصاص دهند.

رنگ آمیزی مستقیم روی اشیا با استفاده از PolyPaint

تصویر سازی

نرم افزار زیبراش همچنین قابلیت مجسمه سازی به صورت 2.5 بعدی را نیز می دهد و چندین قلمو برای این کار دارد. یک Pixol‌ که هنگام مجسمه سازی یا تصویرسازی به صورت 2.5 بعدی قرار داده می شود، حاوی اطلاعاتی در مورد رنگ، عمق، جنس، موقعیت و نورپردازی است.

Transpose

زیبراش همچنین دارای یک ویژگی است که شبیه به انیمیشن اسکلتی در برنامه های سه بعدی دیگر است. ویژگی Transpose به کاربر اجازه می دهد یک قسمت از مدل را جدا کند و بدون نیاز به ریگ کردن اسکلتی، حالت آن را تغییر دهد.

تغییر حالت مدل با استفاده از قابلیت Transpose

ZSpheres

ZSpheres کاربر می تواند یک مش مبنای یکپارچه بسازد و سپس آن را به یک مدل قابل Sculpt شدن تبدیل کند. این کار اول با یک کره ساده آغاز می شود و ZSpheres های بیشتری از آن استخراج می شود تا اینکه شکل اولیه مدل مورد نظر ایجاد شود.

ساخت Mesh ابتدایی با استفاده از ابزار ZSpheres

GoZ

ویژگی GoZ از نسخه 3.2 OSX به بعد معرفی شد. این ویژگی برای mapهای Normal، Displacement‌ و Texture از مدل های سه بعدی در برنامه هایی که قابلیت GoZ را دارند، شبکه های سایه زنی ایجاد می کند. با باز پس فرستادن مش به Zbrush، ویژگی GoZ به طور خودکار جزئیات با کیفیت بالای موجود را دوباره روی مش جدید map می کند. GoZ ‌کارهایی مانند اصلاح ترتیب نقاط و اضلاع را انجام می دهد.

تب GoZ در نزم افزا مایا

رندر بهترین پیش نمایش (Best Preview Render)

همچنین یک مجموعه رندر کامل به نام Best Preview Render در این نرم افزار گنجانده شده است که با استفاده از تصاویر HDRI، اجازه استفاده از map های محیطی 360 درجه را به صحنه های نورپردازی می دهد. این ویژگی شامل یک سیستم اصلاح نور جدید به نام LightCaps است. با این سیستم نه تنها می توان طریقه قرارگیری نورها در محیط را تنظیم کرد، بلکه همچنین می توان بعدا محیط هایی بر اساس آن برای رندر HDRI تولید کرد. همچنین اجازه تنظیم متریال در زمان حقیقی را می دهد. از خصوصیاتی مانند پراکندگی زیرسطحی (subsurface scattering) و همچنین انعکاس های محیطی و Scan Line نیز پشتیبانی شده است.

این ویژگی همچنین شامل یک سری فیلترهای داخلی است که می توان با آنها بدون نیاز به برنامه های ویرایش عکس، جلوه ها و اصلاحات چشمگیری ایجاد کرد.

DynaMesh

به Zbrush ‌اجازه می دهد به سرعت یک مدل جدید با توزیع اضلاع یکپارچه ایجاد کند تا جایگاه مدل ها را اصلاح کرده و از کش آمدن اضلاع جلوگیری کند.

Fibermesh

این ویژگی به کاربران اجازه می دهد تا از داخل مدل شان رشته هایی به بیرون ایجاد کنند و انواع گیاهان و مو را بسازند. همچنین با آن می توان مقادیر زیادی از Polygon ها را به طور یکجا با قلموهای Groom، ویرایش و دستکاری کرد.

ایجاد موهای طبیعی به سادگی با استفاده از ابزار Fibermesh

ZRemesher

یک سیستم retopology خودکار است که قبلا QRemesher نام داشت و براساس مش اصلی، topology جدیدی ایجاد می کند. Topology جدید معمولا تمیزتر و یکپارچه تر است. همچنین این فرایند توسط کاربر نیز می تواند هدایت شود تا topology جدید منحنی های مدل را دنبال کند و جزئیات بیشتری را در نواحی تعیین شده حفظ کند.

ایجاد Mesh با ZRemesher با استفاده از منحنی های راهنما

برای مشاهده ویژگی های جدید نرم افزار ZBrush به این صفحه از سایت مراجعه کنید

منابع: ویکی پدیا انگلیسی ، وبسایت Pixologic ، آریا گستر و

توجه : مطالب و مقالات وبسایت آریاگستر تماما توسط تیم تالیف و ترجمه سایت و با زحمت فراوان فراهم شده است . لذا تنها با ذکر منبع آریا گستر و لینک به همین صفحه انتشار این مطالب بلامانع است !

دوره های آموزشی مرتبط

مطالب مرتبط

قوانین ارسال دیدگاه در سایت

  • چنانچه دیدگاهی توهین آمیز یا بی ارتباط با موضوع آموزش باشد تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.

  1. behnam گفته؛

    سلام میتونیم کاراکتر رو در آنریل انجین 4 هم وارد کنیم؟

    • سلام بله آنریل قابلیت وارد کردن کاراکتر را دارد ، با نرم افزار مایا هم سازگاری کامل دارد ، با زیبراش هم میتونید خروجی قابل قبول در انریل بگیرید

  2. نارینا32 گفته؛

    سلام وقتتون بخیر برای نصب نرم افزار زیبراش سیستم چه امکاناتی باید داشته باشد؟ ایا لپ تاپ های سرفیس مناسب این نرم افزار هستند؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لینک کوتاه: