طراحی منظره یونانی – آسیایی برفی

دسته بندی :گرافیک سه بعدی 3317
طراحی منظره یونانی - آسیایی برفی

طراحی منظره یونانی – آسیایی برفی

توی این آموزش، نحوه طراحی منظره یونانی – آسیایی برفی رو یاد می گیریم. این دوره برای مبتدی ها و کسایی طراحی شده که قصد دارن روش تصویرسازی ساختمان ها و محیط پیرامون رو یاد بگیرم. توی این آموزش، فرآیندهایی که باید پشت سر بزاریم و چالش هایی که باهاش رو به رو میشیم رو با هم می بینیم.

با ” طراحی منظره یونانی – آسیایی برفی ” با ما همراه باشید…

  • سطح سختی: مبتدی
  • مدت آموزش: 40 تا 50 دقیقه
  • نرم افزار استفاده شده: 3Ds Max, Adobe Photoshop

طراحی اولیه

از کجا شروع کنیم؟ اینکه اندازه طرح این ایده چقدر باشه، مهم نیست. مهم روش ترسیم اون برای بیننده ست. پس چی کار کنیم؟ من به شخصه تمام نقاط مثبت و نقاط منفی که همکارام نسبت به پروژه های قبلی بازخورد داده بودن رو لیست کردم. هر کدوم از این گفته ها رو خوندم و سعی کردم دیدگاه و مفهوم شون رو درک کنم. حتی اگه به نظرتون اون دیدگاه درست نباشه، باز هم اون فرد وقت گذاشته و نظرش رو بهتون گفته. برای همین بهتره دلیلش رو درک کنین. قبل از طراحی این صحنه، چند تا طراحی دیگه هم انجام داده بودم. بهترین راه یادگیری، یادگیری از اشتباهات هست. لیست زیر بهم کمک کرد که بفهمم توی پروژه بعدی، چطوری طراحی کنم. اینکه یک صحنه رو بارها و بارها بکشین، خیلی کمک نمی کنه. بلکه این درس گرفتن از اشتباهات هست که کمک می کنه. سعی کنین هر دفعه یک چیزی رو امتحان کنین. لیستی که من درست کردم رو در زیر می بینین. بعد از به دست آوردن اطلاعات، تصمیم گرفتم که توی طراحی جدید از این اطلاعات استفاده کنم و یک صحنه بزرگتر رو خلق کنم. ایده اصلی این بود که عناصر معماری یونان رو با نمونه های آسیای شرقی و همچنین برف، ترکیب کنم. من عاشق معماری یونان هستم. من رو تحت تاثیر قرار میده. پس سعی کنین همیشه صحنه ای رو طراحی کنین که روی خودتون تاثیرگذار باشه. دوست دارین بیننده چی احساسی داشته باشه؟ دوست دارین چه هیجانی رو از خودش بروز بده؟ داستان پشت صحنه ای که خلق می کنین چی هست؟ تمام این موارد رو موقع طراحی مد نظر قرار بدید.

طراحی منظره یونانی - آسیایی برفی

طراحی منظره یونانی - آسیایی برفی

طراحی منظره یونانی - آسیایی برفی

مفهوم یا تصویر بزرگ

توی این بخش، نمونه اولیه ساختمان ها و سازه هایی که می خوایم توی صحنه باشن رو طراحی می کنیم. من بیشتر روی معماری یونانی تاکید داشتم و سعی کردم همچین معماری رو به سبک آسیایی تبدیل کنم. این اولین مانع سر راه من بود. یک چیزایی توی ذهنم بود اما تصویر خیلی روشنی نداشتم. در واقع چیزهایی که می خواستم روی صفحه بیارم رو خیلی خوب تعریف نکرده بودم. تم خوبی داشتم. یونانی، آسیایی، برف. اما مفهوم یا تصویر بزرگ رو نداشتم. بنابراین زمان این رسیده بود که برم سراغ دفتر طراحی. مدام کشیدم و کشیدم. ایده اصلی رو موقع طراحی توی ذهنم داشتم و سعی کردم که این ایده موقع طراحی مدام، محو نشه و بنابراین تصاویر و فیلم های زیادی رو از معماری یونانی دیدم. هر زمان که طراحی می کنم، عناصر و اصول طراحی رو مد نظر قرار میدم. توی تصویر زیر، اصولی که توی مدرسه هنر یاد گرفتم رو می بینین.

طراحی منظره یونانی - آسیایی برفی

طراحی منظره یونانی - آسیایی برفی

شروع کار

بالاخره به ایده ای که می خواستم، رسیدم. همون طور که توی تصویر بالا می بینین، یک دروازه بزرگ رو به همراه دو مجسمه بزرگ که نماد جنگجویان سامورایی هست رو به صحنه اضافه کردم. از یک سری ساختمان های دیگه هم ایده گرفتم. بنابراین از اشتباهاتم درس گرفتم. یک تصویر بزرگ رو کشیدم و نگران جزئیات هم نبودم. برای درست کردن چیزی که فعلا از پس اون بر نمیاین و اطلاعات زیادی هم در موردش ندارین، عجله نکنین. باید از چیزی که می خواین و چیزی که نمی خواین، کاملا اطلاع داشته باشین. همیشه مرحله  به مرحله پیش برید. کاری که می خواین توی مرحله بعد انجام بدید رو مشخص کنین. این طوری راحت تر به هدف می رسین. هیچ موقع بر طبق حدسیات پیش نرین. برگردین و به چیزهایی که تا حالا داشتین هم رجوع کنین. من همیشه هر طرحی که می کشم رو به دیگران نشون میدم و ازشون بازخورد می گیریم. خیلی دوست دارم هدفم رو از طراحی، درک کنن. بعد هم میرم سراغ تری دی مکس رو شکل هایی که دارم رو واردش می کنم. بعد هم FOV یا Field of View و موقعیت دوربین رو ثابت می کنم. بعد از این مرحله، تمام مدل ها و چیزهایی که دارم رو با چیزهای جدیدتر مثل اون دروازه بزرگ، جایگزین می کنم. همون طور که می بینین، کل طراحی رو عوض نکردم. بلکه یک سری تغییرات توش دادم.

طراحی منظره یونانی - آسیایی برفی

پیشروی

حالا شروع می کنم به استفاده از رنگ ها. هر ایده ای که به ذهنم برسه رو می کشم تا ببینم کدوم شون بهتر هستن. دنبال یک راهی می گردم که طراحیم رو باهاش بهتر کنم. همچنان معماری یونانی رو بررسی می کنم. برای اینکه ظاهر آسیایی بیشتری هم بهش بدم، از برف استفاده می کنم. همون طور که توی تصویر زیر می بینین، جاهایی که برف میشینه رو هم مشخص کردم. برف چه تاثیری روی این صحنه داره؟ طوفانی به نظر میاد؟ چقدر طوفانی؟ مردمی که توی همچین جایی زندگی می کنن رو چطوری قراره نشون بدم؟ توی این مرحله، ترکیب اجزای مختلف رو مجددا بررسی می کنم و روش نورپردازی رو تعیین می کنم. دوست دارم یک چیز جالب خلق کنم. بنابراین نور رو سمت چپ صحنه در نظر می گیریم. طوری که با زاویه 45 درجه روی دروازه قرار بگیره.

طراحی منظره یونانی - آسیایی برفی

بافت

تا اینجا، بیشتر سازه های صحنه رو اضافه کردم. حالا که همه چیز به نظر خوب میاد، میریم سراغ بافت. مبتدی ها توی انتخاب مقیاس صحنه، دوربین و خروجی گیرنده باید دقت کنن. برای مثال، توی UDK یا Unreal Development Kit، یادتون باشه که Shader هایی وجود داره که برای قرار دادن برف در بالای هر سازه، می تونین اون ها تنظیم کنین. بافتی که در نظر می گیرین رو باید نسبت به تنظیمات نور صحنه تنظیم کنین. مثلا من از نور Blue Ambient استفاده کردم. توی تصویر زیر، تفاوت نور آبی و سفید رو می بینین. حتما ظاهر Diffuse, Spec, Normal Maps رو امتحان کنین.

طراحی منظره یونانی - آسیایی برفی

نورپردازی

یک موضوع دیگه. متوجه شدم که اولین دیدگاهی که در مورد محل قرارگیری نور داشتم، درست نبود. بنابراین دوست نداشتم این اشتباه رو دوباره تکرار کنم. به همین دلیل سعی کردم مسیر نور رو چند باری تغییر بدم و در نهایت تصمیم گرفتم که منبع نور رو پشت ورودی اصلی قرار بدم. این طوری نقطه کانونی هم بهتر رعایت می شد. همون طور که می دونین، تمام این اصلاحات رو در طول فرآیند کار هم میشه انجام داد. حتی بعد از اینکه منبع نور رو مشخص کردم هم از نتیجه راضی نبودم. چون به نظرم اومد به بیش از یک منبع نور نیاز هست. بنابراین سعی کردم صحنه های مشابه رو از توی اینترنت نگاه کنم. با بررسی بیشتر این صحنه ها متوجه شدم یک نوع نور شمع مانند توی تصویر به چشم می خوره. اما صحنه من اونقدر بزرگ نبود که بخوام از همچین نوری استفاده کنم. بنابراین یک منبع نوری رو هم نزدیک به دروازه ورودی اضافه کردم. این کار، دو تا فایده برای صحنه داشت. اول اینکه روی نقطه کانونی تاثیر داشت و دیگه دروازه به دلیل قرار گرفتن منبع نوری در پشتش، تاریک نبود. دوم اینکه حس زندگی کردن مردم در این سازه ها را القا می کرد.

طراحی منظره یونانی - آسیایی برفی

طراحی منظره یونانی - آسیایی برفی

آخرین مراحل

حالا همه چیز سر جای خودش قرار گرفته. نور به درستی تنظیم شده و تمام سازه ها و عناصر روی صحنه هم درست اند. زمانی خروجی گرفتن رسیده. قبل از انجام این کار، یک سری از تنظیمات باید به درستی انجام بشه. مثل Z Depth, Spec, Direct Light, Bounce Light,Diffuse, AO, Object ID, Material ID, Alpha, Shadow. الان زمان این رسیده که تمام مشکلاتی که توی طراحی وجود داره رو قبل از خروجی گرفتن، برطرف کنیم. مثل برف. الان باید یک لایه هم برای برفی که از آسمان می باره اضافه کنم. این طوری به نظر نمیاد که فضا یخ زده باشه. برای همین رفتم سراغ گوگل و دنبال یک مرجع مناسب گشتم و یک صحنه خیلی خوب هم پیدا کردم. عالیه. دیگه چی؟ باز هم سر دو راهی موندم. نمی دونستم به کار ادامه بدم یا با PFlow، خروجی بگیرم. در مورد اینکه تا چه حد باید کار رو ادامه بدم و چه مقدار پیچیدگی به صحنه اضافه کنم، فکر نکرده بودم. بنابراین تصمیم گرفتم تا جایی که بالاخره احساس کنم کافیه، ادامه بدم. این طوری یک درس دیگه یاد گرفتم. میزان کار و زمانی که طول می کشه رو باید تخمین بزنیم. حتما باید با برنامه ریزی پیش رفت.

طراحی منظره یونانی - آسیایی برفی

نقاشی مات

من توی صحنه هایی که قبلا نقاشی می کردم، کمتر از روش نقاشی مات یا Matte Painting استفاده کرده بودم چون که هم مقیاس شون کوچک تر بود هم کمتر از 15% این صحنه ها رو آسمان تشکیل می داد. اما توی این طراحی به مشکل خورده بودم. اول از همه، محل قرارگیری ابرها رو مشخص کردم. بزرگ ترین مشکلی که توی این نوع نقاشی باهاش رو به رو بودم، یکپارچه کردن کل تصویر و اضافه کردن عناصری هست که جاشون توی صحنه خالیه. این کار حدود دو روز وقتم رو گرفت. خیلی وارد جزئیات نمیشم چون که توی دوره های دیگه می تونین این جزئیات رو یاد بگیرید.  فقط چند نکته رو میگم. اول اینکه لایه Diffuse رو انتخاب کردم، تغییرات لازم رو ایجاد کردم و بعد هم اون رو Duplicate کردم. میزان Blurriness اون رو روی 20% گذاشتم و روی Screen تنظیم کردم. بعد هم Unsharped Mask رو روی لایه گذاشتم و Opacity رو تا 15% کاهش دادم. این هم از افکت نهایی.

طراحی منظره یونانی - آسیایی برفی

نتیجه

توی این مرحله، بازخوردهای مثبت و منفی که گرفتم رو لیست کردم.

طراحی منظره یونانی - آسیایی برفی

نقاط منفی

نبود جزئیات برف از جمله واقعی نبودن برف.

نبود عمق در ابرها مثل مناسب نبودن مقیاس ابرها و دور بودن از بیننده.

نیاز به ساختمان های بیشتر

حس جاری بودن زندگی به خوبی القا نمیشه.

نقاط مثبت

بزرگ بودن صحنه

ترکیب مناسب

جالب بودن ایده

استفاده مناسب از ابرها

با هر بار طراحی، یک چیز جدید یاد می گیریم. همیشه به بازخورد دیگران گوش بدید و سعی کنین ازشون درس بگیرید.

 

امیدواریم ” طراحی منظره یونانی – آسیایی برفی ”  برای شما مفید بوده باشد…

توصیه می کنم دوره های جامع فارسی مرتبط با این موضوع آریاگستر رو مشاهده کنید:

صفر تا صد آموزش انیمیشن سازی در 3Ds Max

صفر تا صد رندرینگ و نورپردازی تری دی مکس برای معماری خارجی – پک 1

– صفر تا صد رندرینگ و نورپردازی تری دی مکس برای معماری خارجی – پک 2

صفر تا صد رندرینگ و نورپردازی تری دی مکس برای معماری داخلی – پک 1

– صفر تا صد رندرینگ و نورپردازی تری دی مکس برای معماری داخلی

– صفر تا صد آموزش فتوشاپ

– صفر تا صد آموزش  فتوشاپ در عکاسی

 جادوی فتوشاپ پک 1

 جادوی فتوشاپ پک 2

صفر تا صد آموزش دیجیتال پینتینگ – پک 1

صفر تا صد آموزش دیجیتال پینتینگ – پک 2

توجه : مطالب و مقالات وبسایت آریاگستر تماما توسط تیم تالیف و ترجمه سایت و با زحمت فراوان فراهم شده است . لذا تنها با ذکر منبع آریا گستر و لینک به همین صفحه انتشار این مطالب بلامانع است !

دوره های آموزشی مرتبط

مطالب مرتبط

قوانین ارسال دیدگاه در سایت

  • چنانچه دیدگاهی توهین آمیز یا بی ارتباط با موضوع آموزش باشد تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لینک کوتاه: