10 نکته برای تهیه Mock Up موثر

دسته بندی :گرافیک دو بعدی 3205
10 نکته برای تهیه Mock Up موثر

10 نکته برای تهیه Moke Up موثر

استفاده از Mock up موثر، اهمیت زیادی داره. قبل از اینکه لوگوها و برندها رو بخوایم روی پوستر، بنر و تیشرت چاپ کنیم، باید طرح دیجیتالی از اون ها تهیه کنیم. استفاده از Mock up، بهترین راه برای به تصویر کشیدن محصول بدون درگیری در فرآیند تولید و اشتباهات هزینه بره. Mock up بهمون کمک می کنه حواس ها رو به سمت محصول جلب کنیم و اون رو هیجان انگیز جلوه بدیم. برای هر محصول از چه Mock up باید استفاده کرد؟ بیاین ده نکته برای تهیه Mock up موثر به منظور افزایش میزان دیده شدن محصول رو با هم ببینیم.

با آموزش ” 10 نکته برای تهیه Mock Up موثر ” با ما همراه باشید…

  1. آشنایی با محصول

این جمله به نظر واضح می رسه اما خیلی وقت ها دیدم از همین جمله غفلت میشه و به نتایج خجالت آوری منتهی میشه. اگه به تازگی توی بخش بازاریابی برای یک محصول به عنوان یک طراح استخدام شدید، احتمالا با محصول آشنایی زیادی ندارید و ممکنه وسوسه بشید که عکس محصول رو بردارید و به صورت Mock up در بیارید. این کار سریع و ساده ست اما باعث نارضایتی مشتری ها میشه.

یک مدت وقت بزارید و قبل از Mock Up، با محصول آشنا بشید. مثلا روی Mock up یک کت خز، نباید از لوگوی سازمان حمایت از حیوانات استفاده بشه. اونقدر تمرین کنید و سعی کنید آگاهی تون رو از محصول بالا ببرید تا از اشتباهات ناخواسته جلوگیری بشه. مثل این عکس:

10 نکته برای تهیه Mock Up موثر

وقتی این عکس سعی داره شبکه های اجتماعی رو تبلیغ کنه، استفاده از روزنامه نمی تونه گزینه مناسبی برای این کار باشه.

  1. آشنایی با پیام

این دیدگاه از نظر هر کسی منطقی هست اما  به کار بیشتری نیازی داره. موقعی که از محصول آگاهی کامل پیدا کردید، باید ببینید اون محصول چه کاری می تونه برای خریدارها انجام بده. چه هدفی رو باید به سرانجام برسونه؟ چه خدماتی ارائه میده؟ اون وقت یک Mock up رو انتخاب کنید که این پیام رو انتقال بده. Mock up هایی که در اون یک محصول جلوی یک پس زمینه خاکستری قرار میگیره و یه سری سایه هم روش افتاده جذاب اند اما پیام محصول رو به خوبی انتقال نمیدن.

10 نکته برای تهیه Mock Up موثر

بنابراین اگه برای یک متخصص تغذیه کارت ویزیت طراحی می کنید، بهتر هست از Mock up استفاده کنید که توش غذاهای سالم به چشم می خوره.

  1. شناخت مخاطبین

شناخت مشتری ها می تونه یک مقدار سخت تر باشه. هدف اینه که Mock up رو به مشتری ها ارائه بدیم. به همین دلیل، اولین کار اینه که بدونیم مشتری ها چه کسایی هستن و با علایق اون ها آشنا بشیم. چالش اینجاست که بدون محدود کردن خودمون با شخصیت های قالب، این کار رو انجام بدیم. سعی نکنید بر اساس جنسیت، نژاد، مذهب، فرم بدن، فرهنگ و جهت گیری سیاسی در مورد مشتری ها قضاوت کنید. به جای اون، سعی کنید علایق مشتری ها رو بشناسید. اگه یک محصول برای شکارچی ها در نظر گرفته شه، یک Mock up می تونه پوشش شکار، چکمه یا هر چیز مرتبط رو شامل بشه. برای یک کافی شاپ، Mock up قهوه ای که در حال بخار کردن هست و کنارش هم چند تا بیسکوئیت دیده میشه، مناسبت داره.

اگه محصول مورد نظر، یک اپلیکیشن موبایل برای ضبط و ویرایش صداست، می تونید از یک ساز موسیقی به این منظور استفاده کنید. استفاده از آلات موسیقی توی طرح هایی مثل زیر، ایده خوبی محسوب میشه.

10 نکته برای تهیه Mock Up موثر

  1. آشنایی با رسانه

رسانه محبوب هر هنرمند فرق می کنه. هر روش به نمایش در آوردن کارهای خلاقانه، نقاط ضعف و قوت مخصوص به خودش رو داره. آشنایی با این روش ها توی طراحی موثر، تاثیر بسزایی داره.

مثلا استفاده از رنگ سفید روی تصاویر پرینت شده. در کل رسانه پرینت شده، رنگ سفید رو شامل نمیشه بلکه سفید به عنوان رنگ کاغذ در نظر گرفته میشه. بنابراین اگه سعی دارید Mock up یک دعوت نامه رو روی چیزی که سفید نیست طراحی کنید، دقت کنید که بخش های سفید طرح به رنگ کاغذ باشن. به عنوان مثال، توی این تبلغیات از سفید استفاده شده. پیام این تبلیغ با این رنگ به خوبی منتقل میشه. چون که زمستان عمدتا با سرما و برف شناخته میشه و به علاوه توی این طرح از افکت مناسبی استفاده شده.

10 نکته برای تهیه Mock Up موثر

بنابراین تهیه Mock up این محصول روی صفحه روزنامه، باعث میشه روشنایی سفیدی تصویر از بین بره و اثر تبلیغ کم تر بشه.

10 نکته برای تهیه Mock Up موثر

به جای اون بهتره موقع نمایش دیجیتالی Mock up، از رنگ های براق تر و روشن تری استفاده کرد.

10 نکته برای تهیه Mock Up موثر

  1. رزولوشن اهمیت زیادی داره

یکی از بزرگ ترین اشتباهاتی که دیدم، عدم هماهنگی رزولوشن یا کیفیت عکس محصول و Mock up هست. این عدم هماهنگی از راه های مختلفی ناشی میشه اما عمدتا به این خاطر اتفاق میفته که از رزولوشن مورد نیاز برای تصویر نهایی مطمئن نیستیم (برای رفع این مشکل باید با رسانه که در بالا بهش اشاره شد آشنا باشیم).

اگه Mock up یک محصول قرار هست روی پوستر چاپ شه، نمی تونین فقط Thumbnail لوگوی گوشه وبسایت رو بردارید و روی تصویر قرار بدید. چون بین کیفیت تصویر و لوگو عدم هماهنگی وجود داره.

موقع کار با لوگو و برند، تا حد امکان از وکتور استفاده کنید. این کار منجر به مقیاس مناسب میشه و از بروز مشکل توی تصویر نهایی جلوگیری می کنه. موقعی که با عکس ها سر وکار دارید، بهتره اون هایی که روزولوشن بالا (معمولا 300dpi یا بالاتر) دارن رو انتخاب کنید. در این صورت، عناصر Mock up هم از روزولوشن و کیفیت خوبی برخودار میشن.

مثلا توی Mock up زیر، از تصاویری با کیفیت بالا و نمادهای واقعی استفاده شده. اما اگه رزولوشن پایین باشه، نتیجه کار از کیفیت خوبی برخوردار نمیشه.

10 نکته برای تهیه Mock Up موثر

می بینید این لوگو چطور محو و به اصطلاح Pixelated شده؟ به خاطر رزولوشن پایین تصویره. حالا ببینید موقعی که از نسخه با کیفیت همون لوگو استفاده می کنیم، چقدر فرق می کنه.

10 نکته برای تهیه Mock Up موثر

حالا به نظر براق میاد و با کیفیت عکس پس زمینه هم هماهنگی داره. این وضعیت باعث شده که ترکیب متقاعدکننده ای داشته باشیم و تاثیر محصول Mock up هم بیشتر بشه.

  1. در نظر گرفتن رنگ ها

یک  Mock up موثر باید توجه رو به سمت محصول جلب کنه نه اینکه باعث پرت شدن حواس بشه. آسون ترین راه انجام این کار، استفاده از رنگ های مختلف هست.

اگه توی یک محصول رنگ های مشخصی وجود داره، توی Mock up هم از رنگ هایی استفاده کنید که با رنگ های اون محصول همخوانی داره. این کار رو هم میشه از طریق رنگ های مکل انجام داد (یعنی رنگ هایی که کاملا متضاد هم هستن) هم با قرار دادن فیلتر رنگ های گرم و سرد روی پس زمینه و ایجاد تضاد رنگی.

توی پوستر فیلمی که در زیر می بینید، تن رنگی گرم با تن رنگی سرد محیط اطراف تضاد جالبی رو خلق می کنه.

10 نکته برای تهیه Mock Up موثر

  1. به تصویر کشیدن دست ها

یک راه ساده برای اینکه ایجاد حس صمیمیت و دوستی در کاربر، به تصویر کشیدن دست هاست. نشان دادن محصول در تماس فیزیکی با دست ها، پیام دعوت و ترغیب رو به ناخودآگاه مشتری ارسال می کنه.

مسلما این تکنیک هم نقاط ضعفی داره. اگه محصول مورد نظرتون کرم مرطوب کننده ست، نباید توی Mock up  دست رو با پوست خشک به تصویر بکشید. حساسیت های فرهنگی رو هم در نظر بگیرید چون ممکنه خیلی از افراد پوست های خشک و شکننده داشته باشن. طوری رفتار نکنید که نشون بده یک قشر خاص بیشتر از بقیه به این محصول نیاز دارن.

10 نکته برای تهیه Mock Up موثر

  1. آماده کردن محتوای خوب

اگه شما به عنوان طراح مسئول این شدین که یک Mock up رو برای مشتری طراحی کنید، باید محتوای خوبی رو هم آماده کنید. اگه توی تیم بازاریابی هستید، باید از محتوایی استفاده کنید که طرح نهایی رو به تصویر بکشه. علاوه بر اینکه تصاویر گویا می تونن حواس رو به سمت محصول جلب کنن، محتوای مناسب هم تاثیر تصویر رو افزایش میده. این کار ممکنه برای طراح ها مشکل باشه. اما تهیه کردن محتوای نوشتاری خوب و استفاده از اون در طرح، اهمیت زیادی داره.

10 نکته برای تهیه Mock Up موثر

  1. تصویر بزرگتر رو به خاطر داشته باشید

توی نکته قبل در مورد اهمیتی که محتوای نوشتاری خوب و با کیفیت داره توضیح دادم اما این نکته یکم دردناکه. بعضی وقت ها محتوا دیده نمیشه. اشکالی هم نداره.

هدف از Mock up اینه که تصویری بزرگتر از یک محصول رو توی زندگی واقعی به تصویر بکشیم. این یعنی اینکه بعضی اطلاعات یا ویژگی ها ممکن هست مخفی بشه، ناخوانا باشه یا دیده نشه. یادتون باشه که هدف Mock up، نشون دادن یک تصویر بزرگتره نه یک متن خاص. خود محصول باید مطابق با نیازهای کاربر باشه. تمام نوشته های به کار رفته در Mock up  هم واضح باشه اما نه همیشه. Mock up زیر رو ببینید. بزارین این محصول نشون دهنده محتوا باشه و Mock up هم باعث فروش محصول بشه.

10 نکته برای تهیه Mock Up موثر

10. به مخاطبین اجازه گیج شدن ندید

طرح Mock up رو مرتب نگه دارید و از عناصری که حواس رو پرت می کنن استفاده نکنید. مخاطب ها رو مجبور نکنید که در مورد محصول تحقیق کنن. در غیر این صورت علاقه شون رو از دست میدن.

اگه از اون Mock up در غالب بنر بدنه اتوبوس استفاده میشه، اون اتوبوس رو زیر بیلبوردی که یک محصول دیگه رو تبلیغ می کنه، یا کنار ایستگاهی که با پوسترهای تبلیغی دیگه پر شده، نبرید. باید صحنه ای واقعی، جذاب و موثر برای به نمایش در آوردن Mock up انتخاب کنید.

10 نکته برای تهیه Mock Up موثر

بیاید مرورکنیم

بیاید 10 نکته ای که برای طراحی Mock up موثر گفتم رو سریع با هم مرور کنیم.

– آشنایی با محصول: قبل از انتخاب رویکرد Mock up، اول از همه باید درک کاملی از محصول و کارایی اون داشته باشید.
– آشنایی با پیام: Mock up بهمون کمک می کنه پیام محصول رو منتقل کنیم.
– شناخت مخاطبین: با عناصر مربوط به مخاطبین هدف آشنا بشید از از شخصیت های قالب دوری کنید.
– آشنایی با رسانه: هر رسانه نقاط ضعف و قدرت خودش رو داره. بنابراین سعی کنید با رسانه های مختلف و نحوه استفاده از اون ها آشنا بشید.
– رزولوشن اهمیت زیادی داره: از لوگو و برندهای وکتور و عکس های با رزولوشن بالا برای Mock up استفاده کنید.
– در نظر گرفتن رنگ ها: آشنایی با نظریه رنگ ها می تونه در دراز مدت توی فرآیند ساخت Mock up بهتون کمک کنه.
– به تصویر کشیدن دست ها: استفاده از تصویر دست ها یا استفاده از محصول با دست می تونه حس دوستانه ای رو منتقل کنه.
– آماده کردن محتوای خوب: تا زمانی که یک محتوای خوب تهیه نکردید، به کار روی Mock up ادامه بدید.
– تصویربزرگتر رو به خاطر داشته باشید: تمام نوشته های Mock up خوانا نیستن و نیازی هم به این کار نیست.
– به مخاطبین اجازه گیج شدن ندید:
توی شرایطی قرار بگیرید که اثری از تبلیغات یا طرح های رقباتون نباشه.

امیدواریم آموزش ” 10 نکته برای تهیه Mock Up موثر ”  برای شما مفید بوده باشد…

توصیه می کنم دوره های جامع فارسی مرتبط با این موضوع آریاگستر رو مشاهده کنید:

” صفر تا صد آموزش فتوشاپ “

” صفر تا صد آموزش ایلاستریتور “

– ” آموزش اصول برندسازی “

 

توجه : مطالب و مقالات وبسایت آریاگستر تماما توسط تیم تالیف و ترجمه سایت و با زحمت فراوان فراهم شده است . لذا تنها با ذکر منبع آریا گستر و لینک به همین صفحه انتشار این مطالب بلامانع است !

مطالب مرتبط

قوانین ارسال دیدگاه در سایت

  • چنانچه دیدگاهی توهین آمیز یا بی ارتباط با موضوع آموزش باشد تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لینک کوتاه: