معرفی نرم افزار ادوبی آدیشن – Adobe Audition

نرم افزار ادوبی آدیشن

معرفی نرم افزار ادوبی آدیشن – Adobe Audition

نرم افزار ادوبی آدیشن ( Adobe Audition ) که در گذشته Cool Edit Pro نام داشت یک کارگاه صوتی دیجیتال یا DAW ( Digital Audio Workstation ) متعلق به شرکت ادوبی است که دارای یک محیط میکس و ادیت چند ترکی و غیرمخرب و یک نمای ویرایش موج صوتی با رویکرد مخرب است.

تصویری از محیط نرم افزار adobe audition cc 2017

تاریخچه

لوگوی ادوبی آدیشن سی سیشرکت Syntrillium Software در اوایل دهه 1990 توسط رابرت الیسون و دیوید جانستون تاسیس شد که هر دو در گذشته کارکنان شرکت مایکروسافت بودند. این نرم افزار در ابتدا توسط Syntrillium با نام Cool Edit ساخته شد و به صورت Crippleware (ناقص افزار) برای سیستم های ویندوز عرضه شد. ورژن کامل آن در زمان خود بسیار مفید و انعطاف پذیر بود. شرکت Syntrillium بعدها نرم افزار Cool Edit Pro را منتشر کرد که قابلیت کار با چندین ترک را امکان پذیر می ساخت و چندین ویژگی دیگر نیز داشت. با اینحال عمل پردازش صوتی به صورت مخرب انجام میشد (در آن زمان اکثر کامپیوترها به اندازه کافی از نظر قدرت پردازنده و ظرفیت حافظه قوی نبودند تا عملیات غیر مخرب را به صورت Real-time و زنده اجرا کنند). در نسخه Cool Edit Pro V2 قابلیت پردازش غیرمخرب Real-time اضافه شد و در ورژن 2.1 پشتیبانی از میکس به صورت صدای فراگیر و ترک های همزمان نامحدود (تا جایی که سخت افزار کامپیوتر قدرت داشته باشد) اضافه شد. نرم افزار Cool Edit همچنین شامل پلاگین هایی مانند پلاگین کاهش نویز و FFT Equalization بود.

شرکت Adobe در می سال 2003 نرم افزار Cool Edit Pro و همچنین یک کتابخانه بزرگ Loop به نام Loopology را از شرکت Syntrillium به مبلغ 16.5 میلیون دلار خریداری کرد. سپس شرکت ادوبی نام Cool Edit Pro را به Adobe Audition تغییر داد.

تصویری از نرم افزار cool edit pro متعلق به شرکت syntrillium software

ورژن های نرم افزار ادوبی آدیشن

نرم افزار ادوبی آدیشن – ورژن 1

نرم افزار ادوبی آدیشن در 18 آگوست سال 2003 عرضه شد. در آن تعدادی از باگ ها اصلاح شده بود، اما هیچ ویژگی جدیدی نداشت و در واقع یک نسخه مرتب تر از Cool Edit Pro 2.1 با یک نام متفاوت بود. سپس ادوبی آدیشن ورژن 1.5 را در می سال 2004 عرضه کرد. اصلاحات اصلی آن نسیبت به ورژن 1 شامل اصلاح گام، ویرایش فضای فرکانس، یک نمای CD Project ، ویرایش ویدئوی ساده و یکپارچه سازی با ادوبی پریمیر و همچنین چندین اصلاحات دیگر بود.

صفحه splash نرم افزار ادوبی آدیشن ورژن 1.5

نرم افزار ادوبی آدیشن – ورژن 2

نرم افزار ادوبی آدیشن 2 در 17 ژانویه سال 2006 عرضه شد. نرم افزار آدیشن (که در گذشته در صنعت موسیقی به دید یک برنامه استودیو خانگی ارزش محور به آن نگاه میشد، گرچه از مدت ها قبل توسط شبکه های رادیویی برای ویرایش صدا مورد استفاده قرار می گرفت) در این نسخه وارد بازار حرفه ای کارگاه صوتی دیجیتال یا DAW شد. این ورژن شامل دو قسمت بود. نمای Multitrack  تا 128 ترک صوتی دیجیتالی مونو یا استریو با رزولوشن نهایتا 32 بیت را پشتیبانی می کرد. در بخش کنترل های ترک می شد ورودی و خروجی را برای هر ترک انتخاب کرد (این برنامه از چندین کارت صدای چند کانالی پشتیبانی می کرد)، گزینه های Select، Solo و Mute را انتخاب کرد و به پنل افکت ها دسترسی داشت. ویژگی های جدید آن شامل پشتیبانی از ASIO (ورودی و خروجی جریان صوتی)، پشتیبانی از VST (تکنولوژی استودیوی مجازی)، ابزارهای جدید مسترینگ (که بسیاری توسط iZotope  عرضه میشد) و یک رابط کاربری با طراحی جدید بود. شرکت ادوبی همچنین Audition 2 را به عنوان بخشی از مجموعه Adobe Production Studio ارائه کرد.

صفحه splash نرم افزار ادوبی آدیشن ورژن 2.0

نرم افزار ادوبی آدیشن – ورژن 3

نرم افزار ادوبی آدیشن 3 در 8 نوامبر سال 2007 عرضه شد. ویژگی های جدید آن شامل پشتیبانی از VSTi (سازهای مجازی)، ویرایش طیفی بهبود یافته، یک رابط کاربری Multi-track  جدید، افکت های جدید و یک مجموعه از Loop های رایگان بود.

خرابی سرورهای فعال سازی CS2: نرم افزار ادوبی آدیشن 3 به همراه دیگر محصولات CS2 به خاطر نقص فنی سرورهای فعال سازی Adobe برای CS2 به همراه یک شماره سریال رسمی عرضه شد.

نرم افزار ادوبی آدیشن – ورژن 4 (CS5.5)

نرم افزار ادوبی آدیشن 4 که همچنین با نام Audition CS5.5 شناخته می شود در 11 آوریل سال 2011 به عنوان بخشی از Adobe Creative Suite عرضه شد. آدیشن 4 به عنوان بخشی از Adobe Creative Suite 5.5 Master Collection و Adobe Creative Suite 5.5 Production Premium عرضه شد و جایگزین نرم افزار متوقف شده Adobe Soundbooth شد. نرم افزار آدیشن 4 همچنین به عنوان یک محصول مستقل منتشر شد. بهبود یکپارچه سازی با ادوبی پریمیر پرو باعث شد ویرایش پروژه های چند ترکی پریمیر امکان پذیر شود و قابلیت های Import و Export مبتنی بر OMF و XML نیز به کاربران برنامه ثالث معرفی شد. دیگر ویژگی های جدید آن شامل بهبود پشتیبانی از صدای چند کانالی 5.1، افکت های جدید (DeHummer، DeEsser، Speech Volume Leveler و Surround Reverb)، یک پنل History، پشتیبانی کامل از تحلیل FFT به صورت Realtime و یک موتور صوتی جدید (مطمئن تر و سریع تر) برای دستگاه های غیر ASIO بود.

تصویری از محیط نرم افزار adobe soundbooth

طبق گفته های ادوبی، نرم افزار آدیش 5 از ابتدا برنامه نویسی شد تا از پردازش موازی/گروهی استفاده کند تا عملکرد بهتری داشته باشد و تبدیل به محصولی شود که محدود به پلتفرم خاصی نیست. آدیشن CS5.5 روی پلتفرم های Windows و Mac کار می کند. در این ورژن بیش از 15 سال تاریخچه کد C++ مورد تحلیل و بررسی قرار گرفت و بسیاری از ویژگی های آدیشن 3 وارد این نسخه شده یا بهبود یافتند. ویژگی های بارزی که در آدیشن 3 وجود داشتند ام در آدیشن CS5.5  حذف شدند شامل پشتیبانی از VSTi و MIDI Sequencing بودند. برخلاف تمام ورژن های قبلی، این اولین ورژنی است که برای کامپیوترهای Mac و Windows منتشر شده است.

نرم افزار ادوبی آدیشن – ورژن 5 (CS6)

شرکت ادوبی در مارس سال 2012 یک پیش نمایش کوتاه از آدیشن CS6 را به نمایش گذاشت و قابلیت های گروه بندی کلیپ ها و تنظیم خودکار گفتار (که تکنولوژی آن در سپتامبر سال 2011 به نمایش گذاشته شد) را معرفی کرد. نرم افزار آدیشن سی اس 6 در 23 آوریل سال 2012 به عنوان بخشی از Creative Suite 6 Master Collection و Creative Suite 6 Production Premium عرضه شد. این نسخه شامل ویرایش سریع تر و دقیق تر، استرچ کردن کلیپ به صورت Real-time، تنظیم خودکار گفتار، پشتیبانی از سطح کنترل EUCON و Mackie، اتوماسیون پارامتر، اصلاح گام قدرتمندتر، پخش ویدئوی HD، افکت های جدید و ویژگی های دیگر بود.

نرم افزار ادوبی آدیشن – ورژن 6 (CC)

نرم افزار ادوبی آدیشن 6 که به طور رایج تر با نام آدیشن سی سی ( Audition CC ) شناخته می شود در 17 ژوئن سال 2013 منتشر شد. این اولین نسخه از نرم افزار آدیشن است که بخشی از Adobe Creative Cloud شده است. همچنین آدیشن سی سی اکنون اولین نسخه 64 بیتی در خط تولید آدیشن محسوب می شود. این می تواند زمان پردازش سریع تر در مقایسه با آدیشن CS6 ارائه کند. از ویژگی های جدید این نسخه می توان به Sound Remover، Preview Editor و Pitch Bender  اشاره کرد.

نرم افزار ادوبی آدیشن – ورژن 7 (CC 2014)

نرم افزار ادوبی آدیشن 7 در ژوئن سال 2014 با نام ادوبی آدیشن سی سی 2014 ( Adobe Audition CC 2014 ) منتشر شد. در این نسخه پشتیبانی از فرمت های Dolby Digital و Dolby Digital Plus، برچسب های اختصاصی کانال ها، یک پوسته جدید برای رابط کاربری، پشتیبانی از DPI بالا، رنگ های کلیپ و ترک بهتر و ناوبری، تقلید از ترک ها، ابزارهایی برای برش زدن کلیپ ها از روی playhead و غیره اضافه شده است.

نرم افزار ادوبی آدیشن – ورژن 8 (CC 2015)

نرم افزار ادوبی آدیشن 8 در ژوئن سال 2015 با نام ادوبی آدیشن سی سی 2015 ( Adobe Audition CC 2015 ) عرضه شد. در این نسخه قابلیت Dynamic Link video streaming اضافه شد که باعث شد آدیشن بتواند یک پروژه پریمیر پرو را به صورت ویدئویی با رزولوشن و نرخ فریم کامل و با تمام افکت هایش بدون نیاز به رندر کردن روی دیسک اجرا کند. دیگر ویژگی های آن شامل پشتیبانی از نمایش آن محتوای ویدئویی در یک نمایشگر اکسترنال، ضبط زمان بندی شده، شخصی سازی مقادیر متقاطع Level Meter، پشتیبان گیری خودکار از Session، ذخیره سازی خودکار Asset ها به همراه فایل های Session، Import و Export کردن مارکرها، گزینه هایی برای لینک کردن مجدد فایل های رسانه و اضافه شدن پشتیبانی از زبان پرتغالی برزیل هستند. آپدیت 8.1 در پاییز سال 2015 در ابتدا از Remix پرده برداری کرد که می توانست یک ترک موسیقی را تحلیل کند و با مدت زمان متفاوتی آن را ایجاد کند. از دیگر ویژگی های این نسخه می توان ابزارهای تولید گفتار براساس کتابخانه های متن به گفتار سیستم عامل، گزینه های جدید برای مطابقت با بلندی صدای مبتنی بر ITU و قابلیت گسترش و ایجاد کاربردهای شخصی سازی شده و یکپارچه سازی با پنل Adobe Content Extensibility Platform (CEP) را نام برد. در این نسخه همچنین پشتیبانی از آپلود روی Soundcloud حذف شد، زیرا API آن توسط Soundcloud حذف شده بود و دیگر کارایی نداشت.

نرم افزار ادوبی آدیشن – ورژن 9 (CC 2015.2)

نرم افزار ادوبی آدیشن 9 در ژوئن سال 2016 با نام ادوبی آدیشن سی سی 2015.2 ( Adobe Audition CC 2015.2 ) عرضه شد. مهمترین ویژگی این نسخه، پنل جدید Essential Sounds بود که به ادیتورهای تازه کار صدا یک مجموعه سازمان بندی شده و متمرکز از ابزارهای مورد نیاز برای میکس صدا عرضه کرد و سپس در پریمیر پرو نیز وارد شد که قابلیت انتقال میکس غیرمخرب و بدون اتلاف را بین این دو برنامه ممکن ساخت. در این نسخه همچنین از استخراج مستقیم به Adobe Media Encoder نیز پشتیبانی شده است که تمام فرمت های ویدئویی و صوتی و Preset های موجود را پشتیبانی می کند.

پنل essential sound

نرم افزار ادوبی آدیشن – ورژن 10 (CC 2017)

نرم افزار ادوبی آدیشن 10 در نوامبر سال 2016 با نام ادوبی آدیشن سی سی 2017 ( Adobe Audition CC 2017 ) عرضه شد. در این نسخه یک پوسته رابط کاربری تخت و جدید اضافه شد و پنل Learn آدیشن نیز معرفی شد که دارای آموزش های تعاملی بود. در این نسخه همچنین پنل Essential Sound و همچنین به اشتراک گذاری تمام افکت های صوتی Real-time آدیشن با پریمیر پرو معرفی شد. آپدیت 10.1 در بهار سال 2017 دارای ویژگی های جداسازی عمیق کانال ها و ویژگی های ویرایش هنگام کار با ضبط های صوتی چند کانالی در نمای Multitrack بود و Spectrum Meter را به بسیاری از افکت های صوتی اضافه کرد. این آپدیت همچنین ویرایشگر میانبر Visual Keyboard را معرفی کرد که در دیگر برنامه های ادوبی رایج است و از Presonus Faderport control surface و mixer پشتیبانی کرد.

نرم افزار ادوبی آدیشن – ورژن 11 (CC 2018)

نرم افزار ادوبی آدیشن 11 در 18 اکتبر سال 2017 با نام ادوبی آدیشن سی سی ( Adobe Audition CC ) عرضه شد (عدد نشانگر سال از تمام نرم افزارهای Creative Cloud حذف شد). در این نسخه کاربران به راحتی می توانند با استفاده از ویژگی جدید Auto-Ducking موجود در پنل Essential Sound، حجم صدای موزیک را در پشت دیالوگ و دیگر محتواها قرار دهند و اصطلاحا آن را Duck کنند. کلیپ های دارای چندین ترک با استفاده از fixed z-order، ویژگی های جدید Fade مانند Symmetrical Fade in/out و تنظیمات مدت زمان و منحنی ثابت، بهبود یافته است. عملکرد میکس ها و Bounce ها تا 400 درصد بهبود یافته است. قابلیت Smart Monitoring امکان مانیتور کردن منبع به صورت هوشمند را در هنگام ضبط Punch-in ها و ADR فراهم می کند. قابلیت Video Timecode Overlay می تواند کد زمانی منبع یا Session را بدون Burn-in  نمایش دهد، یک افکت Dynamic جدید با قابلیت های Auto-gate، Limiting و Expansion، عمل فشرده سازی را برای بسیاری از کاربران ساده می کند و همچنین پشتیبانی از تمام صفحات کنترل و میکسرها که از پروتکل Mackie HUI برای ارتباط برقرار کردن استفاده می کنند اضافه شده است. پشتیبانی از صدای Dolby Digital  از این نسخه حذف شده است، البته قابلیت Import کردن از طریق جدیدترین سیستم عامل ها همچنان پشتیبانی می شود.

 

برای مشاهده ویژگی های جدید نرم افزار Audition 2018 به این صفحه از سایت مراجعه کنید

منابع: ویکی پدیا انگلیسی ، وبسایت Adobe ، آریا گستر و

 

محصولات آموزشی مرتبط با این مقاله :

– صفر تا صد آموزش آدیشن

– صفر تا صد آموزش پرو تولز – پک 1

– صفر تا صد آموزش پرو تولز – پک 2

– صفر تا صد آموزش کیوبیس – پک 1

– صفر تا صد آموزش کیوبیس – پک 2

– صفر تا صد آموزش ایبلتون لایو

– صفر تا صد آموزش استودیو وان

– آموزش ساخت موسیقی متن فیلم توسط هانس زیمر

 

توجه : مطالب و مقالات وبسایت آریاگستر تماما توسط تیم تالیف و ترجمه سایت و با زحمت فراوان فراهم شده است . لذا تنها با ذکر منبع آریا گستر و لینک به همین صفحه انتشار این مطالب بلامانع است !

دوره های آموزشی مرتبط

مطالب مرتبط

قوانین ارسال دیدگاه در سایت

  • چنانچه دیدگاهی توهین آمیز یا بی ارتباط با موضوع آموزش باشد تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.

  1. ملکی گفته؛

    سلام
    من فایل صوتیمو توی بخش waveformنویرگیری میکنم وعالی میشه. ولی وقتی میخوام درگ کنم و ببرمش تویmultitrack فایل بانویزشنیده میشه
    چکاربایدکنم؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لینک کوتاه: