معرفی نرم افزار Adobe InDesign

معرفی نرم افزار Adobe InDesign

معرفی نرم افزار Adobe InDesign

ادوبی ایندیزاین یا Adobe InDesign یک نرم افزار نشر رومیزی ساخت شرکت Adobe است. از این برنامه می توان برای طراحی پوستر، آگهی، بروشور، مجله، روزنامه، پایان نامه، کتاب و کتاب الکترونیک استفاده کرد. ایندیزاین همچنین می تواند محتوایی که با تبلت های مرتبط با Adobe Digital Publishing Suit متناسب است را انتشار دهد. طراحان گرافیکی و هنرمندان تولید از عمده ترین کاربران این نرم افزار هستند که با آن به طراحی و طرح بندی، انتشار و چاپ می پردازند. ایندیزاین همچنین از فرمت های EPUB و SWF که برای طراحی e-Book، مجله های دیجیتالی و محتوای مناسب با تبلت ها استفاده می شوند، پشتیبانی می کند. علاوه بر این، این نرم افزار از XML، Style Sheet و Coding Markup پشتیبانی کرده و بنابراین می توان از آن برای تهیه محتوای متنی تگ شده مناسب برای فرمت های آنلاین استفاده کرد. واژه پرداز Adobe InCopy هم از موتور قالب سازی InDesign بهره می گیرد.

تاریخچه اولیه نرم افزار InDesign

InDesign، جانشین PageMaker است که در اواخر 1994 توسط Adobe خریداری شد (Freehand نیز که از رقبای Adobe محسوب می شد توسط Aldus به Altsys، سازنده Fontographer فروخته شد). PageMaker در سال 1998 تقریبا کل بازار حرفه ای خود را به QuarkXPress 3.3، منتشر شده در سال 1992 و 4.0 منتشر شده در سال 1996 ، باخت. Quark اعلام کرد که قصد خریدن شرکت Adobe را دارد تا از ایجاد مشکلات ناشی از عدم اعتماد در شرکت ترکیبی PageMaker جلوگیری شود.

Adobe این پیشنهاد را رد کرده و به کار بر روی نرم افزار جدید خود ادامه داد. یعنی پروژه ای که توسط Aldus آغاز و با عنوان Shuksan نامگذاری شده بود. بعدا این عنوان به K2 تغییر یافته و با عنوان InDesign 1.0 در سال 2000 منتشر شد.

در سال 2002، ایندیزاین تبدیل به اولین نرم افزار نشر رومیزی برای Max OS-X شد. در نسخه سه این نرم افزار، ترکیب شدن با نرم افزارهای Photoshop و Illustrator و Acrobat در قالب Creative Suit باعث تقویت توزیه این نرم افزار گردید.

در InDesign می توان اسناد را به صورت Portable Document Format یا PDF خروجی گرفت. ایندیزاین اولین نرم افزار DTP هست که از Unicode برای پردازش متن، فونت های Open Type و امکانات پیشرفته ای مثل Layeout Style و OpticalMargin Alignment و Cross Platform Scripting با استفاده از Java Script، پشتیبانی می کند.

در نسخه های بعدی این نرم افزار، فرمت های جدیدی معرفی شد. برای پشتبیانی از ویژگی های جدید به خصوص تایپوگرافیک  ارائه شده در InDesign CS، هم برنامه و هم فرمت سند، با ورژن های پیشین سازگاری نداشتند. به جای آن در نسخه InDesign CS2، از فرمت INX، فرمت XMl که مبتی بر XML است استفاده شده است. نسخه های CS این نرم افزار در آوریل 2005 آپدیت شده که قابلیت خواندن فایل های CS2 با فرمت inx را دارا هست. فرمت InDesign Interchange از نسخه های قبل از InDesign CS پشتبیانی نمی کند. شرکت Adobe، همراه با انتشار InDesign CS5، فرمت IDML یا InDesign Markup Language را جاگزین INX کرد.

شرکت اددوبی نسخه InDesign Cs3 را (به همراه Creative Suite 3) به عنوان یک نرم افزار Universal Binary سازگار با سیستم های Intel و PowerMac در سال 2007 عرضه کرد که دو سال دیرتر از تاریخ نعیین شده قبلی بود.

InDesign و Leopard

CS3 در ابتدا مشکل سازگاری زیادی با Leopard (Mac X 10.5) داشت. طوری که Adobe اعلام کرد: ” احتمال دارد که پنجره InDesign CS3 هنگام استفاده از دستورهای Place, Save, Save As, Export، بااستفاده از پنجره های OS یا Adobe به طور غیر منتظره ای بسته شود. متاسفانه هیچ راه حلی برای این مشکلات وجود ندارد :. کمپانی Apple در آپدیت OS X 10.5.4 این مشکل را برطرف کرد.

نسخه Server

در اکتبر 2005، شرکت Adobe نسخه InDesign Server Cs2، نسخه تغییر یافته InDesign (بدون رابط کاربری) را برای پلتفرم های سرور ویندوز و مکینتاش منتشر کرد. در این نسخه قابلیت ویرایش وجود ندارد. در مارس 2007، شرکت Adobe به صورت رسمی اعلام کرد که Adobe InDesign CS3 Server جز مجموعه Adobe InDesign است.

/InDesign

نسخه ها

InDesign 1.0 : 31 آگوست 1999

InDesign 1.0J پشتیبانی ژاپنی

InDesign 1.5 آوریل 2001

InDesign 2.0 ژانویه 2002 (چند روز پیش از QuarkXPress 5). اولین نسخه از Maz OS X و Transparency و Drop Shadow پشتیبانی می کرد

InDesign CS و InDesign CS Page maker Edition 3.0 اکتبر 2003

InDesign CS2 4.0 می 2005

InDesign Server اکتبر 2005

InDesign CS3 5.0 آوریل 2007. اولین نسخه از مک مبتنی بر Intel و Regular Expression و Table Style پشتیبانی می کرد

InDesign CS3 Server می 2007

InDesign CS4 6.0 اکتیر 2008

InDesign CS5 7.0 آوریل 2010

InDesign CS6 8.0 23 آوریل 2012

InDesign CC 2014 10 6 اکتبر 2014

InDesign CC 2014 10.1 11 فوریه 2015

InDesign CC 2015 11.0 15 ژوئن 2015

InDesign CC 2015.1 11.1 11 آگوست 2015

InDesign CC 2015.2 11.2 30 نوامبر 2015

InDesign CC 2015.4 11.4 20 زوئن 2016

InDesign CC 2017 12.0 2 نوامبر 2016

InDesign CC 2017 12.1 14 آوریل 2017

بین المللی و بومی سازی

نسخه های خاورمیانه ای InDesign دارای تنظیمات خاصی برای طرح بندی متون عربی و عبری هستند.

تنظیمات متن: تنظیمات خاص برای طرح بندی متنون عربی و عبری از قبیل:

  1. توانایی استفاده از ارقام عربی، فارسی و هندی
  2. استفاده از حروف کشیده برای فاصله گذاری و تراز کردن کامل متن
  3. امکان لیگچر
  4. تنظیم موقعیت اعراب گذاری مانند حروف صدادار نوشتار عربی
  5. ترا کردن متن به سه روش استاندادر، عربی و نسخ
  6. قابلیت اضافه کردن کاراکترهای خاص از جمله Geresh، Maqaf در متون عبری و حروف کشیده در متون عربی
  7. اعمال استایل های استاندارد، عربی یا عبری روی صفحات، پاراگراف ها و در شماره گذاری گذاری پاورقی

جریان متن دو طرفه: این جریان امکان ترکیب کلمات چپ به راست و راست به چپ ، پاراگراف و متن در سند را فراهم می کند. همچنین از این طریق، امکان تغییر مسیر کاراکترهای خنثی را بر اساس زبان کیبورد کاربر، میسر می شود.

جدول محتوا: مجموعه ای از جدول عناوین محتوا بر اساس زبان مورد نظر. در نسخه های خاورمیانه ای InDesin CS4 امکان انتخاب زبان برای عنوان فهرست مطالب و منابع وجود دارد.

شاخص ها: امکان ایجاد یک شاخص ساده از کلیدی یا یک شاخص دقیق تر از اطلاعات موجود در متن با استفاده از کدهای نمایه سازی جاسازی شده را می دهد. بر خلاف برنامه های پیچیده تر، ایندیزاین قادر به قرار دادن اطلاعات کاراکتر به عنوان بخشی از Index Entry است. شاخص ها محدود به چهار سطح هستند (سطح بالا و سه زیر سطح). درست مانند جدول محتوا، شاخص ها را نیز می توان بر اساس زبان انتخابی طبقه بندی کرد.

ورودی و خروجی: می تواند فایل های QuarkXpress را حتی با استفاده از فونت های Arabic XT و Arabic phonyx یا Hebrew Xpress Way وارد کند و چیدمان و محتوا را حفظ کند. شامل 50 فیلتر برای Import و Export است. از جمله یک فیلتر Import برای مایکروسافت ورد 97 و 98 و 2000 و یک فیلتر برای متن ساده.

لی اوت یا طرح معکوس: هنگام تبدیل یک سند چپ به راست به یک سند راست به چپ یا بر عکس، از ویژگی لی اوت معکوس استفاده می شود تا خدمات سند را معکوس کند.

خروجی Complex Script : ایندیزاین از Unicove Character Encoding و نسخه خاورمیانه این نرم افزار از Complex Text Layout عربی و عبری پشتیبانی می کند. این قابلیت پشتیبانی از عربی و عبری در نسخه های غربی CS6, CS.5, CS5, InDesign CS4 موجود است اما رابط کاربری آن در دسترس نبوده و استفاده از آن دشوار است.

گروه کاربران

InDesign دارای 86 گروه کاربر در 36 کشور است که اعضای آن به بیش از 51000 نفر می رسد.

منابع: ویکی پدیا انگلیسی  ،  وبسایت Adobe ، آریا گستر   و

توجه : مطالب و مقالات وبسایت آریاگستر تماما توسط تیم تالیف و ترجمه سایت و با زحمت فراوان فراهم شده است . لذا تنها با ذکر منبع آریا گستر و لینک به همین صفحه انتشار این مطالب بلامانع است !

دوره های آموزشی مرتبط

مطالب مرتبط

قوانین ارسال دیدگاه در سایت

  • چنانچه دیدگاهی توهین آمیز یا بی ارتباط با موضوع آموزش باشد تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لینک کوتاه: