معرفی نرم افزار اتودسک مایا – Autodesk Maya

بازی halo 4 ساخته شده با نرم افزار مایا

معرفی نرم افزار مایا Autodesk Maya

نرم افزار Autodesk Maya که به مایا معروف است، یک نرم افزار گرافیک کامپیوتری سه بعدی است که روی سیستم عامل های ویندوز، OS X و لینوکس اجرا می شود و در ابتدا توسط شرکت Alias Systems ساخته شده بود و اکنون متعلق شرکت Autodesk است و توسط این شرکت توسعه می یابد. از نرم افزار مایا برای ساخت برنامه های سه بعدی تعاملی مثل بازی های ویدئویی، فیلم های انیمیشنی، سریال های تلویزیونی یا جلوه های ویژه استفاده می شود.

تاریخچه نرم افزار مایا

autodesk maya در ابتدا یک محصول انیمیشنی نسل آینده بود که مبتنی بر کد برنامه Advanced Visualizer توسط شرکت Wavefront Technologies، برنامه PowerAnimator توسط شرکت Alias Research و Alias Sketch بود این کد به IRIX منتقل شد و ویژگی های انیمیشنی به آن اضافه شد. اسم رمز این پروژه انتقال، مایا بود. استودیوی انیمیشنی والت دیزنی در طی مراحل تولید فیلم انیمیشنی Dinosaur، در توسعه نرم افزار مایا همکاری نزدیکی داشت. دیزنی درخواست داد که رابط کاربری برنامه قابل شخصی سازی باشد تا بتوان یک روند کاری شخصی ایجاد کرد. این موضوع تاثیر مهمی بر روی ساختار آزاد مایا گذاشت و تا قسمتی دلیل محبوبیت آن در صنعت انیمیشن است.

فیلم انیمیشنی dinosaur از شرکت دیزنی که توسط مایا ساخته شده است

پس از اینکه شرکت Silicon Graphics هر دو شرکت Alias و Wavefront Technologie را خریداری کرد، تکنولوژی نسل آینده شرکت Wavefront (که تحت توسعه بود) با مایا ترکیب شد. این خرید توسط Silicon Graphics پاسخی به خرید شرکت Softimage توسط شرکت Microsoft بود. این شرکت تابعه Alias|Wavefront نامیده شد.

در روزهای اولیه توسعه مایا از زبان اسکریپت نویسی Tcl استفاده شد تا شباهت آن به یک زبان Unix shell کاهش داده شود. اما پس از ادغام با شرکت Wavefront، زبان اسکریپت نویسی Sophia در برنامه Dynamation به عنوان مبنای زبان تعبیه شده مایا انتخاب شد.

Maya 1.0 در فوریه سال 1998 عرضه شد. به دنبال یک سری ادغام ها، مایا در سال 2005 توسط شرکت Autodesk خریداری شد. در نتیجه این خرید، نام مایا به Autodesk Maya  تغییر یافت. هرچند هنوز از نام “مایا” برای این محصول استفاده می شود.

یک مدل ساختمانی که در نرم افزار مایا ساخته شده است

جوایز نرم افزار Autodesk Maya

در یکم مارس سال 2003، آکادمی علوم و هنرهای سینمایی، به خاطر دستاوردهای علمی و فنی در توسعه نرم افزار مایا، جایزه اسکار بهترین دستاورد فنی را به شرکت Alias اهدا کرد.
در سال 2005، Jos Stam که برای Alias/Wavefront کار می کرد، جایزه اسکار بهترین دستاورد فنی را با مشارکت Edwin Catmull و Tony DeRose به خاطر ابداع و بکارگیری صفحات Subdivision کسب کرد.

در 8 فوریه سال 2008، دانکن برینزمید،  جوس استم، جولیا پاکالنز و مارتین ورنر، جایزه اسکار بهترین دستاورد فنی را به خاطر طراحی و بکارگیری سیستم افکت های مایعات مایا کسب کردند.

کاربرد نرم افزار مایا در صنعت انیمیشن

از نرم افزار Autodesk Maya در کنار نرم افزار Renderman شرکت Pixar، برای ساخت تصاویر گرافیکی بسیاری از فیلم های سینمایی استفاده شده است، از جمله برندگان جایزه اسکار مانند Monsters, Inc، The Matrix، Spider-Man، The Girl with the Dragon Tattoo، Avatar، Finding Nemo، UP، Hugo، Rango و Frozen.همچنین از آن برای ساخت جلوه های ویژه برای برنامه های تلویزیونی استفاده شده است، مانند Game of Thrones، The Walking Dead، Once Upon a Time، Bones، Futurama، Boardwalk Empire و South Park.

فیلم انیمیشنی frozen ساخته شرکت والت دیزنی که در آن از نرم افزار مایا استفاده شده است

از مایا در ساخت جلوه های ویژه برای بازی های ویدئویی هم استفاده می شود، مانند بازی Halo 4.

بازی ویدئویی halo 4 که در ساخت آن از نرم افزار مایا استفاده شده است

هنر

همچنین از مایا در نقاشی های دیجیتالی هم استفاده شده است. معروف ترین هنرمند در این زمینه، Ray Caesar، هنرمند سورئالیست پاپ است.

بررسی اجمالی

از نرم افزار مایا در ایجاد موضوعات سه بعدی برای استفاده در سینما، تلویزیون، توسعه بازی و معماری استفاده می شود. این نرم افزار در ابتدا برای سیستم عامل IRIX عرضه شده بود. هرچند در آگوست سال 2006 بعد از عرضه نسخه 6.5، پشتیبانی از این سیستم عامل متوقف شد. نرم افزار مایا در دو نسخه “کامل” و “نامحدود” عرضه میشد، اما از آگوست سال 2008 تبدیل به یک مجموعه انفرادی شد.

کاربران یک فضای مجازی (صحنه) تعریف می کنند تا رسانه های یک پروژه خاص را استفاده و ویرایش کنند. صحنه ها را می توان در فرمت های زیادی ذخیره کرد و فرمت پیش فرض آن .mb (Maya Binary) است. نرم افزار مایا از یک ساختار گرافیکی گره ای (Node) استفاده می کند. صحنه ها مبتنی بر گره هستند و هر گره، خصوصیات و سفارشی سازی مخصوص به خود را دارد. در نتیجه، نمایش بصری یک صحنه کاملا براساس یک شبکه گره های  متصل به هم است که به اطلاعات یکدیگر وابسته هستند. برای راحتی مشاهده این شبکه ها، یک نمودار dependency و نمودار directed acyclic وجود دارد.

یک مدل که در نرم افزار مایا مدل سازی شده است

کاربران دانشجو یا معلم (یا سربازان سابق یا افراد بیکار در امریکا) می توانند نسخه آموزشی کامل را از انجمن تحصیلی Autodesk دانلود کنند. ورژن هایی که در انجمن وجود دارد تنها برای مصرف غیرتجاری مجوز دارند (زمانی که با مجوز محصول فعال شدند) و بعضی از محصولات، روی رندرهای نهایی واترمارک می گذارند. این نرم افزار یک مجوز 36 ماهه دارد. وقتی مجوز آن تمام شود، کاربران می توانند در انجمن لاگین کرده و درخواست یک مجوز 36 ماهه جدید بدهند و آخرین محصول Autodesk را دریافت کنند.

یک نمونه مدل ساخته شده از موتور سیکلت در نرم افزار مایا

مولفه های نرم افزار Autodesk Maya

مایا از زمان ادغام کردن دو بسته با هم، تمام ویژگی های مجموعه های نامحدود را دارد.

Fluid Effects

یک شبیه ساز مایعات واقع گرایانه مبتنی بر معادلات ناویه استوکس ساده و تراکم ناپذیر برای شبیه سازی مایعات غیرالاستیکی در Maya 4.5  اضافه شد. برای دود، آتش، ابرها و انفجارها و همچنین افکت های مایعات غلیظ مانند آب، مذاب یا گل، مناسب است.

Bifröst

Bifröst یک چهارچوب پویای مایعات محاسباتی مبتنی بر شبیه سازی fluid-implicit particle است. به دنبال خرید تکنولوژی شبیه سازی مایع نیلوفر آبی از شرکت Exotic Matter، این ویژگی در Maya 2015 و بالاتر موجود است. Bifröst اجازه می دهد مایعات به صورت واقع گرایانه اصلاح شوند، مانند جزئیاتی از قبیل کف، موج و قطرات.

Classic Cloth

یک ابزار شبیه ساز لباس پویا با روند کاری مبتنی بر الگوی دووجهی است که از فرایند طراحی الگوهای پارچه واقعی الهام گرفته شده است. در تولیدات مدرن، ماژول Maya Cloth توسط سیستم nCloth جایگزین شده است که سرعت و انعطاف بیشتری دارد و در ورژن 8.5 معرفی شده است. پیش از این، پلاگین های ثالث، مانند Syflex به خاطر کارایی بالا، ثبات شبیه سازی و روند کاری مبتنی بر مدلسازی چندضلعی استفاده می شدند.

Fur

شبیه سازی خز برای پوشش موهای کوتاه و مواد شبیه مو، طراحی شده است. می توان از آن برای شبیه سازی اشیای دارای خزهای کوتاه مانند چمن، موکت و غیره استفاده کرد. برخلاف ابزار Maya Hair، ماژول Fur  از از برخورد موها با یکدیگر جلوگیری نمیکند. موها همچنین نمی توانند به نیروهای فیزیکی واکنش نشان دهند. افکت های فیزیکی از طریق افکتورهای Fur  مجاور بدست می آیند که افکت نیروهای فیزیکی روی فولیکول های مجاور را تخمین می زنند.

nHair

یک شبیه ساز مو است که می تواند نیروهای پویای روی موهای بلند و تداخل های مو را شبیه سازی کند. اغلب از آن برای شبیه سازی مدل های مویی استفاده می شود که از نظر محاسباتی پیچیده هستند، مانند موی دم اسبی، موی فر و بافته شده. در این شبیه سازی از منحنی های NURBS به عنوان مبنا استفاده می شود که سپس به عنوان ضربات قلموهای افکت نقاشی استفاده می شود و در نتیجه به منحنی، یک سطح رندر شده می دهد که با نور و سایه تعامل دارد. به شبیه سازی روی منحنی ها برای اهداف دیگری غیر از مو (مانند لوله های قابل انعطاف، کابل ها، طناب ها و غیره)، منحنی های پویا گفته می شود.

Maya Live

یک سری ابزار ردیابی حرکت برای انطباق CG با Plate Footage. این ابزار با معرفی ابزار MatchMover منسوخ شده است.

nCloth

nCloth که به ورژن 8.5 اضافه شد، اولین کاربرد Maya Nucleus، فریمورک شبیه سازی Autodesk است. nCloth به هنرمندان کنترل دقیقی روی شبیه سازی لباس و پارچه می دهد. nCloth  در مقایسه با maya Cloth، فریمورک شبیه سازی سریع تر، انعطاف پذیرتر و قدرتمندتری است.

nParticle

nParticle که در ورژن 2009 اضافه شد، ضمیمه ای برای مجموعه ابزار Maya Nucleus است. nParticle برای شبیه سازی دامنه وسیعی از جلوه های سه بعدی پیچیده مانند مایعات، لباس ها، دود، اسپری و خاک است. nParticle انعطاف پذیرتر از سیستم ذرات قبلی مایا است، از این نظر که از nParticle می توان برای شبیه سازی مایعات چسبناک و همچنین پشتیبانی از برخورد حقیقی ذرات با یکدیگر، استفاده کرد.

MatchMover

در ورژن 2010 اضافه شد و قابلیت ترکیب عناصر CGI با اطلاعات حرکتی توالی های ویدئویی را ارائه می دهد که به آن Match Moving یا ردیابی دوربین می گویند. این یک برنامه External است، اما به همراه مایا عرضه می شود.

Composite

Composite در ورژن مایا 2010 اضافه شد و قبلا با عنوان Autodesk Toxik فروخته میشد. این یک برنامه External است، اما به همراه مایا عرضه می شود.

Camera Sequencer

Camera Sequencer که در ورژن مایا 2011 اضافه شد، برای لایه بندی تصاویر چندین دوربین و مدیریت آنها در یک توالی انیمیشنی استفاده می شود.

Maya Embedded Language

در کنار محیط کاری بصری، مایا مجهز به یک زبان اسکریپت نویسی میان پلتفرمی  به نام Maya Embedded Language است. MEL برای اسکریپت نویسی و به عنوان واسطه ای برای شخصی سازی کارایی مرکزی نرم افزار ارائه شده است، زیرا بسیاری از ابزارها و دستورات استفاده شده، با همین زبان نوشته شده اند. از این کد می توان برای ساخت اصلاحات، پلاگین ها یا برای تزریق شدن در زمان اجرا، استفاده کرد.

به غیر از این کاربردهای سطحی از این زبان، تعامل کاربر به زبان MEL ضبط می شود و حتی به کاربران تازه کار اجازه می دهد از subroutines ها استفاده کنند. بنابراین اطلاعات صحنه را می توان با فرمت .ma ذخیره کرد که در تمام ویرایشگرهای متنی قابل ویرایش است.

سیستم عامل های پشتیبانی شده

نرم افزار Autodesk Maya 2018 در پلتفرم های ویندوز 64 بیتی (ویندوز 7 (SP1) یا بالاتر)، mac (OS X 10.9.5 یا بالاتر) و لینوکس (RedHat Enterprise Linux 6.5 WS یا CentOS 6.5) پشتیبانی می شود. پشتیبانی از سیستم عامل IRIX شرکت Silicon Graphics بعد از ورژن 6.5 و پشتیبانی از openSUSE Linux در Maya 2009 متوقف شد.

مقاله کامل آشنایی با ویژگی های جدید اتودسک مایا 2018 – Autodesk Maya 2018 در این صفحه ….

منابع: ویکی پدیا انگلیسی  ،  وبسایت Autodesk ، آریا گستر   و

 

محصولات آموزشی مرتبط با این مقاله :

– صفر تا صد آموزش مایا – پک 1

– صفر تا صد آموزش مایا – پک 2

– صفر تا صد آموزش آرنولد در مایا

– صفر تا صد آموزش ریگینگ کاراکتر در مایا

– محصولات مرتبط با آموزش گرافیک سه بعدی

 

توجه : مطالب و مقالات وبسایت آریاگستر تماما توسط تیم تالیف و ترجمه سایت و با زحمت فراوان فراهم شده است . لذا تنها با ذکر منبع آریا گستر و لینک به همین صفحه اجازه انتشار مطالب این مطالب بلامانع است !

دوره های آموزشی مرتبط

مطالب مرتبط

قوانین ارسال دیدگاه در سایت

  • چنانچه دیدگاهی توهین آمیز یا بی ارتباط با موضوع آموزش باشد تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لینک کوتاه: