معرفی نرم افزار اتودسک مادباکس – Autodesk Mudbox

نرم افزار اتودسک مادباکس

معرفی نرم افزار اتودسک مادباکس – Autodesk Mudbox

نرم افزار اتودسک مادباکس ( Autodesk Mudbox ) یک ابزار کامپیوتری برای مجسمه سازی سه بعدی و نقاشی است. نرم افزار Mudbox  که در حال حاضر توسط شرکت Autodesk  توسعه می یابد، در ابتدا توسط شرکت Skymatter ساخته شد که توسط Tibor Madjar، David Cardwell و Andrew Camenisch، هنرمند سابق در شرکت Weta Digital، تاسیس شد. نرم افزار Mudbox اولین بار برای تولید نسخه بازسازی شده فیلم کینگ کنگ توسط پیتر جکسون در سال 2005 مورد استفاده قرار گرفت. کاربرد اولیه نرم افزار مادباکس، مجسمه سازی دیجیتال با کیفیت بالا، نقاشی تکسچر و ساخت Map های Normal و Displacement است، اما از آن به عنوان یک ابزار طراحی نیز استفاده می شود.

اولین بار در فیلم king kong 2005 از mudbox به عنوان یک نرم افزار کامل استفاده شد

تاریخچه نرم افزار اتودسک مادباکس

نرم افزار Mudbox  توسط شرکت Skymatter در کشور نیوزیلند توسعه یافت و David Cardwell، Tibor Madjar و Andrew Camenisch که موسسان این شرکت بودند در آن زمان روی فیلم ارباب حلقه ها در شرکت Weta Digital کار می کردند. آنها نرم افزار مادباکس را ساختند تا جعبه ابزار خود را توسعه دهند، این نرم افزار اولین بار در فیلم سینمایی کینک کنگ به عنوان یک محصول کامل مورد استفاده قرار گرفت. نسخه بتای آن در سال 2006 عرضه شد و در اواسط فوریه سال 2007 نسخه 1.0 آن عرضه شد. در 6 آگوست سال 2007، شرکت Autodesk خبر خریداری شرکت Skymatter را اعلام کرد.

autodesk mudbox

ویژگی های نرم افزار اتودسک مادباکس

رابط کاربری نرم افزار Autodesk Mudbox یک محیط سه بعدی است که اجازه ساخت دوربین های متحرک را می دهد که می توان آنها را بوکمارک کرد. مدل هایی که در این برنامه ساخته شده اند معمولا به عنوان یک Mesh چندضلعی آغاز می شوند که می توان با ابزارهای مختلف آنها را تغییر داد. یک مدل را می توان تقسیم کرد تا رزولوشن و تعداد اضلاع موجود برای مجسمه سازی افزایش یابد. لایه های سه بعدی به کاربر اجازه می دهند جزئیات مختلفی را ذخیره کنند و با استفاده از اسلایدرهای Multiplier و لایه های ماسک، آنها را با هم ترکیب کنند. با استفاده از لایه ها کاربر می تواند مدل سه بعدی خود را بتراشد و قالب گیری کند، بدون اینکه تغییرات دائمی ایجاد کند.

یک مدل که در نرم افزار مادباکس با استفاده از ابزارهای مجسمه سازی ساخته شده است

نرم افزار مادباکس می تواند فایل هایی با فرمت obj، fbx و bio و همچنین فرمت خودی یعنی mud را وارد و استخراج کند. یک مثال از این کار این است که یک مدل ساده (با تعداد اضلاع کم) در یک نرم افزار مدلسازی سه بعدی می سازیم و سپس برای مجسمه سازی آن را در نرم افزار Mudbox باز میکنیم. تقسیم بندی مدل با استفاده از الگوریتم Catmull-Clark subdivision صورت می گیرد.

سه مرحله ابتدایی از الگوریتم catmull-clark subdivision روی یک معکب

جعبه ابزار مجسمه سازی شامل دسته های مختلفی از قلموها با نوک های قابل تنظیم است.

استفاده از لایه های سه بعدی باعث تجسم طراحی، مجسمه سازی غیرمخرب و تعداد Polygon های بالا می شود. به علت اینکه لایه ها به صورت افزایشی ترکیب می شوند، ترتیب آنها برای مدل نهایی مهم نیست و می توان آنها را به طور اختیاری ساخت. منحنی ها را می توان ساخت و روی یک Mesh انداخت تا به عنوان یک ماسک دقیق مورد استفاده قرار گیرند. تمام ابزارهای ایتاندارد تغییر شکل و انتخاب نیز در اینجا هستند. لایه های نقاشی در نسخه 2009 نرم افزار Mudbox  اضافه شدند.

تجسم طراحی، نقش مهمی در ارزش تولید نرم افزار مادباکس دارد. از داخل مادباکس می توان اشکال هندسی ابتدایی را ساخت و فرایند ساخت نیم تنه، اشیا و زمین را تسریع می کند.

نرم افزار Mudbox  همچنین شامل مهرها و شابلون هاست. شابلون ها یک تصویر خاکستری یا کانال آلفا مانند یک Bump Map را روی تصور می گذارند. سپس هنرمند می تواند قسمتی از جزئیات تصویر یا تمام آن را از طریق ضربه های قلمو به Mesh منتقل کند و راهی برای کار روی جزئیات سطح فراهم کند.

طرز کار شابلون یا Stencil‌در نرم افزار مادباکس

معماری زیربنای نرم افزار مادباکس در نسخه Mudbox 2009 تغییر یافت تا قابلیت مجسمه سازی روی مدل هایی با تعداد اضلاع بیشتر فراهم شود. در Muxbox 2009، ابزارهای نقاشی سه بعدی و تکسچرسازی اضافه شدند تا کاربران بتوانند مستقیما روی مدل های سه بعدی شان نقاشی کنند. به علاوه ویژگی های نمایش مدل به همراه افکت عمق میدان و Ambient Occlusion  در این نسخه اضافه شدند.
در نرم افزار Mudbox 2010، یک رابط برنامه نویسی برنامه (API) از طریق یک بسته توسعه نرم افزاری (SDK) معرفی شد. به علاوه قابلیت بهبود سازگاری فایل با دیگر برنامه های سه بعدی (اتودسک مایا، تری دی مکس و غیره) از طریف فرمت FBX  اضافه شد.

محیط کاربری نرم افزار اتودسک مادباکس

محیط کاربری نرم افزار مادباکس شامل منوها، پنجره های تب بندی شده و جعبه های ابزار است و تا حدی می توان آن را اخصاصی کرد. همچنین دارای میانبرهای کییبورد است. ناوبری در محیط سه بعدی آن مانند نرم افزار Autodesk Maya  است.

تصویری از محیط نرم افزار Mudbox 2011 که در سیستم عامل Mac ‌اجرا شده است

پلتفرم ها

نسخه های اولیه نرم افزار مادباکس برای ویندوز XP (32 بیتی و 64 بیتی)، ویندوز ویستا (32 بیتی و 64 بیتی)، ویندوز 7 (32 بیتی و 64 بیتی)، لینوکس 64 بیتی و Mac OS X اجرا می شوند. نسخه کنونی (Mudbox 2014) تنها 64 بیتی است و دیگر از ویندوز XP پشتیبانی نمی کند.

جوایز نرم افزار Autodesk Mudbox

در 15 فوریه سال 2014، Andrew Camenisch، David Cardwell و Tibor Madjar توسط آکادمی علوم و هنرهای سینمایی جایزه اسکار دستاورد فنی را به خاطر دستاورد علمی و فنی برای ایده و طراحی شان کسب کردند. همچنین دو مجارستانی به نام های Csaba Kőhegyi و Imre Major به خاطر استفاده از نرم افزار Mudbox جایزه دریافت کردند.

نسخه های عرضه شده از Autodesk Mudbox

– Mudbox نسخه 1.07 در اکتبر سال 2007 عرضه شد.
– Mudbox 2009 (ورژن 2) در اکتبر سال 2008 عرضه شد.
– Mudbox 2010 (ورژن 3) در آگوست سال 2009 عرضه شد.
– Mudbox 2011 (ورژن 4) در مارس سال 2010 عرضه شد.
– Mudbox 2011 (ورژن 4.5) در سپتامبر سال 2010 عرضه شد.
– Mudbox 2012 (ورژن 5) در آوریل سال 2011 عرضه شد.
– Mudbox 2013 (ورژن 6) در آوریل سال 2012 عرضه شد.
– Mudbox 2014 (ورژن 7) در آوریل سال 2013 عرضه شد.
– Mudbox 2015 (ورژن 8) در آوریل سال 2014 عرضه شد.
– Mudbox 2016 (ورژن 9) در آوریل سال 2015 عرضه شد.
Mudbox 2017 (ورژن 10) در آوریل سال 2016 عرضه شد.

برای مشاهده ویژگی های جدید نرم افزار Autodesk Mudbox 2018 به این صفحه از سایت مراجعه کنید

منابع: ویکی پدیا انگلیسی ، وبسایت Autodesk ، آریا گستر و

 

محصولات آموزشی مرتبط با این مقاله :

– صفر تا صد آموزش مادباکس

– صفر تا صد آموزش زی براش

– محصولات مرتبط با آموزش گرافیک سه بعدی

 

توجه : مطالب و مقالات وبسایت آریاگستر تماما توسط تیم تالیف و ترجمه سایت و با زحمت فراوان فراهم شده است . لذا تنها با ذکر منبع آریا گستر و لینک به همین صفحه انتشار این مطالب بلامانع است !

دوره های آموزشی مرتبط

مطالب مرتبط

قوانین ارسال دیدگاه در سایت

  • چنانچه دیدگاهی توهین آمیز یا بی ارتباط با موضوع آموزش باشد تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لینک کوتاه: