معرفی نرم افزار SketchUp – نرم افزار اسکچ آپ برای مدل سازی سه بعدی

sketchUp

معرفی نرم افزار SketchUp – اسکچ آپ برای مدل سازی سه بعدی

نرم افزار SketchUp (نرم افزار اسکچ آپ در گذشته Google SketchUp نام داشت) یک برنامه کامپیوتری برای مدل سازی سه بعدی است که کاربردهای مختلفی دارد، از جمله معماری، طراحی داخلی، مهندسی عمران و مکانیک، فیلم سازی و طراحی بازی های ویدئویی. این نرم افزار یک ورژن رایگان به نام SketchUp Make و یک ورژن پولی با قابلیت های بیشتر به نام SketchUp Pro دارد.

نرم افزار SketchUp در حال حاضر متعلق به شرکت Trimble Navigation است که یک شرکت تجهیزات نقشه برداری، ارزیابی و جهت یابی است. سازندگان برنامه استفاده از آن را آسان می دانند. یک کتابخانه کد باز آنلاین برای مدل های مونتاژ رایگان (مانند پنجره، درب ها، اتوموبیل ها) به نام 3D Warehouse وجود دارد که کاربران می توانند مدل های خود را در آنجا قرار دهند. نرم افزار SketchUp دارای قابلیت کشیدن لایه است و می تواند سطوح را به سبک های مختلف رندر کند. این برنامه از پلاگین های ثالث که در یک سایت به نام Extension Warehouse قرار دارند، پشتیبانی می کند تا قابلیت های دیگری به آن اضافه شود (مانند رندر تقریبا واقع گرایانه) و همچنین مدل های آن قابلیت قرار گرفتن در Google Earth را دارند.

تاریخچه نرم افزار اسکچ آپ

شرکت @Last Software

نرم افزار SketchUp توسط شرکت @Last Software در شهر بولدر از ایالت کلرادو توسعه یافت که در سال 1999 توسط برد شل و جو اِش تاسیس شد. نرم افزار SketchUp در آگوست سال 2000 به عنوان یک ابزار تولید محتوای سه بعدی همه کاره راه اندازی شد و یک برنامه ای تصور میشد که به متخصصان طراحی اجازه می دهد آن طور که می خواهند طراحی کنند و حس و آزادی عمل کار با مداد و کاغذ را در محیطی ساده و زیبا شبیه سازی می کند، استفاده از آن جالب و یادگیری آن راحت خواهد بود و طراحان می توانند از آن استفاده کنند تا طرح هایشان را به گونه ای ایجاد کنند که در نرم افزارهای طراحی سنتی ممکن نیست. همچنین دارای دکمه های کاربرپسند است که استفاده از آن را راحت می کنند. این برنامه در اولین نمایش خود در سال 2000 یک جایزه منتخب انجمن را برنده شد.

مدل یک خودرو که در نرم افزار dketchup ساخته شده است

Google

شرکت @Last Software پس از توسعه یک پلاگین برای Google Earth، نظر شرکت گوگل را به خود جذب کرد و گوگل در 14 مارس سال 2006 شرکت @Last Software را به مبلغی نامعلوم خریداری کرد.

در 9 ژانویه سال 2007، گوگل عرضه Google SketchUp 6 را اعلام کرد که یک نسخه رایگان و قابل دانلود از نرم افزار اسکچ آپ است و برخی از قابلیت های SketchUp Pro را ندارد، اما شامل ابزارهایی برای آپلود کردن محتوا به گوگل Earth و Google 3D warehouse است. یک جعبه ابزار به کاربر اجازه می دهد “راه برود” و اشیا را از نماهای مختلف ببیند. همچنین از برچسب ها برای مدل ها پشتیبانی می کند، یک ابزار Look Around و یک ابزار رسم شکل Any Polygon دارد. در Google SketchUp Pro 6، یک نسخه بتا از Google SketchUp LayOut معرفی شد. LayOut شامل ابزارهای وکتور دو بعدی و چیدمان صفحه است که قابلیت تولید تصاویر نمایشی بدون نیاز به برنامه های مجزا را دارد.

در 17 نوامبر سال 2008، SketchUp 7 عرضه شد و در آن تغییراتی ایجاد شده بود که استفاده از آن را آیان تر می کرد. این تغییرات شامل ادغام SketchUp Component Browser با Google 3D Warehouse، LayOut 2 و Component های پویایی بود که قابلیت تغییر اندازه دارند. در این ورژن دیگر از Windows 2000 پشتیبانی نمیشد.

در 1 سپتامبر سال 2010، SketchUp 8 عرضه شد که مکان جغرافیای مدل با Google Maps  و Building Maker  ادغام شده بود. در این ورژن دیگر از Mac OS X Tiger پشتیبانی نمیشد. هیچ کدام از نسخه های رایگان و حرفه ای به صورت بومی برای لینوکس یا ورژن های قدیمی تر از Mac OX 10.5  موجود نبود. استفاده از SketchUp 8 تحت شبیه ساز Wine امتیاز طلایی گرفته است.اطلاعات

مکان جغرافیایی همیشه در فایل KMZ ذخیره می شود. خود طرح های ساختمانی در فایل SKP ذخیره می شوند.

این مدل در sketchup مدل سازی شده و در kerkythea رندر شده است

Trimble

شرکت Trimble Navigation در 1 ژوئن سال 2012 نرم افزار SketchUp را به مبلغ نامعلومی از گوگل خریداری کرد.

SketchUp 2013 در سال 2013 عرضه شد. یک سایت جدید به نام Extension Warehouse عرضه شد که از پلاگین ها و افزونه های نرم افزار اسکچ آپ میزبانی می کرد.

SketchUp 2014 در 26 فوریه سال 2014 عرضه شد.

SketchUp 2015 در 4 نوامبر سال 2015 عرضه شد.

SketchUp 2016 در 17 نوامبر سال 2016 عرضه شد.

SketchUp 2017 در 7 نوامبر سال 2016 عرضه شد.

3D Warehouse

SketchUp 3D Warehouse یک کتابخانه کد باز است که کاربران نرم افزار اسکچ آپ می توانند مدل های سه بعدی را آپلود و دانلود کرده و با هم به اشتراک بگذارند. مدل ها را می توان مستقیما به داخل برنامه دانلود کرد و نیازی به ذخیره کردن فایلی در داخل کامپیوتر نیست. حجم فایل ها می تواند تا 50 مگابایت باشد. هر کسی می تواند به طور رایگان محتواها را بسازد، اصلاح کند و به داخل 3D Warehouse آپلود کرده یا از آن دانلود کند. تمام مدل های 3D Warehouse رایگان هستند، بنابراین هر کسی می تواند فایل ها را دانلود کند تا در نرم افزار اسکچ آپ یا نرم افزارهای دیگر مانند AutoCAD ، Revit و Archicad از آنها استفاده کند و تمام این نرم افزارها دارای برنامه ای برای گرفتن مدل ها از 3D Warehouse هستند. از سال 2014 شرکت Trimble یک ورژن جدید از 3D Warehouse را راه اندازی کرده است که شرکت ها می توانند یک صفحه رسمی با کاتالوگی از محصولات سه بعدی خودشان را داشته باشند. شرکت Trimble در حال حاضر به دنبال شرکای توسعه دهنده مدل های سه بعدی است تا محصولات سه بعدی مدل سازی شده حرفه ای تری در 3D Warehouse داشته باشد. طبق گفته های شرکت Trimble، سایت 3D Warehouse در حال حاضر محبوب ترین سایت محتوای سه بعدی در اینترنت است. طراحان SketchUp می توانند موقع طراحی محصولات، از 3D Warehouse بازدید کنند تا از محصولات جدید الهام بگیرند.

آماری در رابطه با 3D Warehouse:

– بیش از 2.2 میلیون مدل سه بعدی برای دانلود وجود دارد.
– در سال 2015 از این وبسایت 1.7 میلیارد بار بازدید شد.
– میانگین زمان جهانهی بازدید از سایت 11 دقیقه و 38 ثانیه است.
– این سایت 7.7 میلیون بازدید به صورت ماهانه دارد.
– این سایت 23 میلیون جستجو به صورت ماهانه دارد.

(این اطلاعات در سال 2015 از Trimble 3D Warehouse media kit for manufacture جمع آوری شد)

نمایی از سایت 3d warehouse برای دانلود مدل های آماده

صدور مجوز

تمام ورژن های نرم افزار اسکچ آپ اختصاصی هستند. SketchUp Make (قبلا SketchUp for Home and Personal Use نام داشت) که برای استفاده غیر تجاری است به صورت رایگان عرضه می شود.
SketchUp Pro ویژگی های اضافه ای برای مصارف حرفه ای ارائه می دهد و قیمت هر مجوز تک کاربره آن 695 دلار است. کاربران برنامه را به مبلغ 695 دلار خریداری می کنند و پس از آن به طور اختیاری مبلغ 120 دلار هزینه حفظ مجوز را به صورت سالانه برای ادامه پشتیبانی و به روز رسانی ها پرداخت می کنند. برای دانش آموزان و کاربران آموزشی قیمت های ویژه ای در نظر گرفته شده است.

مجوز نرم افزار SketchUp Pro میان پلتفرمی است و هم روی کامپیوترهای ویندوز و هم Mac کار می کند.

ثبت اختراع

نرم نرم افزار اسکچ آپ دارای مجوز ثبت اختراع از ایالات متحده با شماره 6,628,279 است که در سپتامبر سال 2003 به خاطر تکنولوژی “Push/Pull” ثبت شد.

ابزار Push Pull

نسخه ها

برج جده در حال ساخت که در Google Earth قرار گرفته است

Make

SketchUp Make که در می سال 2013 معرفی شد یک نسخه رایگان برای مصارف خانگی، شخصی و آموزشی است. این نسخه با یک دوره آزمایشی 30 روزه از SketchUp Pro شروع می شود و بعد از آن کاربران می توانند با شرایط استفاده آن موافقت کنند و به استفاده از SketchUp Make به صورت رایگان ادامه دهند.

Pro

SketchUp Pro دارای تمام قابلیت های SketchUp make  به علاوه ابزارهای Import و Export کردن با فرمت های رایج دو بعدی و سه بعدی، دسترسی به LayOut (نرم افزار اسناد دو بعدی) و Style Builder (ساخت سبک های اختصاصی لبه ها برای مدل های SketchUp)  است. SketchUp Pro 2016 به صورت بومی با Trimble Connect ادغام شده است، با مدل های 3D Warehouse به عنوان مرجع رفتار می کند، تولید گزارش آن از نوع طراحی شده است و layout اکنون اشیای مرجع وب دوستانه و همچنین API جدید LayOut ارائه می دهد.

افزونه های نرم افزاری

نسخه های SketchUp 4 به بالا از افزونه های نرم افزاری که در زبان برنامه نویسی Ruby  نوشته شده اند پشتیبانی می کند که قابلیت های ویژه ای ارائه  می دهند. بسیاری از این افزونه ها در سایت Trimble Extension Warehouse در دسترس عموم قرار دارند. نرم افزار اسکچ آپ دارای یک کنسول Ruby است، محیطی که می توان در آن با Ruby کار کرد.

Viewer های مدل

SketchUp Mobile Viewer

SketchUp Mobile Viewer برنامه ای است که توسط شرکت Trimble عرضه شده است و برای iOS و اندروید در دسترس است.

برنامه Sketchup mobile viewer که برای iOS و اندروید موجود است

Cubits

Cubits برای iPad و iOS یک برنامه مشاهده و رندر مدل های سه بعدی تعاملی است. این برنامه می تواند فایل های KMZ را به عنوان ضمیمه ایمیل یا از طریق Dropbox از SketchUp مشاهده کند.

برنامه Cubits برای ipad و ios

IrisVR Prospect

نرم افزار IrisVR Prospect به کاربران اجازه می دهد تا فایل های نرم افزار اسکچ آپ را با استفاده از عینک های مجازی مانند HTC Vive یا Oculus Rift به صورت مجازی مشاهده کنند.

تصویری از عینک مجازی Oculus Rift

Kubity

Kubity یک پلتفرم رندر آنلاین برای مرورگرهای وب دسکتاپ و دستگاه های موبایل (iOS و اندرید) است.

برای مشاهده ویژگی های جدید نرم افزار SketchUp به این صفحه از سایت مراجعه کنید

منابع: ویکی پدیا انگلیسی ، وبسایت SketchUp ، آریا گستر و

توجه : مطالب و مقالات وبسایت آریاگستر تماما توسط تیم تالیف و ترجمه سایت و با زحمت فراوان فراهم شده است . لذا تنها با ذکر منبع آریا گستر و لینک به همین صفحه انتشار این مطالب بلامانع است !

دوره های آموزشی مرتبط

مطالب مرتبط

قوانین ارسال دیدگاه در سایت

  • چنانچه دیدگاهی توهین آمیز یا بی ارتباط با موضوع آموزش باشد تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لینک کوتاه: