معرفی زامارین – Xamarin ابزار برنامه نویسی فرا پلتفرمی

زامارین

معرفی زامارین – Xamarin ابزار برنامه نویسی فرا پلتفرمی

زامارین ( Xamarin ) یک شرکت نرم افزاری در شهر سان فرانسیسکوی ایالت کالیفرنیا است که متعلق به شرکت Microsoft می باشد. این شرکت در سال 2011 توسط مهندسانی تاسیس شد که خالق Mono، Mono for Android و MonoTouch هستند که کاربردهای میان پلتفرمی از زیرساخت زبان مشترک (CLI) و مشخصات زبان مشترک هستند (که اغلب Microsoft.NET نامیده می شود).

توسعه دهندگان می توانند از ابزارهای زامارین که مبنای کد آن براساس زبان C#‌ است استفاده کنند تا برنامه های محلی برای سیستم عامل های Android، iOS و Windows با محیط کاربری محلی بنویسند و کدهای آن را میان پلتفرم های مختلف به اشتراک بگذارند. در می سال 2015، بیش از 1 میلیون توسعه دهنده از 120 کشور جهان از محصولات زامارین استفاده می کردند.

در 24 فوریه سال 2016، شرکت مایکروسافت اعلام کرد که یک توافقنامه قطعی برای خرید زامارین را امضا کرده است.

محصولات آموزشی مرتبط با این مقاله :

صفر تا صد آموزش زامارین

– صفر تا صد آموزش برنامه نویسی در یونیتی با سی شارپ – پک 1

صفر تا صد آموزش برنامه نویسی در یونیتی با سی شارپ – پک ۲

محصولات آموزشی مرتبط با برنامه نویسی

تاریخچه

تاسیس و خرید زامارین

در ژوئن سال 2000، شرکت مایکروسافت عرضه .NET Framework را اعلام کرد. Miguel de Icaza از شرکت Ximian شروع به بررسی عملی بودن ساخت یک ورژن لینوکس از .NET Framework کرد. پروژه کد باز Mono در 19 جولای سال 2001 آغاز شد. شرکت Ximian در 4 آگوست سال 2003 توسط شرکت Novell خریداری شد که خود این شرکت نیز در آوریل سال 2011 توسط شرکت Attachmate خریداری شد.

پس از این خرید، شرکت Attachmate اعلام کرد که صدها نفر از کارکنان Novell از جمله توسعه دهندگان Mono اخراج خواهند شد و با این کار آینده Mono را وارد هاله ای از ابهام کرد.

لوگوی پروژه Mono

تاسیس شرکت Xamarin

در 16 می سال 2011، Miguel de Icaza در وبلاگ خود اعلام کرد که Mono  توسط Xamarin‌ توسعه خواهد یافت و پشتیبانی خواهد شد که یک شرکت تازه تاسیس بود که قصد داشت مجموعه جدیدی از محصولات موبایلی را عرضه کند. طبق گفته های De Icaza، حداقل بخشی از تیم اولیه Mono به این شرکت تازه تاسیس نقل مکان کردند.

پس از اعلام این خبر، آینده این پروژه زیر سوال رفت، زیرا MonoTouch و Mono for Android اکنون در رقابت مستقیم با عرضه های تجاری موجود توسط شرکت Attachmate قرار می گرفتند. در آن زمان مشخص نبود زامارین چگونه می خواهد ثابت کند که بطور غیرقانونی از همان تکنولوژی هایی که در گذشته در شرکت  Novell برای همین منظور توسعه داده بودند، استفاده نکرده است.

اما در جولای سال 2011، شرکت Novell (که اکنون زیرمجموعه شرکت Attachmate بود) و زامارین اعلام کردند که Novell یک مجوز دائمی برای Mono، MonTouch و Mono for Android‌ به شرکت زامارین داده است که به طور رسمی و قانونی نظارت بر روی این پروژه را به عهده خواهد گرفت.

میگوئل د ایکازا، بنیان گذار پروژه های mono، GNOME و Xamarin

توسعه محصول

در دسامبر سال 2012، Xamarin.Mac‌ که یک پلاگین برای محیط توسعه یکپارچه MonoDevelop بود عرضه شد که به توسعه دهندگان اجازه می دهد برنامه های مبتنی بر C# برای سیستم عامل Apple OS X بسازند و برای انتشار از طریق App Store آنها را بسته بندی کنند.

در فوریه سال 2013، شرکت Xamarin، عرضه Xamarin 2.0 را اعلام کرد. این نسخه دو مولفه اصلی داشت: 1) Xamarin Studio که یک برند جدید از IDE کد باز MonoDevelop است و 2) یکپارچه سازی با Visual Studio‌ که IDE مایکروسافت برای .NET Framework است و اجازه می دهد تا از ویژوال استودیو برای ساخت برنامه ها برای اندروید و iOS و همچنین Windows استفاده شود.

بودجه

در 17 جولای سال 2013، زامارین اعلام کرد که 16 میلیون دلار در بودجه سری B‌ از شرکت سرمایه گذاری Lead Edge Capital دریافت کرده است. چند سرمایه گذار از بودجه سری A‌ هم شرکت کردند، از جمله Charles River Ventures، Floodgate و Ignition Partners. در 21 آگوست سال 2014، زامارین با موفقیت یک بودجه 54 میلیون دلاری در سری C دریافت کرد که یکی از بزرگترین بودجه هایی است که توسط یک پلتفرم توسعه برنامه موبایل دریافت شده است. مجموع سرمایه گذاری روی این شرکت تا به امروز 82 میلیون دلار است.

خرید توسط مایکروسافت

در 24 فوریه سال 2016، زامارین و مایکروسافت اعلام کردند که شرکت مایکروسافت یک توافقنامه قطعی برای خرید زامارین را امضا کرده است. شرایط این معامله افشا نشده است، اما روزنامه wall Street گزارش کرده است که مبلغ این معامله بین 400 و 500 میلیون دلار بوده است.

زیرمجموعه مایکروسافت (از 2016 تاکنون)

در کنفرانس Microsoft Build 2016، شرکت مایکروسافت اعلام کرد که Xamarin SDK را کد باز خواهند کرد و آن را به عنوان یک ابزار رایگان در داخل محیط توسعه یکپارچه Visual Studio قرار می دهند و کاربران Visual Studio Enterprise هم به صورت رایگان از ویژگی های Xamarin Enterprise برخوردار خواهند شد. به عنوان بخشی از این خرید، Mono را هم بطور کامل تحت لیسانس MIT در می آورند و تمام نرم افزارهای Xamarin SDK را از طریق .NET Foundation تحت لیسانس MIT عرضه خواهند کرد.

محصولات

پلتفرم زامارین

Xamarin 2.0‌ در فوریه سال 2013 عرضه شد. با استفاده از Xamarin.Android‌ و Xamarin.iOS، توسعه برنامه های محلی اندروید، iOS‌ و ویندوز در زبان C# با ویژوال استودیو یا Xamarin Studio ممکن می باشد. توسعه دهندگان از کد C# خود مجددا استفاده می کنند و کدهای بسیاری را در میان پلتفرم های مختلف به اشتراک می گذارند. از این محصول برای ساخت برنامه برای چند تا از شرکت های معروف استفاده شده است، مانند 3M، AT&T، HP و Target. زامارین با ویژوال استودیو که IDE‌ مایکروسافت برای .NET Framework است ترکیب می شود و ویژوال استودیو را برای توسعه اندروید و iOS تعمیم می دهد. زامارین همچنین یک فروشگاه Component عرضه کرده است تا سیستم های داخلی، کتابخانه های ثالث، خدمات ابری و کنترل های UI را مستقیما با برنامه های موبایل ادغام کنند.

Xamarin.Forms

در 28 می سال 2014 در نسخه Xamarin 3 معرفی شد و اجازه استفاده از زیرمجموعه های کنترل های Portable‌ که به کنترل های محلی گوشی های اندروید، iOS و ویندوز متصل شده اند را می دهد.

مقایسه xamarin و xamarin.forms

Xamarin Test Cloud

با استفاده از Xamarin Test Cloud می توان برنامه های موبایلی که به هر زبانی نوشته شده اند را روی دستگاه های حقیقی در فضای ابری تست کرد. Xamarin Test Cloud از تست محیط کاربری شیء محور استفاده می کند تا تعاملات حقیقی کاربر را شبیه سازی کند.

تصویری از ابزار وب xamarin test cloud

زامارین برای ویژوال استودیو

زامارین ادعا می کند که تنها IDE‌ است که قابلیت توسعه برنامه های محلی اندروید، iOS‌ و ویندوز را در داخل ویژوال استودیو فراهم می کند. زامارین یک سری add-in به ویژوال استودیو  اضافه می کند که به توسعه دهندگان اجازه می دهد برنامه های اندروید، iOS و ویندوز را در داخل IDE‌ با استفاده از قابلیت تکمیل کد و IntelliSense، بسازند. Xamarin for Visual Studio همچنین افزونه هایی در داخل ویژوال استودیو دارد که برای ساخت، اجرا و عیب یابی برنامه ها روی یک شبیه ساز یا یک دستگاه، پشتیبانی فراهم می کنند. در اواخر سال 2013، زامارین و مایکروسافت اعلام همکاری کردند که این همکاری شامل ادغام فنی بیشتر و برنامه های مشتریان است تا مبنای توسعه مشترک آنها قابلیت ساخت برنامه برای تمام پلتفرم های موبایل را داشته باشد. به علاوه، اکنون زامارین از کتابخانه های کلاس Portable مایکروسافت و بیشتر ویژگی های C# 5.0 مانند async/await، پشتیبانی می کند. نت فریدمن، مدیرعامل و یکی از موسسان شرکت Xamarin، این همکاری را در معرفی Visual Studio 2013 در نیویورک اعلام کرد.

در 31 مارس سال 2016، مایکروسافت اعلام کرد که دارند کل نرم افزارهای Xamarin را با تمام ورژن های Visual Studio از جمله ورژن Community (که Xamarin Studio Community را خواهد داشت) ادغام می کنند و اینگونه بسیاری از ویژگی های زامارین از پیش در ویژوال استودیو نصب خواهند شد، مانند شبیه ساز iOS.

تصویری از نرم افزار visual studio

Xamarin Studio

Xamarin Studio اکنون منسوخ شده است و جای خود را به Xamarin for Visual Studio داده است. Xamarin Studio در زمان عرضه شدنش در فوریه سال 2013، یک IDE مستقل برای توسعه برنامه های موبایل به عنوان بخشی از Xamarin 2.0 براساس پروژه کد باز MonoDevelop بود. Xamarin Studio به غیر از یک Debugger، شامل قابلیت تکمیل کد در C#، یک Android UI builder برای ساخت رابط های کاربری بدون XML و ادغام با Xcode Interface Builder برای طراحی برنامه iOS می باشد. این برنامه برای Windows و OS X موجود است.

تصویری از نرم افزار xamarin studio

Xamarin.Mac

Xamarin.Mac به عنوان یک ابزار برای توسعه برنامه تکنولوژی Apple ‌با استفاده از زبان برنامه نویسی C# ساخته شده بود. Xamarin.Mac هم مانند Xamarin.iOS و Xamarin.Android قابلیت استفاده مجدد از بیش از 90 درصد کدها در اندروید، iOS و ویدئوز را فراهم می کند. Xamarin.Mac به توسعه دهندگان C# قابلیت ساخت برنامه های کاملا محلی Cocoa برای Mac OS X را می دهد و اجازه می دهد برنامه های محلی را در App Store قرار دهیم.

.Net Mobility Scanner

.Net Mobility Scanner به توسعه دهندگان اجازه می دهد ببینند چقدر از کد .NET آنها می تواند روی دیگر سیستم عامل ها اجرا شود، مخصوصا اندروید، iOS، گوشی ویندوز و فروشگاه Windows. این یک سرویس وب رایگان است که از Silverlight‌ استفاده می کند.

RoboVM

در اکتبر سال 2015 زامارین اعلام کرد که پلتنفرم توسعه سوئدی RoboVM for Java را خریده است. دلیل این خرید طبق گفته های شرکت زامارین این بود که اگر آنها یک پلتفرم مبتنی بر جاوا بسازند، محصول نهایی آنها شبیه به RoboVM خواهد بود، به همین دلیل این شرکت را خریدند و و در نتیجه RoboVM بطور مستقل از تیم زامارین فعالیت می کند. RoboVM به توسعه دهندگان اجازه می دهد تا برنامه های جاوا برای iOS و اندروید با محیط های کاربری محلی، عملکرد محلی و تمام برنامه های جاوایی بسازند که دسترسی کامل به APIهای هر پلتفرم دارد.

لوگوی RoboVM

در آوریل سال 2016، مایکروسافت اعلام کرد که دیگر توسعه RoboVM را ادامه نخواهند داد و تمام اشتراک های بعد از 30 آوریل 2007 را متوقف خواهند کرد.

BugVM که یک انشعاب از RoboVM است ساخته شد تا وضعیت کد باز و رایگان بودن را حفظ کند.

جوایز

– جایزه Visionary در Gartner Magic Quadrant برای پلتفرم های توسعه برنامه موبایل.

– جایزه Dr Dobbs Jolt:‌ ابزارهای توسعه موبایل.

خریدها

– زامارین در سال 2013، پلتفرم تست برنامه موبایل LessPainful را خریداری کرد.

– زامارین در سال 2015، پلتفرم توسعه برنامه جاوای RoboVM را خریداری کرد.

منابع: ویکی پدیا انگلیسی ، وبسایت Xamarin ، آریا گستر و

محصولات آموزشی مرتبط با این مقاله :

صفر تا صد آموزش زامارین

– صفر تا صد آموزش برنامه نویسی در یونیتی با سی شارپ – پک 1

صفر تا صد آموزش برنامه نویسی در یونیتی با سی شارپ – پک ۲

محصولات آموزشی مرتبط با برنامه نویسی

توجه : مطالب و مقالات وبسایت آریاگستر تماما توسط تیم تالیف و ترجمه سایت و با زحمت فراوان فراهم شده است . لذا تنها با ذکر منبع آریا گستر و لینک به همین صفحه انتشار این مطالب بلامانع است !

دوره های آموزشی مرتبط

مطالب مرتبط

قوانین ارسال دیدگاه در سایت

  • چنانچه دیدگاهی توهین آمیز یا بی ارتباط با موضوع آموزش باشد تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لینک کوتاه: