هنگام انتشار این محصول ، به من اطلاع رسانی شود به محظ انتشار محصول به شما اطلاع رسانی می گردد ، ایمیل صحیح خودتان را در فیلد زیر درج کنید.
Email نشانی ایمیل شما نزد آریاگستر محفوظ می ماند
آموزش Blender سریع : طراحی افکت لرزش دوربین - آریاگستر - آریاگستر
آموزش Blender سریع : طراحی افکت لرزش دوربین

آموزش Blender سریع : طراحی افکت لرزش دوربین

آموزش Blender سریع : طراحی افکت لرزش دوربین

جا به جایی دوربین، یکی از مهم ترین بخش های انیمشین هست. استفاده از افکت لرزش دوربین می تونه منجر به نتیجه ای چشم گیر  بشه. توی این آموزش، با تکنیک های جا به جایی دوربین در Blender آشنا میشیم. طوری که انیمیشن ظاهر واقعی تری به خودش بگیره و تاثیر بیشتری روی بیننده بزاره. نکاتی رو هم در مورد System Particle یاد می گیریم.

با آموزش ” آموزش سریع: طراحی افکت لرزش دوربین با Blender ” با ما همراه باشید…

  • سطح سختی: مبتدی
  • مدت آموزش: ۱۰ تا ۱۵ دقیقه
  • نرم افزار استفاده شده: Blender

فایل های تمرین- Project Files

دانلود اسکریپت استفاده شده در این دوره: Project Files

صحنه اول: افکت لرزش دوربین

گام اول

هر چیزی که وجود داره رو پاک کنید. توی نمای ۳D، دکمه Space رو بزنید و یک مکعب یا Cube و یک Plane اضافه کنید. بعد هم یک مقدار ببریدش بالاتر.

آموزش سریع: طراحی افکت لرزش دوربین با Blender

گام دوم

یک Camera اضافه کنید و اون رو نزدیک به Plane قرار بدید تا ظاهر چشم گیرتری پیدا کنه. برای بررسی Camera View، عدد ۰ رو فشار بدید. مکعب توی Camera View نباید وارد بشه.

آموزش سریع: طراحی افکت لرزش دوربین با Blender

آموزش سریع: طراحی افکت لرزش دوربین با Blender

گام سوم

با زدن عدد ۳، وارد Side View بشید. همزمان که Shift رو نگه داشتید، کلیک راست کنید و Frame1 رو انتخاب کنید. بعد از انتخاب مکعب، عدد ۱ رو بزنید و بعد هم برای وارد کردن کی فریم، روی LocRot کلیک کنید.

آموزش سریع: طراحی افکت لرزش دوربین با Blender

گام چهارم

فلش بالای روی کیبورد رو دو بار بزنید تا Frame21 انتخاب بشه. یک کی فریم وارد کنید. برای رفتن به Frame25، فلش راست رو ۴ بار فشار بدید و یک کی فریم دیگه اضافه کنید. Shift رو نگه دارید و فلش چپ رو بزنید تا Frame1 انتخاب بشه. برای پخش انیمیشن، Alt+a رو فشار بدید و هر موقع خواستید انیمیشن رو متوقف کنید، esc رو بزنید.

آموزش سریع: طراحی افکت لرزش دوربین با Blender

گام پنجم

اسکریپت رو از بالا دانلود کنید. این اسکریپت باعث جا به جایی تصادفی شکل به هر موقعیت، جهت و مقیاسی میشه. ۳D view رو تفکیک کنید. یکی از اون ها رو روی Text Editor قرار بدید. اسکریپت رو باز و بارگذاری کنید.

آموزش سریع: طراحی افکت لرزش دوربین با Blender

آموزش سریع: طراحی افکت لرزش دوربین با Blender

گام ششم

Camera رو انتخاب کنید. برای رفتن به پنل Constraints، F7 رو فشار بدید. یک Constraints > Script اضافه کنید. توی منوی Script، اسپکریپتی که دانلود کردید رو انتخاب کنید و اسمش رو Camera بزارید. حالا برید سراغ Frame1 و برای دیدن حرکت شکل، Alt+a رو فشار بدید.

آموزش سریع: طراحی افکت لرزش دوربین با Blender

آموزش سریع: طراحی افکت لرزش دوربین با Blender

گام هفتم

حالا اسکریپت رو بر اساس انیمیشن، اختصاصی می کنیم. دکمه Option رو بزنید. تنظیماتی که در عکس زیر می بینید رو وارد کنید. انیمیشن رو پخش کنید. همون طور که می بینید، Noise کمتری توی حرکت و چرخش وجود داره اما هنوز می خوایم موقعی که مکعب به زمانی می خوره، دوربین به لرزش در بیاد. توی مراحل بعدی، به این موضوع می رسیم.

آموزش سریع: طراحی افکت لرزش دوربین با Blender

گام هشتم

همچنان که Camera انتخاب شده، با نگاه داشتن Shift و زدن فلش چپ، Frame1 رو انتخاب کنید. بعد هم اسلایدر Influence رو روی ۰٫۰۰ قرار بدید. حالا Frame2، یعنی درست قبل از اینکه مکعب به زمین برخورد کنه رو انتخاب کنید. همین طور که اسلایدر Influence روی ۰٫۰۰ قرار داره، دکمه Key رو بزنید.

آموزش سریع: طراحی افکت لرزش دوربین با Blender

گام نهم

برید سراغ Frame25، جایی که مکعب با زمین برخورد می کنه. اسلایدر Influence رو تا انتها ببرید و روی Key کلیک کنید.

آموزش سریع: طراحی افکت لرزش دوربین با Blender

گام دهم

Frame28 رو انتخاب کنید و یک بار دیگه Key رو بزنید.

آموزش سریع: طراحی افکت لرزش دوربین با Blender

گام یازدهم

حالا لرزش دوربین رو متوقف می کنیم. Frame35 رو انتخاب کنید و اسلایدر Influence رو روی ۰٫۰۰  قرار بدید و بعد روی Key کلیک کنید. برید سراغ Frame1، انیمیشن رو پخش کنید و از افکت لذت ببرید.

آموزش سریع: طراحی افکت لرزش دوربین با Blender

گام دوازدهم

کی فریم ها رو توی NLA Editor می تونید جا به جا کنید و تغییر بدید.

آموزش سریع: طراحی افکت لرزش دوربین با Blender

صحنه دوم: شناور شدن شکل ها جلوی دوربین

گام اول

این مرحله، ادامه مراحل قبلی نیست. بلکه یک صحنه کاملا جدا رو بررسی می کنیم. یک Scene جدید درست کنید. توی ۳D View، دکمه Space رو بزنید و یک Camera و بعد هم یک Plane اضافه کنید.

آموزش سریع: طراحی افکت لرزش دوربین با Blender

گام دوم

Plane رو به شکل مستطیل در بیارید و رو به روی Camera بزارید.

آموزش سریع: طراحی افکت لرزش دوربین با Blender

گام سوم

Plane رو از طریق کلیک راست، زدن دکمه Object از پنجره Buttons یا با فشار دادن F7 انتخاب کنید.

آموزش سریع: طراحی افکت لرزش دوربین با Blender

گام چهارم

برای باز کردن پنل Partice System، روی particle Buttons کلیک کنید  و بعد دکمه Add New رو بزنید.

آموزش سریع: طراحی افکت لرزش دوربین با Blender

گام پنجم

با نگه داشتن Shift و زدن فلش راست، Frame1 رو انتخاب کنید و با زدن Alt+a، انیمیشن رو پخش کنید. همون طور که می بینید، اتفاقی نیفتاد. بنابراین مقدار Normal توی پنل Physics رو به ۲۵ افزایش بدید.

آموزش سریع: طراحی افکت لرزش دوربین با Blender

گام ششم

Frame1 رو انتخاب کنید و بعد Alt+a رو بزنید. همون طور که می بینید، ذرات از Plane به سمت دوربین ساطع میشن. اگه ذرات در مسیر مخالف شناور هستن، Plane رو ۱۸۰ درجه بچرخونید.

آموزش سریع: طراحی افکت لرزش دوربین با Blender

گام هفتم

حالا ذرات رو به Solid Mesh تبدیل کنید. ذرات رو به هر شکلی میشه در آورد اما من شکل مکعب رو در نظر گرفتم.

 آموزش سریع: طراحی افکت لرزش دوربین با Blender

گام هشتم

Plane رو انتخاب کنید و بعد زیر Particle System توی پنل Visualisation، Object رو انتخاب کنید. نام مورد نظر رو تایپ کنید. من اسمش رو گذاشتم Cubes.

آموزش سریع: طراحی افکت لرزش دوربین با Blender

آموزش سریع: طراحی افکت لرزش دوربین با Blender

گام نهم

حالا یک مکعب دیگه دارید. برای پیش نمایش انیمیشن، Alt+a رو بزنید. الان تمام ذرات به شکل مکعب در اومدن و از دومین مکعب خارج میشن.

آموزش سریع: طراحی افکت لرزش دوربین با Blender

گام دهم

هر زمان که خواستید انیمیشن رو متوقف کنید، esc رو بزنید. مکعب رو انتخاب کنید و جایی قرار بدید که انگار ذرات به سمت دوربین شناور اند. Camera View رو چک کنید و مقیاسش رو بر همین اساس بالا یا پایین ببرید.

آموزش سریع: طراحی افکت لرزش دوربین با Blender

آموزش سریع: طراحی افکت لرزش دوربین با Blender

گام یازدهم

Camera رو انتخاب کنید. مراحل ۵ و ۶ و ۷ و ۸ بخش اول آموزش رو تکرار کنید. منظورم اینه که یک اسکرپیت رو به Camera اختصاص بدید. مقادیر مناسب رو در نظر بگیرید و اسلایدر Influence کی فریم Frame1 رو روی ۰٫۰۰ بزارید.

گام دوازدهم

Frame که در اون ذرات رو به روی دوربین قرار می گیرن و انتخاب کنید.

آموزش سریع: طراحی افکت لرزش دوربین با Blender

گام سیزدهم

یک بار دیگه، Influence رو روی ۰٫۰۰ بزارید و Key رو بزنید.

آموزش سریع: طراحی افکت لرزش دوربین با Blender

گام چهاردهم

توی Frame بعد، اسلایدر Influence رو روی بیشترین حد قرار بدید و دکمه Key رو بزنید. حالا برید سراغ Frame1. Alt+a رو فشار بدید و ازش لذت ببرید. اگه می خواید مدت لرزش دوربین بیشتر باشه، اسلایدر Influence کی فریم رو روی وسط قرار بدید. این طوری انیمیشن ظاهر واقعی تری پیدا می کنه.

آموزش سریع: طراحی افکت لرزش دوربین با Blender

آموزش سریع: طراحی افکت لرزش دوربین با Blender

صحنه سوم: افکت Hand-Held Camera

گام اول

این مرحله، ادامه مراحل قبلی نیست. بلکه قرار هست یک صحنه کاملا جداگانه داشته باشیم. یک بار دیگه، از همون اسکریپت قبلی رو به Camera اختصاص بدید و برای پخش انیمیشن، Alt+a رو بزنید و ازش لذت ببرید. یادتون باشه که تنظیمات بسته به اندازه صحنه و شکل ها فرق می کنه. شما از تنظیماتی که فکر می کنید مناسب کارتون هست استفاده کنید.

آموزش سریع: طراحی افکت لرزش دوربین با Blender

امیدواریم آموزش ” آموزش سریع: طراحی افکت لرزش دوربین با Blender ”  برای شما مفید بوده باشد…

توجه : مطالب و مقالات وبسایت آریاگستر تماما توسط تیم تالیف و ترجمه سایت و با زحمت فراوان فراهم شده است . لذا تنها با ذکر منبع آریا گستر و لینک به همین صفحه انتشار این مطالب بلامانع است !

مطالب مرتبط

0نظرات
دیدگاه خود را بنویسید

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


*

ارسال رایگان تمام سفارشات به سراسر ایران - تا 35 درصد تخفیف ویژه در خرید همزمان چند محصول - کلیک کنید! رد کردن