آموزش After Effects : نحوه 3D Camera Tracking در 3Ds Max
آموزش After Effects : نحوه 3D Camera Tracking در 3Ds Max
توی این آموزش، نحوه 3D Camera Tracking در 3Ds Max رو با استفاده از After Effects می بینیم. خیلی از افراد برای Track کردن یک صحنه زنده از Boujou, PF Track, Syntheyes استفاده می کنن. اما کسانی که منابع محدودی دارن می تونن این کار رو با After Effects انجام بدن و بعد هم Tracking Data رو برای اپلیکیشن های سه بعدی خروجی بگیرن. بیاین شروع کنیم!
با ” آموزش After Effects : نحوه 3D Camera Tracking در 3Ds Max ” با ما همراه باشید…
- سطح سختی: متوسط
- مدت آموزش: 20 تا 30 دقیقه
- نرم افزار استفاده شده:Adobe After Effects, 3Ds Max
پیش نمایش فیلم ساخته شده در این آموزش
فایل های تمرین- Project Files
دانلود فایل های استفاده شده در این دوره – Project Files
تنظیم پروژه
گام اول
افتر افکت رو باز می کنیم.
گام دوم
وارد مسیر Composition > New Composition میشیم و یک کامپوزیشن جدید درست می کنیم.
بعد هم Ctrl+N رو فشار میدیم تا پنجره Composition Settings باز بشه.
Width و Height رو روی 1280 و 720 قرار میدیم.
Frame Rate رو روی 25 و Duration رو روی 12 ثانیه تنظیم می کنیم و Ok می زنیم.
گام سوم
وارد مسیر File > Import > File میشیم و توالی تصویر رو وارد می کنیم. Ctrl+I رو فشار میدیم. موقعی که اولین تصویر رو انتخاب کردیم، Jpeg Sequence رو انتخاب می کنیم و Open رو می زنیم.
گام چهارم
همچنان که توالی تصویر انتخاب شده، پنجره Project رو می زنیم. Alt+Ctrl+G رو فشار میدیم تا Interpret Footage باز بشه. از توی این پنجره، Frame Rate رو روی 25 قرار میدیم و Ok می زنیم.
گام پنجم
همچنان که توالی تصویر انتخاب شده، اون رو با درگ و دراپ وارد کامپوزیشن می کنیم. حالا می تونیم Footage رو توی Comp View ببینیم.
Camera Tracking در After Effects
گام اول
همچنان که این لایه انتخاب شده، وارد مسیر Animation > Track Camera میشیم.
گام دوم
سیستم 3D Camera Tracker شروع می کنه به آنالیز Footage. این کار توی دو مرحله انجام میشه.
گام سوم
بعد هم چند ثانیه، فرآیند آنالیز تمام میشه. حالا می توینم Track Point های زیادی رو توی صحنه ببینیم.
اگه این Track Point های خیلی ریز هستن، می تونیم مقدار Track Point Size رو از 3D Camera Tracker افزایش بدیم.
گام چهارم
این Track Point ها به درست کردن Dummy 3D Plane/Null و Camera کمک می کنن. برای اینکار باید حداقل چهار تا Track Point انتخاب کنیم.
طبق تصویر زیر، چند تا Track Point روی زمین رو انتخاب می کنیم.
گام پنجم
همچنان که این نقاط انتخاب شدن، دابل کلیک می کنیم و Create Null and Camera رو می زنیم.
گام ششم
Null Object و 3D Camera توی تایم لاین قرار می گیرن.
خروجی داده ها به 3Ds Max
گام اول
حالا اسکریپ AE3D رو برای افتر افکت دانلود می کنیم. این اسکریپت رو توی پوشه Script افتر افکت Paste می کنیم.
گام دوم
افتر افکت رو Restart می کنیم. بعد هم مجددا همون کامپوزیشن رو باز می کنیم.
همچنان که لایه های Null Object و 3D Camera انتخاب شدن، وارد مسیر File > Script > AE3D_Export.jsc میشیم.
گام سوم
توی پنجره AE3D، امکان 3Ds Max رو انتخاب می کنیم. اسم فایل رو میزاریم Camera Tracker.ms و روی Export کلیک می کنیم.
ایجاد صحنه در 3Ds Max
گام اول
تری دی مکس رو باز می کنیم.
گام دوم
وارد مسیر MAXScript > Run Script میشیم.
گام سوم
اسکریپت Camera Track.ms که با افتر افکت خروجی گیرفتیم رو انتخاب می کنیم و Open رو می زنیم.
گام چهارم
به این ترتیب یک 3D Camera و یک Dummy روی صحنه داریم.
گام پنجم
توی نمای پرسپکتیو، دکمه C رو برای Camera View فشار میدیم.
گام ششم
در حال حاضر دوربین به صورت بر عکس قرار گرفته. باید مختصاتش رو اصلاح کنیم.
گام هفتم
همچنان که Camera و Dummy انتخاب شدن، اون ها رو با هم گروه می کنیم.
گام هشتم
بعد از گروه کردن، وارد نمای Left میشیم. ابزار Rotate رو بر می داریم و اون رو به سمت راست می چرخونیم. هدف اینه که Dummy رو روی خطوط چهارخانه قرار بدیم.
گام نهم
Dummy رو طوری تنظیم می کنیم که صاف بشه.
گام دهم
وارد نمای Camera میشیم. Ctrl+B رو فشار میدیم تا پنجره Viewport Configuration باز بشه. بعد هم Use Files و Animate Background رو فعال می کنیم و روی Files هم کلیک می کنیم.
گام یازدهم
تصویر رو انتخاب می کنیم و بعد از فعال کردن امکان Sequece، روی Open کلیک می کنیم.
گام دوازدهم
امکان Show Safe Frame رو از Camera View انتخاب می کنیم. بعد هم Shift+F رو می زنیم.
گام سیزدهم
هر مدل سه بعدی که بخوایم می تونیم درست کنیم و اطراف Dummy قرار بدیم. من مدل یک بشکه رو درست کردم و وارد صحنه کردم.
گام چهاردهم
توی این مرحله، از از صحنه خروجی بگیریم و ویدئو رو پخش کنیم، متوجه یک مشکل میشیم. برای رفع این مشکل، گروه Dummy و Camera رو یک مقدار به پایین درگ می کنیم.
گام پانزدهم
پلان رو زیر بشکه صه بعدی قرار میدیم و یک Matte Shadow هم روی پلان اعمال می کنیم.
گام شانزدهم
Skylight رو روی صحنه اعمال می کنیم و بعد هم امکان Cast Shadow رو فعال می کنیم.
گام هفدهم
موقعی که خروجی می گیریم، متوجه میشیم که بشکه به درستی با صحنه ادغام شده. حالا می تونیم از کل توالی خروجی بگیریم. موقعی که فیلم رو پخش کنیم، بشکه با صحنه زنده به خوبی هماهنگ میشه.
نتیجه
سیستم Camera Tracking توی After Effctes، یک امکان جالب برای 3D Tracking هست و موقعی که با یک شکل سه بعدی ادغام میشه، نتیجه جالبی به همراه داره.
امیدواریم ” آموزش After Effects : نحوه 3D Camera Tracking در 3Ds Max ” برای شما مفید بوده باشد…
توصیه می کنم دوره های جامع فارسی مرتبط با این موضوع آریاگستر رو مشاهده کنید:
– صفر تا صد آموزش انیمیشن سازی در 3Ds Max
– صفر تا صد رندرینگ و نورپردازی تری دی مکس برای معماری خارجی – پک 1
– صفر تا صد رندرینگ و نورپردازی تری دی مکس برای معماری خارجی – پک 2
– صفر تا صد رندرینگ و نورپردازی تری دی مکس برای معماری داخلی – پک 1
– صفر تا صد رندرینگ و نورپردازی تری دی مکس برای معماری داخلی
– صفر تا صد آموزش افتر افکت سی سی
– تکنیک های جلوه های ویژه افتر افکت VideoCopilot
– آموزش موشن گرافیک با افتر افکت
توجه : مطالب و مقالات وبسایت آریاگستر تماما توسط تیم تالیف و ترجمه سایت و با زحمت فراوان فراهم شده است . لذا تنها با ذکر منبع آریا گستر و لینک به همین صفحه انتشار این مطالب بلامانع است !
دوره های آموزشی مرتبط
350,000 تومان
350,000 تومان
350,000 تومان
390,000 تومان
390,000 تومان
قوانین ارسال دیدگاه در سایت