آموزش Android: مروری بر توسعه اپلیکیشن های اندرویدی

دسته بندی :برنامه نویسی 3985
آموزش Android: مروری بر توسعه اپلیکیشن های اندروید

آموزش Android: مروری بر توسعه اپلیکیشن های اندرویدی

مقدمه

تا اوایل سال 2016 میلادی، بیشتر از یک میلیارد نفر در دنیا هستن که از اندورید و اپلیکیشن های اندرویدی استفاده می کنند. Android یک  سیستم عامل مشابه یونیکس هست که روی موبایل، تبلت، تلویزیون ها و ساعت های هوشمند و سایر دستگاه ها اجرا می شود. اگرچه توسط گوگل ساخته شده، اما رایگان و Opan Source یا باز منبع هست و هر کس می تونه ازش استفاده کنه و اون رو اختصاصی کنه. در نتیجه، دستگاه های اندرویدی توسط تولید کننده های زیادی مثل سامسونگ، ال جی، سونی و اچ تی سی تولید میشن.

یکی از عمده ترین دلایل موفقیت اندورید، Google Play، یعنی پلتفرم توزیع اپلیکیشن های اندروید هست که ازش برای دانلود و نصب این اپلیکیشن ها روی دستگاه ها استفاده میشه. به دلیل داشتن میلیون ها اپلیکیشن و میلیاردها دانلود، Google Play از پلتفرم های مشابه برای iOS و Windows10، بزرگتر و پر بازدید تره.

الان مطمئنم که می خواین بدونین چطوری اندروید تونسته تا این حد محبوب بشه. من جزئیات کلی در مورد توسعه این سیستم عامل رو بهتون میگم.

با ” آموزش Android: مروری بر توسعه اپلیکیشن های اندروید” با ما همراه باشید…

آموزش Android: مروری بر توسعه اپلیکیشن های اندرویدی

توسعه اپلیکیشن های بومی اندرویدی

رویکردهای زیادی برای توسعه اپلیکیشن های اندورید وجود داره. توی این آموزش، من روی رویکرد Native یا بومی تمرکز دارم چرا که این نوع اپلیکیشن ها عملکرد بالاتری دارن، با مشکلات کمتری اجرا میشن و بهترین استفاده رو از قابلیت های سیستم عامل اندروید دارن.

اپلیکیشن های Native اندورید با استفاده از زبان برنامه نویسی جاوا و دستگاه هایی با اندروید 5.0 یا بالاتر تولید شدن و به صورت پیش فرض از Android Runtime یا ART استفاده می کنن. برای درست کردن همچین اپلیکیشن هایی، بیشتر تولید کننده ها از Android Studio که برنامه رسمی Android IDE هست و توسط گوگل ارائه شده، استفاده می کنن. Android Studio رایگان هست و روی ویندوز، OS X، و لینوکس اجرا میشه.

جدیدترین نسخه این برنامه در حال حاضر Android Studio 1.5.1 هست و امکانات زیادی داره که کار تولید اپلیکیشن های اندورید رو ساده می کنه. از جمله این امکانات میشه به Code Editor قدرتمند، Visual Layout Editor و Theme Editor، Vector/ Image Studios و غیره اشاره کرد. Android Studio 2 که در حال حاضر نسخه پیش نمایش اون موجود هست، امکانات بسیار پیشرفته تری مثل اجرای آنی و GPU Profiler داره که تجربه تولید اپلیکیشن های اندرویدی رو بهبود می بخشه.

حتی اگه خودتون دستگاه اندرویدی نداشته باشین هم با استفاده از شبیه ساز واقعی که Android Studio در اختیارتون میزاره، می تونین کار رو ادامه بدین. از اونجایی که تصاویر سیستم به صورت رایگان در اختیار هستن، می تونین اون رو دانلود کنین و هر نسخه اندروید رو روی اون اجرا کنین.

چالش های پیش روی تولیدکننده های اپلیکیشن های اندرویدی

تولید اپلیکیشنی که به درستی روی موبایل یا تبلت اندروید اجرا بشه، ساده ست. اما از یک طرفی هم می تونه سخت باشه اون هم به دلیل ورژن های مختلف سیستم عامل، اندازه صفحه و قابلیت های دستگاه های مختلف.

پشتیبانی از ورژن های قدیمی تر اندروید

برخلاف دستگاه های iOS، دستگاه های اندرویدی به ندرت آپدیت دریافت می کنن. مثلا Marshmallow یا مارشمالو که آخرین ورژن اندروید هست و چند ماه پیش ارائه شد، تا امروز روی کمتر از 1.5 درصد دستگاه های اندرویدی اجرا میشه.

این یعنی اگه می خواین یک برنامه اندرویدی تولید کنین، باید طوری این کار رو انجام بدین که ورژن های قبلی مثل Kit Kat و Lollipop رو هم پوشش بده. اگه کاربرها مربوط به کشورهای در حال توسعه هستن، بهتره این اپلیکیشن، ورژن Gingerbread رو هم ساپورت کنه. این کار نه با استفاده از پشتیبانی کتابخانه اندروید (Android Support Library)، بلکه با استفاده از سایر کتابخانه های باز منبع، میسر هست.

مواجه با صفحه نمایش هایی با اندازه و تراکم پیکسلی مختلف

توی اولین روزهای ارائه اندروید، دستگاه های کمی برای اجرای این سیستم عامل وجود داشتن که عمدتا هم موبایل ها بودن. تولید کننده ها در طول این سال ها، دستگاه های زیادی با اندازه و تراکم پیکسلی متفاوت تولید کردن که همگی از سیستم عامل اندروید پشتیبانی می کنن.

با انتشار نسخه Honeycomb، اندروید پشتیبانی از اسکرین های بزرگ مثل تبلت ها و تلویزیون های هوشمند رو هم آغاز کرد. بنابراین امروز باید اپلیکیشن هایی تولید کرد که روی صفحات نمایش مختلف با اندازه و ترکم پیکسلی متفاوت اجرا بشه.

گرچه این کار زمان بره اما مدیریت اندازه های مختلف با استفاده از Vector Asset Studio کار خیلی ساده ای شده.

در دسترس بودن سخت افزار حسگر

فقط تعدادی کمی از دستگاه های خیلی پیشرفته وجود دارن که از تمام سنسورهایی که  Android SDK پشتیبانی می کنه، برخوردار ان. بنابراین باید برنامه ای  بنویسیم که قابلیت های دستگاه ها رو تخمین بزنه و در صورت امکان، خودش رو با اون دستگاه تطبیق بده.

Android SDK یک Sensor Framework داره که این این کار رو راحت می کنه (SDK مخفف Sofware Development Kit). با استفاده از فیلترهای Google play، تولیدکننده ها می تونن از نصب برنامه روی دستگاه هایی که سخت افزار لازم رو ندارن، ممانعت کنن.

گرایشات اخیر

پلتفرم اندروید همچنان در حال تحول هست و تولیدکننده ها باید گرایشات اخیر کاربرها رو مد نظر قرار بدن و اپلیکیشن هایی مطابق انتظار افراد تولید کنن.

Material Design

Material Design، مجموعه ای از دستورالعمل های طراحی هست که میشه از اون برای مشابه کرددن ظاهر اپلیکیشن با ظاهر ورژن Lollipop یا Marshmallow استفاده کرد. به خاطر ظاهر ساده و مدرن، Material Design محبوبیت زیادی بین تولیدکننده ها و طراحان داره.

ساعت هوشمند اندرویدی

روز به روز به محبوبیت ساعت های هوشمند اندرویدی اضافه میشه. چرا که مدل های جدیدتر ظاهر بهتری دارن و از امکاناتی جدیدتر و بهتر برخوردار هستن که استفاده از این ساعت ها رو لذت بخش می کنه. در نتیجه بیشتر تولیدکننده ها توی اپلیکیشن هاشون از Wear API استفاده می کنن تا این اپلیکیشن ها بتونن با ساعت، ارتباط برقرار کنن.

انتشار اپلیکیشن های اندرویدی

بعد از تولید یک اپلیکیشن، می تونین اون رو به صورت آنلاین انتشار بدین و اجازه بدین همه مردم سراسر دنیا اون رو دانلود و استفاده کنن. اپلیکیشن های زیادی برای اینکار وجود داره اما اپلیکیشنی که تا امروز بیشتری محبوبیت رو داره، Google Play هست چرا که از از قبل روی دستگاه های اندرویدی نصب شده.

برای انتشار اپلیکیشن در گوگل پلی، باید یک مبلغی رو بپردازین و اکانت درست کنین. بعد از انجام این کار، برنامه APK رو به صورت فایل فشرده، به همراه یک سری اسکرین شات و جزئیات در مورد نام و کاربرد اپیکیشن، آپلود می کنین.

بعد از اینکه تمام این کار ها انجام شد، چند ساعت طول می کشه تا اپلیکشن تون در اختیار عموم قرار بگیره. از اوایل سال 2015 میلادی، گوگل روندی رو در پیش گرفته تا مطمئن بشه تمام تولیدکننده ها طبق ظوابط و سیاست های خودش عمل کنن.

کسب درآمد از اپلیکیشن های اندرویدی

تولید اپلیکیشن های اندرویدی، کار خیلی جالبی هست طوری که عجله داریم زودتر اپلیکیشن رو منتشر کنیم. اما حالا که این قدر زحمت می کشیم، چطوره ازش کسب درآمد کنیم؟ خیلی از افراد امروزه از همین راه کسب درآمد می کنن و بنابراین اگه شما هم کارتون خوب باشه، می تونین.

راه های زیادی برای این کار وجود داره. من سه تا از محبوب ترین روش هایی که توسط گوگل ارائه میشه رو بهتون میگم:

– فروش در Google Play: توی بیشتر کشورها، تولیدکننده ها اجازه دارن اپلیکیشن هاشون رو توی گوگل پلی منتشر کنن. بر خلاف اپلیکیشن های رایگان یا Free، اپلیکیشن های Premium رو بعد از پرداخت هزینه میشه دانلود کرد. این راحت ترین راه برای کسب درآمد هست چون نیازی به کدنویسی وجود نداره.

– نمایش تبلیغات: با استفاده از Mobile Ads SDK می تونیم بنر یا تبلیغاتی رو روی اپلیکیشن به نمایش در بیاریم. با هر بار کلیک کاربر یا هر بار نمایش تبلیغات، شما پول دریافت می کنین.

– فروش آیتم ها در اپلیکیشن: با استفاده از In-app Billing API، می تونین آیتم های دیجیتالی رو به کاربرهای اپلیکیشن تون بفروشین. مثلا اپلیکیشن رو به صورت رایگان در اختیار کاربرها میزارین اما برای اینکه به امکانات خاصی دسترسی داشته باشن، هزینه کمی رو دریافت می کنین. به این نوع اپلیکیشن ها، Freemium Apps گفته میشه.

نتیجه

با وجود تمام چالش ها، تولید اپلیکیشن های اندرویدی به خاطر دستورالعمل ها و ابزارهای زیادی که به صورت آنلاین وجود داره، کار خیلی راحتی هست.

امیدواریم ” آموزش Android: مروری بر توسعه اپلیکیشن های اندروید ”  برای شما مفید بوده باشد…

توصیه می کنم دوره های جامع فارسی مرتبط با این موضوع آریاگستر رو مشاهده کنید:

صفر تا صد آموزش جاوا

صفر تا صد آموزش برنامه نویسی اندروید با اندروید استودیو

صفر تا صد آموزش برنامه نویسی اندروید با اکلیپس

توجه : مطالب و مقالات وبسایت آریاگستر تماما توسط تیم تالیف و ترجمه سایت و با زحمت فراوان فراهم شده است . لذا تنها با ذکر منبع آریا گستر و لینک به همین صفحه انتشار این مطالب بلامانع است !

دوره های آموزشی مرتبط

مطالب مرتبط

قوانین ارسال دیدگاه در سایت

  • چنانچه دیدگاهی توهین آمیز یا بی ارتباط با موضوع آموزش باشد تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لینک کوتاه: