معرفی نرم افزار سینما فوردی – MAXON Cinema 4D
معرفی نرم افزار سینما فوردی – Cinema 4D
سینما فوردی ( Cinema 4D ) یک برنامه مدلسازی، انیمیشن سازی و رندر است که توسط شرکت MAXON Computer GmbH در آلمان توسعه یافته است. این برنامه قابلیت مدلسازی رویه ای و چندضلعی/subd، متحرک سازی، نورپردازی، ایجاد بافت، رندر و ویژگی های رایج برنامه های مدل سازی سه بعدی را دارد.
بررسی اجمالی نرم افزار سینما فوردی
شرکت MAXON چهار مدل از برنامه سینما فوردی ارائه کرده است: یک برنامه Cinema 4D ‘Prime’ اصلی، یک نسخه ‘Broadcast’ با ویژگی های موشن گرافیک اضافی، نسخه ‘Visualize’ که قابلیت هایی برای طراحی معماری ارائه می دهد و ‘Studio’ که شامل تمام این موراد است.
در سال 2014، پنجمین مدل سینما فوردی یعنی “lite” عرضه شد که به همراه Adobe After Effects Creative Cloud 2014 آمده است و به عنوان یک نسخه مقدماتی عمل می کند و بسیاری از ویژگی های آن عرضه نشده است. این بخشی از یک همکاری جدید بین دو شرکت است که یک پلاگین جدید شرکت MAXON به نام CINEWARE به تمام این مدل ها اجازه می دهد یک Workflow روان با After Effects بسازند. مدل “Lite” وابسته به After Effects CC است و برای اجرا به آخرین برنامه نیاز دارد و تنها به عنوان یک مولفه به همراه After Effects CC 2014 توسط شرکت Adobe به فروش می رسد.
در ابتدا سینما فوردی برای کامپیوترهای Amiga در اوایل دهه 1990 توسعه یافت و سه نسخه اول برنامه تنها برای آن پلتفرم عرضه شدند. اما در ورژن 4، شرکت MAXON به خاطر دست یافتن به مخاطبان بیشتر و ناپایداری رو به رشد بازار کامپیوترهای Amiga به خاطر ورشکستگی شرکت Commodore، برنامه را برای کامپیوترهای Windows و Macintosh هم عرضه کرد.
واحد های نرم افزار سینما فوردی
سینما فوردی تا نسخه 11.5 یک رویکرد پیمانه ای داشت و برنامه اصلی را با واحدهای مختلف گسترش می داد. این مسئله در نسخه 12 پایان یافت، گرچه قابلیت های این واحدها در مدل های مختلف Cinema 4D (Prime، Broadcast، Visualize، Studio) باقی مانده است. واحدهای قدیمی شامل موراد زیر بودند:
– Advanced Render (global illumination/HDRI، caustics، ambient occlusion و sky simulation)
– BodyPaint 3D (نقاشی مستقیم روی Mesh های UVW که اکنون در برنامه مرکزی وجود دارند. در واقع محصولات Cinema 4D Core/Prime و BodyPaint 3D یکسان هستند. تنها تفاوت بین این دو، splash screen که در زمان اجرا نمایش داده می شود و رابط کاربری پیش فرض است.)
– Dynamics (برای شبیه سازی soft body و rigid body dynamics)
– Hair (شبیه سازی مو، خز، چمن و غیره)
– MOCCA (انیمیشن سازی شخصیت و شبیه سازی لباس)
– MoGraph (مدل سازی رویه ای موشن گرافیک و مجموعه ابزار انیمیشن)
– NET Render (برای رندر کردن انیمیشن ها روی یک شبکه TCP/IP در رندر فارم ها)
– PyroCluster (شبیه سازی افکت های دود و آتش)
– در CINEMA 4D R10، واحد PyroCluster با واحد Advanced Render ادغام شد.
– Sketch & Toon (ابزارهایی برای cel shading، کارتون ها و طراحی های فنی)
– Thinking Particles (سیستم ذرات را براساس Node ها فعال می کرد)
– Xpresso (هرگز یک واحد نبوده است و یک قابلیت مرکزی است)
– از نسخه 13 به بعد، Cinema 4D در چهار قسمت عرضه می شود:
– Prime (برنامه مرکزی)
– Broadcast (MoGraph2 به آن اضافه شده است)
– Visualize (Virtual Walkthrough، Advanced Render، Sky، Sketch and Toon، data exchange و camera matching اضافه شده است)
– Studio (بسته کامل)
موتورهای رندر فرعی سینما فوردی
از سال 2014، این موتورهای رندر و اتصالات فرعی به عنوان پلاگین ها برای سینما فوردی موجود هستند.
– finalRender stage 2.0 SP4 از شرکت Cebas Computer GmbH
– رندرر کارت گرافیک FurryBall
– FryRender از شرکت RandomControl
– Indigo Renderer، یک رندرر unbiased واقع گرایانه
– Krakatoa از شرکت Thinkbox Software
– Maxwell Render از شرکت Next Limit Technologies
– mental ray & iray از شرکت at² GmbH
– Octane Render، یک رندرر unbiased تسریع شده توسط GPU از شرکت oToy
– Pixar Renderman Connection Cineman از شرکت MAXON Computer GmbH
– SunFlow
– V-ray (Vray4C4D)
– Corona Renderer
– Arnold Renderer (C4DtoA)
تاریخچه ورژن های سینما فوردی
1990
– کریستین و فیلیپ لوش Ray Tracer خود را در مسابقه برنامه نویسی ماهانه مجله Kickstart ثبت کردند و در مسابقه پیروز شدند.
1991
– FastRay (نام اولیه CINEMA 4D) برای کامپیوتر Amiga عرضه شد.
1993
– CINEMA 4D V1 برای کامپیوتر Amiga عرضه شد.
1994
– عرضه CINEMA 4D V1.5 و V2 برای کامپیوتر Amiga.
1995
– عرضه CINEMA 4D V2.1 و V3.0 برای کامپیوتر Amiga.
– طرح عرضه CINEMA 4D به پلتفرم PC شکل گرفت.
– یک تیم برنامه نویسی جدید، توسعه یک ساختار کاملا جدید و مستقل از سیستم عامل را آغاز کردند.
1996
– CINEMA 4D V4 برای Windows، Alpha NT، Macintosh و Amiga عرضه شد.
– اولین نسخه چند هسته ای CINEMA 4D عرضه شد.
1997
– توسعه یک نسخه در سطح تولید آغاز شده و آخرین تکنولوژی ها با آن ادغام شد.
– آخرین نسخه Cinema 4D برای Amiga یعنی V4.2 عرضه شد.
– اولین نسخه درخور تولید یعنی CINEMA 4D XL V5 عرضه شد.
1998
– CINEMA 4D SE V5 عرضه شد.
1999
– CINEMA 4D GO V5 و CINEMA 4D NET معرفی شدند.
2000
– CINEMA 4D XL V6 عرضه شد.
– BodyPaint 3D به عنوان یک ورژن یکپاچه برای CINEMA 4D و به عنوان یک ورژن مستقل برای دیر بسته های سه بعدی عرضه شد.
2001
– CINEMA 4D ART عرضه شد.
– واحدهای PyroCluster و Dynamics معرفی شدند.
– CINEMA 4D XL R7 در سطح جهانی عرضه شد.
– شرکت MAXON مجموعه shader به نام Smells like Almonds را از bhodiNUT ادغام می کند.
2002
– CINEMA 4D R8 با یک سیستم پیمانه ای عرضه شد. واحدهای جدید شامل Advanced Render، PyroCluster، MOCCA و Thinking Particles هستند.
2003
– CINEMA 4D R8.5 عرضه شد.
– BodyPaint 3D R2 معرفی شد.
– واحد Sketch and Toon معرفی شد.
2004
– CINEMA 4D R9 عرضه شد.
2005
– CINEMA 4D R9.5 عرضه شد.
– واحد HAIR معرفی شد.
2006
– CINEMA 4D R9.6 عرضه شد.
– واحد MoGraph معرفی شد.
– CINEMA 4D R10 به همراه BodyPaint 3D عرضه شد.
2007
– سینما فوردی اولین برنامه گرافیک سه بعدی حرفه ای بود که به عنوان یک Universal Binary برای کامپیوترهای Mac جدید شرکت اپل با پردازنده Intel عرضه شد (حتی قبل از اینکه ورژن های Apple Universal Binary خود برنامه عرضه شوند).
– آپدیت سرویس R10.1 در ماه مارس در پاسخ به بازخوردی از طرف کاربران و تست کننده ها به شرکت MAXON در رابطه با یک باگ، عرضه شد.
– آپدیت سرویس R10.111 عرضه شد تا چندین مشکل گزارش شده مانند ثبات برنامه، رفع شود.
– CINEMA 4D R10.5 عرضه شد و شامل آپدیت هایی برای MOCCA و MoGraph و همچنین بهینه سازی واحد HAIR بود.
2008
– CINEMA 4D R11 عرضه شد.
– CINEMA 4D از ساختار 64 بیتی Apple G5 و کامپیوترهای Mac دارای پردازنده اینتل پشتیبانی کرد.
– بکارگیری جدید Global Illumination (در واحد Advanced Render قرار گرفته بود) کیفیت بالاتری نسبت به نسخه قدیمی ارائه می کرد و پشتیبانی بهتری از انیمیشن داشت.
– انیمیشن غیر خطی کاملا از نو طراحی شد.
– پشتیبانی Renderman (CINEMAN) در AR شامل شده است.
2009
– CINEMA 4D R11.5 عرضه شد.
– MoGraph 2 معرفی شد (که شامل MoDynamics (از Bullet Engine استفاده می کند)، PolyFX و MoSplines است)
– Bucket rendering زمان رندر را کاهش می دهد و clone instancing و مدیریت حافظه را بطور کارامدتری مدیریت می کند. متدهای Anti-Aliasing شامل Scanline، Ray-Tracing و Hybrid (که از هر دو استفاده می کند تا کیفیت و سرعت با به بهترین شکل بهینه سازی کند) هستند. همچنین کارایی و سرعت Subpolygon Displacement و سایه های محیطی با استفاده از Multi-Threading بهبود یافت.
– یک نمایشگر تصویر اصلاح شده که تاریخچه رندرها، پیش نمایش RAM و تغییر A/B را پشتیبانی می کند. همچنین post filtering و لایه های Multi-Pass را مدیریت میکند.
– پشتیبانی سه بعدی کامل از Apple Motion و بهبود پشتیبانی برای Adobe After Effects. همچنین clone ها و XRef ها را به Motion و After Effects استخراج می کند و همچنین اشیای Solid را برای Map کردن ویدئوی روی سطوح سه بعدی، وارد می کند. همچنین می تواند چندین دوربین را بطور یکجا Export کند.
– کاملا سازگار با Mac OS X Snow Leopard (10.6) و Windows 7.
– از QuickTime برای Windows 64 بیتی پشتیبانی می شود.
– تبادل فایل برای FBX 2010.0.
– ویژگی های جدید دیگر شامل یک Camera Shader جدید که هرنمای دوربینی را روی هر سطحی Map می کند، بهبود Effector های MoGraph و اصلاحات کلی دیگر است.
2010
– CINEMA 4D R12 عرضه شد.
– Dynamics اصلاح شده است (موتور فیزیکی پیچیده).
– رندرر بهتر و سریع تر کار می کند.
– منوها مرتب شده اند.
– بسیاری اصلاحات کوچک مانند Shader ها و Material ها.
– workflow خطی با نمایش صحیح در OGL معرفی شد.
– محاسبات با دقت دوبرابر و واحدهای واقعی معرفی شدند.
– پشتیبانی از نورهای IES و نورپردازی صحیح از نظر فیزیکی.
– ادغام Python.
– پشتیبانی از OpenGL 3.
– پشتیبانی از PPC CPUs (G5) لغو شد.
2011
– CINEMA 4D R13 عرضه شد.
– موتور رندر فیزیکی جدید (واقع گرایانه تر: دوربین فیزیکی با ISO، f-stop و shutter speed یا زاویه، عمق میدان حقیقی، motion blur حقیقی، lens distortion، vignetting و انحراف رنگی).
– Stereoscopy. دوربین Stereoscopic جدید و رندر کردن با نمایش real-time. پشتیبانی از Anaglyph، Side-by-Side، Interlaced یا Active Shutter mode برای مانیتورهای سه بعدی، پروژکتورها و شیشه ها.
– ابزارهای کاراکتر جدید به کاربر اجازه می دهند تا با سرعت و به راحتی Rig های پیچیده تنظیم کنند. ویرایشگر CMotion Walk Cycle، مولفه های Character برای TD ها برای تعریف سلسله مراتب rig و Muscle Object و MSkin Deformer جدید.
– اصلاحات انیمیشن. ترتیب چرخش و محور چرخش Gimbaling برای شناسایی و اصلاح gimbal lock. timeline marker بهتر. منحنی های F بهتر. مسیرهای انیمیشن رنگی.
– محیط مدلسازی بهینه. (cloning و extrusion اصلاح شده، ابزارهای انتخاب پیشرفته، یک الگوریتم وزن HyperNURBS بهینه برای توپولوژی تمیزتر و چین و چروک های واضح تر اما نرم تر، تغییر محور، Auto Tweaking، Snap راحت و نوآورانه تغییر مقیاس سرعت متغیر (SSS)، Terrain Mask shader. بهبود Brick Shader. بهبود MoGraph Muti-Shader.
– محیط کاربری و Workflow بهتر. بهبود نمایشگر تصویر. یک سیستم مرجع خارجی جدید برای XRef ها.
– ویژگی های Import/Export جدید (ادغام After Effects، FBX Import/Export از 2010، 2011 و 2012 پشتیبانی می کند، OpenEXR چند کانالی، بهبود پشتیبانی از فرمت های صوتی از جمله AIF، MP3 و AAC، Collada 1.5، پشتیبانی از BodyPaint 3D برای UV های Maya).
2012
– Cinema 4D R14 عرضه شد (4 سپتامبر 2012).
– ابزارهای مجسمه سازی ( Sculpting ).
– بهبود یافتن دینامیک (آیرودینامیک)
– تغییر شکل پلاستیک و فنرهای قابل شکست.
– بهبود محیط کاربری Xpresso.
– کالیبراتور دروبین. ادغام عناصر سه بعدی در تصاویر.
– Morph camera و motion camera. ترکیب بین دوربین های مختلف. ایجاد حرکات دوربین طبیعی و دینامیک.
– Shader های جدید: Wood shader، weathering shader، normalizer.
– اصلاح Subsurface Scattering.
– GI Multiple Importance Sampling
– Map های Radiosity.
– استخراج NUKE با موقعیت رندر.
– بهبود Xref.
– سیستم Snap جدید و خطوط راهنما و صفحات جدید.
2013
– Cinema 4D R15 عرضه شد (1 سپتامبر 2013)
– GI و AO جدید
– ابزار Bevel جدید.
– پشتیبانی از Intel Embree.
– پشتیبانی از رندر Builtin Network (Team Render)
– پشتیبانی از Kerning.
– بهبود ابزارهای مجسمه سازی ( Sculpting ).
– اصلاح محیط کاری.
2014
– Cinema 4D R16 عرضه شد (2 سپتامبر 2014).
– 3D Motion Tracking
– ابزار مدل سازی جدید PolyPen.
– انعکاس های چند لایه.
– شیء Primitive جدید Cogwheel Spline.
– سرور Team Render.
– UV Peeler جدید.
– آپدیت پشتیبانی از FBX و Alembic.
– کارکرد غیرمخرب Bevel Deformer.
– اضافه شدن Solo Mode.
2015
– Cinema 4D R17 عرضه شد.
– سیستم Take.
– ابزارهای Onboard Spline.
– Sculpt با PoseMorph.
– Override کردن متریال.
– Shader های Variation و Formula.
– ادغام موتور Houdini.
جهت معرفی کامل ویژگی های جدید سینما فوردی 17 – Cinema 4D R17 به این صفحه از سایت مراجعه کنید
کاربرد در صنعت
تعدادی فیلم و آثار مرتبط در CINEMA 4D مدل سازی و رندر شده اند، از جمله:
– The Girl with the Dragon Tattoo
– Beowulf
– The Ship-boys of Bontekoe
– The Golden Compass
– Surf’s Up
– We Are the Strange
– Spider-Man 3
– Monster House
– War of the Worlds
– Chronicles of Narnia
– Serenity
– Inception
– Doom
– Prehistoric Park
– Homework
– Van Helsing
– Bernd das Brot
– Generation
– The Polar Express
– TV Patrol (لوگو و وسایل صحنه اخبار)
– King Arthur
– June 17, 1953, State of Emergency
– Open Season
– He Was a Quiet Man
– Surrogates
– Tron: Legacy
– Roger Waters: The Wall Live tour projections
– Iron Man 3
– Pacific Rim
– Dick Figures: The Movie (صحنه تعقیب و گریز در پاریس و هواپیمای Crookygrin، انیمیشن کامپیوتری توسط Joel Moser)
– The Nut Job
– “Eurovision Song Contest و Junior Eurovision Song Contest. گرافیک
همچنین شخصیت های بازی های رایانه ای برای انیمیشن سازی و مدل سازی مورد استفاده قرار گرفته اند.
منابع: ویکی پدیا انگلیسی ، وبسایت MAXON ، آریا گستر و …
توجه : مطالب و مقالات وبسایت آریاگستر تماما توسط تیم تالیف و ترجمه سایت و با زحمت فراوان فراهم شده است . لذا تنها با ذکر منبع آریا گستر و لینک به همین صفحه انتشار این مطالب بلامانع است !
دوره های آموزشی مرتبط
350,000 تومان
390,000 تومان
350,000 تومان
390,000 تومان
مطالب مرتبط
قوانین ارسال دیدگاه در سایت
- چنانچه دیدگاهی توهین آمیز یا بی ارتباط با موضوع آموزش باشد تایید نخواهد شد.
- چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
سلام با این برنامه میشه رندهای معماری گرفت و تو فضا حرکت کرد و خروجی انیمیشن گرفت ازش؟