به تبلت گرافیکی نیاز دارید؟ چه چیزهایی را باید در مورد تبلت و قلم نوری بدانید؟

به تبلت گرافیکی نیاز دارید؟ چه چیزهایی را باید در مورد تبلت و قلم نوری بدانید؟

به تبلت گرافیکی نیاز دارید؟ چه چیزهایی را باید در مورد تبلت و قلم نوری بدانید؟

به این فکر می کنید که ماوس رو کنار بزارید و از تبلت گرافیکی استفاده کنید؟ در مورد امکانات، ویژگی ها و کاربرد تبلت ها، به اطلاعات بیشتری نیاز دارید؟ در مورد اندازه مورد نیازتون مطمئن نیستید؟ این مقاله رو از دست ندید.

با آموزش ” چه چیزهایی را باید در مورد تبلت گرافیکی بدانید ” با ما همراه باشید…

تبلت گرافیکی چی هست؟

تبلت گرافیکی (که به عنوان قلم نوری یا دیجیتایزر هم شناخته میشه) یک ورودی سخت افزار هست که توسط هنرمندای دیجیتال مورد استفاده قرار می گیره که البته برای کسایی که هنرمند هم نیستن، کاربرد داره. تبلت های گرافیکی، دارای صفحه ای حساس به لمس از جنس پلاستیک فشرده هستن که حرکت قلم یا ماوس رو به مانیتور منتقل می کنه. محل قرارگیری قلم یا ماوس مستقیما با موقعیت نشانگر روی مانیتور همبستگی داره. عادت کردن به طراحی با تبلت های گرافیکی کمی زمان می بره. اما به محض اینکه بهش عادت کردین، مثل زمانی که با خودکار یا مداد روی کاغذ می کشید، کار با این تبلت ها هم براتون طبیعی میشه.

 چه چیزهایی را باید در مورد تبلت گرافیکی بدانید؟

تبلت های گرافیکی وکام

برندهای مختلفی از تبلت های گرافیکی توی بازار موجود هست. وکام یکی از محبوب ترین تولیدکننده ها تا به امروزه.
خط تولید بامبو، ساده ترین و مقرون به صرفه ترین تبلت ها رو برای کاربرای خانگی تا اداری، تولید می کنه. خانواده بامبو، تبلت های Connect، Splash، Capture و Create رو شامل میشه.
سری Intuos، محصول حرفه ای شرکت وکام هست که به طور اخص توسط هنرمندا، طراحای گرافیکی و سایر مختصصای خلاق مورد استفاده قرار می گیره. این سری، تو چهار سایز عرضه میشه: Intuos5 Touch Small, Intuos5 Touch Extra Large,  Intuos5 Touch large,  Intuos5 Touch Medium. تمام تبلت های Intous، دارای دایره لمسی، کلیدهای اکسپرس یا Express Keys، 2048 سطح فشار و قلمی هستن که حساسیت بالایی به فشار داره. به علاوه، تبلت های Intuos 5 دارای صفحه مولتی تاچ اند. یعنی درست مثل زمانی که با گوشی های هوشمند، iPad، Kindle Fire و غیره کار می کنید، می تونین از حرکت دست برای تغییر موقعیت و جا به جایی توی صفحه استفاده کنید.
برترین مدل این تبلت یعنی Cintiq،  به کاربرا اجازه میده که مستقیما روی صفحه HD طراحی کنن. این ویژگی درست مثل طراحی و نقاشی با مدیاهاس سنتی ست! از نظر فنی، Cintiqu یک تبلت گرافیکی نیست. بلکه یک نمایشگر با تعامل قلم محسوب میشه. قیمت این تبلت از 999 دلار شروع میشه و چندین هزار دلار هم می رسه و می تونه حساب بانکی تون رو به سرعت تمام کنه. Cintiqu توی سه سایز عرضه میشه: 13HD, 22HD, 24HD. اگه می خواید از قابلیت مالتی تاچ برخوردار بشید، 22HD یا 24HD رو خریداری کنید.

 چه چیزهایی را باید در مورد تبلت گرافیکی بدانید؟

سایر برندها

تولیدکننده های تبلت های گرافیکی که در زیر معرفی می کنیم، تمام امکاناتی که تبلت های وکام دارند رو با هم عرضه نمی کنن اما تبلت های این تولیدکننده ها هم با نیازهای کاربرها همخونی داره و از قیمت مناسبی هم برخوردار اند.

Pen Power

تبلت های گرافیکی TOOYA PRO از کمپانی PenPower، نیازهای کاربرای خانگی و ادارای رو بر آورده می کنه. برای کسایی که به عملکرد اهمیت بیشتری میدن، تبلت میان رده یعنی Monet و تبلت رده بالای این کمپانی یعنی Picasso کاربرد داره و هر دو انتخاب حرفه ای هاست.

VisTablet

VisTablet که به تازگی وارد بازار تبلت شده، از سال 2007 وارد این صنعت شد. از آنجایی که قیمت این تبلت از 40 دلار کمتر هست، مقرون به صرفه ترین تبلت به شمار میره. چیزی که این تبلت رو منحصر به فرد می کنه، انعطاف پذیری سطح این تبلت هاست. مطمئن نیستم چرا اما انعطاف پذیری یک ویژگی محسوب میشه. VisTblet چهار مدل عرضه می کنه که همگی از قیمت خوبی برخوردار اند.

Adesso

اگه به تبلت بی سیم فکر می کنید، حتما Adesso CyberTablet W10 رو هم بررسی کنید. کمپانی Adesso، سه مدل بی سیم با قیمت ها و اندازه های مختلف برای کاربرا، از دانش آموز گرفته تا معمارها، عرضه می کنه.

Genius

به خاطر یازده مدل تبلت این کمپانی میشه گفت که Genius برای هر کس یه تبلت داره. مدل PenSketch M912A برترین مدل و ایده آل برای هنرمند ها، کاربرای CAD  و طراحاست. G-Pen 560، مدل ابتدایی 4.5 و 6 اینچی ست. بر خلاف بیشتر تبلت ها، مدل G-Pen 560 کلیدهایی داره که قابل برنامه ریزی هستن و میشه عملکردهای مختلفی رو براشون در نظر گرفت.

 چه چیزهایی را باید در مورد تبلت گرافیکی بدانید؟

اندازه تبلت ها مهمه؟

اندازه تبلت ها بین 4 در 5 اینچ تا 18 در 12 اینچ قرار داره. اگه یک تبلت تر بزرگ می خواید، می تونین از تبلت Cintiq، 20.4 در 12.8 اینچ استفاده کنید. در حالی که تبلت های کوچکتر برای مصارف خانگی و حرفه ای مناسب اند، بیشتر طراح ها تبلت هایی با اندازه متوسط رو ترجیح میدن. چون که به اون ها اجازه حرکات طبیعی دست رو حین نقاشی و طراحی میده. معمولا برای افراد غیر هنرمند تبلت های کوچک تر کفایت می کنه. در واقع، تبلت های کوچکتر  رو افرادی ترجیح میدن که برای ابراز پیکاسوی درون شون، به تبلت های بزرگ نیازی ندارن. کسایی که به مشکل سندرم تونل کارپال یا مشکلات مشابه دچار هستند هم تبلت های کوچکتر رو ترجیح میدن چرا که حرکات کمتر به معنای فشار کمتر روی مچ و دست هاست.
نکته دیگه ای که باید بهش توجه کنید، اینه که تبلت در واقع میز کار شماست. به خاطر داشته باشید که ابعاد تبلت به سطح واقعی طراحی گفته میشه نه ابعاد اون. برای مثال، تبلت من 7 در 4.5 اینچ هست. با این وجود، ابعادش 12 در هشت هست. در نهایت اینکه مثل بقیه چیزها، هرقدر محصول بزرگتر باشه، قیمتش هم بالاتره.

 چه چیزهایی را باید در مورد تبلت گرافیکی بدانید؟

ویژگی های قابل برنامه ریزی

ویژگی های هر تبلت با تبلت دیگه فرق می کنه. اما بیشتر تبلت ها حداقل چند دکمه قابل برنامه ریزی دارن. چه رووی خود تبلت باشه چه روی قلم. در زیر تعدادی از دکمه ها و ابزارهایی که می تونید پیدا کنید، لیست شده.

کلیدهای اکسپرس یا Express Keys

بیشتر تبلت ها، حتی مدل های بسیار کوچک، دارای کلیدهای اکسپرس هستن. این کلیدها رو میشه برای Keystrokes و عملکردهای مختلف، برنامه ریزی کرد.

دکمه های کنار قلم

دکمه های کنار قلم معمولا برای دابل کلیک و کلیک راست در نظر گرفته شدن. با این وجود بعضی مدل ها امکان تغییر عملکردهای پیش فرض این دکمه ها رو در اختیار قرار میدن.

دایره لمسی یا Touch Ring

تبلت های Intous وکام، یک دایره لمسی دارند. این ناحیه حساس به لمس، اسکرول خودکار، زوم، لایه ها، اندازه قلم و چرخش بوم رو کنترل می کنه. به علاوه از طریق منوی Properties خود تبلت و مشخص کردن عملکردهای جدید هم می تونید عملکرد دیگه ای رو برای این بخش در نظر بگیرید. بعد از انجام این کار، می تونید روی دکمه وسط این دایره کلیک کنید و روی مانیتور، به منو دسترسی داشته باشید و عملکرد مورد نظرتون رو انتخاب کنید.

 چه چیزهایی را باید در مورد تبلت گرافیکی بدانید؟

ویژگی های قلم

نوک قلم

علاوه بر نوک استاندارد پلاستیکی، نوک های اضافی هم همراه قلم تبلت وکام عرضه میشه. اگه می خواید احساس مداد روی کاغذ رو تجربه کنید، نوک نمدی سخت رو امتحان کنید. نوک های منعطف هم همون احساس رو میدن اما به سرعت نوک های نمدی خراب نمیشن. می خواین احساس کار با قلمو رو داشته باشید؟ نوک های ضربه ای فنر کوچکی دارن که به نوک قلم اجازه میده حسی شبیه به قلمو رو در شما القا کنه.
تبلت های Adesso فقط یک نوک عرضه می کنن اما ویژگی جالبی دارن اونم اینکه هم قلم صفحه لمسی و هم قلم جوهری اند. اگه لوله قلم رو بچرخونین، قلم جوهری در اختیار دارید. اگه دوباره لوله رو بچرخونین، قلم تیلت در دسترس تون قرار می گیره. اگه من یکی از اینها داشتم حس می کردم روی تبلتم لکه جوهر می ریزه. بازم هست. این قلم، نشانگر لیزری هم هست. که برای اجرا و بازی با گربه تون مناسبه.

پاک کن

قلم خیلی از تبلت ها همراه با پاک کن حساس به فشار عرضه میشه که درست مثل پاک کن معمولی کار می کنه. فقط اینکه به جای پاک کردن گرافیت یا جوهر، علامت های گرافیکی و اطلاعات رو از  Microsoft Word گرفته تا Adobe Photoshop پاک می کنه.

 چه چیزهایی را باید در مورد تبلت گرافیکی بدانید؟

سایر امکانات قلم

وقتی صحبت از امکانات قلم میشه، وکام تو این زمینه پیشگامه. بیشتر تولید کننده ها، قلم یا نوک های جایگزین ندارن. فقط باید از قلم اصلی استفاده کنید. علاوه بر قلم استاندارد گریپ که همراه با تبلت وکام عرضه میشه، قلم هایی مثل قلم رنگ پاش (مشابه رنگ پاش)، قلم هنری، قلم کلاسیک (نازک تر، بدون بخش پلاستیکی روی بدنه) و قلم جوهری هم برای فروش وجود داره. هر قلم طوری طراحی شده که حس و افکت های ابزار هنری رو شبیه سازی کنه.

 چه چیزهایی را باید در مورد تبلت گرافیکی بدانید؟

سطوح فشار

بیشتر تبلت ها دارای 256، 512، 1024 یا 2048 سطح فشار هستن. این اعداد به سطح حساسیت به قلم اشاره دارن. سطوح بالاتر حساسیت بیشتری رو نشون میدن و نتایج بهتری رو به همراه دارن، به خصوص زمانی که از قلم به هنوان ابزار هنری استفاده می کنید. عملکرد سطوح فشار هم طبق اصول کارکرد قلمو، مداد یا یک تکه گچ هست. هرقدر بیشتر فشار بدید، خط هم تیره تر و ضخیم تر میشه. حساسیت فشار قلم  به خصوص برای هنرمندای دیجیتال که دوست دارن ضخامت خط، رنگ، شفافیت و ترکیب کردن رو کنترل کنن، اهمیت داره.
قلم های گران تر به شما این اجازه رو میدن که با خم کردن و چرخوندن قلم، ضخامت و جهت قلمو رو کنترل کنید.

 چه چیزهایی را باید در مورد تبلت گرافیکی بدانید؟

به تبلت گرافیکی نیاز دارید؟

هیچکس به تبلت گرافیکی نیاز نداره. با این حال اگه تصویرسازی دیجیتال یا روتوش تصاویر انجام میدید، یک تبلت گرافیکی می تونه کارتون رو راحت تر و جالب تر کنه. قلم به نسبت ماوس، باعث طبیعی تر شدن حرکات موقع طراحی، نقاشی و روتوش میشه. من حدود هفت سال پیش، موقعی که بیشتر از پیش تصویرسازی می کردم، یک تبلت گرافیکی خریدم. ماوس کار رو کند می کرد و هیچ ظرافتی نداشت و حساسیت به فشار و روان بودنی که من بهش نیاز داشتم رو نداشت. حالا موقعی که از ماوس استفاده می کنم، حس می کنم با یه قالب صابون طراحی می کنم.

 چه چیزهایی را باید در مورد تبلت گرافیکی بدانید؟

نتیجه

با ماوس خداحافظی کنید. حالا برای خرید تبلت گرافیکی مناسب با نیازها و بودجه تون آماده شدین. تبلت دارین؟ چه مدلی؟ ترسیم برداری باهاش چطوری انجام میشه؟

 چه چیزهایی را باید در مورد تبلت گرافیکی بدانید؟

امیدواریم آموزش ” چه چیزهایی را باید در مورد تبلت و قلم نوری بدانید ”  برای شما مفید بوده باشد…

توصیه می کنم حتما دوره های آموزشی ” صفر تا صد دیجیتال پینتینگ- پک یک “ و ” صفر تا صد دیجیتال پینتینگ- پک دو “ رو تماشا کنید.

توجه : مطالب و مقالات وبسایت آریاگستر تماما توسط تیم تالیف و ترجمه سایت و با زحمت فراوان فراهم شده است . لذا تنها با ذکر منبع آریا گستر و لینک به همین صفحه انتشار این مطالب بلامانع است !

دوره های آموزشی مرتبط

مطالب مرتبط

قوانین ارسال دیدگاه در سایت

  • چنانچه دیدگاهی توهین آمیز یا بی ارتباط با موضوع آموزش باشد تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.

  1. میثم گفته؛

    ممنون بابت اطلاعات کاملتون،
    برای تهیه فیلم درس های مجازی احتیاج به تبلت وقلم نوری دارم،پیشنهاد شما چیه؟تبلتی ک هم بشه باهاش توو کلاس تدریس کرد و هم فیلمای مالتی مدیا تهیه کرد.دست خط برام خیلی مهمه و اینکه نرم افزارهای خاصی برا نوشتن با قلم نوری وجود داره؟

  2. محسن گفته؛

    سلام وقت بخیر . برای نقاشی دیجیتال و تصویر سازی در بازه قیمتی تا 15 تومان چه پیشنهادی دارید؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لینک کوتاه: