آموزش 3Ds Max : بافت دهی، نورپردازی و خروجی گرفتن از صحنه کلیسا

دسته بندی :گرافیک سه بعدی 4865
آموزش 3Ds Max : بافت دهی، نورپردازی و خروجی گرفتن از صحنه کلیسا

آموزش 3Ds Max : بافت دهی، نورپردازی و خروجی گرفتن از صحنه کلیسا

توی این آموزش، نحوه بافت دهی، نورپردازی و خروجی گرفتن از صحنه کلیسا رو با استفاده از 3Ds Max با هم می بینین. توی این مقاله، تمام تکنیک های مدل سازی، خلق متریال، نورپردازی، فرآیند خروجی یا رندرینگ مورد استفاده، پوشش داده شده. برای اینکار، از Photoshop هم کمک می گیریم.

با ” آموزش 3Ds Max : بافت دهی، نورپردازی و خروجی گرفتن از صحنه کلیسا ” با ما همراه باشید…

  • سطح سختی: متوسط
  • مدت آموزش: 40 تا 50 دقیقه
  • نرم افزار استفاده شده: 3Ds Max, Adobe Photoshop

آموزش 3Ds Max : بافت دهی، نورپردازی و خروجی گرفتن از صحنه کلیسا

مدل سازی

همون طور که توی تصویر زیر مشاهده می کنید، طرز قرار گرفتن دیوار ها و پنجره و بقیه قسمت ها خیلی ساده ست. تمام وسایل موجود توی این مدل، با استفاده از تکینک های ساده مدل سازی انجام شده.

آموزش 3Ds Max : بافت دهی، نورپردازی و خروجی گرفتن از صحنه کلیسا

آموزش 3Ds Max : بافت دهی، نورپردازی و خروجی گرفتن از صحنه کلیسا

گام اول

برای مدل سازی نیمکت، اول از همه یک پلان در نمای Front یا جلو درست می کنیم.

آموزش 3Ds Max : بافت دهی، نورپردازی و خروجی گرفتن از صحنه کلیسا

گام دوم

بعد از اینکه اون رو به Editable Poly تبدیل کردیم، Shift رو نگه می داریم، لبه پایینی رو می گیریم و به سمت بیرون درگ می کنیم تا اکسترود بشه.

آموزش 3Ds Max : بافت دهی، نورپردازی و خروجی گرفتن از صحنه کلیسا

آموزش 3Ds Max : بافت دهی، نورپردازی و خروجی گرفتن از صحنه کلیسا

آموزش 3Ds Max : بافت دهی، نورپردازی و خروجی گرفتن از صحنه کلیسا

گام سوم

این دو لبه رو انتخاب می کنیم و با استفاده از 3 Division به هم متصل می کنیم. بعد از انجام این کار، رئوس رو طوری جا به جا می کنیم که شکل زیر به دست بیاد.

آموزش 3Ds Max : بافت دهی، نورپردازی و خروجی گرفتن از صحنه کلیسا

آموزش 3Ds Max : بافت دهی، نورپردازی و خروجی گرفتن از صحنه کلیسا

گام چهارم

برای تکمیل دو بخش افقی، فرآیند بالا رو تکرار می کنیم.

آموزش 3Ds Max : بافت دهی، نورپردازی و خروجی گرفتن از صحنه کلیسا

گام پنجم

از اینجا می تونیم به راحتی از ابزار Bridge برای اتصال لبه ها استفاده کنیم.

آموزش 3Ds Max : بافت دهی، نورپردازی و خروجی گرفتن از صحنه کلیسا

گام ششم

وقتی شکل اصلی درست شد، یک Shell Modifier رو روی اون اعمال می کنیم تا ضخامت شکل افزایش پیدا کنه. من از تنظیماتی که در زیر می بینین استفاده کردم.

آموزش 3Ds Max : بافت دهی، نورپردازی و خروجی گرفتن از صحنه کلیسا

گام هفتم

درست مثل تمام مدل های Photorealistic، اینجا هم باید تمام لبه های کنجی مدل رو Chamfer کنیم تا ظاهری شیب دار پیدا کنه. تنظیمات Chamfer رو می تونین توی تصویر زیر مشاهده کنید.

آموزش 3Ds Max : بافت دهی، نورپردازی و خروجی گرفتن از صحنه کلیسا

آموزش 3Ds Max : بافت دهی، نورپردازی و خروجی گرفتن از صحنه کلیسا

گام هشتم

بعد از اینکه این شکل رو دو بار Duplicate کردیم، بخش پشت نیمکت رو هم با استفاده از تکنیک های بالا درست می کنیم. حالا نیمکت مون آماده ست.

آموزش 3Ds Max : بافت دهی، نورپردازی و خروجی گرفتن از صحنه کلیسا

گام نهم

برای مدل سازی بالکن، اول از همه یک مکعب درست می کنیم و اون رو به Editable Poly تبدیل می کنیم.

آموزش 3Ds Max : بافت دهی، نورپردازی و خروجی گرفتن از صحنه کلیسا

گام دهم

سه سطح رو انتخاب می کنیم و به شکلی که می بینین، Inset می کنیم.

آموزش 3Ds Max : بافت دهی، نورپردازی و خروجی گرفتن از صحنه کلیسا

 آموزش 3Ds Max : بافت دهی، نورپردازی و خروجی گرفتن از صحنه کلیسا

گام یازدهم

وقتی تمام شد، چهارمین سطح رو پاک می کنیم.

 

آموزش 3Ds Max : بافت دهی، نورپردازی و خروجی گرفتن از صحنه کلیسا

گام دوازدهم

حالا سطوح Inset شده رو انتخاب و یک مقدار اکسترود می کنیم.

آموزش 3Ds Max : بافت دهی، نورپردازی و خروجی گرفتن از صحنه کلیسا

گام سیزدهم

درست مثل نیمکت، لبه های این شکل رو هم باید Chamfer کنیم.

آموزش 3Ds Max : بافت دهی، نورپردازی و خروجی گرفتن از صحنه کلیسا

آموزش 3Ds Max : بافت دهی، نورپردازی و خروجی گرفتن از صحنه کلیسا

گام چهاردهم

برای اینکه کار این شکل تموم بشه، یک مکعب به بالای مدل، یک به اضافه به جلو و یک مکعب به هر طرف اضافه می کنیم و مطمئن میشیم که لبه ها Chamfer شده باشن. بقیه شکل های صحنه رو با استفاده از روش های مدل سازی مشابه درست می کنیم.

آموزش 3Ds Max : بافت دهی، نورپردازی و خروجی گرفتن از صحنه کلیسا

رندرینگ Ambient Occulsion Pass

من با استفاده از Mental Ray، یک Ambient Occulsion Pass اضافه کردم تا عمق و وزن بیشتری به خروجی نهایی بدم. من به شخصه Mental Ray رو برای رندرینگ ترجیح میدم چون منجر به نتیجه بهتری میشه.

آموزش 3Ds Max : بافت دهی، نورپردازی و خروجی گرفتن از صحنه کلیسا

گام اول

اول از همه، Renderer کنونی رو تغییر میدیم و به جای اون، Mental Ray رو انتخاب می کنیم.

آموزش 3Ds Max : بافت دهی، نورپردازی و خروجی گرفتن از صحنه کلیسا

گام دوم

بعد یک Mental Ray Metrial جدید اضافه می کنیم.

آموزش 3Ds Max : بافت دهی، نورپردازی و خروجی گرفتن از صحنه کلیسا

گام سوم

از بخش Surface، یک Ambient/ Reflective Occulsion انتخاب می کنیم.

آموزش 3Ds Max : بافت دهی، نورپردازی و خروجی گرفتن از صحنه کلیسا

گام چهارم

مقدار Samples رو تا 500 افزایش میدیم. همون طور که می بینین، Spread  و Max Distance رو هم زیاد می کنیم.

آموزش 3Ds Max : بافت دهی، نورپردازی و خروجی گرفتن از صحنه کلیسا

گام پنجم

Final Gather و GI نباید موقع خروجی Ambient Occulsion pass فعال باشن. بنابراین Sampling Quality رو زیاد می کنیم و Raytracing رو هم فعال می کنیم. حالا می تونیم AO Pass رو رندر بگیریم.

آموزش 3Ds Max : بافت دهی، نورپردازی و خروجی گرفتن از صحنه کلیسا

نورپردازی و تنظیمات رندرینگ

همون طور که می بینین، 5 Vray Light برای روشنایی داخلی و 1 Derectional Light اضافه شده که به عنوان نور خورشید صحنه نهایی عمل می کنه.

آموزش 3Ds Max : بافت دهی، نورپردازی و خروجی گرفتن از صحنه کلیسا

گام اول

اول از همه، 6 تا نور به صحنه اضافه می کنیم. تصویر زیر، تنظیمات مختلف مورد نیاز رو نشون میده. مهم ترین پارامترها عبارتنداز:

Invisible: این بخش، قابلیت رویت خود منبع نوری Vray رو توی حصنه نهایی کنترل می کنه.

Subdivs: این بخش، کیفیت نور رو مشخص می کنه. برای خروجی آزمایشی از مقدار 8 تا 10 و برای تصویر نهایی از مقدار 15 تا 20 استفاده میشه. افزایش مقدار Samples، زمان خروجی رو هم زیاد می کنه.

آموزش 3Ds Max : بافت دهی، نورپردازی و خروجی گرفتن از صحنه کلیسا

آموزش 3Ds Max : بافت دهی، نورپردازی و خروجی گرفتن از صحنه کلیسا

گام دوم

حالا یک Vray Material ساده به کل شکل های روی صحنه اضافه می کنیم. این کار رو برای این انجام میدیم که زمان خروجی آزمایشی خیلی زیاد نباشه. بعد از تب Common بخش Render Setup، رزولوشن تصویر و محل ذخیره رو مشخص می کنیم.

آموزش 3Ds Max : بافت دهی، نورپردازی و خروجی گرفتن از صحنه کلیسا

گام سوم

میریم سراغ خود تب Vray. اول از همه، تیک Default Lights رو بر می داریم و بعد هم Type رو روی Adaptive DMC قرار میدیم. Atialiasing Filter رو فعال می کنیم و Type رو روی Catmull-Rom قرار میدیم. در نهایت، Color Mapping Type رو روی Exponential قرار میدیم.

آموزش 3Ds Max : بافت دهی، نورپردازی و خروجی گرفتن از صحنه کلیسا

گام چهارم

توی تب Indirect Illumination، Irradiance Map و Light Cache رو به عنوان Primary و Secondary Bounce Engines انتخاب می کنیم. استفاده از Irradiance Map،  نسبت به محاسبه مستقیم نور راحت تر هست به خصوص برای صحنه هایی که سطوح مسطح زیادی توش وجود داره. حالا High Custom Preset رو انتخاب می کنیم و HSph رو تغییر میدیم. Subdivs رو روی 90 و Interp رو روی 70 میزاریم. مقدار Hemispheric Subdivs (HSph. Subdivs)، کیفیت نمونه های GI گرفته شده از Vray رو کنترل می کنه. مقادیر پایین تر سرعت رندرینگ رو زیادتر می کنه اما کیفیت کار رو کاهش میده.

آموزش 3Ds Max : بافت دهی، نورپردازی و خروجی گرفتن از صحنه کلیسا

گام پنجم

توی تنظیمات Light Cache، مقدار Subdivs رو روی 1500، Sample Size رو روی 0.02 و Number of Passes رو روی 8 قرار میدیم. Store Direct Light و Show calc Phase باید فعال باشه.

آموزش 3Ds Max : بافت دهی، نورپردازی و خروجی گرفتن از صحنه کلیسا

گام ششم

حالا که تنظیمات خروجی، انجام شده، میریم سراغ متریال ها.

آموزش 3Ds Max : بافت دهی، نورپردازی و خروجی گرفتن از صحنه کلیسا

متریال ها

سه متریال اصلی توی این صحنه وجود داره. شیشه، کروم و چوب. بیاین هر کدوم از پارامترها رو با هم ببینیم.

گام اول

تنظیمات شیشه:

آموزش 3Ds Max : بافت دهی، نورپردازی و خروجی گرفتن از صحنه کلیسا

گام دوم

تنظیمات کروم:

آموزش 3Ds Max : بافت دهی، نورپردازی و خروجی گرفتن از صحنه کلیسا

گام سوم

تنظیمات چوب:

آموزش 3Ds Max : بافت دهی، نورپردازی و خروجی گرفتن از صحنه کلیسا

گام چهارم

بعد از درست کردن متریال ها و اختصاص دادن هر کدوم به بخش مورد نظر، روی Render کلیک می کنیم. حالا باید تصویری مشابه زیر داشته باشیم. از الان به بعد میریم سراغ بقیه کارها و تصویر خروجی گرفته شده رو با فتوشاپ باز می کنیم.

آموزش 3Ds Max : بافت دهی، نورپردازی و خروجی گرفتن از صحنه کلیسا

آخرین اصلاحات

گام اول

خروجی اصلی و Ambient Occulsion Pass رو با فتوشاپ باز می کنیم. عکس Ambient Occulsion Pass رو انتخاب می کنیم. بعد هم Ctrl+A رو فشار میدیم و محتوای اون رو کپی می کنیم سراغ Beauty Pass یا خروجی اصلی و Ambient Occulsion Pass رو روی یک لایه جدید Paste می کنیم. مجددا بر می گردیم سراغ Ambient Occulsion Pass و Mode رو روی Mutiply قرار میدیم.

آموزش 3Ds Max : بافت دهی، نورپردازی و خروجی گرفتن از صحنه کلیسا

گام دوم

حالا هر دو لایه رو با هم ادغام می کنیم. روی هر لایه کلیک راست می کنیم و Merge Layers رو می زنیم.

آموزش 3Ds Max : بافت دهی، نورپردازی و خروجی گرفتن از صحنه کلیسا

گام سوم

حالا می خوایم Brightness و Contrast لایه ادغام شده رو تغییر بدیم. بنابراین وارد مسیر Image > Adjustment > Brightness/ Contrast میشیم. تا زمانی که به نتیجه دلخواه برسیم، تنظیمات رو تغییر میدیم و بعد هم Ok می زنیم.

آموزش 3Ds Max : بافت دهی، نورپردازی و خروجی گرفتن از صحنه کلیسا

گام چهارم

برای اضافه کردن نور آبی، مسیر Image > Adjustment > Photo Filter رو دنبال می کنیم. Cooling Filter (LBB) رو انتخاب می یکنم و Density رو روی حدود 10% قرار میدیم. وقتی از نتیجه راضی بودیم، روی Ok کلیک می کنیم.

آموزش 3Ds Max : بافت دهی، نورپردازی و خروجی گرفتن از صحنه کلیسا

گام پنجم

توی آخرین مرحله، یک Lend Flare به تصویر اضافه می کنیم. برای اینکار، وارد مسیر Filter > Render > Lens Flare میشیم. اولین کاری که باید انجام بدیم اینه که مرکز Flare رو انتخاب کنیم. یعنی روی مرکز به اضافه در پنجره Preview، کلیک می کنیم. بعد از اون، Brightness رو حدود 70% میزاریم و Lens Type رو روی 105mm Prime قرار میدیم و Ok می زنیم.

آموزش 3Ds Max : بافت دهی، نورپردازی و خروجی گرفتن از صحنه کلیسا

گام ششم

حالا تنها کاری که باقی مونده اینه که تصویر نهایی رو ذخیره کنیم.

آموزش 3Ds Max : بافت دهی، نورپردازی و خروجی گرفتن از صحنه کلیسا

امیدواریم ” آموزش 3Ds Max : بافت دهی، نورپردازی و خروجی گرفتن از صحنه کلیسا ”  برای شما مفید بوده باشد…

توصیه می کنم دوره های جامع فارسی مرتبط با این موضوع آریاگستر رو مشاهده کنید:

صفر تا صد آموزش تری دی مکس

صفر تا صد آموزش انیمیشن سازی در 3Ds Max

صفر تا صد رندرینگ و نورپردازی تری دی مکس برای معماری خارجی – پک 1

– صفر تا صد رندرینگ و نورپردازی تری دی مکس برای معماری خارجی – پک 2

صفر تا صد رندرینگ و نورپردازی تری دی مکس برای معماری داخلی – پک 1

– صفر تا صد رندرینگ و نورپردازی تری دی مکس برای معماری داخلی

– صفر تا صد آموزش فتوشاپ

– صفر تا صد آموزش  فتوشاپ در عکاسی

 جادوی فتوشاپ پک 1

 جادوی فتوشاپ پک 2

صفر تا صد آموزش دیجیتال پینتینگ – پک 1

صفر تا صد آموزش دیجیتال پینتینگ – پک 2

توجه : مطالب و مقالات وبسایت آریاگستر تماما توسط تیم تالیف و ترجمه سایت و با زحمت فراوان فراهم شده است . لذا تنها با ذکر منبع آریا گستر و لینک به همین صفحه انتشار این مطالب بلامانع است !

دوره های آموزشی مرتبط

مطالب مرتبط

قوانین ارسال دیدگاه در سایت

  • چنانچه دیدگاهی توهین آمیز یا بی ارتباط با موضوع آموزش باشد تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لینک کوتاه: