آموزش Cinema4D : درست کردن HDRI
آموزش Cinema4D : درست کردن HDRI
توی این آموزش، نحوه درست کردن HDRI رو در Cinema4D می بینیم و با فرآیند درست کردن شکل های هندسی ساده آشنا میشیم. از HDRI که درست کردیم، بعدا می تونیم صحنه های سه بعدی دیگه ای رو هم درست کنیم. بیاین شروع کنیم!
با ” آموزش Cinema4D : درست کردن HDRI ” با ما همراه باشید…
- سطح سختی: مبتدی
- مدت آموزش: 20 تا 30 دقیقه
- نرم افزار استفاده شده: Cinema4D
گام اول
اول از همه باید یک کره رو به صحنه اضافه کنیم. میزاریم جایی که هست بمونه فقط Radius رو روی 50 قرار میدیم.
گام دوم
حالا برای صحنه به یک متریال نیاز داریم. بنابراین یک متریال جدید درست می کنیم و Color و Specular رو غیرفعال می کنیم. تب Reflection رو تیک می زنیم و تنظیمات رو به صورت پیش فرض میزاریم.
گام سوم
حالا میریم سراغ درست کردن نورها. برای اینکار، یک متریال فقط برای Luminance یا روشنایی درست می کنیم. درست مثل قبل، Color و Specular رو غیر فعال می کنیم اما Luminance رو فعال می کنیم و Luminance Brightness رو روی 220% قرار میدیم تا نور براقی برای فایل HDRI داشته باشیم. اگه می خواین روشن تر بشه، مقدار بیشتری رو برای Luminance Brightness در نظر بگیرید.
گام چهارم
حالا باید چند تا شکل درست کنیم و این شکل ها رو روی متریال Luminance اعمال کنیم. بنابراین هشت تا پلان درست می کنیم. یک پلان ساده ایجاد می کنیم. Width رو روی 25 و Height رو روی 400 قرار میدیم و Orientation رو روی +Z میزاریم.
گام پنجم
حالا که پلان رو درست کردیم، هر دفعه یک بار Copy, Paste می کنیم و اون رو 35 سانت روی محور X جا به جا می کنیم. این فرآیند رو تا جایی تکرار می کنیم که هر هشت تا پلان رو داشته باشیم. بعد هم پلان ها رو انتخاب می کنیم. کلیک راست می کنیم و Group Objects رو می زنیم و اسم این گروه رو میزاریم Strips. حالا متریال Luminance رو روی گروه Strips و متریال Reflection رو روی کره اعمال می کنیم. گروه Strips رو 800 سانتی متر روی محور X جا به جا می کنیم تا در نهایت همچین چیزی داشته باشیم.
گام ششم
حالا شکل های اصلی رو درست می کنیم. Outer Radius رو روی 25 قرار میدیم و داخل Cloner Object قرار میدیم. Mode رو روی Radial میزاریم و XY پلان رو روی XZ قرار میدیم. عدد 10 رو برای Count و 150 رو برای Radius در نظر می گیریم. Cloner Object رو بالای کره می بریم. بعد هم متریال Luminance رو روی Cloner Object اعمال می کنیم. در نهایت باید همچین چیزی داشته باشیم.
گام هفتم
حالا چند تا شکل دیگه درست می کنیم تا متریال Luminance رو روی اون اعمال کنیم. مثلا کره و پلان های جدیدی رو درست می کنیم (یا قبلی ها رو Copy, Paste می کنیم) و اون ها رو اطراف کره قرار میدیم. در نهایت باید همچین چیزی داشته باشیم.
گام هشتم
حالا روی کره اصلی کلیک راست می کنیم و مسیر Cinema4D Tags > Bake Texture رو دنبال می کنیم. روی تگ Bake Texture مربوط به کره کلیک می کنیم و تنظیمات تصویر زیر رو کپی می کنیم. با این تفاوت که اسم دلخواه رو برای Filename در نظر می گیریم. مثلا من گذاشتم HDRI.
گام نهم
حالا وارد تب Options میشیم و Reflection رو تیک می زنیم. کره، منبع HDRI هست. بنابراین انعکاسی که می بینیم، همون چیزی هست که توی فایل HDRI می بینیم. حالا که تمام تنظیمات انجام شده، روی Bake کلیک می کنیم. منتظر می مونیم تا خروجی انجام بشه. حالا چیزی مشابه تصویر زیر داریم. حالا این فایل HDRI رو توی محل مورد نظر ذخیره می کنیم.
گام دهم
حالا که فایل های HDRI درست شدن، می تونیم از اونها توی یک صحنه جدید استفاده کنیم. مثلا یک Floor و Sky اضافه می کنیم و Global Illumination (داخل Render Settings) رو فعال می کنیم.
امیدواریم ” آموزش Cinema4D : درست کردن HDRI ” برای شما مفید بوده باشد…
توصیه می کنم دوره های جامع فارسی مرتبط با این موضوع آریاگستر رو مشاهده کنید:
– صفر تا صد آموزش سینما 4D – پک 1
– صفر تا صد آموزش سینما 4D – پک 2
توجه : مطالب و مقالات وبسایت آریاگستر تماما توسط تیم تالیف و ترجمه سایت و با زحمت فراوان فراهم شده است . لذا تنها با ذکر منبع آریا گستر و لینک به همین صفحه انتشار این مطالب بلامانع است !
دوره های آموزشی مرتبط
350,000 تومان
390,000 تومان
350,000 تومان
390,000 تومان
قوانین ارسال دیدگاه در سایت