آموزش Maya : طراحی دود واقعی از دودکش

دسته بندی :گرافیک سه بعدی 5904
آموزش Maya : طراحی دود واقعی از دودکش

آموزش Maya : طراحی دود واقعی از دودکش

توی این آموزش، نحوه طراحی دود واقعی از دودکش رو با استفاده از نرم افزار Maya با هم می بینیم. بیاین شروع کنیم!

با ” آموزش Maya : طراحی دود واقعی از دودکش ” با ما همراه باشید…

  • سطح سختی: متوسط
  • مدت آموزش: 20 تا 30 دقیقه
  • نرم افزار استفاده شده: Autodesk May

پیش نمایش فیلم ساخته شده در این آموزش

  1. طراحی دود دودکش

گام اول

مایا رو باز می کنیم. فایل Smoke.bm رو که برای این آموزش تهیه شده، باز می کنیم. دودکش رو هم با استفاده از Pipe Primitive، به صورتی که در زیر می بینین، طراحی می کنیم.  

 آموزش Maya : طراحی دود واقعی از دودکش

گام دوم

همچنان که مدل دودکش انتخاب شده، با استفاده از ماوس کلیک می کنیم و وارد مسیر Assign Favorite Material > Lamber میشیم.

آموزش Maya : طراحی دود واقعی از دودکش

گام سوم

وارد مسیر Window > Rendering Editors > Hypershade میشیم و پنجره Hypershade رو باز می کنیم.

آموزش Maya : طراحی دود واقعی از دودکش

گام چهارم

توی پنجره Hypershade، روی Lambert2 کلیک می کنیم و بعد هم امکان GrapgNetwork رو انتخاب می کنیم. بافت بتونی رو بهش وصل می کنیم و همین Texture Map رو توی Bump Node هم اعمال می کنیم.

آموزش Maya : طراحی دود واقعی از دودکش

گام پنجم

مقدار Repeat UV رو در Placed 2d Texture1 افزایش میدیم. حالا می تونیم بافت مقدماتی مدل دودکش رو توی تصویر زیر مشاهده کنیم.

آموزش Maya : طراحی دود واقعی از دودکش

  1. ایجاد منتشر کننده دود

گام اول

وارد نمای بالا میشیم و یک استوانه رو به شکلی که می بینین در داخل دودکش قرار میدیم.

آموزش Maya : طراحی دود واقعی از دودکش

گام دوم

همچنان که این استوانه انتخاب شده، مقدار Subdivisions Axis رو تا 50 و Subdivisions Caps رو تا 15 افزایش میدیم.

آموزش Maya : طراحی دود واقعی از دودکش

گام سوم

برای ورود به Face Selection Mode، دکمه F10 رو فشار میدیم. سطوح کناری و پایین استوانه رو طبق تصویر زیر، انتخاب و حذف می کنیم.

آموزش Maya : طراحی دود واقعی از دودکش

گام چهارم

بعد از حذف سطوح، باید به صورتی که می بینین در بیاد. این شکل، به عنوان منتشر کننده دود عمل می کنه.

آموزش Maya : طراحی دود واقعی از دودکش

گام پنجم

همون طور که می بینین، منتشر کننده رو داخل دودکش قرار میدیم.

آموزش Maya : طراحی دود واقعی از دودکش

گام ششم

وارد Channel Editor میشیم و  اسم منتشر کننده رو میزاریم Surface_Emitter.

آموزش Maya : طراحی دود واقعی از دودکش

  1. طراحی محفظه سیال

گام اول

وارد مسیر Fluid Effects > Create 3D Container میشیم و روی مربع کنار Create 3D Container کلیک می کنیم.

آموزش Maya : طراحی دود واقعی از دودکش

گام دوم

توی پنجره Create 3D Container Options، مقدار X Size رو روی 30، Y Size رو روی 60 و Z Size رو روی 30 قرار میدیم و روی دکمه Apply and Close کلیک می کنیم.

آموزش Maya : طراحی دود واقعی از دودکش

گام سوم

اون رو می تونین توی تصویر زیر مشاهده کنین.

آموزش Maya : طراحی دود واقعی از دودکش

گام چهارم

3D Container یا محفظه سه بعدی رو به شکلی که می بینین، جا به جا می کنیم.

آموزش Maya : طراحی دود واقعی از دودکش

گام پنجم

سطح پایینی رو یک مقدار پایین تر از سطح بالایی منتشرکننده دود قرار میدیم.

آموزش Maya : طراحی دود واقعی از دودکش

گام ششم

همچنان که 3D Container انتخاب شده، وارد مسیر Attribute Editor > Fluid Shape > Container Properties میشیم و امکان Keep Voxels Square رو فعال می کنیم. بعد هم Base Resolution رو تا 80 افزایش میدیم.

آموزش Maya : طراحی دود واقعی از دودکش

گام هفتم

برای فعال کردن منتشرکننده سطحی، وارد مسیر Window > Outliner میشیم.

آموزش Maya : طراحی دود واقعی از دودکش

گام هشتم

توی پنجره Outliner، گزینه Fluid1 و Surface_Emitter رو انتخاب می کنیم.

آموزش Maya : طراحی دود واقعی از دودکش

گام نهم

وارد مسیر Fluid Effects > Add/Edit Contents > Emit from Object میشیم و روی مربع کنار این امکان، کلیک می کنیم.

آموزش Maya : طراحی دود واقعی از دودکش

گام دهم

توی پنجره Emit From Object Options، این بار عنوان Smoke Emitter رو توی فیلد Emitter Name وارد می کنیم. بعد هم Emitter Type رو روی Surface قرار میدیم. روی دکمه Apply and Close کلیک می کنیم.

آموزش Maya : طراحی دود واقعی از دودکش

گام یازدهم

وارد تب Smoke Emitter1 توی Attribute Editor میشیم. میریم سراغ بخش Fluid Atributes و Heat Method و Fuel Method رو روی No Emission قرار میدیم.

آموزش Maya : طراحی دود واقعی از دودکش

گام دوازدهم

وارد تب Fluid Shape1 توی Attribute Editor میشیم. میریم سراغ بخش Dynamic Simulation و High Detail Solve رو روی All Grids قرار میدیم.

آموزش Maya : طراحی دود واقعی از دودکش

گام سیزدهم

توی بخش Dynamic Simulation، مقدار Simulation Rate Scale رو روی 1.3 قرار میدیم.

آموزش Maya : طراحی دود واقعی از دودکش

گام چهاردهم

توی بخش Auto Resize، امکان Auto Resize رو همون طور که می بینین، فعال می کنیم.

آموزش Maya : طراحی دود واقعی از دودکش

گام پانزدهم

وارد مسیر Contents Deatail > Density میشیم و Buoyancy رو روی 12 و Dissipation رو روی 0.010 قرار میدیم.

آموزش Maya : طراحی دود واقعی از دودکش

گام شانزدهم

میریم سراغ بخش Velocity و Turbulence و Swirls رو روی 5 و Strength رو روی 0.025 قرار میدیم.

آموزش Maya : طراحی دود واقعی از دودکش

گام هفدهم

توی بخش Shading، فیلد Dropoff Shape رو روی Off قرار میدیم و رنگ خاکستری رو برای Color در نظر می گیریم.

آموزش Maya : طراحی دود واقعی از دودکش

گام هجدهم

توی بخش Incandescense، رنگ خاکستری تیره رو برای Color در نظر می گیریم. این رنگ، روی سایه دود تاثیر میزاره. بعدا میشه این رنگ رو عوض کرد.

آموزش Maya : طراحی دود واقعی از دودکش

گام نوزدهم

توی بخش Opacity، مقدار 0.150 رو برای Input Bias در نظر می گیریم.

آموزش Maya : طراحی دود واقعی از دودکش

گام بیستم

توی بخش Shading Quality، عدد 0.800 رو برای Quality در نظر می گیریم و Render Interpolator رو هم روی Smooth قرار میدیم.

آموزش Maya : طراحی دود واقعی از دودکش

گام بیست و یکم

توی بخش Lighting، امکان Self Shadow رو فعال می کنیم و Shadow Quality رو هم میزاریم روی 1.500.

آموزش Maya : طراحی دود واقعی از دودکش

گام بیست و دوم

بعد از انجام این تنظیمات، زمان شبیه سازی دود می رسه. روی دکمه Play کلیک می کنیم تا انیمیشن پخش بشه. توی این مرحله، چیزی که در زیر می بینین رو مشاهده می کنین.

آموزش Maya : طراحی دود واقعی از دودکش

گام بیست و سوم

بعد از انتخاب 3D Container، وارد مسیر Attribute Editor > Fluid Shape میشیم. توی بخش Container Properties، هر دو فیلد Boundary X و Z رو روی None قرار میدیم.

آموزش Maya : طراحی دود واقعی از دودکش

گام بیست و چهارم

توی بخش Auto Resize، امکان Resize Closed Boundaries رو غیر فعال می کنیم.

آموزش Maya : طراحی دود واقعی از دودکش

گام بیست و پنجم

بعد از انتخاب دودکش و محفظه سیال، وارد مسیر Fluid Effects > Make Collide میشیم. به این ترتیب، دود با دودکش برخورد می کنه.

آموزش Maya : طراحی دود واقعی از دودکش

  1. اضافه کردن نیروی میدانی

گام اول

می تونیم نیروی میدانی هم به این صحنه اضافه کنیم. بعد از انتخاب محفظه سیال، وارد مسیر Field > Air میشیم.

آموزش Maya : طراحی دود واقعی از دودکش

گام دوم

به این ترتیب، آیکن Air Field ظاهر میشه. اون رو انتخاب می کنیم و به بخش بالایی و میانی ناحیه دود منتقل می کنیم.

آموزش Maya : طراحی دود واقعی از دودکش

گام سوم

همچنان که این آیکن انتخاب شده، میریم سراغ Attribute Editor و Magnitude رو روی 20 و Attenuation رو روی 0.5 تنظیم می کنیم. Direction X , Y رو هم روی 0.500 و 0.020 قرار میدیم و Speed Value رو میزاریم روی 1.500.

آموزش Maya : طراحی دود واقعی از دودکش

گام چهارم

برای اینکه دود ظاهری فراکتال پیدا کنه، باید بهش Turbulence اضافه کنیم.

آموزش Maya : طراحی دود واقعی از دودکش

گام پنجم

آیکن Turbulence رو در بالای دود قرار میدیم. توی بخش Turbulence، عدد 10 رو برای Magnitude و 0.500 رو برای Attenuation در نظر می گیریم.

آموزش Maya : طراحی دود واقعی از دودکش

  1. درست کردن فایل های Cache

گام اول

برای افزایش رزولوشن دود، وارد مسیر FluidShape1 > Container Properties میشیم و عدد 160 رو برای Base Resolution در نظر می گیریم.

آموزش Maya : طراحی دود واقعی از دودکش

گام دوم

شبیه سازی، فایل Cache هم درست می کنه. وارد مسیر Fluid nCache > Create New Cache میشیم و شروع می کنیم به درست کردن فایل های Cache.

آموزش Maya : طراحی دود واقعی از دودکش

گام سوم

دکمه Play رو می زنیم.

آموزش Maya : طراحی دود واقعی از دودکش

  1. خروجی انیمیشن دود

گام اول

از انیمیشن خروجی می گیریم. روی دکمه Render Settings نوار وضعیت کلیک می کنیم. به این ترتیب پنجره Render Settings باز میشه. Mental Ray رو به عنوان خروجی گیرنده در نظر می گیریم. توی تب Indirect Lighting، روی دکمه Physical Sun & Sky کلیک می کنیم تا فعال بشه.

آموزش Maya : طراحی دود واقعی از دودکش

گام دوم

وارد تب Quality میشیم و Quality Presets رو روی Production قرار میدیم.

آموزش Maya : طراحی دود واقعی از دودکش

گام سوم

وارد تب Common میشیم و میریم سراغ بخش File Output. File Name Prefix رو روی Smoke و Image Foramt رو روی JPEG و Frame/Animation ext رو روی Name_#.ext قرار میدیم. بعد هم Frame Range رو از 1 به 250 تغییر میدیم.

آموزش Maya : طراحی دود واقعی از دودکش

گام چهارم

وارد Rendering Mode میشیم. مسیر Render > Batch Render رو دنبال می کنیم و وارد فرآیند خروجی میشیم.

آموزش Maya : طراحی دود واقعی از دودکش

گام پنجم

بعد از خروجی، چیزی مشابه این رو می بینیم و مقادیر مختلف رو تغییر میدیم تا به نتایج مختلفی برسیم.

آموزش Maya : طراحی دود واقعی از دودکش

امیدواریم ” آموزش Maya : طراحی دود واقعی از دودکش ”  برای شما مفید بوده باشد…

توصیه می کنم دوره های جامع فارسی مرتبط با این موضوع آریاگستر رو مشاهده کنید:

صفر تا صد آموزش زیبراش

صفر تا صد آموزش مایا – پک 1

صفر تا صد آموزش مایا – پک 2

آموزش مادباکس

توجه : مطالب و مقالات وبسایت آریاگستر تماما توسط تیم تالیف و ترجمه سایت و با زحمت فراوان فراهم شده است . لذا تنها با ذکر منبع آریا گستر و لینک به همین صفحه انتشار این مطالب بلامانع است !

دوره های آموزشی مرتبط

مطالب مرتبط

قوانین ارسال دیدگاه در سایت

  • چنانچه دیدگاهی توهین آمیز یا بی ارتباط با موضوع آموزش باشد تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.

  1. م گفته؛

    ممنون از زحمتی که کشیدین.
    آموزنده بود

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لینک کوتاه: