آموزش Maya : طراحی وسایل آزمایشگاهی – قسمت دوم
آموزش Maya : طراحی وسایل آزمایشگاهی – قسمت دوم
توی این آموزش، طراحی وسایل آزمایشگاهی با Maya رو می بینیم. توی بخش اول، کار مدل سازی شکل ها و تنظیمات رو انجام دادیم و توی بخش دوم به تکمیل انیمیشن و اضافه کردن دود به صحنه پرداختیم. بیاین ادامه بدیم!
با ” آموزش Maya : طراحی وسایل آزمایشگاهی ” با ما همراه باشید…
- سطح سختی: مبتدی
- مدت آموزش: 40 تا 50 دقیقه
- نرم افزار استفاده شده: Autodesk Maya
” آموزش Maya : طراحی وسایل آزمایشگاهی – قسمت اول “
” آموزش Maya : طراحی وسایل آزمایشگاهی – قسمت دوم “
گام اول
توی منوی Dynamics، مسیر Fluid Effects > Create 3D Container with Emiiter رو دنبال می کنیم.
گام دوم
یک ظرف توی صحنه ظاهر میشه.
گام سوم
اگه ظرف خیلی کوچیک یا برزگ هست، اندازه رو از مسیر Fluid Effects > Extend Fluid درست می کنیم.
گام چهارم
مقدار مورد نظر رو برای Extend در نظر می گیریم و بعد هم Appky and Close رو می زنیم.
گام پنجم
حالا ظرف به اندازه مناسب در میاد.
گام ششم
مسیر Window > Outliner رو دنبال می کنیم.
گام هفتم
Emitter مربوط به مایع ظرف رو انتخاب می کنیم.
گام هشتم
Position مربوط به Emitter رو مشخص می کنیم.
گام نهم
توی منوی نمایی که فعال هست، مسیر Show > nParticles رو دنبال می کنیم. این طوری آب مخفی میشه و راحت تر می کنیم کار کنیم.
گام دهم
انیمیشن رو پخش می کنیم.
گام یازدهم
همون طور که می بینین، دود ظاهر مناسبی داره.
گام دوازدهم
وارد Attribute Editor مربوط به مایع ظرف میشیم.
گام سیزدهم
تمام امکاناتی که توی تصویر زیر می بینین رو تغییر میدیم. این امکانات رو می تونین توی بخش Contents Details پیدا کنین.
گام چهاردهم
میریم سراغ بخش Shading. حالا Dropoff Shape رو روی –Y Gradient و Edge Dropoff رو روی 0.400 قرار میدیم.
گام پانزدهم
توی بخش Lighting، امکان Self Shadow رو فعال می کنیم. عدد 0.830 رو برای Shadow Opacity در نظر می گیریم و امکان Real Lights رو هم تیک می زنیم.
گام شانزدهم
باز هم انیمیشن رو پخش می کنیم تا ببینیم چطور شده.
گام هفدهم
همون طور که می بینین، دود خیلی خوب نشده. به خاطر اینکه رزولوشن ظرف خیلی پایین هست.
گام هجدهم
وارد بخش Container Properties میشیم و Base Resolution رو تا 160 افزایش میدیم.
گام نوزدهم
انیمیشن رو Rewind می کنیم.
گام بیستم
همون طور که می بینین، تعداد مربع های سطح زیر ظرف، خیلی بیشتر از قبل هست.
گام بیست و یکم
انیمیشن رو پخش می کنیم.
گام بیست و دوم
الان دود خیلی بهتر شده اما هنوز هم چیزی که می خوایم، نیست.
گام بیست و سوم
انیمیشن رو Rewind می کنیم.
گام بیست و چهارم
محفظه مایع رو انتخاب و بعد هم Flask می کنیم. ترتیب انتخاب کردن خیلی اهمیت داره.
گام بیست و پنجم
وارد مسیر Particles > Make Collide میشیم.
گام بیست و ششم
انیمیشن رو پخش می کنیم.
گام بیست و هفتم
حالا با دود با ظرف در تعامل قرار می گیره و انیمیشن خیلی واقعی تر به نظرمیاد.
گام بیست و هشتم
Smoke Emitter رو انتخاب می کنیم.
گام بیست و نهم
توی بخش Basic Emitter Attributes، این بار Rate رو کی فریم می کنیم.
گام سی ام
این هم از ظاهر کی فریم ها. هدف از این کی فریم ها اینه که دود دقیقا موقعی که آب یک ظرف با ظرف دیگه برخورد می کنه، شروع بشه.
گام سی و یکم
انیمیشن رو Rewind و پخش می کنیم.
گام سی و دوم
همون طور که می بینین، دود در زمان مناسبی شروع میشه.
گام سی و سوم
انیمیشن رو Rewind می کنیم.
گام سی و چهارم
توی منوی نمای فعال، وارد مسیر Show > nParticles میشیم. این طوری باز هم می تونیم آب رو مشاهده کنیم.
گام سی و پنجم
حالا باید بتونیم ذرات آب رو ببینیم.
گام سی و ششم
انیمیشن رو پخش می کنیم.
گام سی و هفتم
مطمئن میشیم که دود توی زمان مناسب شروع بشه.
گام سی و هشتم
وارد مسیر Window > Rendering Editors > Hypershade میشیم.
گام سی و نهم
یک متریال Lambert جدید درست می کنیم.
گام چهل ام
مسیر Attributes Editor رو دنبال می کنیم. رنگ سفید رو انتخاب می کنیم و رنگ خاکستری تیره رو برای Ambient Color در نظر می گیریم.
گام چهل و یکم
این متریال رو روی پس زمینه اعمال می کنیم.
گام چهل و دوم
وارد مسیر Window > Settings/Preferences > Plug-in Manager میشیم.
گام چهل و سوم
مطمئن میشیم که پلاگین matatomr.mll بارگذاری شده باشه. بعد هم پنجره رو می بندیم.
گام چهل و چهارم
مسیر Window > Rendering Editors > Render Settings رو دنبال می کنیم.
گام چهل و پنجم
توی پنجره Render Settings، امکان Render Using رو روی Mental Ray قرار میدیم.
گام چهل و ششم
وارد تب Quality میشیم. Max Sample Level رو روی 2، Multi-Pixel Filtering رو روی Triangle قرار میدیم و Jitter رو هم تیک می زنیم.
گام چهل و هفتم
حالا Raytracing رو فعال می کنیم. Reflections و Refractions رو روی 6 و Max Trace Depth رو روی 12 قرار میدیم. امکان Max Trace Depth باید همیشه به اندازه مجموع Reflections و Refractions باشه. Motion Blur رو هم میزاریم روی Full.
گام چهل و هشتم
وارد تب Indirect Lighting میشیم. روی دکمه Image Based Lighting کلیک می کنیم و یک تصویر HDRI رو اضافه می کنیم. حالا Final Gathering رو فعال می کنیم و Point Density رو تا 0.100 کاهش میدیم. این کار، سرعت خروجی رو افزایش میده اما کیفیت رو پایین میاره.
گام چهل و نهم
مسیر Create > Lights > Area Light رو دنبال می کنیم.
گام پنجاه ام
همچنان که Area Light انتخاب شده، وارد مسیر Panels > Look Through Selected Camera.
گام پنجاه و یکم
نور رو سر جای خودش قرار میدیمو بر می گردیم سراغ دوربین اصلی روی صحنه.
گام پنجاه و دوم
وارد Attributes Editor مربوط به نور میشیم و Intensity رو تا 2.400 افزایش میدیم.
گام پنجاه و سوم
میریم سراغ Raytrace Shadow Attributes. حالا Use Ray Trace Shadows رو فعال می کنیم و بعد هم Shadow Ray رو تا 15 افزایش میدیم.
گام پنجاه و چهارم
مسیر Create > Lights > Point Light رو دنبال می کنیم.
گام پنجاه و پنجم
Point Light رو انتخاب می کنیم و اون رو وسط صحنه قرار میدیم.
گام پنجاه و ششم
میریم سراغ Attributes Editor مربوط به نور و Intensity رو تا 0.600 کاهش میدیم.
گام پنجاه و هفتم
از صحنه خروجی می گیریم.
گام پنجاه و هشتم
همون طور که می بینین، صحنه خیلی روشن هست. این به خاطر تصویر HDRI هست.
گام پنجاه و نهم
میریم سراغ پنجره Render Settings.
گام شصت ام
توی تب Indirect Lighting، روی دکمه کوچکی که سمت راست دکمه Image Based Lighting قرار داره کلیک می کنیم. این دکمه باعث میشه که Attributes Editor مربوط به HDRI باز بشه.
گام شصت و یکم
رنگ تیره تری رو برای Color Gain در نظر می گیریم.
گام شصت و دوم
از صحنه خروجی می گیریم.
گام شصت و سوم
همون طور که می بینین، نور خیلی خوب هست اما آب دیده نمیشه.
گام شصت و چهارم
Water Particles رو انتخاب می کنیم.
گام شصت و پنجم
Attributes Editor رو باز می کنیم. میریم سراغ بخش Render Stats و Visible in Reflections and Refractions رو فعال می کنیم.
گام شصت و ششم
از صحنه خروجی می گیریم.
گام شصت و هفتم
حالا می تونیم از انیمیشن خروجی بگیریم.
امیدواریم ” آموزش Maya : طراحی وسایل آزمایشگاهی ” برای شما مفید بوده باشد…
توصیه می کنم دوره های جامع فارسی مرتبط با این موضوع آریاگستر رو مشاهده کنید:
توجه : مطالب و مقالات وبسایت آریاگستر تماما توسط تیم تالیف و ترجمه سایت و با زحمت فراوان فراهم شده است . لذا تنها با ذکر منبع آریا گستر و لینک به همین صفحه انتشار این مطالب بلامانع است !
دوره های آموزشی مرتبط
350,000 تومان
350,000 تومان
390,000 تومان
350,000 تومان
390,000 تومان
390,000 تومان
350,000 تومان
قوانین ارسال دیدگاه در سایت