آموزش Photoshop : طراحی افکت متنی خاردار – قسمت اول
آموزش Photoshop : طراحی افکت متنی خاردار – قسمت اول
توی این آموزش، طراحی افکت متنی خاردار رو با Photoshop با هم می بینیم. برای این کار از ابزارهای سه بعدی و تنظیمات متعدد استفاده می کنیم. بیاین شروع کنیم!
با ” آموزش Photoshop : طراحی افکت متنی خاردار ” با ما همراه باشید…
- سطح سختی: متوسط
- مدت آموزش: 60 تا 80 دقیقه
- نرم افزار استفاده شده: Adobe Photoshop
فایل های تمرین- Project Files
دانلود فایل های استفاده شده در این دوره – Project Files
طراحی سه بعدی متن
گام اول
یک سند جدید به ابعاد 1000 در 850 پیکسل درست می کنیم و رنگ سفید رو برای پس زمینه در نظر می گیریم.
تمام حروف رو به صورت بزرگ و با فونت Squada One وارد می کنیم. Size رو روی 250 و Tracking رو روی 150 قرار میدیم.
گام دوم
وارد مسیر 3D > New 3D Extrusion from Selected Layer میشیم.
کار با 3D Scene
گام اول
برای دسترسی به تنظیمات و Properties باید دو تا پنل رو باز کنیم. پنل 3D و پنل Properties. که هر دوی این ها توی منوی Window قرار داره.
تمام مولفه های صحنه 3D توی پنل 3D وجود داره. موقعی که روی اسم هر کدوم کلیک می کنیم می تونیم به تنظیمات اون ها از طریق پنل Properties دسترسی داشته باشیم. بنابراین همیشه باید مطمئن باشیم که قبل از تغییر تنظیمات در پنل Properties، گزینه مورد نظر رو انتخاب کنیم.
گام دوم
اگه ابزار Move رو انتخاب کنیم، می تونیم مجموعه ای از 3D Mode رو سمت راست نوار امکانات مشاهده کنیم.
موقعی که هر کدوم از این Mode ها رو انتخاب کنیم، با کلیک و درگ می تونیم تغییرات رو اجرا کنیم.
از این Mode ها برای تغییر نمای کنونی به زاویه مورد نظر استفاده می کنیم.
تنظیم 3D Mesh و تنظیمات Cap
گام اول
تب مش متن رو انتخاب می کنیم. وارد پنل Properties میشیم و Extrusion Depth رو میزاریم روی 55 پیکسل.
گام دوم
روی آیکن Cap که در بالای پنل Properties قرار داره کلیک می کنیم. Sides رو روی Front and Back و Bevel Width رو روی 5 درصد و Contour رو روی Half Round قرار میدیم.
طراحی 3D Cone Mesh
گام اول
یک لایه جدید در بالای لایه 3D درست می کنیم. رنگ سفید رو به عنوان رنگ Fill در نظر می گیریم و اسم اون رو میزاریم Cone.
گام دوم
وارد مسیر 3D > New Mesh from Selected > Mesh Preset > Cone میشیم.
گام سوم
تب Current View رو از پنل 3D انتخاب می کنیم و لایه های متن 3D رو از منوی View موجود در پنل Properties انتخاب می کنیم.
گام چهارم
هر دو لایه 3D رو انتخاب می کنیم و وارد مسیر 3D > Merge 3D Layers میشیم.
تغییر مقیاس 3D Mesh
گام اول
تب مش Cone رو انتخاب می کنیم. ابزار Move رو بر می داریم و از 3D Axis برای تغییر مقیاس مخروط به اندازه دلخواه استفاده می کنیم.
پیکان های انتهای محور، مش رو حرکت میدن. از پیکان هایی پایینی برای چرخش و از مکعب ها برای تغییر مقیاس استفاده میشه. مکعبی که در مرکز قرار داره، مقیاس رو به صورت یکنواخت تغییر میده. تنها کاری که باید انجام بدین اینه که روی قسمت مورد نظر کلیک و درگ کنیم.
گام دوم
با کلیک روی آیکن Coordinates که در بالای پنل Properties قرار داره می تونیم موقعی رو تغییر بدیم یا اینکه مقادیر عددی وارد کنیم.
روی آیکن Scale کلیک می کنیم. اگه بخوایم مقیاس به صورت یکنواخت تغییر نکنه، تیک Uniform Scaling رو بر می داریم.
گام سوم
می خوایم مخروط به صورت باریک و بلند در بیاد. بنابراین Y Scale باید بزرگتر باشه.
در نهایت، اندازه ها به خودتون بستگی داره و می تونین اون رو به دلخواه تنظیم کنین.
استفاده از نماهای مختلف برای دوربین
گام اول
بعد از طراحی مخروط مورد نظر، زمان اون رسیده که این شکل رو Duplicate کردن و در جاهای مختلف روی متن توزیع کنیم.
برای اینکه این کار با دقت بیشتری انجام بشه، می تونیم از نماهای مختلف دوربین استفاه کنیم.
تب Current View موجود در پنل 3D رو انتخاب می کنیم. وارد پنل Properties میشیم و Front رو برای View در نظر می گیریم.
گام دوم
بعد از انتخاب نمای دوربین، می تونیم صحنه رو اب استفاده از ابزار Move مربوط به 3D Mode، بزرگ یا کوچک کنیم
بعد از انجام این کار، می تونیم تب مش مخروط رو انتخاب کنیم و اون رو در محل مورد نظر قرار بدیم.
برای این کار هم می تونیم از 3D Axis استفاده کنیم هم مقادیر مورد نظر رو برای Coordinates در نظر بگیریم و به نتیجه دقیق تری دست پیدا کنیم.
گام سوم
یکی دیگه از نماهای کاربردی برای دوربین، نمای Top یا بالاست. این طوری م تونیم مخروط ها رو در طول بخش اکسترود شده قرار بدیم.
Instance Object
گام اول
روی تب مش Cone یا مخروط کلیک راست می کنیم و Instance Objects رو می زنیم.
این طوری یک کپی لینک شده ایجاد میشه که تغییرات صورت گرفته روی مش اصلی مثل تنظیمات متریال رو منعکس می کنه.
گام دوم
کپی رو در طول محور Z جا به جا می کنیم.
گام سوم
این کار رو تا جایی که می تونیم تکرار می کنیم.
در صورت لزوم، اندازه مخروط ها رو روی ناحیه اکسترود شده، تغییر میدیم. برای این کار می تونیم از Coordinates استفاده کنیم و همین مقادیر رو روی کپی ها هم اعمال کنیم.
ایجاد افکت خاردار
گام اول
تمام تب های Cone Mesh که درست کردیم رو انتخاب می کنیم. روی یکی از اون ها کلیک راست می کنیم و Instance Objects رو می زنیم. این طوری همه اون ها با هم Duplicate میشن و می تونیم اون ها رو Transform کنیم.
برای جا به جا کردن و چرخوندن کپی ها در کنار مش های اصلی از 3D Axis و Coordinates استفاده می کنیم.
گام دوم
این کار رو به اندازه لازم تکرار می کنیم.
گام سوم
هر موقع از نتیجه راضی بدیم، یک مش مخروط رو به صورت تصادفی انتخاب می کنیم و مقدار Y Scale اون رو هم تغییر میدیم.
گام چهارم
از نماهای مختلف برای تنظیم موقعیت استفاده می کنیم.
گام پنجم
همین کار رو برای چند تا از مخروط ها به صورت تصادفی تکرار می کنیم.
ایجاد متریال فلزی
گام اول
تب Cone_Material رو از پنل 3D انتخاب می کنیم. روی آیکن تکسچر Diffuse که توی پنل Properties قرار داره کلیک می کنیم و Replace Texture رو انتخاب می کنیم. بعد هم تکسچر مورد نظر رو براش در نظر می گیریم.
گام دوم
یک بار دیگه روی تکسچر Diffuse کلیک می کنیم و Edit Texture رو می زنیم.
گام سوم
به این ترتیب، فایل تکسچر رو انتخاب می کنیم. یک Solid Color Fill Layer درست می کنیم. کد رنگی #ffae21 رو برای Color در نظر می گیریم و Blend Mode رو میزاریم روی Linear Burn.
فایل رو ذخیره می کنیم و می بندیم.
گام چهارم
تنظیمات زیر رو وارد می کنیم:
Specular روی 191, 191, 191
Shine روی 80 درصد
Reflection روی 50 درصد
Roughness روی 3 درصد
ذخیره متریال سه بعدی
گام اول
روی Material Picker کلیک می کنیم. روی آیکن منویی که ظاهر میشه کلیک می کنیم و New Material رو می زنیم.
گام دوم
عبارت Cone_Material رو توی فیلد Name وارد می کنیم. روی Ok کلیک می کنیم. این طوری متریال رو بعدا هم میشه استفاده کرد.
” آموزش Photoshop : طراحی افکت متنی خاردار – قسمت دوم “
دوره های آموزشی مرتبط
390,000 تومان
390,000 تومان
350,000 تومان
350,000 تومان
350,000 تومان
350,000 تومان
250,000 تومان
350,000 تومان
قوانین ارسال دیدگاه در سایت