ویژگی های جدید نرم افزار ZBrush 4R7 – زیبراش ۴R7
ویژگی های جدید نرم افزار ZBrush 4R7 – زیبراش ۴R7

ویژگی های جدید نرم افزار ZBrush 4R7 – زیبراش ۴R7

ZBrush 4R7 ( زیبراش ۴R7 ) آخرین ورژن از سری ZBrush 4 است. برخی از ویژگی های جدید در ZBrush 4R7 شامل ArrayMesh، NanoMesh و ZModeler with QMesh است. تمام این ویژگی ها در سراسر فرایند کاری مورد استفاده قرار می گیرند. این ویژگی ها به شما اجازه می دهند کارهایی را در زیبراش ۴R7 انجام دهید که در گذشته دشوار یا غیرممکن بودند.

در زیبراش ۴R7 هسته نرم افزار بازسازی شده است و اولین نسخه ای است که قابلیت پشتیبانی از سیستم های ۶۴ بیتی را دارد. این امر باعث می شود بتوانید به طور کامل از قدرت محاسباتی کامپیوتر خود استفاده کنید.

ویژگی های جدید زیبراش

ZModeler

ZModeler یک قلموی جدید در زیبراش است که دارای یک سری قابلیت های مدلسازی چندضلعی است که به شما آزادی عمل می دهد تا هر شکلی را به هر چیزی که می خواهید تبدیل کنید. این قلموی جدید به شما کنترل می دهد تا با کمترین polygon ها هر نوع Mesh یا شی ء بسازید. همچنین با قابلیت های جدید Snapping به راحتی می توانید سوراخ ایجاد کنید، edge loop اضافه کنید یا حتی ربات طراحی کنید.

کار با این ابزار بسیار ساده است و بر اساس دو اصل است: هدف و عمل. قلموی ZModeler یک سری داهداف هوشمند مانند “Single Polygon”، “PolyGroup” یا “PolyGroup Border” دارد. با این اهداف دیگر نیازی نیست قبل از مدلسازی یک بخش، بطور دستی انتخابی انجام دهید.

مدل سازی راحت با قلموی جدید ZModeler

QMesh Action

قلموی ZModeler حاوی بسیاری از قابلیت های رایج موجود در بسته های مدلسازی سه بعدی است و همچنین چند ویژگی هوشمند مانند QMesh Action دارد. این قلمو با شما قابلیت حجم دادن را می دهد و همچنین می توانید حجم ایجاد شده را با Polygon های مجاور پیوند دهید. QMesh Action همچنین هندسه ها را جا به جا می کند یا یک بخش را استخراج می کند تا یک هندسه مستقل ایجاد کند. این ابزار متنوع و هوشمند است.

ابزار هوشمند QMesh Action

تکرار آخرین حرکت در ZBrush 4R7 با Repeat Last

به دلیل اینکه برخی از کارها در مدلسازی های تکراری هستند، قلموی ZModeler تمام تنظیمات و مقادیر مربوط به آخرین کاری که انجام داده اید را ذخیره می کند. سپس می توانید یک بار روی قسمت انتخاب شده کلیک کنید تا آخرین کار خود را تکرار کنید. این قابلیت برای تمام اعمال ZModeler کار می کند و در زمان تان صرفه جویی می کند.

تکرار آخرین عمل انجام شده تنها با یک کلیک با Repeat Last

Dynamic Subdivision

در ZBrush 4R7 یک سیستم Dynamic Subdivision جدید وجود دارد. باید یادآوری کنیم که سطوح subdivision سنتی به شما اجازه می دهند یک نسخه با شبکه بندی ریزتر از مدل خود را در هنگام ویرایش Base Mesh  مشاهده کنید. اما Dynamic Subdivision یک راه حل قدرتمندتری دارد. این قابلیت از سه سیستم subdivision تشکیل شده است: QuickGrid، Flat Subdivision و Smooth Subdivision. این سیستم ها به شما توانایی ایجاد افکت های Bevel روی مدل در زمان حقیقی یا مشاهده یک سطح صاف را می دهند. به دلیل اینکه این قابلیت دینامیک است، می توانید بین Mode های مختلف حرکت کرده یا آنها را ترکیب کنید و حتی در هر زمان تغییراتی در تنظیمات یا تراکم آنها ایجاد کنید.

ایجاد افکت Bevel روی یک سطح با استفاده از Dynamic Subdivision

NanoMesh

سیستم جدید NanoMesh که با ZModeler ترکیب شده است فرایند استفاده از InsertMesh را بهبود می بخشد. مدل های سه بعدی که در یک Mesh اضافه شده اند را می توان براساس یک هدف ZModeler خاص تولید کرد. سپس نتیجه را می توان به صورت زنده اصلاح کرد و به مقیاس، آفست، زاویه و چیدمان آن تنوع داد.

قابلیت NanoMesh

این NanoMesh ها همگی نمونه های Mesh اصلی هستند. با این سیستم می توانید Mesh  اصلی را در هر زمانی ویرایش کنید. این تغییرات فورا روی تمام نمونه ها اعمال می شوند. همچنین می توانید چندین NanoMesh را روی یک سطح اعمال کنید و تنوع و آزادی عمل بیشتری بیشتری داشته باشید.

تنوع بیشتر Mesh ها با NanoMesh

ArrayMesh

سیستم های تکرار که اجازه می دهند نمونه های یک Mesh را کپی کنید تبدیل به یک ویژگی استاندارد در برنامه های مدلسازی شده اند، اما ArrayMesh از این هم فراتر می رود. ArrayMesh به صورت زنده کار می کند و می توانید محتوای Mesh اصلی را ویرایش کنید یا از خطوط TransPose action استفاده کنید تا مکان قرار گیری را تنظیم کرده، Mesh را تغییرشکل داده و کارهای بسیار دیگری انجام دهید.

همچنین به دلیل اینکه ArrayMesh از هندسه های نمونه ای مانند NanoMesh استفاده می کند، تمام اشیا به عنوان نمونه کپی می شوند. یعنی می توانید شیء اصلی را ویرایش کنید و تمام کپی ها به طور همزمان تغییر می کنند.

کپی کردن Mesh ها با استفاده از قابلیت ArrayMesh

Surface Noise

قابلیت های نویز سطحی در زیبراش ۴R7 بهبود یافته است تا از بیش از یک منبع نویز پشتیبانی کند. اکنون چه نویز یک بافت سیاه و سفید باشد چه با پلاگین نویز به صورت رویه ای تولید شده باشد، تمام منابع را می توان با Modifier های ترکیب یا قابلیت های منحنی تعدیل کرد تا نتایج منحصربفردی ایجاد شود.

می توانید خودتان کتابخانه ای از Preset ها بسازید و در پروژه های آینده تان از آن استفاده کنید تا جزئیات سطحی غنی و ماهرانه ای ایجاد کنید. غیرممکن است که بینندگان بتوانند الگوهای تکراری که در تمام سیستم های تولید نویز وجود دارد را تشخیص دهند، یعنی کار شما بیش از پیش واقع گرایانه خواهد بود.

ایجاد نویزهای متنوع با Surface Noise

رندر جا به جایی ( Displacement Rendering  )

فرقی نمی کند که از BPR یا ZBrush to KeyShot Bridge استفاده می کنید، اکنون می توانید نویز سطحی رویه ای یا بافتی را به صورت هندسه های Displacement رندر کنید. این فرایند خودکار است. بعد از طراحی نویز دیگر نیازی نیست قبل از مشاهده نتیجه روی هندسه، آن را اعمال کنید. تنها باید رندر کنید.

از این ویژگی روی NanoMesh ها هم می توان استفاده کرد. با این تکنولوژی جدید به راحتی می توان صحنه هایی با میلیاردها Polugon را رندر کرد.

رندر کردن برجستگی ها با استفاده از Displacement Rendering

انتقال از Zbrush به KeyShot

با استفاده از ZBrush to KeyShot Bridge می توانید Zbrush را به KeyShot 5 متصل کنید تا تصاویری بسیار واقع گرایانه و با کیفیت بالا تولید کنید.

ابزار ZBrush to Keyshot Bridge، دکمه BPR را تغییر می دهد تا با یک کلیک مدل خود را به KeyShot  ارسال کنید. تمام داده های مربوطه به طور خودکار منتقل می شوند، از جمله متریال ها، هندسه های Displacement، نویزهای رویه ای، Polypaint یا بافت ها و همچنین NanoMesh و ArrayMesh. اگر Zbrush بتواند آن را نشان دهد، KeyShot هم می تواند آن را رندر کند.

انتقال از ZBrush به Keyshot با ZBrush to KeyShot Bridge

پشتیبانی از سیستم ۶۴ بیتی در زیبراش ۴R7

با نسخه پیش نمایش Zbrush 64 بیتی می توانید خلاقیت خود را به حداکثر برسانید. اکنون Zbrush می تواند از تمام حافظه موجود و قدرت پردازشی کامپیوتر استفاده کند تا جزئیات بیشتر و مدل های پیچیده تری را ارائه دهد و عملکرد سریع تری داشته باشد.

پشتیبانی از سیستم 64 بیتی

ZRemesher 2.0

ابزار retopology خودکار Zbrush  تکامل یافته است. ورژن جدید ZRemesher نتایج retopology خودکار بهتری با مارپیچ های کم یا بدون مارپیچ ارائه می دهد. این ورژن کیفیت سطح بهتری بدست می دهد، یک سیستم حذف مارپیچ خودکار دارد و از سطوح سخت بسیار بهتر پشتیبانی می کند. این فرایند همچنین ۶۴ بیتی شده است.

ابزار جدید ZRemesher 2.0

مقداردهی اولیه PolyMesh سه بعدی

با معرفی ZModeler، یک ویژگی مقداردهی اولیه PolyMesh نیز برای اشکال هندسی اولیه اضافه شده است. تنها با چند کلیک می توانید رزولوشن های X، Y و Z را تعریف کنید تا معکب، کره و استوانه هایی بسازید که آماده استفاده در ZModeler و ابزارهای دیگر هستند.

مقداردهی اولیه PolyMesh سه بعدی

استخراج و وارد کردن FBX

یک پلاگین جدید به نام FBX Import-Export به کتابخانه پلاگین های رایگان Zbrush اضافه شده است. این پلاگین بطور خودکار با نصب ZBrush 4R7 نصب می شود.

اکنون می توانید فایل های FBX را با استفاده از استانداردهای FBX v6.1 و v7.1 وارد کرده و استخراج کنید. این پلاگین FBX از Map های تعبیه شده ( Displacement، Normal و Texture )، اشکال ترکیبی مبتنی بر لایه، نرم کردن و غیره پشتیبانی می کند.

استخراج و وارد کردن فایل های FBX

برای مشاهده مقاله کامل معرفی نرم افزار ZBrush به این صفحه از سایت مراجعه کنید …

منابع: ویکی پدیا انگلیسی ، وبسایت Pixologic ، آریا گستر و

توجه : مطالب و مقالات وبسایت آریاگستر تماما توسط تیم تالیف و ترجمه سایت و با زحمت فراوان فراهم شده است . لذا تنها با ذکر منبع آریا گستر و لینک به همین صفحه انتشار این مطالب بلامانع است !

0 دیدگاه
دیدگاه خود را ارسال کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


*

ارسال رایگان سفارشات به سراسر ایران – ۲۰ تا ۳۰ درصد تخفیف برای سفارشات بالای ۲ محصول