آموزش 3Ds Max : مدل سازی دوربین High Poly DSLR – قسمت اول

دسته بندی :طراحی وب, گرافیک دو بعدی 4670
مدل سازی دوربین High Poly DSLR در 3Ds Max – قسمت اول

آموزش 3Ds Max : مدل سازی دوربین High Poly DSLR – قسمت اول

توی این آموزش طولانی صد و هفده مرحله ای، فرآیند مدل سازی دوربین High Poly DSLR در 3Ds Max رو با هم می بینیم. از این مدل به صورت Normal Map هم میشه خروجی گرفت. به علاوه، چند تا از ابزارهای جدید 3D Max رو هم با هم بررسی می کنیم.

با آموزش ” مدل سازی دوربین High Poly DSLR در 3Ds Max ” با ما همراه باشید…

  • سطح سختی: متوسط
  • مدت آموزش: 60 تا80 دقیقه
  • نرم افزار استفاده شده: 3Ds Max

این آموزش در دو مقاله منتشر شده است.

آموزش ” مدل سازی دوربین High Poly DSLR در 3Ds Max – قسمت اول “

آموزش ” مدل سازی دوربین High Poly DSLR در 3Ds Max – قسمت دوم “

فایل های تمرین- Project Files

دانلود فایل های استفاده شده در این دوره – Project Files

گام اول

اولین کاری که باید انجام بدیم این هست که صحنه مرجع رو تنظیم کنیم. برای این کار، یک Plane رو در نمای بالا، پایین و کنار قرار میدیم و ابعاد هر سه رو به اندازه تصویر منبع در میاریم (این تصویر رو می تونین از لینک بالا دانلود کنید). ابعادی که من استفاده می کنیم، 950 در 784 هست.

مدل سازی دوربین High Poly DSLR در 3Ds Max – قسمت اول

گام دوم

حالا می تونیم مدل سازی رو شروع کنیم. هم توی نمای بالا و هم نمای پشت، مستطیلی رو رسم می کنیم که کاملا به اندازه دوربین باشه.

مدل سازی دوربین High Poly DSLR در 3Ds Max – قسمت اول

گام سوم

Material جدیدی که در تصویر زیر می بینید رو روی مدل اعمال می کنیم. برای اینکار، M رو می زنیم تا Material Editor باز بشه. بعد یک Slot خالی انتخاب می کنیم و Opacity رو کاهش میدیم. اگه بخواین می تونین رنگش رو هم طوری تغییر بدید که راحت تر بشه دید.

مدل سازی دوربین High Poly DSLR در 3Ds Max – قسمت اول

گام چهارم

مستطیل رو انتخاب می کنیم. بعد روی اون کلیک راست می کنیم و شکل رو به یک Editable Poly تبدیل می کنیم. شروع می کنیم به شکل دادن مستطیل، طوری که در همه نماها با تصویر مرجع هماهنگی داشته باشه.

مدل سازی دوربین High Poly DSLR در 3Ds Max – قسمت اول

گام پنجم

سعی می کنیم نقاطی رو برای اضافه کردن بخش های جدید انتخاب کنیم که کار رو برامون راحت تر می کنه. در مورد این مثال، لبه ها و زوایای شکل بهترین انتخاب اند.

مدل سازی دوربین High Poly DSLR در 3Ds Max – قسمت اول

گام ششم

برای نمای پشت، دو تا Edge اضافه می کنیم. تری دی مکس یک ابزار داره به اسم Swift Loop که مناسب این کار هست. بعد هم فرآیند شکل دهی رو از بالا ادامه میدیم.

مدل سازی دوربین High Poly DSLR در 3Ds Max – قسمت اول

گام هفتم

باز هم ادامه میدیم. توی این مرحله، می تونیم Extrude کردن یا حجم دادن به جلو رو شروع کنیم.

مدل سازی دوربین High Poly DSLR در 3Ds Max – قسمت اول

گام هشتم

برای شکل دهی بیشتر به جایی که دست قرار می گیر، Edge loop بیشتری اضافه می کنیم.

مدل سازی دوربین High Poly DSLR در 3Ds Max – قسمت اول

گام نهم

این قسمت ها رو برای مشخص کردن جایی که دست قرار می گیره، Extrude می کنیم.

مدل سازی دوربین High Poly DSLR در 3Ds Max – قسمت اول

گام دهم

حالا می تونیم بخشی که تازه درست کردیم رو شکل بدیم. یادتون باشه قبل از انجام این کار، تقسیم بندی زیادی اضافه نکنین. در غیر اینصورت، شکل دهی به مدل زمان زیادی می بره. به علاوه این طوری همه چیز راحت تر انجام میشه.

مدل سازی دوربین High Poly DSLR در 3Ds Max – قسمت اول

گام یازدهم

بخش های دیگه رو هم Extrude می کنیم تا شکل با تصویر مرجع هماهنگ بشه. سعی کنین لبه های دوربین (توی تصویر زیر با رنگ قرمز نشون داده شده) رو دنبال کنین.

مدل سازی دوربین High Poly DSLR در 3Ds Max – قسمت اول

گام دوازدهم

بعد از اینکه قسمت فلش رو مشخص کردیم، میریم سراغ لنز. اول از همه دو تا Edge loop به این شکل اضافه می کنیم.

مدل سازی دوربین High Poly DSLR در 3Ds Max – قسمت اول

گام سیزدهم

دو تا Loop دیگه اضافه می کنیم طوری که با هم موازی باشن. بعد هم اون ها رو اطراف لنز، شکل میدیم. این نکته بعدا اهمیت پیدا می کنه.

مدل سازی دوربین High Poly DSLR در 3Ds Max – قسمت اول

گام چهاردهم

قسمت جلویی رو یک مقدار می کشیم.

مدل سازی دوربین High Poly DSLR در 3Ds Max – قسمت اول

گام پانزدهم

حالا که فرم اصلی رو تشکیل دادیم، Turbosmooth Modifier بهش اضافه می کنیم (توی تب Modifiers). بعد هم 2 Iterations و Isoline رو انتخاب می کنیم.

مدل سازی دوربین High Poly DSLR در 3Ds Max – قسمت اول

گام شانزدهم

همون طور که می بینین، جایی که لنز به دوربین اضافه میشه، Hard Edge هست. برای درست کردن این افکت، ازخطوط هندسی بیشتری استفاده می کنیم. برای ایجایجاد افکت دلخواه، دو بار از ابزار Inset استفاده می کنیم.

مدل سازی دوربین High Poly DSLR در 3Ds Max – قسمت اول

گام هفدهم

تمام لبه های زائد رو حذف می کنیم. در غیر این صورت ممکن هست در آینده برامون مشکل پیش بیارن.

مدل سازی دوربین High Poly DSLR در 3Ds Max – قسمت اول

گام هجدهم

توی این مرحله، مدل مون باید به همچین شکلی در اومده باشه.

مدل سازی دوربین High Poly DSLR در 3Ds Max – قسمت اول

گام نوزدهم

قسمت مربوط به فلش رو مرتب می کنیم. برای این کار، رئوس خطوط و یک لبه رو یه لبه دیگه پیوند می زنیم. شما هم می تونین از این تنظیمات استفاده کنید اما یادتون باشه که اجازه ندید شکل مثلث وارد مدل بشه و بزارید Edge Loop توی شرایط منطقی باقی بمونه.

مدل سازی دوربین High Poly DSLR در 3Ds Max – قسمت اول

گام بیستم

شروع می کنیم به شکل دادن ناحیه اطراف Info Screen و از نمای جلو هم جایی که دکمه شاتر قرار داره.

مدل سازی دوربین High Poly DSLR در 3Ds Max – قسمت اول

گام بیست و یکم

با انتخاب یک خط و استفاده از ابزار Chmafer، سعی می کنیم Hard Edge بیشتری به شکلی که تا اینجا درست شده، اضافه کنیم.

مدل سازی دوربین High Poly DSLR در 3Ds Max – قسمت اول

گام بیست و دوم

معمولا موقعی که از ابزار Chamfer استفاده می کنیم، مثلث به دست میاد. برای اینکه مدل رو مرتب کنیم، باید ابزار Turbosmooth رو بر داریم، دور نقط مثلث بکشیم و بعد هم اون ها رو حذف کنیم. این کار رو میشه با انتخاب رئوس مثلث و پیوند دادن اون ها با هم، انجام داد.

مدل سازی دوربین High Poly DSLR در 3Ds Max – قسمت اول

گام بیست و سوم

الان باید همچین شکلی شده باشه.

مدل سازی دوربین High Poly DSLR در 3Ds Max – قسمت اول

گام بیست و چهارم

حالا کناره ها رو مرتب می کنیم. Edge Loop رو روی هر دو طرف  شکل اعمال می کنیم. برای دستیابی به افکت مورد نظر، می تونیم از ابزار Cut هم استفاده کنیم.

مدل سازی دوربین High Poly DSLR در 3Ds Max – قسمت اول

گام بیست و پنجم

شروع می کنیم به بریدن کناره ها.

مدل سازی دوربین High Poly DSLR در 3Ds Max – قسمت اول

گام بیست و ششم

بهشون کاملا فرم میدیم.

مدل سازی دوربین High Poly DSLR در 3Ds Max – قسمت اول

گام بیست و هفتم

میریم سراغ بهش چشمی. این قسمت خیلی راحت هست. کافیه مستطیلی رو به نمای بالایی دوربین اضافه کنیم و بعد هم بهش شکل بدیم.

مدل سازی دوربین High Poly DSLR در 3Ds Max – قسمت اول

گام بیست و هشتم

شکل رو به Editable Poly تبدیل می کنیم.

مدل سازی دوربین High Poly DSLR در 3Ds Max – قسمت اول

گام بیست و نهم

کار شکل دهی رو شروع می کنیم.

مدل سازی دوربین High Poly DSLR در 3Ds Max – قسمت اول

گام سی ام

حالا با استفاده چندین باره از ابزار Inset، جزئیات بیشتری رو بهش اضافه می کنیم.

مدل سازی دوربین High Poly DSLR در 3Ds Max – قسمت اول

گام سی و یکم

این قسمت رو به سمت داخل هل میدیم.

مدل سازی دوربین High Poly DSLR در 3Ds Max – قسمت اول

گام سی و دوم

حالا ابزار Inset رو انتخاب می کنیم. این قسمت رو یک مقدار به داخل هل میدیم و از مرکز، تراز می کنیم. بعد هم لبه های بیرونی (با رنگ قرمز مشخص شده) رو انتخاب می کنیم.

مدل سازی دوربین High Poly DSLR در 3Ds Max – قسمت اول

گام سی و سوم

ابزار Chamfer رو بر می داریم. این تنظیمات بر اساس همین شکل انجام شده. ممکن هست شما از تنظیمات دیگه ای استفاده کنین.

مدل سازی دوربین High Poly DSLR در 3Ds Max – قسمت اول

گام سی و چهارم

همین کار رو برای گوشه ها هم انجام میدیم.

مدل سازی دوربین High Poly DSLR در 3Ds Max – قسمت اول

گام سی و پنجم

کار قسمت چشمی تمام شد.

مدل سازی دوربین High Poly DSLR در 3Ds Max – قسمت اول

گام سی و ششم

میریم سراغ بخش Info Screen. از ابزار Cut برای اضافه کردن دو خط دیگه اضافه می کنیم و یکی از این خطوط رو یک مقدار به سمت چپ می کشیم.

مدل سازی دوربین High Poly DSLR در 3Ds Max – قسمت اول

گام سی و هفتم

فرم بیشتری بهش میدیم. بیشتر روی لبه های نزدیک به بالا کار می کنیم.

مدل سازی دوربین High Poly DSLR در 3Ds Max – قسمت اول

گام سی و هشتم

روکشی که Screen رو در خودش جا میده رو Extrude می کنیم.

مدل سازی دوربین High Poly DSLR در 3Ds Max – قسمت اول

گام سی و نهم

همیشه سعی کنین لبه ها رو مرتب نگه دارید. در غیر اینصورت کار خوب پیش نمیره و نتیجه ای که می خواستید رو بهتون نمیده.

مدل سازی دوربین High Poly DSLR در 3Ds Max – قسمت اول

گام چهل ام

حالا میریم سراغ لبه های طرف دیگه. یکی از این لبه ها رو می تونین یک مقدار به سمت بالا بکشین. قسمت هایی که توی تصویر زیر مشخص شدن رو هم می تونیم حذف کنیم. چون دیگه ازشون استفاده نمی کنیم.

مدل سازی دوربین High Poly DSLR در 3Ds Max – قسمت اول

گام چهل و یکم

بریم سراغ نمای پشت. درست مثل تمام قسمت های دیگه، از یک مستطیل شروع می کنیم و اون رو به Editable Poly تبدیل می کنیم. چند تا قسمت دیگه اضافه می کنیم و اون ها رو با تصویر مرجع هماهنگ می کنیم.

مدل سازی دوربین High Poly DSLR در 3Ds Max – قسمت اول

گام چهل و دوم

وسط شکل رو انتخاب می کنیم و یک مقدار Extrude می کنیم. اینجا Screen قرار می گیره.

مدل سازی دوربین High Poly DSLR در 3Ds Max – قسمت اول

گام چهل و سوم

گوشه لبه ها رو Chamfer می کنیم.

مدل سازی دوربین High Poly DSLR در 3Ds Max – قسمت اول

گام چهل و چهارم

تا همین جا هم خوبه. اما اگه می خواین بیشتر روی شکل کار کنین، شکل رو انتخاب کنین و اون رو یک بار Inset کنین. اگه قصد دارین از بافت خاصی استفاده کنین، نیازی به این کار نیست. اما اگه می خواید از رنگ ساده استفاده کنین، این کار می تونه بهتون کمک کنه.

مدل سازی دوربین High Poly DSLR در 3Ds Max – قسمت اول

گام چهل و پنجم

حالا میریم سراغ Mode Selector دوربین (از این قسمت میشه Preset ها و حالت های مختلف دوربین رو تنظیم کرد). یک استوانه در نمای بالا درست می کنیم و اون رو با تصویر مرجع تراز می کنیم.

مدل سازی دوربین High Poly DSLR در 3Ds Max – قسمت اول

گام چهل و ششم

این قسمت روی زاویه قرار داره بنابراین باید اون رو یک مقدار بچرخونیم.

مدل سازی دوربین High Poly DSLR در 3Ds Max – قسمت اول

گام چهل و هفتم

با اضافه کردن یک Chamfer جزئی، جزئیات بیشتری رو بهش اضافه می کنیم.

مدل سازی دوربین High Poly DSLR در 3Ds Max – قسمت اول

گام چهل و هشتم

بقیه قسمت ها رو انتخاب می کنیم و یک مقدار Extrude می کنیم.

مدل سازی دوربین High Poly DSLR در 3Ds Max – قسمت اول

گام چهل و نهم

همچنان که این قسمت ها انتخاب شده، ابزار Bevel رو انتخاب می کنیم(نزدیک ابزار Chamfer قرار داره). این ابزار نتیجه خیلی جالبی داره.

مدل سازی دوربین High Poly DSLR در 3Ds Max – قسمت اول

گام پنجاه ام

حالا باید نگهدارنده رو طراحی کنیم. یک استوانه دیگه درست می کنیم و بالاش رو Chamfer می کنیم.

مدل سازی دوربین High Poly DSLR در 3Ds Max – قسمت اول

گام پنجاه و یکم

برای مشخص کردن برند دوربین، ابزار Type رو بر می داریم و اسم مورد نظر رو تایپ می کنیم. برای اینکه عقم بیشتری به متن بدیم، از Extrude Modifier استفاده می کنیم.

مدل سازی دوربین High Poly DSLR در 3Ds Max – قسمت اول

گام پنجاه و سوم

بریم سراغ دکمه شاتر. یک استوانه می کشیم و بالاش رو باریک تر می کنیم. این طوری شکل اصلی به دست میاد.

مدل سازی دوربین High Poly DSLR در 3Ds Max – قسمت اول

گام پنجاه و چهارم

اون رو از نمای بالا با تصویر مرجع هماهنگ می کنیم.

مدل سازی دوربین High Poly DSLR در 3Ds Max – قسمت اول

گام پنجاه و چهارم

یک Edge Loop اضافه می کنیم و از بالا تراز می کنیم.

مدل سازی دوربین High Poly DSLR در 3Ds Max – قسمت اول

گام پنجاه و پنجم

یکی از لبه ها همچنان تیز هست. بنابراین اون رو انتخاب می کنیم و ابزار Extrude رو بر می داریم. به Height یا Depth کاری نداریم. میزاریم 0 بمونه.

مدل سازی دوربین High Poly DSLR در 3Ds Max – قسمت اول

گام پنجاه و ششم

نوبت درست کردن دکمه رسیده. اول از همه اون رو از نمای بالا Inset می کنیم.

مدل سازی دوربین High Poly DSLR در 3Ds Max – قسمت اول

گام پنجاه و هفتم

روی دکمه رو Extrude و لبه های دور اون رو Chamfer می کنیم.

مدل سازی دوربین High Poly DSLR در 3Ds Max – قسمت اول

گام پنجاه و هشتم

حالا باید همچین چیزی داشته باشین.

مدل سازی دوربین High Poly DSLR در 3Ds Max – قسمت اول

ادامه آموزش ” مدل سازی دوربین High Poly DSLR در 3Ds Max – قسمت دوم “

دوره های آموزشی مرتبط

مطالب مرتبط

قوانین ارسال دیدگاه در سایت

  • چنانچه دیدگاهی توهین آمیز یا بی ارتباط با موضوع آموزش باشد تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لینک کوتاه: