آموزش Blender : نحوه Single-Point Tracking
آموزش Blender : نحوه Single-Point Tracking
توی این آموزش، نحوه Single-Point Tracking رو با استفاده از نرم افزار Blender با هم می بینیم. بنابراین بیاین با هم شروع کنیم!
با ” آموزش Blender : نحوه Single-Point Tracking ” با ما همراه باشید…
- سطح سختی: متوسط
- مدت آموزش: 20 تا 30 دقیقه
- نرم افزار استفاده شده: Blender
پیش نمایش فیلم ساخته شده در این آموزش
Tracking فوتیج
گام اول
بلندر رو باز می کنیم.
گام دوم
روی Editor کلیک می کنیم و Movie Clip Editor رو می زنیم.
گام سوم
روی Open کلیک می کنیم تا Footage رو وارد Movie Clip Editor کنیم.
گام چهارم
میریم سراغ پوشه ای که توالی تصویر Footage داخلش قرار داره. اولین فریم رو انتخاب می کنیم و دکمه Open Clip رو می زنیم.
گام پنجم
حالا می تونیم Footage رو داخل پنجره Movie Clip Editor مشاهده کنیم. روی دکمه Prefetch کلیک می کنیم تا توالی تصویر توی RAM بارگذاری بشه. بعد هم دکمه P رو فشار میدیم.
گام ششم
سعی می کنیم نقطه درستی رو برای Track پیدا کنیم. بعد از پیدا کردن این نقطه، Ctrl رو فشار میدیم و نگه می داریم و روی همون نقطه کلیک می کنیم. به این ترتیب، Tracker روی Footage ظاهر میشه.
گام هفتم
روی دکمه Track Forward کلیک می کنیم.
گام هشتم
در عرض چند ثانیه، Footage مون Track میشه. برای بررسی درستی Track می تونیم Footage رو پخش کنیم. Footage من بدون هیچ مشکلی Track شده.
کامپوزیت کردن Footage در Node Editor
گام اول
مرحله بعد اینه که وارد Compositor Mode بشیم. روی Editor کلیک می کنیم و Node Editor رو انتخاب می کنیم.
گام دوم
رابط کاربری Node Editor رو در زیر می بینین. اگه تا حالا با Fusion یا Nuke کار کرده باشین، فرآیند کار براتون آشناتر میشه. روی علامت به اضافه که سمت چپ قرار داره، کلیک می کنیم.
گام سوم
پنل Node باز میشه.
گام چهارم
وارد مسیر Input > Movie Clip میشیم. به این ترتیب، Movie Clip Node توی پنجره Node Editor باز میشه.
گام پنجم
به همین روش، وارد مسیر Output > Composite > Viewer میشیم.
گام ششم
توی Movie Clip Node، روی Open کلیک می کنیم و Footage پس زمینه رو وارد می کنیم.
گام هفتم
تصویر Movie Clip رو به تصویر Viewer Node وصل می کنیم. بعد از انتخاب Movie Clip Node، دکمه های Ctrl+Shift رو نگه می داریم و روی Movie Clip Node کلیک می کنیم. به این ترتیب، این دو تا Node به هم وصل میشن.
گام هشتم
Backdrop رو فعال می کنیم تا Footage رو داخل Compositor مشاهده کنیم.
گام نهم
وارد مسیر Input > Image میشیم. به این ترتیب، Image Node داخل پنجره Node Editor ظاهر میشه. از این نود برای وارد کردن تصویر پیش زمینه ای که می خوایم روی Footage پس زمینه قرار بدم، استفاده می کنیم.
گام دهم
توی Image Node، روی Open کلیک می کنیم و تصویر پیش زمینه رو وارد می کنیم.
گام یازدهم
با فشار دادن و نگه داشتن دکمه های Ctrl+Shift و کلیک روی Image Node می تونیم تصویر پیش زمینه رو مشاهده کنیم.
گام دوازدهم
زمان اون رسیده هم دو نود رو با هم ادغام کنیم و نتیجه نهایی رو ببینیم. بنابراین وارد مسیر Color > Mix میشیم. به این ترتیب، Mix Bode داخل پنجره Node Editor ظاهر میشه.
گام سیزدهم
Mix Node رو بین Movie Clip Node و Viewer Node قرار میدیم.
گام چهاردهم
Image Node رو به Mix Node وصل می کنیم.
گام پانزدهم
امکان Alpha مربوط به Mix Node رو فعال می کنیم.
گام شانزدهم
سایز تصویر پیش زمینه یک مقدار بالاست و با Footage پس زمینه همپوشی داره. وارد مسیر Distort > Transform میشیم. به این ترتیب، Transform Node داخل پنجره Node Editor ظاهر میشه. از این نود برای کاهش مقیاس تصویر پیش زمینه استفاده می کنیم.
گام هفدهم
Transform Node رو بین Image Node و Mix Node قرار میدیم. من از این Transform برای تغییر اندازه و موقعیت تصویر بر حسب نیاز، استفاده کردم.
گام هجدهم
وارد مسیر Input > Track Position میشیم. به این ترتیب، Track Position Node داخل پنجره Node Editor ظاهر میشه.
گام نوزدهم
روی آیکن Browse ID Data مربوط به Track Position کلیک می کنیم. Footage که Track شده رو انتخاب می کنیم.
گام بیستم
به این ترتیب، دو تا امکان داریم. Camera و Tracking Data. روی Camera کلیک می کنیم و Blenders Camera رو انتخاب می کنیم. روی Tracking Data کلیک می کنیم و Tracker رو از لیست انتخاب می کنیم.
گام بیست و یکم
یک بار دیگه وارد مسیر Distort > Transform میشیم. یک Transform دیگه توی پنجره Node Editor ظاهر میشه. از این نود برای اتصال به Track Position استفاده می کنیم.
گام بیست و دوم
Transform Node جدید رو بین Transfer Node قبلی و Viewer Node قرار میدیم.
گام بیست و سوم
X و Y رو به Track Position Node و همچنین Transform Node جدید وصل می کنیم.
Mode مربوط به Track Position رو از Absolute به Relative Frame تغییر میدیم.
گام بیست و چهارم
کار تمام شد. Footage رو پخش می کنیم. همون طور که می بینین، تصویر پیش زمینه و پس زمینه به خوبی با هم ترکیب شدن. اما یک مقدار دیگه کار داره.
گام بیست و پنجم
Mix Node رو روی Overlay قرار میدیم.
همون طور که می بینین، تصویر پیش زمینه با تصویر پس زمینه به خوبی ترکیب شده.
گام بیست و ششم
اگه بخوایم می تونیم Blur Node هم اضافه کنیم. یک مقدار Blur باعث ترکیب بهتر تصویر پیش زمینه و پس زمینه میشه.
امیدواریم ” آموزش Blender : نحوه Single-Point Tracking ” برای شما مفید بوده باشد…
توجه : مطالب و مقالات وبسایت آریاگستر تماما توسط تیم تالیف و ترجمه سایت و با زحمت فراوان فراهم شده است . لذا تنها با ذکر منبع آریا گستر و لینک به همین صفحه انتشار این مطالب بلامانع است !
دوره های آموزشی مرتبط
490,000 تومان
350,000 تومان
390,000 تومان
قوانین ارسال دیدگاه در سایت